• Anonym (Adhd)

Dömande kommentarer om att vara en dålig förälder

Mitt äldsta barn är 3 år och är väldigt hyper. Jag och barnets pappa har båda två ADHD och det enda sättet att få vårt barn att fungera normalt är att se till att barnet har vettiga aktiviteter. Att vi tar med den stora på saker som jag vet att barnet kommer att lyckas med. Det ska vara begripligt och kännas kul. Det kan handla om att måla, gå och titta på djur eller cykla. Ibland hamnar vi på lekplatser med för många barn, mitt barn går bara fram och puttar och tar alla andra barns leksaker/cyklar eller liknande. Då bryter vi och gör något som funkar. Mitt barn får det bättre i mindre sammanhang och ibland kan mitt barn exempelvis börja kasta Sten mot bilar, det är då det roligaste som finns och det enda sättet att få detta beteende att upphöra är att bryta aktiviteten och göra något annat. 

Jag har försökt förklara detta för folk i min omgivning, även professionella som uttrycker att barn även behöver få ha det tråkigt ibland?. Jag förstår inte kommentaren och kan i mina mörkaste stunder fundera på om folk som lägger en sådan kommentar är lite dum i huvudet. För om mitt barn puttar andra barn, sliter ifrån dom deras cyklar och liknande då är det dumt av mig att jag bryter en sådan aktivitet som mitt barn inte klarar av alls för att mitt barn ska lära sig att ha tråkigt. 

I miljöer som funkar för mitt barn som existerar inte detta beteende. Inte heller när det finns Max 5 barn. Är det 16 barn eller så blir det kaos. 

Jag vet inte vad som skulle vara positivt med att låta barnet få stå och kasta sten på bilar. Att kalla detta för att ha tråkigt känns som ett hån? Hur kan man ens säga en sådan sak? 

• Svar på tråden Dömande kommentarer om att vara en dålig förälder
  • Anonym (Moss)
    Anonym (Adhd) skrev 2024-12-08 18:42:10 följande:
    Barnet uttrycker inte att den vill göra något annat. Den behöver bara få komma ut. Det är rätt normalt att vissa mår dåligt av att inte få vara i rörelse. 
    Vad gör du när barnet slänger stenar på bilar? Säger du ifrån? Blir det konsekvenser? En normal reaktion på ett dåligt beteende är att säga att ni måste gå hem från lekparken för att hen inte kan uppföra sig (dvs tråkigt). Blir barnet då arg så är det bara att härda ut. Nästa gång blir det lättare. Dvs undvik inte konflikter.

Det här är nödvändigt att göra för att inte skapa en narcissist.  Inte jämförbart med att hitta på aktiviteter.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Adhd)
    Anonym (Moss) skrev 2024-12-08 18:54:52 följande:
    Vad gör du när barnet slänger stenar på bilar? Säger du ifrån? Blir det konsekvenser? En normal reaktion på ett dåligt beteende är att säga att ni måste gå hem från lekparken för att hen inte kan uppföra sig (dvs tråkigt). Blir barnet då arg så är det bara att härda ut. Nästa gång blir det lättare. Dvs undvik inte konflikter.

Det här är nödvändigt att göra för att inte skapa en narcissist.  Inte jämförbart med att hitta på aktiviteter.
    Säger nej. Lyfter bort barnet. Sätter barnet i vagnen och går därifrån. Inte mer än så. 
  • Spucks
    Anonym (Adhd) skrev 2024-12-08 18:39:56 följande:
    Jo men jag berättar ju hur saker blir kaos, exempelvis att barnet inte kan bete sig på den platsen och då går vi för jag får inte göra annat än att springa efter och se till så inte något blir skadat eller att något annat barn far illa. Att i det sammanhanget svara med att barnet måste lära sig att ha tråkigt är ju ett hån. Mitt barn lyssnar liksom på kapitelböcker som är tänkt för barn som är 6 år. Och självklart kan mitt barn leka själv. Men jag kan inte lämna mitt barn i sitt lekrum en hel söndag utan att det blir kaos. Utan vi måste gå ut och göra en utflykt i skogen, gå och titta på djur, gå på julmarknad eller något annat där det händer något mer än att vara i sitt rum. Många andra verkar klara det, jag vet inte hur dom lyckas. Mitt barn ser inte på tv eller har skärmar däremot.
    Jag tror ditt problem är främst att du läser in mycket i vad folk säger/skriver till dig. I alla fall är det vad du gör här i tråden och det du skriver tyder på att du även gör det i det verkliga livet. Du ser allt som ett angrepp, tom när man håller med dig.
  • Anonym (Adhd)
    Spucks skrev 2024-12-08 19:37:24 följande:
    Jag tror ditt problem är främst att du läser in mycket i vad folk säger/skriver till dig. I alla fall är det vad du gör här i tråden och det du skriver tyder på att du även gör det i det verkliga livet. Du ser allt som ett angrepp, tom när man håller med dig.
    Handlar ju mer om att jag ser det som att människor inte förstår. Folk tror att jag inte markerar och bara struntar i att säga att man inte får göra vissa saker. Så jag ser det som besvärande när jag verkligen uttrycker ett problem och så får jag som svar att barn måste få ha tråkigt också. Jag ser inte att problemet handlar om att barnet har tråkigt. Barnet har energi som den behöver få springa av sig. Om barnet får cykla eller åka skidor eller göra något annat vettigt så hamnar vi inte alls i dessa situationer. Inte ens efteråt när vi är hemma sedan. 
  • Anonym (Moss)
    Anonym (Adhd) skrev 2024-12-08 19:25:55 följande:
    Säger nej. Lyfter bort barnet. Sätter barnet i vagnen och går därifrån. Inte mer än så. 
    Jag finner det osannolikt att någon vill att ditt barn ska fortsätta kasta stenar på bilar med motiveringen att barnet ska få ha tråkigt.
  • Anonym (Adhd)
    Anonym (Moss) skrev 2024-12-08 20:25:06 följande:
    Jag finner det osannolikt att någon vill att ditt barn ska fortsätta kasta stenar på bilar med motiveringen att barnet ska få ha tråkigt.
    Det tror jag också. Men det känns mer som att dessa personer inte förstår. Dom lyssnar inte utan utgår bara från sig själva och sina egna barn. Inte utifrån hur mitt barn fungerar. Så det svarar utifrån sina åsikter och vad dom tycker. 
  • Anonym (Bah)
    Spucks skrev 2024-12-08 19:37:24 följande:
    Fast om du ser hur folk skrivit till TS i tråden är det inte konstigt om ts får taggarna utåt heller, när folk typ direkt anklagar ts för att trolla och går på rätt hårt i flera inlägg.

