• Anonym (A)

Hur ska jag motivera mig att gå ner i vikt? Hypotyreos

Det är så otroligt svårt för mig att gå ner i vikt. Jag behöver inga inlägg om att räkna kalorier och träna för tro mig, jag har provat allt. 

I somras provade jag även strikt vlcd i sex veckor och det borde vara fysiskt omöjligt att inte går ner i vikt men jag gick bara ner marginellt. 

För att jag ska gå ner några få kilo behöver jag äta väldigt kalorisnålt och träna flera gånger i veckan. Det går så otroligt långsamt att jag blir galen. 

Jag har alltid varit smal, på gränsen till mager, men sedan min sköldkörtel började krångla och mitt TSH steg successivt så har jag gått upp i vikt. 

Jag har lyckats gå ner några kilo men hållit mig runt samma övervikt på cirka 20 kilo. 

En normal person går ner om personen drar ner på onyttig mat och börjar träna, vissa bara genom promenader. 

Det gör ingen skillnad för mig. Jag måste gå till extremer och när jag blir stressad eller mår dåligt så kommer jag av mig. Jag är medelålders, ensamstående med ett krävande heltidsjobb så jag orkar inte hålla på så. 

Jag äter inte fet och onyttig mat. Det gillar jag inte ens utan jag äter nyttigt och unnar mig något gott på helgen. Trots att jag äter som man ska (jag har läst typ allt om näringslära) står vågen still. 

Jag mår så dåligt av det här. Jag kan inte ha de kläder jag vill (måste alltid täcka mig med långa koftor etc). Jag skulle vilja träffa någon men inte en chans att jag dejtar någon med den här övervikten. 

Åren går och jag börjar ge upp. Jag tar Levaxin och dosen har höjts genom åren. Jag har försökt med att utesluta mat som man inte ska äta med hypotereos utan resultat. 

Om du inte vet vad hypotereos är behöver du inte svara. 

Jah vill gärna ha råd från personer som vet vad det är eller har det själva och har lyckats gå ner i vikt. Det är så svårt att motivera sig när inget händer. 

• Svar på tråden Hur ska jag motivera mig att gå ner i vikt? Hypotyreos
  • Anonym (Jinx)
    Anonym (A) skrev 2024-12-07 17:05:40 följande:

Nej, jag har koll på näringslära som jag redan har skrivit. Jag äter inte ris, potatis och pasta. 

Jag gör till exempel sallad med proteinkällor som räkor och kyckling utan onyttiga fetter som såser etc. 

Jag tycker inte att det är svårt att välja nyttiga alternativ till onödiga kolhydrater och kalorier. Jag äter hellre osötat fullkorn är vitt bröd etc. 

Jag har alltid gillat fräsch, nyttig mat och känner till fällorna. 

Så vad äter du för fett då?
  • Anonym (A)
    Anonym (Aaa) skrev 2024-12-07 17:28:54 följande:
    Antingen är du ett unikum och bör ställa dig till forskningens förfogande.
    Det är mer troligt att du har tappat muskelmassa då du inte äter kolhydrater och att du då har tappat mer muskler än vad du tror, med resultatet att du bränner ännu mindre kalorier.
    Svältdieter är aldrig bättre.
    Gå och gör en mätning av kroppen så att du ser hur mycket fett kontra muskler som du faktiskt har ( kostar 700-900 kr) 
    Och så provar du att äta mer mat ( och då även kolhydrater, det finns inget dåligt med ris pasta eller potatis)  i två tre månader
    innan du mäter igen för att faktisk verkligen veta vad som händer i din kropp 

Va? Jag kör inga svältdieter. Jag gjorde det i somras under sex veckor och nu är det december. 

Men lägg av nu, jag är inget unikum. Jag har hypotyreos vilket sänker ämnesomsättningen.

Jag har återigen inte skrivit att jag inte kan gå ner i vikt utan att det är betydligt svårare och går mycket långsammare än för en normal person. 

