• Anonym (Ts)

Isa som pojknamn?

Är väldigt förtjust i pojknamnet Isa men i Sverige uppfattas det ju som ett flicknamn (eller snarare ett feminint smeknamn). Alternativa stavningen är ju Issa, men föredrar Isa då det är mer korrekt uttal. Sett några som stavar det Isah också, men jag gillar inte onödiga H i namn. 

Min fråga är egentligen vilken stavning som ni uppfattar som minst feminin och mest passande på en pojke? 

• Svar på tråden Isa som pojknamn?
  • Anonym (W)

Isah om du nu måste välja det namnet. Annars är ju Isak likt och du kan kala honom vad du vill, till exempel Isa/Issa/Isah.

• Anonym (vv)

Varför inte Isak? Låter ju snarlikt Isa fast med en tillagd bokstav. Isa eller Issa låter feminint. 

• Anonym (W)
    Anonym (W) skrev 2024-12-09 09:25:15 följande:

Isah om du nu måste välja det namnet. Annars är ju Isak likt och du kan kala honom vad du vill, till exempel Isa/Issa/Isah.

kalla*
  • Anonym (Ts)
    Anonym (W) skrev 2024-12-09 09:25:15 följande:

Är ju två helt olika namn.. blir Isak i skolan och Ishaq hemma, inte Isa. Men jag tycker om namnet Isak mycket, det gör tyvärr inte min man. 
  • Anonym (Neu)

Iom hur många tjejer som har traditionellt maskulina namn idag, varför skulle inte en kille kunna ha något som klingar feminint? Ta Isa om det är vad ni vill! Man växer in i namn och är det så himla viktigt att folk spontant vet könet på barnet?

• OlgaElvira
    Anonym (Ts) skrev 2024-12-09 09:22:45 följande:
    Isa som pojknamn?

Är väldigt förtjust i pojknamnet Isa men i Sverige uppfattas det ju som ett flicknamn (eller snarare ett feminint smeknamn). Alternativa stavningen är ju Issa, men föredrar Isa då det är mer korrekt uttal. Sett några som stavar det Isah också, men jag gillar inte onödiga H i namn. 

Min fråga är egentligen vilken stavning som ni uppfattar som minst feminin och mest passande på en pojke? 

Jag uppfattar att stavningen Isa fungerar bäst som pojknamn i Sverige. Issa känns mer som smeknamn för Isabella. Men kan vara lite känsligt i vissa grupper både med Issa och Isa. Isa är namnet på Jesus, högaktad profet inom islam. Issa är namnet Jesus på på syrianska. 

Men man ska nog inte avstå från ett namn av dessa orsaker, då får man nog problem med många av våra vanligast namn också. Men det kan vara bra att känna till namnets historia. Viktigast att namnet fungerar ihop med efternamnet. Lycka till.

• Anonym (Ttevassfbab)

Issa och Isa uttalas ju inte likadant. Issa uttalas som kissa fast utan k och Isa som ?det isar i tänderna? iiii-sah. Isah känns minst feminint av alternativen och därefter Issa. Jag röstar också på Isak istället.

• Mrs Moneybags

Man ser det ju oftast som Issa, så den stavningen känns mer "maskulin".

Men jag tror folk skulle vänja sig vid Isa också. Så välj det som känns bäst för er!

Det är ju inte alltför många kvinnor som heter Isa heller för den delen. 

• Anonym (qwerty)

Fult. Typiskt tjejnamn. Visst, man kan heta Barbie som man men vem fan vill göra det. Tungan ute
    Ge pojken ett riktigt namn som han slipper skämmas för när han presenterar sig.

• Anonym (Ts)
    Anonym (qwerty) skrev 2024-12-10 16:13:58 följande:

Fult. Typiskt tjejnamn. Visst, man kan heta Barbie som man men vem fan vill göra det. Tungan ute
    Ge pojken ett riktigt namn som han slipper skämmas för när han presenterar sig.

Isa är ett riktigt namn, men tack för din åsikt.
Svar på tråden Isa som pojknamn?