• Anonym (Toker)

Om socialtjänsten inte hör av sig efter en anmälan?

Fick en orosanmälan på mina barn från sjukvården. Socialtjänsten ringde dagen efter anmälan. Ställde en del frågor. De sa att de skulle höra av sig om beslut.

De har 14 dagar på sig att fatta beslut om att lägga ner eller starta en utredning. Anmälan kom in en måndag. Den 14:e dagen är nu på söndag om måndag är dag ett.

Jag har inte hört något? Vad betyder det?

• Svar på tråden Om socialtjänsten inte hör av sig efter en anmälan?
  • Anonym (Toker)
    Liventill skrev 2024-12-07 19:25:39 följande:
    Vad är det som är oklart? Det är alldeles uppenbart att barnen far illa under din omsorg. Du är inte kapabel till att ta hand om barnen.
    Eller så har jag träffat puckade brudar och hamnat i en jävla soppa av anmälningar hit och dit.

Utreder de bara barnen så tror jag att det blir lika förra utredningen. Att barnen har det bra. Börjar de utreda mig är jag mer osäker på utgången.
  • felicityporter
    Anonym (Toker) skrev 2024-12-07 21:14:27 följande:
    Eller så har jag träffat puckade brudar och hamnat i en jävla soppa av anmälningar hit och dit.

Utreder de bara barnen så tror jag att det blir lika förra utredningen. Att barnen har det bra. Börjar de utreda mig är jag mer osäker på utgången.
    Men du är ju trots allt pappa nu, du kan inte bara ge utlopp för alla dina impulser hela tiden. Du måste tänka på att du har ett högre syfte nu och lägga dina behov och impulser åt sidan så att det inte blir så här. Dina barn kommer ju i kläm!
  • Anonym (Toker)
    felicityporter skrev 2024-12-07 21:22:52 följande:
    Men du är ju trots allt pappa nu, du kan inte bara ge utlopp för alla dina impulser hela tiden. Du måste tänka på att du har ett högre syfte nu och lägga dina behov och impulser åt sidan så att det inte blir så här. Dina barn kommer ju i kläm!
    Vet att du har rätt intellektuellt, men jag kan inte relatera till det i mitt handlande eller känslomässigt förstå konsekvenserna.

Däremot fattar jag ju att det är en boll i rullning och jag fattar inte vart den tar vägen? Om den kommer att stanna, eller om den kommer att fortsätta rulla allt snabbare? Jag försöker att förstå vad det är som händer?
  • felicityporter
    Anonym (Toker) skrev 2024-12-07 22:37:08 följande:
    Vet att du har rätt intellektuellt, men jag kan inte relatera till det i mitt handlande eller känslomässigt förstå konsekvenserna.

Däremot fattar jag ju att det är en boll i rullning och jag fattar inte vart den tar vägen? Om den kommer att stanna, eller om den kommer att fortsätta rulla allt snabbare? Jag försöker att förstå vad det är som händer?
    Du måste försöka mer då, det är mitt råd. Lägg band på dig!

Säger detta i all välmening, tack för att du inte har taggarna ut. ❤️

De kommer sannolikt starta en utredning nu enligt mina erfarenheter. I detta läge är ett stort bowlingklot i rullning och du måste kämpa så hårt du kan att lägga alla dina intressen åt sidan och endast fokusera på vad som är bäst för dina barn. I alla lägen!
  • socsekr

Om det gått 14 dagar på söndag så har de säkert fattat beslut och skickat information om det till dig via post. Gissningsvis (så hade i alla fall jag gjort) så har de kontaktat läkaren om formuleringen var lite oklar och det dessutom kommit in oroande uppgifter tidigare. I min kommun är det vanligt att det sedan skickas brev hem med information om det inletts utredning eller inte. 

• Anonym (Toker)
    felicityporter skrev 2024-12-07 22:44:08 följande:
    Du måste försöka mer då, det är mitt råd. Lägg band på dig!

Säger detta i all välmening, tack för att du inte har taggarna ut. ❤️

De kommer sannolikt starta en utredning nu enligt mina erfarenheter. I detta läge är ett stort bowlingklot i rullning och du måste kämpa så hårt du kan att lägga alla dina intressen åt sidan och endast fokusera på vad som är bäst för dina barn. I alla lägen!
    Tack för att du inte dömer mig får jag säga i retur! <3

Fattar också någonstans att det blir en utredning till. Annars hade de lagt ner det på en gång. Självklart så kommer jag att kämpa. Inte min stil att ge upp.

Förra gången låg utredningens fokus på barnen. De påpekade särskilt att det var det enda de tittade på. De mår bra och lever ett lugnt och ordnat liv i orkanens centrum.

Finns det risk att fokus hamnar mer på min person? Eller är de skyldiga att bara titta på barnen igen?

Någon jag pratar med var förvånad över att det var barnen som var anmälda, inte jag.
  • Anonym (Toker)
    socsekr skrev 2024-12-07 22:49:40 följande:

Om det gått 14 dagar på söndag så har de säkert fattat beslut och skickat information om det till dig via post. Gissningsvis (så hade i alla fall jag gjort) så har de kontaktat läkaren om formuleringen var lite oklar och det dessutom kommit in oroande uppgifter tidigare. I min kommun är det vanligt att det sedan skickas brev hem med information om det inletts utredning eller inte. 