Övervikt är ett av de vanligaste symtomen på hypotyreos eftersom det just sänker ämnesomsättningen. Vissa blir hjälpta av Levaxin när det gäller vikten. I mitt fall är det inte så. 

Jag har återigen inte frågat om hur man går ner i vikt utan uttryckligen frågat om hypotyreos. 

• Anonym (A)
    Anonym (Jinx) skrev 2024-12-07 17:52:21 följande:
    Så vad äter du för fett då?
    Menar du i maten så är det mest från fet fisk menar du tillsatt fett så är det olivolja. 
  • Anonym (Aaa)
    Anonym (A) skrev 2024-12-07 17:53:37 följande:

Va? Jag kör inga svältdieter. Jag gjorde det i somras under sex veckor och nu är det december. 

Men lägg av nu, jag är inget unikum. Jag har hypotyreos vilket sänker ämnesomsättningen.

Jag har återigen inte skrivit att jag inte kan gå ner i vikt utan att det är betydligt svårare och går mycket långsammare än för en normal person. 

Övervikt är ett av de vanligaste symtomen på hypotyreos eftersom det just sänker ämnesomsättningen. Vissa blir hjälpta av Levaxin när det gäller vikten. I mitt fall är det inte så. 

Jag har återigen inte frågat om hur man går ner i vikt utan uttryckligen frågat om hypotyreos. 

Jo men musklerna består av ca 70% vatten och då är kolhydraterna viktiga
    Större muskler drar mer energi 
    Så mer muskler är med ett sätt att få dig att få en högre ämnesomsättning 
    Byter du ut en del av ditt fettintag mot kolhydrater så spelar det ingen roll ur ett kaloriperspektiv men mer kolhydrater gör mer nytta om du tränar och vill bygga muskler 

Det spelar en stor roll i hur du upplever att din kropp ser ut, vikten är inte det viktigaste 
  • Anonym (A)

För sista gången nu:

Jag vet hur man går ner i vikt. 

Jag kan gå ner i vikt. 

Jag frågar om råd från personer som kan/har hypotyreos eftersom det går långsamt och är svårt för mig att gå ner i vikt. Det kan bl.a. bero på att jag har fel Levaxin-dos. 

Jag undrar om andra med hypotyreos här har varit i min situation och hur de tog sig ut den. 

Vad är så svårt att förstå med det? 

• Anonym (A)
    Anonym (Aaa) skrev 2024-12-07 18:11:50 följande:
    Jo men musklerna består av ca 70% vatten och då är kolhydraterna viktiga
    Större muskler drar mer energi 
    Så mer muskler är med ett sätt att få dig att få en högre ämnesomsättning 
    Byter du ut en del av ditt fettintag mot kolhydrater så spelar det ingen roll ur ett kaloriperspektiv men mer kolhydrater gör mer nytta om du tränar och vill bygga muskler 

Det spelar en stor roll i hur du upplever att din kropp ser ut, vikten är inte det viktigaste 
    Jag tränar mest styrketräning både av den anledningen och för att jag är i medelåldern då det är särskilt viktigt att bibehålla muskelstyrkan. Jag har en son som håller på med styrketräning och han hjälper mig med det. 
  • Anonym (Aaa)
    Anonym (A) skrev 2024-12-07 18:16:40 följande:
    Jag tränar mest styrketräning både av den anledningen och för att jag är i medelåldern då det är särskilt viktigt att bibehålla muskelstyrkan. Jag har en son som håller på med styrketräning och han hjälper mig med det. 

