• Anonym (FRW)

Hund och kattslagsmål

Folk kallar kattfolk för galna men vissa hundmänniskor är fan ta mig sjuka i huvudet.

Grannkärringen har en liten hund som hon släpper ut på lös fot, den kissar och bajsar lika mycket på hennes tomt som den gör inne hos oss. Jag stör mig men har hållit käft för grannsämjans skull.

Vår familj har en innekatt, av en olyckshändelse där dörren inte stängdes så smet vår katt ut. Stannade dock ca fem meter bort så ingen skada skedd så. Dock fick grannens hund syn på vår katt och sprang rakt in på vår tomt och flög på henne. Jag skrek, grannen skrek. Fick tag på katten och tog in henne i säkerhet.

Nu precis skickar grannen bilder på hundens sårade nos till min man där dom är på väg till djursjukhus. Kräver att jag ska stå för kostnaden, detta provocerar mig för oavsett vad så var det grannens hund som attackerade vår katt på vår tomt och inte tvärtom.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Hund och kattslagsmål
  • Anonym (FRW)
    Anonym (Perspektiv) skrev 2024-12-07 22:50:30 följande:

Min första reaktion var att det är hundägarens fel. 
    Men sen började jag undra hur en liten hund lyckas komma nära en katt så att det uppstod slagsmål? Vad hände med katten? 

Har den levt i lägenhet hela livet så att den frös av förvåning över hur högt det var till tak ute i det fria? 

Hunden borde heller aldrig lyckats få tag i katten med tanke på hur rörlig och bra klättrare dom är samt hoppar atletiskt. Om det inte är en jättegammal katt då?

Sen undrar jag varför ni inte har skaffat ett enkelt litet galler innanför dörren så att ni kan se till att hunden överhuvudtaget inte kommer in till er. Men det låter som att ni har låtit hunden få vara där likt ett andra hem?

Ni har alltså accepterat det och hunden är van att komma hem till er.

Så då skjuts ju ansvaret om inte tidigare så iallafall nu på er ytterliggare.

Tycker det var löjligt av hundägaren att skicka bild och helt från vettet om hen kräver att du ska stå för kostnaden.

Och självklart ska ägaren stå för kostnaderna i det här fallet trots tidigare frågetecken. Skamlöst att den kräver att ni ska stå för kostnaderna.

Med detta betyder det inte att ni har rätt att börja blaema grannen tillbaka då ni har era egna frågetecken att reda ut?

Vår katt är inte gammal men det är en raskatt av lugnare sort. Får vara ute i kattgård eller i koppel men den är inte lämpad att gå på fri fot. Dock är hon van med hundar som respekterar hennes space. Grannens hund är av en mindre ras men större än vår katt och den flög rakt på. Det tyckte jag var riktigt läskigt och allt hände så snabbt.

Vi har staket och buskar men den kommer in ändå. Vår tomt är för stor så hur vi än gör så kan vi inte undvika det.  Har tidigare sett en viss charm med det men efter detta så aldrig mer, känns däremot väldigt jobbigt att bo så nära människor som vill starta såna här konflikter.
  • SommarOchSolVårochBlommor

Ni måste fråga er vad ni behöver göra för att må bra i situationen.

Jag tror att ni (iallafall du) inte vill välja den väg som innebär en konflikt. Du tycker att du har rätt men fråga istället dig själv vad ger dig minst lidande mest lycka att göra här? Tror, efter att ha läst, att du för din skull ska betala etc så att det blir lugnt.

Själv hade jag inte gjort det och det hade inte bekommit mig alls. Jag hade inte heller accepterat att hunden kommer in och skadar djur etc.

• Anonym (Katten)

Man kan styra mer över hundar än katter så det är helt och hållet deras ansvar och inte ditt. Katten försvarade sig bara och hunden fick sig en läxa. 

• Anonym (Hanna)
    SommarOchSolVårochBlommor skrev 2024-12-08 00:50:30 följande:

Ni måste fråga er vad ni behöver göra för att må bra i situationen.

Jag tror att ni (iallafall du) inte vill välja den väg som innebär en konflikt. Du tycker att du har rätt men fråga istället dig själv vad ger dig minst lidande mest lycka att göra här? Tror, efter att ha läst, att du för din skull ska betala etc så att det blir lugnt.

Själv hade jag inte gjort det och det hade inte bekommit mig alls. Jag hade inte heller accepterat att hunden kommer in och skadar djur etc.

Så de ska betala för husfridens skull? Trots att det var hunden som med störst sannolikhet anföll och katten försvarar sig. Hundägarens ansvar då? Jag har aldrig varit med om att min hund attackerat ett annat djur även om slitit sig och rymt
  • Dexter dot com

Hundägare har strikt ägaransvar vilket kattägare inte har så du ska inte betala en krona. 

• Anonym (Staket)
    Anonym (Perspektiv) skrev 2024-12-07 22:50:30 följande:

Sen undrar jag varför ni inte har skaffat ett enkelt litet galler innanför dörren så att ni kan se till att hunden överhuvudtaget inte kommer in till er. Men det låter som att ni har låtit hunden få vara där likt ett andra hem?

"Inne hos oss" verkar i det här fallet betyda på tomten, inte inomhus. Och oavsett så är det hundägarens ansvar att hägna in sin tomt, så att hunden inte kan rymma.
  • Anonym (M)

Då kan de ju betala för städningen av andras tomter då

• Anonym (M)

Rent juridiskt så får de dra det till domstol om de ska kunna få dig att betala, om du vägrar. Sen vilka chanser de skulle ha där vet jag inte. Men om de förlorar så får de väl betala rättegångskostnaderna också. Tror du att de skulle försöka?

• Anonym (JB)
    Anonym (FRW) skrev 2024-12-07 22:47:32 följande:
    Har skrivit det nu men galningen påstår att vi har brustit i ansvar genom att ha släppt ut vår katt på lös fot. Hunden provoceras tydligen extra mycket över vår katt eftersom den har blå ögon?????

Det här är en galning som jag inte orkar med!
    Ignorera dem bara. Sluta svara och om de ringer på dörren så öppna inte. Håller de på för mycket så polisanmäl dem. 
  • Anonym (X)

Googla strikt ägaransvar för hund, och påpeka att det är självklart bäst för deras hund att den inte kommer över på er gård igen.

• Anonym (Vovven)

Det råder, som flera är inne på, strikt ägaransvar för hundägare. De har ingenting att komma med i detta fall. De hade sin hund okopplad, den stack iväg in på någon annans tomt och gick till anfall mot någon annans tamdjur. Självklart är hundägaren själv ansvarig för eventuella kostnader som uppstår för hunden. Ni ska inte betala. Ni kan tvärt om kontra med att hunden, så som den springer runt lös, orsakar olägenhet i området och det är möjligt att anmäla till polis. 

Polisanmälan lär inte leda till något annat än att grannsämjan förstörs ytterligare, men de kommer ju heller aldrig komma någon vart med att driva sitt ärende civilrättsligt. Hade de velat ha kompensation om hunden stulit kryddiga korvar från er grill och blivit dålig i magen också kanske? 

Svar på tråden Hund och kattslagsmål