Tidigare har jag fått beskedet via telefon och det skriftliga långt senare.

Om du har utrett barnen tidigare och allt är bra med dem. Barnen blir anmälda igen och det kommer oroväckande uppgifter om vårdnadshavaren? Vad gör du då?

Vad brukar läkarna säga om du som socialsekreterare ringer? Pratar de förtroligt vad de tror. Eller är de formella med vad de vet? Viss skillnad där för min del.
  • felicityporter
    Anonym (Toker) skrev 2024-12-07 22:59:26 följande:
    Tack för att du inte dömer mig får jag säga i retur! <3

Fattar också någonstans att det blir en utredning till. Annars hade de lagt ner det på en gång. Självklart så kommer jag att kämpa. Inte min stil att ge upp.

Förra gången låg utredningens fokus på barnen. De påpekade särskilt att det var det enda de tittade på. De mår bra och lever ett lugnt och ordnat liv i orkanens centrum.

Finns det risk att fokus hamnar mer på min person? Eller är de skyldiga att bara titta på barnen igen?

Någon jag pratar med var förvånad över att det var barnen som var anmälda, inte jag.

Självklart dömer jag inte dig, jag är den första att förstå att livet ger sig komplicerat ibland. Jag är säker på att du älskar dina barn.

Och ja, det finns en stor risk att denna utrednings fokus kommer ligga hos din karaktär snarare än om barnen är hela och rena. När det kommer en orosanmälan är det alltid barnen som anmäls (såtillvida det inte är frågan om en vuxen person utan barn som t ex hamnat i fyllecell upprepade gånger, då gäller anmälan vederbörande). Det händer titt som tätt att barn blir orosanmälda trots att en förälder som de inte bor hos har gjort något dumt (som exempel). 

Det du behöver göra nu är som sagt att lägga all fokus på dina barn, sätta dig själv och dina behov samt önskningar åt sidan om du ska ha en chans att klara den här utredningen. Jag vet att du kan innerst inne och önskar dig all lycka! ❤️

• Anonym (Toker)
    felicityporter skrev 2024-12-08 03:44:04 följande:

Självklart dömer jag inte dig, jag är den första att förstå att livet ger sig komplicerat ibland. Jag är säker på att du älskar dina barn.

Och ja, det finns en stor risk att denna utrednings fokus kommer ligga hos din karaktär snarare än om barnen är hela och rena. När det kommer en orosanmälan är det alltid barnen som anmäls (såtillvida det inte är frågan om en vuxen person utan barn som t ex hamnat i fyllecell upprepade gånger, då gäller anmälan vederbörande). Det händer titt som tätt att barn blir orosanmälda trots att en förälder som de inte bor hos har gjort något dumt (som exempel). 

Det du behöver göra nu är som sagt att lägga all fokus på dina barn, sätta dig själv och dina behov samt önskningar åt sidan om du ska ha en chans att klara den här utredningen. Jag vet att du kan innerst inne och önskar dig all lycka! ❤️

Jag kan vara väldigt beskyddande. Det är en instinkt. Mina barn triggar den instinkten. De har en lugnande effekt på mig redan.

Soc har redan pratat med polisen sedan tidigare. Där finns inget nytt som jag vet om. Det som verkligen skulle ställa till det för mig vore om läkaren som anmälde börjar snacka en massa skit om vad de tror sig veta. Det finns en historik de vet om.

Hur går en sådan karaktärsutredning till? Pratar de med sådana jag känner? Läkaren som bara träffat mig en gång? Eller kommer de vilja att jag undersöks av någon utomstående? Eller vill de träffa mig? (igen)
  • Anonym (Toker)

Fick svar från soc. De ringde aldrig och kollade med läkaren. De köpte min förklaring och skrev av den här orosanmälan också.

Läggs bara förundersökningen ner så är jag en fri man.

Livet är bra härligt ibland! :)

• felicityporter
    Anonym (Toker) skrev 2024-12-15 16:03:35 följande:

Fick svar från soc. De ringde aldrig och kollade med läkaren. De köpte min förklaring och skrev av den här orosanmälan också.

Läggs bara förundersökningen ner så är jag en fri man.

Livet är bra härligt ibland! :)

Grattis! Du hade jättetur denna gången, försök bara att inte göra samma misstag igen för dina barns skull. Snälla! ❤️
  • Anonym (Toker)
    felicityporter skrev 2024-12-17 13:51:49 följande:
    Grattis! Du hade jättetur denna gången, försök bara att inte göra samma misstag igen för dina barns skull. Snälla! ❤️
    Tack! Vet inte vad för misstag jag gjort? Jag sökte hjälp inom psykiatrin efter att ha blivit rekommenderad det och blev avvisad och anmäld.

Men jag kommer inte att göra om det...
Svar på tråden Om socialtjänsten inte hör av sig efter en anmälan?