Det är bra!
    Men det har varit otroligt mycket trender och teorier genom åren med styrketräning. 

jag har själv provat massa olika varianter, men det finns inga magiska sätt.
    Nästan alla övertolkar tränings och matstudier något enormt 

Man mäter alltid under ca 8 veckor och det säger inte så mycket om vad det ger över tex 12 månader

Då det  nästan alltid ger positiva resultat när man förändrar något i 8 veckor pga av  att man gör något nytt som kroppen inte är van vid  ( det gäller både övningar och matintag)  för att sedan plana ut 

Det va tex väldigt trendigt på Arnolds tid att äta som du gör.
    Men Tom platz gick emot trenden och började att äta mycket mer kolhydrater och han fick en enorm utveckling på det. 

Så det är absolut värt att prova då du iaf inte får i dig mer kcal om du byter ut en del fett mot mer kolhydrater. 

Prova att lägga dig på 0,5 gram fett per kilo, och sedan 1, 5 -2 gram protein per kg och resten kolhydrater 

Och som sagt kolhydrater binder vatten i musklerna ( det är så anabola fungerar) så du kommer att bli hårdare i kroppen och du fyller ut skinnet bättre 
    och din kropp kommer troligtvis även då att dra mer energi.

Vikten är inte allt.

Jag kan vara så ödmjuk och säga att jag har tränat mer än de flesta som är under 40år 

• Hjelm

Du har en otrevlig och spydig ton mot folk som bara försöker hjälpa dig och vara schyssta, TS.

Du säger att du redan vet och kan allt när det gäller näringslära, viktnedgång, träning etc - så vad tror du i så fall att du ska få ut av en sån här tråd? Vad ska andra vanliga människor på nätet tillföra ämnet om du redan kan och vet allt bättre än de som kommenterar? Jag tror inte att någon specifik hypotyreosläkare kommer att hitta denna tråd. Däremot kan du hitta en sådan om du vänder dig till vården istället med dina frågor om varför du inte går ner i vikt.

Jag kan ärligt säga att jag inte vet särskilt mycket om vare sig din sjukdom eller näringslära. Men en tanke som slår mig är: om du verkligen har försökt allt och kan din sjukdom utan och innan men inte får resultat - kan det vara så att det faktiskt är orealistiskt att gå ner 20 kilo med den sjukdom du har?

Alla människor kan inte vara smala eller ens normalviktiga och det gäller i synnerhet om man har vissa sjukdomar. Givetvis ska man sträva efter en så hälsosam vikt som möjligt under de förutsättningar man har - men tänk om din gräns faktiskt går här? 

• Lynx123
    Anonym (Aaa) skrev 2024-12-07 16:59:24 följande:
    Ris äter de som tränar för att få i sig så mycket kalorier som möjligt och för att de kan äta det rent utan massa såser.
    Potatis är mer kalorisnålt 
    Vilken skräpmat ger mindre kalorier än tex kött? 
    Ja exakt, det vet jag nu men inte då. Trodde att jag åt bra men i själva verket var det åt skogen för många kalorler.
  • Anonym (P)
    Hjelm skrev 2024-12-07 19:20:27 följande:

Du har en otrevlig och spydig ton mot folk som bara försöker hjälpa dig och vara schyssta, TS.

Du säger att du redan vet och kan allt när det gäller näringslära, viktnedgång, träning etc - så vad tror du i så fall att du ska få ut av en sån här tråd? Vad ska andra vanliga människor på nätet tillföra ämnet om du redan kan och vet allt bättre än de som kommenterar? Jag tror inte att någon specifik hypotyreosläkare kommer att hitta denna tråd. Däremot kan du hitta en sådan om du vänder dig till vården istället med dina frågor om varför du inte går ner i vikt.

Jag kan ärligt säga att jag inte vet särskilt mycket om vare sig din sjukdom eller näringslära. Men en tanke som slår mig är: om du verkligen har försökt allt och kan din sjukdom utan och innan men inte får resultat - kan det vara så att det faktiskt är orealistiskt att gå ner 20 kilo med den sjukdom du har?

Alla människor kan inte vara smala eller ens normalviktiga och det gäller i synnerhet om man har vissa sjukdomar. Givetvis ska man sträva efter en så hälsosam vikt som möjligt under de förutsättningar man har - men tänk om din gräns faktiskt går här? 