Som man skriver får man svävar, gäller åt alla håll.
  • Anonym (Bah)
    Anonym (Bah) skrev 2024-12-08 20:55:01 följande:
    Fast om du ser hur folk skrivit till TS i tråden är det inte konstigt om ts får taggarna utåt heller, när folk typ direkt anklagar ts för att trolla och går på rätt hårt i flera inlägg.

Får man SVAR.

Tack, autocorrect.
  • Spucks
    Anonym (Bah) skrev 2024-12-08 20:55:01 följande:

Det var EN person som skrev det. Tydligen någon som har väldigt tråkig, då hen var på TS flera gånger.
    Men om du läser här igen - inte de inlägg av den sjuke trollen som anklar TS för att trolla - kommer du att se att TS verkar känna sig anklagad av allt och går i försvarsställning hela tiden. Hon verkar inte heller förstå vad som menas med vissa saker, som när hon tycker att någon anser att hennes barn ska få kasta stenar för att lära sig att ha tråkig. Eller när hon tror att folk tycker barnet ska leka själv i sitt rum hela dagen.
  • Anonym (J)
    Anonym (s) skrev 2024-12-08 16:39:10 följande:
    Så inget om din faktiska diagnos...jahapp
    Jag hade ingen. Utmattning var det. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Adhd) skrev 2024-12-08 19:25:55 följande:
    Det kanske är för lite? Säger du bara nej vet inte barnet varför du säger nej. Du kanske kan sägs tex ?Nej! Inte kasta saker, då förstör du den!?, skapar kanske bättre förståelse om varför det faktiskt är fel att göra så.
  • Anonym (Bah)
    Spucks skrev 2024-12-08 21:04:52 följande:
    Det var EN person som skrev det. Tydligen någon som har väldigt tråkig, då hen var på TS flera gånger.
    Men om du läser här igen - inte de inlägg av den sjuke trollen som anklar TS för att trolla - kommer du att se att TS verkar känna sig anklagad av allt och går i försvarsställning hela tiden. Hon verkar inte heller förstå vad som menas med vissa saker, som när hon tycker att någon anser att hennes barn ska få kasta stenar för att lära sig att ha tråkig. Eller när hon tror att folk tycker barnet ska leka själv i sitt rum hela dagen.
    Tja,  jag gissar att ts fått försvara sina beslut så mycket att ts ledsnat.

Min erfarenhet om någon försvarar sina beslut mot allt är att man mätt många som just ifrågasatt en på ett inte allt för vänligt vis.

