• Anonym (Ts)

Isa som pojknamn?

Är väldigt förtjust i pojknamnet Isa men i Sverige uppfattas det ju som ett flicknamn (eller snarare ett feminint smeknamn). Alternativa stavningen är ju Issa, men föredrar Isa då det är mer korrekt uttal. Sett några som stavar det Isah också, men jag gillar inte onödiga H i namn. 

Min fråga är egentligen vilken stavning som ni uppfattar som minst feminin och mest passande på en pojke? 

• Svar på tråden Isa som pojknamn?
  • Anonym (Mm)

Har ni muslimsk bakgrund? 

• Anonym (Linnea)

Isa och Isak är helt olika namn och har helt olika historier. 

Dock tycker jag det ser mindre tjejigt ut med ett h.

Vet inte om du kan arabiska men där har du även ett ljud liknade svenskans j. Visst låter det inte som originalnamnet fortfarande men ganska unik stavning. Man kan även argumentera för att stava namnet med A om du använder j. Tycker det blir mest likt originalet.

Såhär röstar jag angående stavning: 

Ajsah

Ijsah

Isah

Issah

Ajsa

Ijsa

Isa

Issa

Det är ett fint namn men kan bli jobbigt för bäraren i och med att ingen svensk kan uttala det korrekt. Har ni helt bestämt er? 

• Tukt

Hur det namnet än böjs, paketeras, stavas så finns det en påtaglig risk att det blir ett handikapp för ditt barn,

• TriC
    Anonym (Neu) skrev 2024-12-09 09:33:55 följande:

Iom hur många tjejer som har traditionellt maskulina namn idag, varför skulle inte en kille kunna ha något som klingar feminint? Ta Isa om det är vad ni vill! Man växer in i namn och är det så himla viktigt att folk spontant vet könet på barnet?

Fast merparten av sitt liv kommer han vara en vuxen man. Och då är det nog inte så kul att ha ett tjejnamn. 
  • Anonym (Neu)
    TriC skrev 2024-12-11 16:17:50 följande:
    Fast merparten av sitt liv kommer han vara en vuxen man. Och då är det nog inte så kul att ha ett tjejnamn. 
    Vad är skillnaden mot när tjejer har typiska "killnamn"? är det negativt att vara tjej? Och sen så ÄR Isa inte ett tjejnamn, det bara låter så för svenskar.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Neu) skrev 2024-12-11 16:26:45 följande:
    Vad är skillnaden mot när tjejer har typiska "killnamn"? är det negativt att vara tjej? Och sen så ÄR Isa inte ett tjejnamn, det bara låter så för svenskar.
    Det är bara så det är. Det är ok för en tjej att vara pojkig men inte ok för en kille att vara tjejig.

Ingen vettig förälder ger sin pojk ett flicknamn. Det är direkt elakt.

Som svar till TS. Ge honom ett riktigt namn om ni nu älskar sonen.
  • Elin pelin
    Anonym (Neu) skrev 2024-12-11 16:26:45 följande:
    Jag har två kvinnliga grannar som heter Isa, har även stött på patienter som heter Isa (då kvinnor). Så jo, det är ett tjejnamn. Sen finns det även män med det namnet men det är inte vanligt.

2017 fanns det totalt 677 män och 2493 kvinnor i Sverige med namnet Isa, varav 504 män och 1728 kvinnor med det som tilltalsnamn.

(Kan tillägga att det tidigare funnits 8 män i Sverige med namnet Elin med det för det ju inte mindre feminint...)
  • Anonym (Mm)

Isa är ett svenskt kvinnonamn. På arabiska betyder det Jesus och är ett mansnamn. Tycker det är ganska viktigt att veta ursprunget på ens barns namn. Så vad man har för ursprung kan ju spela roll här. Är ts från mellanöstern är det ju kanske naturligt att kalla sonen Isa. Som svensk skulle jag inte välja det namnet. 

• Anonym (qwerty)
    Anonym (Mm) skrev 2024-12-11 17:31:59 följande:

Isa är ett svenskt kvinnonamn. På arabiska betyder det Jesus och är ett mansnamn. Tycker det är ganska viktigt att veta ursprunget på ens barns namn. Så vad man har för ursprung kan ju spela roll här. Är ts från mellanöstern är det ju kanske naturligt att kalla sonen Isa. Som svensk skulle jag inte välja det namnet. 

Även om TS är från något arabiskt land så ska väl barnet växa upp i Sverige, då kan man ju välja att göra sitt barn en tjänst och INTE ge pojken ett namn som är flicknamn i det landet han ska växa upp i. Man har ju lite ansvar som förälder i sitt barns omsorg.
  • Anonym (Mm)
    Anonym (qwerty) skrev 2024-12-12 23:12:55 följande:
    Även om TS är från något arabiskt land så ska väl barnet växa upp i Sverige, då kan man ju välja att göra sitt barn en tjänst och INTE ge pojken ett namn som är flicknamn i det landet han ska växa upp i. Man har ju lite ansvar som förälder i sitt barns omsorg.
    Det får man tycka. Dock finns det många utländska namn där man som svensk inte kan avgöra om personen är en man eller kvinna. Hör man namnet Isa Andersson så utgår man från att det är en kvinna kanske. Men Isa Muhammed är inte lika självklart. Nu har ts inte svarat vad hen har för ursprung men jag tycker det spelar viss roll om man väljer ett sådant namn. På ts fråga tycker jag Isah är mindre feminint eftersom kvinnonamn slutar på a i Sverige.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Mm) skrev 2024-12-11 17:31:59 följande:

Ja, vi har ju ursprung från Mellanöstern så namnet är i sig inget konstigt bland familj osv. Problemet är mer hur det kan uppfattas "ute i samhället" eftersom Isa är feminint i Sverige. 

Har ju såklart andra pojknamn jag också gillar, men alla namn har ju någon nackdel egentligen. När det gäller Isa är det bara det här med att sonen kan misstas för att vara tjej.
    Så tycker inte det bara är att välja något annat som en del i tråden skriver, för det finns nackdelar som sagt med alla namn.
Svar på tråden Isa som pojknamn?