Fast vet du, om man söker råd från andra i samma situation, är det vansinnigt tröttsamt när det kommer in förståsigpåare som inte alls har koll på läget, men ändå inte har vett att hålla truten. Ibland är det så, att specifika saker kan fungera väldigt bra för en viss typ av sjukdom eller tillstånd. Jag har själv gått på mediciner som gjort att jag gått upp i vikt utan att jag ändrat det minsta i min kost. Jag behövde ligga på under 1200 kcal om dagen för att inte gå upp. För att gå ner, behövde jag gå ner ytterligare i intag. Där berättade förståsigpåare att det minsann var fel. Jag fuskade, jag hade inte koll och det var bara att äta mindre. Jag hade också fel när jag berättade att allt försvann när jag slutade med medicinen. Det var omöjligt. Jag hade så klart ändrat min kost, menade de.

Man blir trött på råd från människor som inte vet bättre.

Resten av ditt inlägg är jag helt enig med. Alla kan inte vara pinnsmala. Alla kan inte se likadana ut. Någonstans går en gräns. Är det verkligen värt att späka sig (det handlar inte om att dra ner lite på godsaker, när ämnesomsättningen är satt ur spel) resten av livet för att eventuellt uppnå en drömkropp? Är det inte bättre att vara sund och äta näringsriktigt och hålla sig i rörelse så mycket det går.
  • Anonym (Marika)

Jag hör dig TS.
    Jag själv har gått igenom ett rent HELVETTE med min hypotyreos och träffade nog alla läkare på vår vårdcentral och ingen fattade varför min TSH hoppade upp och ned,  mest upp, trots Levaxin samt att symptomen bara ökade och jag mådde rent ut sagt skit!
    Jag är en fd idrottare och har stort intresse för kost och hälsa och försökte givetvis med alla kända metoder gå ner i vikt men icke.
    Jag drabbades av hypotyreos efter dotterns födsel, på 3 månader ökade jag 20 kilo vilket var den första anledningen till att jag sökte hjälp då jag inte fattade varför jag gick upp trots normalt kostintag, förde matdagbok för att syna vad jag åt då vikten bara ökade och inte gick ned, så konstigt och något fel måste det ju vara och det var ju då hypotyreos.

kan också tala om att under graviditeten gick jag upp 14 kilo dvs vägde jag 61 kilo innan graviditeten och var mycket muskler, alltså ingen övervikt innan.

Levaxinet gjorde inte ett skit.
    På min arbetsplats var vi 4 kvinnor med hypotyreos men jag var den enda som bara blev sjukare och sjukare och svarade inte alls på min medicin, så orättvist.

Jag tappade också 3: e del av mitt hår och hjärtat började att krampa varje dag pga av att kroppen var så sjuk.

För att göra en lång historia kort så kom jag i kontakt med Eva Renner fd Övferström som har skrivit ett kosthäfte ( och andra livsstilsförändringar vitaminer och mineraler) som jag beställde av henne och som jag lever efter ännu idag 17 år senare.
    Jag fick också veta att jag inte kan ta upp Mevaxin på cell nivå utan medicinen plaskade bara runt i blodbanan till föga nytta. Där gjorde selen sitt jobb och äntligen började markanta saker hända både på vikten och hela metabolismen!!!! 

Efter ett tag sjönk måendet lite igen och med mina nya kunskaper gick jag till min läkare och berättade min upptäckt och fick då utskrivet Liothyrenin vilket blev min räddning.
    Hade jag inte fått hjälp av andra kunniga hade jag inte funnits idag och min dotter hade inte haft någon förälder kvar i livet.
    Jag kämpade i motvind i 10 år, kanske mina råd kan förkorta ditt kämpande, hoppas 🙏❤️
    Allt snack om kalorier hit och dit ska du inte lyssna på, detta är en mycket komplicerad sjukdom och får man inte rätt hjälp är det riktigt förödande och handikappande för individen. 
    Sedan jag började med selen och liothyrenin har jag inga problem med vikten längre och de skador som min hjärna fick under de 10 år som jag fick felaktig behandling börjar så smått läka dvs de kognitiva problem jag har lidit av pga felaktig medicinering.

