• Anonym (TS)

Svärföräldrarna vill att vi flyttar till Södertälje

Mina svärföräldrar kräver att jag och min sambo ska flytta till Södertälje. Dom säger att det är så bra där och jättebra skolor och förskolor.

Kan nästan ingenting om området mer än att andra säger att ingen flyttar dit frivilligt. Vi pratar inte om Järna nu utan Södertälje. 

Vad är era erfarenheter? Kan man bo där? 

• Svar på tråden Svärföräldrarna vill att vi flyttar till Södertälje
  • Dr Nail

Alltså det är orten. Som Hallonbergen, Rinkeby och andra "utsatta områden" som de kallas. Ett tips är att börja lära er orten tugg då, på gud bram.

• Anonym (nixpix)

Södertälje var en gång en söt liten stad, men tyvärr finns det för många negativa parametrar där idag som gör att jag inte skulle välja den staden för mina barns uppväxt. 

Det värsta är väl egentligen att era svärföräldrar försöker styra er och bestämma var ni ska bo och muta med pengar för att få som de vill. Det skulle jag verkligen inte vilja, men ni kanske är unga och tycker det är bekvämt. 

• Anonym (ex Syritäljebo)

Du har alltså syrianska svärföräldrar och nu skall du integreras i det syrianska livet och era barn skall uppfostras till att bli syrianer.

Ser inget fel i det eftersom du uppenbarligen gått in med öppna ögon i ett förhållande med en syrian.

Syritälje visade vägen redan 1977.

sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6dert%C3%A4ljekravallerna_1977

Idag är hela staden helt influerad av syrianerna.

Så här beskriver SVT delar av stan:

Södertälje 55 Ronna norra har 2092 invånare.

Jämfört med riket har distriktet en hög andel unga och en låg andel äldre. Av de som bor här har 96% utländsk bakgrund och andelen sysselsatta i arbete är 54% ? vilket är en låg nivå.

valresultat.svt.se/2022/riksdagsval-01811255-sodertalje-55-ronna-norra.html

I den lokala tidningen så kan man läsa sånt här.

"Södertälje är Europas (om inte världens) inofficiella huvudstad för assyrier/syrianer. Många av dessa kommer ursprungligen från Midyat i sydöstra Turkiet och därför kallas även Södertälje för Lilla Midyat. 

30?40 procent av Södertälje kommuns nära 100 000 invånare hör till folkgruppen. De allra flesta bor i själva stan, mer än hälften av tätorten tillhör alltså denna historiska kristna folkgrupp ? som ökar för varje år. I många stadsdelar är siffran betydligt högre, där finns knappt någon som är icke-assyrier/syrian."

www.lt.se/artikel/insandare-skylta-med-att-sodertalje-ar-assyriersyrianernas-huvudstad/

Här kan du läsa en del intressant om hur Syritälje förändrats och det inte längre är en stad med svensk identitet.

arkitektur.se/kritik/perspektiv/den-nya-periferin/

• Anonym (G)

Kräver=rödflagg!?

Att säga att det vore trevligt om ni flyttar dit är hövligt men resterande ordval kan dom stuppa upp där bak.

Bilda er en egen uppfattning och ta beslut som grundar sig på eran känsla.

• Anonym (TS)
    Anonym (ex Syritäljebo) skrev 2024-12-09 14:23:55 följande:

Du har alltså syrianska svärföräldrar och nu skall du integreras i det syrianska livet och era barn skall uppfostras till att bli syrianer.

Ser inget fel i det eftersom du uppenbarligen gått in med öppna ögon i ett förhållande med en syrian.

Syritälje visade vägen redan 1977.

sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6dert%C3%A4ljekravallerna_1977

Idag är hela staden helt influerad av syrianerna.

Så här beskriver SVT delar av stan:

Södertälje 55 Ronna norra har 2092 invånare.

Jämfört med riket har distriktet en hög andel unga och en låg andel äldre. Av de som bor här har 96% utländsk bakgrund och andelen sysselsatta i arbete är 54% ? vilket är en låg nivå.

valresultat.svt.se/2022/riksdagsval-01811255-sodertalje-55-ronna-norra.html

I den lokala tidningen så kan man läsa sånt här.

"Södertälje är Europas (om inte världens) inofficiella huvudstad för assyrier/syrianer. Många av dessa kommer ursprungligen från Midyat i sydöstra Turkiet och därför kallas även Södertälje för Lilla Midyat. 

30?40 procent av Södertälje kommuns nära 100 000 invånare hör till folkgruppen. De allra flesta bor i själva stan, mer än hälften av tätorten tillhör alltså denna historiska kristna folkgrupp ? som ökar för varje år. I många stadsdelar är siffran betydligt högre, där finns knappt någon som är icke-assyrier/syrian."

www.lt.se/artikel/insandare-skylta-med-att-sodertalje-ar-assyriersyrianernas-huvudstad/

Här kan du läsa en del intressant om hur Syritälje förändrats och det inte längre är en stad med svensk identitet.

arkitektur.se/kritik/perspektiv/den-nya-periferin/

Vi är alla svenskar. 
  • Hjelm

Det är väl bara att säga att ni vill inte bo i Södertälje, be dem dra åt helvete om deras lust att träffa och passa barnbarnen är villkorad efter er adress och bekosta er bostad själva, eftersom ni är vuxna människor.