Sen tycker jag ju ts har rätt i hur hon jobbar med barnet med. Jag har själv barn som klättrar på/river väggarna inne om de inte får komma ut och få ut energin så min sympati är hög.
  • Anonym (Adhd)
    Anonym (J) skrev 2024-12-08 21:29:36 följande:
    Det kanske är för lite? Säger du bara nej vet inte barnet varför du säger nej. Du kanske kan sägs tex ?Nej! Inte kasta saker, då förstör du den!?, skapar kanske bättre förståelse om varför det faktiskt är fel att göra så.
    Jag har nog haft många samtal om detta och varför. När hen är inne i detta så spelar det ingen roll vad jag säger eller gör. Det enda som funkar är att avbryta aktiviteten. Helt seriöst vet barn som är 3 år dessutom att man inte får kasta sten på en bil. Det är inte det som är problemet att hen blivit dåligt informerad. 
  • Anonym (Adhd)
    Anonym (J) skrev 2024-12-08 21:27:57 följande:
    Jag hade ingen. Utmattning var det. 
    Mitt barn är inte utmattad. Det kan jag nog ändå garantera. Saker funkar alldeles utmärkt när vi gör saker barnet förstår. Typ att vi går på en utflykt i skogen, äter matsäck och kollar på olika träd. Detta är begripligt. Att det är massor av barn i en park med roliga saker och mamma säger nej, det är mycket svårt att förstå. Mitt barn är impulsiv som sina föräldrar. Är det färre barn och mitt barn får utrymme funkar allt utmärkt Att umgås med andra barn. Om mitt barn får gå iväg och cykla vill barnet lyssna på flera kapitel ur en bok när vi kommit hem. Så nej ingen utmattning. 
  • issak
    Anonymous (Adhd) wrote on 2024-12-08 13:46:43 the following:
    Judgmental comments about being a bad parent

My oldest child is 3 years old and is very hyper. My child's father and I both have ADHD and the only way to make our child function normally is to make sure the child has meaningful activities. That we take the big one with us on things that I know the child will be successful with. It should be understandable and feel fun. It can be about painting, going and looking at animals or cycling. Sometimes we end up in playgrounds with too many children, my child just walks up and puts and takes all the other children's toys/bikes or similar. Then we break and do something that works. My child gets better in smaller contexts and sometimes my child can, for example, start throwing stones at cars, that's when it's the most fun there is and the only way to make this behavior stop is to break the activity and do something else. 

I have tried to explain this to people around me, even professionals who express that children also need to be bored sometimes?. I don't understand the comment and can in my darkest moments wonder if people who post such a comment are a bit stupid in the head. Because if my child pushes other children, rips them off their bikes and the like, then it's stupid of me to interrupt such an activity that my child can't handle at all so that my child will learn to be bored. 

In environments that work for my child, this behavior does not exist. Nor when there are Max 5 children. If there are 16 children or there will be chaos. 

I don't know what would be positive about letting the child stand and throw stones at cars. Calling this boring feels like an insult? How can you even say such a thing? 

my advice to you is generated from the experience I have.

If your child is doing things that they are not supposed to be doing then that means you need to teach them rite from wrong, if you can't do that by your own for any reason, then you can apply for an student assistant, i myself have worked with kids that had adhd or other matters, and i have and will always make a difference in their life.

I haven't studied any school education but i have the experience and the wisdom, i know how to be a friend more than to be a teacher, and once the child believes in having me as their friend, i start teaching them what is rite and what is wrong.

I stand with the child's rights, I've done it many times stood for children against rules made by school teachers.
    like for an example a school had a rule that music is not allowed in breaks and the reasons is that old teachers get tired of the noise and the neighbors are old residents and they complain about the music.
    but in reality the child has their rite to listen to music, play or dance or lose the extra energy they got in the breaks, so they can be calm in classrooms and focus more on studying.

and yes i stood for the children and changed that rule and was playing music every single day, and kids would come to me asking me to play their favorite song.

So this said, I guess you need to find the rite help needed.
  • Jemp
    Anonym (Adhd) skrev 2024-12-08 20:33:19 följande:
    Det tror jag också. Men det känns mer som att dessa personer inte förstår. Dom lyssnar inte utan utgår bara från sig själva och sina egna barn. Inte utifrån hur mitt barn fungerar. Så det svarar utifrån sina åsikter och vad dom tycker. 

Folk har alltid åsikter om föräldraskap och man kan aldrig göra alla nöjda. 

Sen kanske de hade gjort annorlunda. Eller kanske inte.

Sen är såklart frågan om de tycker han ska få kasta sten, eller snarare om de tolkar det som bortförklaringar. Men du verkar ju medveten om hur ditt barn funkar och får ligga på för att hen också ska få hjälp att utveckla svårigheterna. 

• Anonym (Olin)

Kasta sten på bilar redan som treåring.

Vandal som sexåring.

Biltjuv som tioåring?

• issak
    Anonym (Olin) skrev 2024-12-09 08:53:26 följande:
    Judgmental comments about being a bad parent

Throwing stones at cars as early as three years old.

Vandal as a six-year-old.

Car thief as a ten-year-old?

i agree to some point, i guess he ment if you don't do something now to teach your child that this is wrong and doing so will get him into big trouble and punishment, then when he grow up, he won't listen to you, because when he was young none punished him for doing something wrong.

this is a very serious matter.

you need to know why he is doing this, after you know the why, it would be easier to get a solution, if he is doing it throwing stones on cars just because you told him not to take other kids toys, then that means he is doing it on purpose to show you that he is angry that you stopped him, in that case i really think you need to be more strict with him, punish him now, better than he grow up and you can't change him afterwards. it would be too late.
Svar på tråden Dömande kommentarer om att vara en dålig förälder