Stort lycka till och hoppas att min resa kan inge dig ( och andra drabbade) nytt hopp och bättre hälsa.

• Anonym (A)
    Anonym (Marika) skrev 2024-12-07 22:26:04 följande:

Jag hör dig TS.
    Jag själv har gått igenom ett rent HELVETTE med min hypotyreos och träffade nog alla läkare på vår vårdcentral och ingen fattade varför min TSH hoppade upp och ned,  mest upp, trots Levaxin samt att symptomen bara ökade och jag mådde rent ut sagt skit!
    Jag är en fd idrottare och har stort intresse för kost och hälsa och försökte givetvis med alla kända metoder gå ner i vikt men icke.
    Jag drabbades av hypotyreos efter dotterns födsel, på 3 månader ökade jag 20 kilo vilket var den första anledningen till att jag sökte hjälp då jag inte fattade varför jag gick upp trots normalt kostintag, förde matdagbok för att syna vad jag åt då vikten bara ökade och inte gick ned, så konstigt och något fel måste det ju vara och det var ju då hypotyreos.

kan också tala om att under graviditeten gick jag upp 14 kilo dvs vägde jag 61 kilo innan graviditeten och var mycket muskler, alltså ingen övervikt innan.

Levaxinet gjorde inte ett skit.
    På min arbetsplats var vi 4 kvinnor med hypotyreos men jag var den enda som bara blev sjukare och sjukare och svarade inte alls på min medicin, så orättvist.

Jag tappade också 3: e del av mitt hår och hjärtat började att krampa varje dag pga av att kroppen var så sjuk.

För att göra en lång historia kort så kom jag i kontakt med Eva Renner fd Övferström som har skrivit ett kosthäfte ( och andra livsstilsförändringar vitaminer och mineraler) som jag beställde av henne och som jag lever efter ännu idag 17 år senare.
    Jag fick också veta att jag inte kan ta upp Mevaxin på cell nivå utan medicinen plaskade bara runt i blodbanan till föga nytta. Där gjorde selen sitt jobb och äntligen började markanta saker hända både på vikten och hela metabolismen!!!! 

Efter ett tag sjönk måendet lite igen och med mina nya kunskaper gick jag till min läkare och berättade min upptäckt och fick då utskrivet Liothyrenin vilket blev min räddning.
    Hade jag inte fått hjälp av andra kunniga hade jag inte funnits idag och min dotter hade inte haft någon förälder kvar i livet.
    Jag kämpade i motvind i 10 år, kanske mina råd kan förkorta ditt kämpande, hoppas 🙏❤️
    Allt snack om kalorier hit och dit ska du inte lyssna på, detta är en mycket komplicerad sjukdom och får man inte rätt hjälp är det riktigt förödande och handikappande för individen. 
    Sedan jag började med selen och liothyrenin har jag inga problem med vikten längre och de skador som min hjärna fick under de 10 år som jag fick felaktig behandling börjar så smått läka dvs de kognitiva problem jag har lidit av pga felaktig medicinering.

Stort lycka till och hoppas att min resa kan inge dig ( och andra drabbade) nytt hopp och bättre hälsa.

Tack snälla du, både för förståelsen och intressant information! ❤️

Jag läste faktiskt idag om vilken funktion Selen har för sköldkörteln. Det visste jag inte. Flera andra tillskott kan också vara av betydelse har jag förstått. 

Jag ska kolla upp Renner och tänka mer skördkörteldiet än bantning. 

