Anonym (Perspektiv) skrev 2024-12-07 22:50:30 följande:
Min första reaktion var att det är hundägarens fel.
Men sen började jag undra hur en liten hund lyckas komma nära en katt så att det uppstod slagsmål? Vad hände med katten?
Har den levt i lägenhet hela livet så att den frös av förvåning över hur högt det var till tak ute i det fria?
Hunden borde heller aldrig lyckats få tag i katten med tanke på hur rörlig och bra klättrare dom är samt hoppar atletiskt. Om det inte är en jättegammal katt då?
Sen undrar jag varför ni inte har skaffat ett enkelt litet galler innanför dörren så att ni kan se till att hunden överhuvudtaget inte kommer in till er. Men det låter som att ni har låtit hunden få vara där likt ett andra hem?
Ni har alltså accepterat det och hunden är van att komma hem till er.
Så då skjuts ju ansvaret om inte tidigare så iallafall nu på er ytterliggare.
Tycker det var löjligt av hundägaren att skicka bild och helt från vettet om hen kräver att du ska stå för kostnaden.
Och självklart ska ägaren stå för kostnaderna i det här fallet trots tidigare frågetecken. Skamlöst att den kräver att ni ska stå för kostnaderna.
Med detta betyder det inte att ni har rätt att börja blaema grannen tillbaka då ni har era egna frågetecken att reda ut?
Vår katt är inte gammal men det är en raskatt av lugnare sort. Får vara ute i kattgård eller i koppel men den är inte lämpad att gå på fri fot. Dock är hon van med hundar som respekterar hennes space. Grannens hund är av en mindre ras men större än vår katt och den flög rakt på. Det tyckte jag var riktigt läskigt och allt hände så snabbt.
Vi har staket och buskar men den kommer in ändå. Vår tomt är för stor så hur vi än gör så kan vi inte undvika det. Har tidigare sett en viss charm med det men efter detta så aldrig mer, känns däremot väldigt jobbigt att bo så nära människor som vill starta såna här konflikter.