• Anonym (Ts)

Tonåring på fest

Jag har en son som är 16, går i ettan på gymnasiet. Han är hyfsat skötsam men har börjat gå på fester då och då. Jag har som regel att jag hämtar honom om han inte har gångavstånd hem, klockan tolv. Han tycker inte om detta och säger att det är sjukt pinsamt. Men tänker jag på hur det var när jag växte upp känner jag mig ändå hyfsat generös med tiden och jag vill verkligen inte att han ska åka nattbuss hem, speciellt inte om han har druckit, men inte annars heller. 

Vad har ni för regler för era större tonåringar? 

• Svar på tråden Tonåring på fest
  • PH76

Nu är mina barn lite yngre ännu men det kommer att bli hämtning eller taxi, jag tycker att det är väl spenderade pengar på taxi i detta fall.

• Anonym (Jul)
    Anonym (Ts) skrev 2024-12-09 07:43:49 följande:
    Jag skulle också önska att samhället var som det var på 80-talet. Men nu är det inte det, vi har gängkriminalitet, sprängningar och förnedringsrån. Jag curlar inte mina barn men jag tänker inte ha dem åkandes pendeltåg småberusade en fredagkväll. 
    Hämta grabben när det är slut och inte kl 12
  • Anonym (123)

Vi har en regel till vårt barn i samma ålder att vi hörs på telefonen kl 01 och planerar hemgång. Om hen har kompisar som bor nära så de kan ha sällskap så tar de sig hem själva och om hen är med kompisar som bor längre bort så åker vi och hämtar (vilket beslutas under samtalet). Vi åker och hämtar både vårt barn och kompisarna och kör hem dom också om det önskas. 

Tycker det har funkat bra för oss. 

• Spucks

Varför är det pinsamt? Han behöver ju inte berätta för någon att du hämtar honom och du behöver inte plocka upp honom direkt framför dörren.

• Studentpappa

Jag är född i början av 80-talet, farsan hämtade i stort sett alltid mig när det var fest. Han ville veta att jag kom hem och i ok skick. Visst tog jag nattbuss ibland men när jag blev hämtad så åkte det nästan alltid med kompisar. 

Var det t.ex gymnasiefest så hämtade han mig när det var slut så han var schysst på det viset. Jag var en stökig tonåring på många sätt och festade mycket men aldrig att jag tyckte det var töntigt att bli hämtad. Men det hängde nog ihop med att jag inte behövde åka hem "tidigt" också. 

Jag kommer hämta våra barn och än har jag bara en som går i sjuan som äldst. Vår äldsta är mörkrädd som fan så hon vågar knappt åka buss till skolan nu när det är mörkt... I bästa fall kan man samköra och turas om med kompisarnas päron.

Ride it like you stole it
  • Anonym (Jo)

Tycker att reglerna är helt rimliga men man behöver kanske inte hämta upp precis vid dörren.

• Anonym (K)
    Anonym (Erfaren_man) skrev 2024-12-08 11:12:11 följande:

16-åringar ska inte gå på fester!! 

Det bestämmer knappast du.
  • cosinus

Äldsta dottern har haft ett otroligt lugnt kompisgäng som dessutom bodde relativt nära så hon har ofta cyklat hem när de hittat på saker om det varit barmark och mitt i vintern har vi oftast hämtat eller så har hon samåkt med någon eller ibland sovit över. Aldrig varit orolig.

Äldsta sonen springer på en del fester. Nu är han 18 men jag hämtar alltid på hans villkor om han är långt bort eller om det är vinter. Han säger tid och när han vill hem och jag ifrågasätter aldrig hans skick. Nu har han aldrig varit våldsamt berusad men jag tänker att det är liksom en grundsten i att han ska tycka det är ok att bli hämtad och även att ta med kompisar. Att jag inte ifrågasätter något där och då. Behöver jag prata med honom om något får det isf bli dagen efter.

Jag har bett snällt om att de ska ha igång hitta på telefonen så jag kan se var de är just för såna tillfällen och båda barnen har det fortfarande igång även om jag sagt att de absolut inte behöver det till vardags. Äldsta har numera även flyttat hemifrån men har det fortfarande påslaget. Men det är ju samma sak där. Man får låta bli att snoka och ifrågasätta vad de gör i onödan. Hade jag gjort det hade de nog slagit av det illa kvickt. 

• Anonym (Ts)
    cosinus skrev 2024-12-10 12:04:35 följande:

Äldsta dottern har haft ett otroligt lugnt kompisgäng som dessutom bodde relativt nära så hon har ofta cyklat hem när de hittat på saker om det varit barmark och mitt i vintern har vi oftast hämtat eller så har hon samåkt med någon eller ibland sovit över. Aldrig varit orolig.

Äldsta sonen springer på en del fester. Nu är han 18 men jag hämtar alltid på hans villkor om han är långt bort eller om det är vinter. Han säger tid och när han vill hem och jag ifrågasätter aldrig hans skick. Nu har han aldrig varit våldsamt berusad men jag tänker att det är liksom en grundsten i att han ska tycka det är ok att bli hämtad och även att ta med kompisar. Att jag inte ifrågasätter något där och då. Behöver jag prata med honom om något får det isf bli dagen efter.

Jag har bett snällt om att de ska ha igång hitta på telefonen så jag kan se var de är just för såna tillfällen och båda barnen har det fortfarande igång även om jag sagt att de absolut inte behöver det till vardags. Äldsta har numera även flyttat hemifrån men har det fortfarande påslaget. Men det är ju samma sak där. Man får låta bli att snoka och ifrågasätta vad de gör i onödan. Hade jag gjort det hade de nog slagit av det illa kvickt. 