Kan man få Liothyrenin även om ens TSH är pressat? Mina husläkare jag bara tittat på TSH och när de tycker att det är en bra nivå så är de nöjda, fast jag är konstant trött och inte går ner i vikt. 

• Anonym (Marika)
    Anonym (A) skrev 2024-12-07 23:41:02 följande:

Tack snälla du, både för förståelsen och intressant information! ❤️

Jag läste faktiskt idag om vilken funktion Selen har för sköldkörteln. Det visste jag inte. Flera andra tillskott kan också vara av betydelse har jag förstått. 

Jag ska kolla upp Renner och tänka mer skördkörteldiet än bantning. 

Kan man få Liothyrenin även om ens TSH är pressat? Mina husläkare jag bara tittat på TSH och när de tycker att det är en bra nivå så är de nöjda, fast jag är konstant trött och inte går ner i vikt. 

Härligt att kunna vara behjälplig med detta ☺️
    Tyvärr har allmänläkare och neurologer väldigt lite kunskap kring Hypotyreos då dem ej har läst så mycket kring sjukdomen, därav människor som Eva Renner som fått ta reda på fakta på egen hand vilket är ack så jobbigt då man med denna sjukdom har stora problem med bla hjärntrötthet och minnesproblem utöver de andra problemen.

Ja man får se kosten som något viktigt och läkande som ssk tycker om❤️ Eva berättar om allt i sitt kost häfte .

Jag tycker att du först ska  börja med Selen och se vad som händer med kroppen.
    Ha det som referens när du uppsöker läkare nästa gång.
    Jag gick på Selen och kombinationen Levaxin i 4 månader innan jag sökte läkaren och berättade vad jag visste.

Med Liothyrenin pressas mitt TSH, inget konstigt, så blir det med Liothyrenin.
    Samma om man tar mycket Levaxin, men onödigt att öka Levaxin om den inte gör någon verkan  ssk.
    Man ska lyssna på sitt mående!
    Jag fick även veta att jag har Haschimoto/ Hypotyreos vilket innebär att TSH hoppar i värde upp och ner pga inflammation i ssk.

Kolla alla grupper på FB som handlar om ssk sjukdomar, där finns massor av viktig och bra kunskap.
    stort lycka till 🍀

• Anders1970

Hej 'A'

Du behöver få bättre expert hjälp kring hypotereos.

Kost, träning osv. är mer eller mindre verkningslöst om inte din sköldkörtel fungerar som för oss övriga.

Därför är alla kost o motionsråd ej tillämpliga för dig, tyvärr. 

• Anonym (Aaa)
    Anonym (P) skrev 2024-12-07 22:22:45 följande:
    Fast vet du, om man söker råd från andra i samma situation, är det vansinnigt tröttsamt när det kommer in förståsigpåare som inte alls har koll på läget, men ändå inte har vett att hålla truten. Ibland är det så, att specifika saker kan fungera väldigt bra för en viss typ av sjukdom eller tillstånd. Jag har själv gått på mediciner som gjort att jag gått upp i vikt utan att jag ändrat det minsta i min kost. Jag behövde ligga på under 1200 kcal om dagen för att inte gå upp. För att gå ner, behövde jag gå ner ytterligare i intag. Där berättade förståsigpåare att det minsann var fel. Jag fuskade, jag hade inte koll och det var bara att äta mindre. Jag hade också fel när jag berättade att allt försvann när jag slutade med medicinen. Det var omöjligt. Jag hade så klart ändrat min kost, menade de.

Man blir trött på råd från människor som inte vet bättre.

Resten av ditt inlägg är jag helt enig med. Alla kan inte vara pinnsmala. Alla kan inte se likadana ut. Någonstans går en gräns. Är det verkligen värt att späka sig (det handlar inte om att dra ner lite på godsaker, när ämnesomsättningen är satt ur spel) resten av livet för att eventuellt uppnå en drömkropp? Är det inte bättre att vara sund och äta näringsriktigt och hålla sig i rörelse så mycket det går.
    Nu är det ju inte ett problem för mig, men du har ju redan bestämt dig för hur det ligger till.