Vad problemet?

• Anonym (Resenären)
    Hjelm skrev 2024-12-09 15:14:50 följande:

Det är väl bara att säga att ni vill inte bo i Södertälje, be dem dra åt helvete om deras lust att träffa och passa barnbarnen är villkorad efter er adress och bekosta er bostad själva, eftersom ni är vuxna människor.

Vad problemet?

Att en del svärisar blir svårt kränkta när man inte vill ta emot en gåva som kommer med krav?

Vi var tvungna att flytta sex mil för att komma undan..
  • Anonym (Ui)
    Anonym (zxcv) skrev 2024-12-09 07:48:18 följande:
    Du får tänka på att de flesta invandrarna är kristna syrianer, som levt i Sverige sen 70/80-talet.

Södertälje är en stad i storlek med Västerås, Eskilstuna, Norrköping. 
    Det finns alltså alla tänkbara olika områden!
    Är det så stort?? Förvånad
  • Anonym (qwerty)

Om svärföräldrarna skulle erbjuda er att flytta till Gaza och betala för ett boende där, med parollen, det finns så mycket bra förskolor och jobb... vad är ditt svar?

Man flyttar inte TILL Södertälje, man flyttar FRÅN Södertälje.

• Anonym (G)
    Anonym (qwerty) skrev 2024-12-10 16:06:08 följande:

Om svärföräldrarna skulle erbjuda er att flytta till Gaza och betala för ett boende där, med parollen, det finns så mycket bra förskolor och jobb... vad är ditt svar?

Man flyttar inte TILL Södertälje, man flyttar FRÅN Södertälje.

🤣🤣🤣
  • Anonym (ex Syritäljebo)
    Anonym (Ui) skrev 2024-12-09 19:18:11 följande:
    Är det så stort?? Förvånad

Inte riktigt så stort som Västerås och Norrköping (160k+) men i paritet med E-tuna. Båda 100k+.

• Anonym (Släkten är värst)
    Anonym (TS) skrev 2024-12-08 13:00:22 följande:
    Svärföräldrarna vill att vi flyttar till Södertälje

Mina svärföräldrar kräver att jag och min sambo ska flytta till Södertälje. Dom säger att det är så bra där och jättebra skolor och förskolor.

Kan nästan ingenting om området mer än att andra säger att ingen flyttar dit frivilligt. Vi pratar inte om Järna nu utan Södertälje. 

Vad är era erfarenheter? Kan man bo där? 

Krav =utpressning.
    Vill du verkligen hamna i en sådan situation?
    Stanna där ni är och spara ihop pengar själv till kontantinsatsen. 

Min mormor försökte med något liknande när jag och maken letade efter vårt första hus. 
    Hon skulle bidra med "en slant". Det skulle vara förskott på mitt arv hette det. När det väl kom till kritan så "godkände" inte mormor huset vi hade hittat. Vi vann inte den budgivningen så köpet blev inte av pga det. Nästa hus som vi hittade, samma visa. Men vi köpte det och min mormor blev vansinnig. Hon trodde på allvar att vi inte hade pengar till husköpet och att hon skulle kunna styra oss. Hon tyckte att det var bättre för oss att bo i stan och inte i skogen så som vi ville. 

Något år senare skulle vi gifta oss. Mormor lovade att bidra med pengar till bröllopet. 
    Men eftersom vi vile ha bröllopet i vår trädgård och inte i en hyrd lokal i stan så rök den gåvan.

Många år senare fick min mamma bort. Hon hade tagit hand om mormor. Då började telefon terrorn. Mormor ringde i tid och otid. Jag skulle köpa en mjölk eller köra henne till affären eller tvätta hennes kläder osv osv. Jag jade 6 mil enkel väg att köra, heltidsjobb och egen familj att ta hand om men jag skulle släppa allt det och komma på studs när hon ringde. En måndag kl 10 skulle jag minsann komma direkt, det var akut, ja det var ju mjölk hon behövde fick jag veta när jag hade kommit dit. 
    Hon sa till mig att jag skulle skilja mig, ta barnen med mig, säga upp mig från mitt jobb och ta hand om henne. Jag bad henne fara åt skogen då. Sedan hjälpte jag henne att komma till ett boende och besökte henne när jag kunde.

Om ni går med på kraven att flytta till Södertälje så kommer kraven aldrig att ta slut! Svärföräldrarna kommer att fortsätta utpressa er på annat. De har ju visat redan nu vad de går för
Svar på tråden Svärföräldrarna vill att vi flyttar till Södertälje