Jag har inte heller grälat eller ens kommenterat de (få) gånger han varit full. Han är öppen med om han har druckit och det känns jätteviktigt. Det värsta som skulle kunna hända är ju om han hamnar i någon riktigt dålig situation och inte vågar ringa pga av att han är onykter. Vi har haft samtal om vikten av att inte dricka fulsprit och att se till att man är bland kompisar men om det inte spårar ur helt kommer jag inte skälla på honom för att bli full några gånger på ett år.
  • Anonym (meh)

Ehhh asså det beror såklart på var du bor, om ungen åker tsm med någon osv sov. Bra kompromiss är att han kanske tar bussen nånstans o får skjuts från dig från ett annat ställe så du "inte syns", då vet du att han är säker och han får också typ säga "nu ska jag dra" eller "jag orkar inte" istället för att säga "mamma ska hämta mig".

Jag vet inte hur det är med grabben men i mina kretsar var det här lyxigt, asså att få skjuts hit o dit så jag snarare kunde skryta om att jag skulle få skjuts hem. 

Sen om du verkligen bryr dig så kan du ju också be honom åka uber eller bolt, eller beställa det åt honom. Men du kanske är för paranoid för det idk 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Ts)
    Anonym (karin) skrev 2024-12-12 21:20:09 följande:
    här är reglerna för mina tonåringar festa kan dem göra när dem är 18.

jag har en  14 och en 16 åring som vi kör famisafe på. Fungerar bra vi har strikta fasta regler sköts dem inte så dras deras telefoner in resten av dan eventuellt nästa dag oxå dem blir blockerade så dem bara kan ringa o skriva sms till mig eller sin pappa. huvudregel har vi 20 min tiktok om dagen och 20 min instagram och snapchat. sen en timme totalt internet (internet får använas längre enbart till studier misssköts det vilket vi märker via famisafe isåfall så blockeras deras telefoner i 3 dygn.vi har ett belöningsystem där man tjäna 3-5 min internetid per syssla man utför i hemmet. vår 14 åriga flicka ska va hemma 18.00 på vardagar och 19.00 på helger sköts inte detta blir det utegångsförbud och indraget internet. sonen på 16 ska va hemma 19 på vardagar och 19:30 på helger undags görs vid träningar men då hämtar vi och kör om det är efter utetider. Vi kan även se deras position live hela tiden och vi har satt upp ett geofence dem inte får gå utanför gör dem der ser vi det direkt i appen och då blir det utegångsförbud en vecka och indraget internet. i skolan får dem inte heller ha intenet. 20:30 är de läggdags på vardagar och ingen telefon eller tv spel får va på. helgerna har får dem vara uppe tills 22.00 sen ska det vara släkt.

många tycker vi är hårda men ungdomar behöver det för att kunna fokusera på studier. jag kan tillägga att våra barn har topp betyyg i skolan 

Jösses. Tack och lov får min son bra betyg utan att jag behöver behandla honom som en sjuåring.
  • Anonym (Flerbarnsmamma)

Nej till festar o så ringer jag o kolla vart han är. Hans vänner vet stt jag är hård.och då dom är här ibland så har ja varit ärlig att dom får inte ge honom alkohol för då blir jag förbannad på dom. Skulle dom ändå göra d skulle ja kontakta deras föräldrar. 

Min son dricker inte nu han smakade öl en gång o de kände jag på lukten på en gång.Jag sa ifrån o han skämdes sa åt honom att han är inte 18 år, Jag har varit hård me mina barn. Jag själv festade massor som 14 åring. Dricker inte en droppe som vuxen. För barnens skull håller jag mej nykter helt. Dom behöver mej.
    Nu är han inte iväg till kompisar på sena kvällar längre . Han fick alltid komma o andas på mej när han kom hem . 18 år så får han gå på krogen om han gillar d Men han ska ändå kunna bete sej annars ska man ändå inte dricka. Ingen av mina barn beter sej illa men har anhörig som dricker o ej kan bete sej därav jag har mina regler o mina vuxna barn tycker de är bra. Jag tänker aldrig betala en krona för att dom ska kunna dricka alkohol, 

• Anonym (Flerbarnsmamma)

Nej till festar o så ringer jag o kolla vart han är. Hans vänner vet stt jag är hård.och då dom är här ibland så har ja varit ärlig att dom får inte ge honom alkohol för då blir jag förbannad på dom. Skulle dom ändå göra d skulle ja kontakta deras föräldrar. 

Min son dricker inte nu han smakade öl en gång o de kände jag på lukten på en gång.Jag sa ifrån o han skämdes sa åt honom att han är inte 18 år, Jag har varit hård me mina barn. Jag själv festade massor som 14 åring. Dricker inte en droppe som vuxen. För barnens skull håller jag mej nykter helt. Dom behöver mej.
    Nu är han inte iväg till kompisar på sena kvällar längre . Han fick alltid komma o andas på mej när han kom hem . 18 år så får han gå på krogen om han gillar d Men han ska ändå kunna bete sej annars ska man ändå inte dricka. Ingen av mina barn beter sej illa men har anhörig som dricker o ej kan bete sej därav jag har mina regler o mina vuxna barn tycker de är bra. Jag tänker aldrig betala en krona för att dom ska kunna dricka alkohol, 

• Anonym (Annat)

(KARIN) jisses, hoppas dina barn mår okej med dina rigida regler. 

Ts, vi hämtar inte men taxi erbjuds och ibland åker hon kommunalt hem. Allt beroende på tid och var hon är.

Svar på tråden Tonåring på fest