Jag känner en man som har problem med sköldkörteln.
    Men han äter medicin

Han har tappat i vikt pga att han är väldigt aktiv trots att han äter och dricker ganska dåligt

Det är ingen som har försökt att ge dig några sanningar, utan det handlar om förslag.

Du är ju inte beredd att försöka med något annat än vad du redan gör.

Du kan öka din aktivitet så att du bränner 500kcal extra och då äta tex 300 kcal mer för att öka förbränningen 

Det finns de som som hävdar att de har fått ett positivt resultat pga mer cardio trots att de äter samma mängd extra som de förbränner.

Då det ?kan? påverka kroppen positivt och få den att vakna till lite.

Annats så får  du starta en ny tråd där du vill enbart vill ha tips på mediciner som kan hjälpa dig 
  • Anonym (Marika)

Något många inte känner till så är Levaxin testad på män och inte kvinnor, mycket konstigt då det är större procent kvinnor som drabbas av denna sjukdom .
    Kanske inte konstigt att kvinnorna dominerar i att ha så många kvarstående problem.

• Anders1970
    Anonym (Marika) skrev 2024-12-08 13:21:15 följande:

Något många inte känner till så är Levaxin testad på män och inte kvinnor, mycket konstigt då det är större procent kvinnor som drabbas av denna sjukdom .
    Kanske inte konstigt att kvinnorna dominerar i att ha så många kvarstående problem.

100% sant och år 2024 helt otrolig samt tragiskt.

Övrigt väldigt kunnig och kloka inlägg av Marika.

Motion och kost är inte grundproblemet, då det handlar om sköldkörteln.
  • Anonym (P)
    Anonym (Aaa) skrev 2024-12-08 11:44:09 följande:
    Nu är det ju inte ett problem för mig, men du har ju redan bestämt dig för hur det ligger till.

Jag känner en man som har problem med sköldkörteln.
    Men han äter medicin

Han har tappat i vikt pga att han är väldigt aktiv trots att han äter och dricker ganska dåligt

Det är ingen som har försökt att ge dig några sanningar, utan det handlar om förslag.

Du är ju inte beredd att försöka med något annat än vad du redan gör.

Du kan öka din aktivitet så att du bränner 500kcal extra och då äta tex 300 kcal mer för att öka förbränningen 

Det finns de som som hävdar att de har fått ett positivt resultat pga mer cardio trots att de äter samma mängd extra som de förbränner.

Då det ?kan? påverka kroppen positivt och få den att vakna till lite.

Annats så får  du starta en ny tråd där du vill enbart vill ha tips på mediciner som kan hjälpa dig 
    Jag förstår inte riktigt ditt svar. Riktar du dig kanske till TS? Jag är inte TS. Jag förklarade varför det kan blir tröttsamt att få råd från människor faktiskt inte kan, men inte förstår att de inte kan.
  • Anonym (Marika)
    Anders1970 skrev 2024-12-08 13:30:30 följande:
    100% sant och år 2024 helt otrolig samt tragiskt.

Övrigt väldigt kunnig och kloka inlägg av Marika.

Motion och kost är inte grundproblemet, då det handlar om sköldkörteln.
    Tack🙏❤️

Jag har nog kanske läst på mer om denna sjukdom än andra drabbade då jag vägrade att acceptera att jag bara blev allt sämre och vården kliade sig i huvudet eller sade rent ut sagt att det låg i huvudet och mer eller mindre ville skicka mig till psyk, där och då fick jag nog!

Jag hade också turen på min sida att få komma till en gammal husläkare som kände till mig sedan innan bla arbetade vi i samma byggnad och vi morsade ofta på varandra när jag tog en power promenad på mina luncher, han såg mitt förfall och litade fullt på min kamp.
    När jag kom till honom hade han en AT läkare under mitt besök som blev helt till dig av min resa då hans mamma just drabbats och mådde dåligt trots medicin.
    Han noterade allt jag berättade och tackade mig för att jag delade med mig.
    Så ja, jag vart tvungen att lära mig om min sjukdom för att ens kunna leva, min stora drivkraft var och ännu är min dotter som växte upp med en väldigt sjuk mamma, den enda vårdnadshavaren.
    Jag hoppas verkligen att folk inte förminskar denna sjukdom och förstår att det finns ett stort mörkertal av patienter som inte blir hjälpa av den traditionella vården.
  • Anonym (A)
    Anonym (Marika) skrev 2024-12-08 10:50:03 följande:

Härligt att kunna vara behjälplig med detta ☺️
    Tyvärr har allmänläkare och neurologer väldigt lite kunskap kring Hypotyreos då dem ej har läst så mycket kring sjukdomen, därav människor som Eva Renner som fått ta reda på fakta på egen hand vilket är ack så jobbigt då man med denna sjukdom har stora problem med bla hjärntrötthet och minnesproblem utöver de andra problemen.

Ja man får se kosten som något viktigt och läkande som ssk tycker om❤️ Eva berättar om allt i sitt kost häfte .

Jag tycker att du först ska  börja med Selen och se vad som händer med kroppen.
    Ha det som referens när du uppsöker läkare nästa gång.
    Jag gick på Selen och kombinationen Levaxin i 4 månader innan jag sökte läkaren och berättade vad jag visste.

Med Liothyrenin pressas mitt TSH, inget konstigt, så blir det med Liothyrenin.
    Samma om man tar mycket Levaxin, men onödigt att öka Levaxin om den inte gör någon verkan  ssk.
    Man ska lyssna på sitt mående!
    Jag fick även veta att jag har Haschimoto/ Hypotyreos vilket innebär att TSH hoppar i värde upp och ner pga inflammation i ssk.

Kolla alla grupper på FB som handlar om ssk sjukdomar, där finns massor av viktig och bra kunskap.
    stort lycka till 🍀

Tack igen för ett informativt inlägg! 😊

Selen är redan beställt. Jag fick lite hopp nu om att det faktiskt kan bli bättre. 😊

Min syster har Hashimotos, liksom flera kvinnor i min släkt, så jag misstänker att det är så även i mitt fall. 

När mina problem började hade jag skyhögt TPO-ak. Jag hade skickats runt i vården med typiska symtom och till slut hamnat hos en reumatolog pga kraftig ledvärk och svullnader under fötterna (som senare visade sig vara vätskeansamlingar). 

Det var reumatologen som upptäckte mitt höga TPO-ak och skrev i sitt svar till vc att det sannolikt handlade om sköldkörteln. Fast allmänvården trodde inte på det eftersom mitt TSH var normalt vid den tiden. 

Inte oväntat steg mitt TSH successivt och efter mycket tjat fick jag till slut testa Levaxin och många symtom  förbättrades, bl.a. svullnaderna under fötterna. 

De vägrade fortfarande kolla B12 på mig på vårdcentralen och till slut hade jag svårt att gå. De tog hellre ryggmärgsprover (hemskt) för att utesluta MS (!). 

När jag efter ytterligare tjat blev testad (självklart hade jag brist) och fick injektioner kände jag mig som en ny människa. 

Så många år av onödigt lidande precis som för dig. Jag fick höra att allt berodde på att jag också var ensamstående på heltid men det var ju det bästa i mitt liv.

Jag mår ju fortfarande inte bra och ibland ger jag bara upp men nu ska jag göra en nystart med ssk-kost och tillskott. 

Så stort tack igen! ❤️ Beklagar verkligen att du behövde gå igenom allt det men så otroligt bra att du fick rätt hjälp till slut!

Svar på tråden Hur ska jag motivera mig att gå ner i vikt? Hypotyreos