• Anonym (Proppen)

Vaxproppar hos barn - borttagning på VC?

Igår upptäcktes en rejäl vaxpropp hos vårt barn i samband med BVC-besök. Vi fick tid på VC redan imorgon bitti, men jag förstod det som att de eventuellt inte kommer att göra något åt den imorgon, utan remittera vidare. Egenvård har vi redan utfört, så nu är det borttagning som gäller.

Vet någon hur det funkar, brukar barn få ta borta sina proppar redan på VC? Och hur har era barn upplevt det?

Vi ska ut och flyga i jul och enligt sköterskan jag pratade med i morse är det 50/50 på om det går bra eller om det kommer göra fruktansvärt ont på barnet. Och det är ju trist, eftersom vi ska flyga i tolv timmar.

• Svar på tråden Vaxproppar hos barn - borttagning på VC?
  • Anonym (J)

Fast nu var det ju tal om vax iofs, men är väl alltid bra att vårdcentralen kollar innan man börjar prova själv med olika saker

• Anonym (Proppen)
    Anonym (Min) skrev 2024-12-10 12:35:49 följande:

Hon är 13 nu, så det är ganska länge sen. Var aldrig tal om något annat än att skölja. 

Vad har ni provat själva? Jag upplever att egen saltlösning fungerar bättre än de man köper.

Vi sökte för ett år sen, och fick rådet att använda en olja, vilket var det enda som var godkänt på barn. Vid återbesök hade proppen minskat och vi råddes att fortsätta behandla. Nu har den dock återkommit trots att vi fortsätter med oljan. 
  • Krocko
    Anonym (Proppen) skrev 2024-12-10 12:31:49 följande:
    Fick hon? BVC-sköterskan som tittade igår sa att man inte sköljer barn under 12 och det stämmer med vad jag läst. Vi hoppas att de ändrat så att man kan skölja. Den processen är lättare än att suga ut det, vilket tydligen ska vara väldigt obehagligt. 
    Det är mycket behagligare och går mycket snabbare att suga ut det. Men det måste vara en läkare som gör det. Spola kan en sköterska göra.
  • Anonym (Min)
    Anonym (J) skrev 2024-12-10 12:36:17 följande:
    Man bör inte krångla själv. Man vet inte varför barnet har ont i örat.
    Men det är ju konstaterat att det är vax?
  • Anonym (d)
    Anonym (J) skrev 2024-12-10 12:37:16 följande:

Fast nu var det ju tal om vax iofs, men är väl alltid bra att vårdcentralen kollar innan man börjar prova själv med olika saker

8 inlägg på 7 min och du läser inte ens trådstarten...
  • Anonym (Min)
    Anonym (Proppen) skrev 2024-12-10 12:37:45 följande:
    Vi sökte för ett år sen, och fick rådet att använda en olja, vilket var det enda som var godkänt på barn. Vid återbesök hade proppen minskat och vi råddes att fortsätta behandla. Nu har den dock återkommit trots att vi fortsätter med oljan. 
    Jag kör 2,5 dl varmt vatten, löser upp en halv tsk salt (utan jod). Sen när det svalnat får personen ligga på sidan så droppar man i det, så mycket som får plats... vänta en stund, gärna en halvtimme om det går, sen håller du papper emot örat och hjälper barnet att sätta sig upp. Kan behöva upprepas några gånger om proppen är hård, men det har alltid fungerat för oss.

Det här är tips från vårdpersonal, så inget eget hopkok.
  • Anonym (Johanna)

Har sugit ur vaxproppar på mina barn på både öron, näsa, hals och VC. Här ville de helst göra det på ÖHN eftersom de var mer vana vid yngre barn (då 3 år). VC gjorde det vid ca 5 år. 

Inga problem alls. Förberedde barnet att det var en liten dammsugare (typ som ett smalt sugrör). Hade med bästa gosedjuret och napp första gången. Fick hålla mig i hand och hade mutat med glass efteråt. 

Absolut inget problem eller ont efter det. Gör det inte krångligare än det är, berätta vad som händer och muta inom rimliga gränser. Berätta att det låter lite, men det går över snabbt. 

• Fjäril kär

Att du blir skickad vidare har att göra med att på Öron-näsa-hals-mottagning är dom mer van att hantera just barn.
    Att suga ut propp kan vara obehagligt men gör inte ont . Själv som vuxen tycker jag sköljning är betydligt värre än en liten sug. 

• Anonym (Lugnt)

Ta det lugnt, det är en vaxpropp, inget värre än så. 💗 Endera sköljer de eller så suger de med som en liten dammsugare med smalt metallrör. Det kan kittlas och vara lite obehalgligt men absolut inget som behöver innebära nät världsomvälvande. 

Har du eller barnet npf kan jag förstå oron i att ni inte blivit förberedda. Håller tummarna för att allt går fint. 

Ta med napp/gose och "muta" med nån liten frukt/godis/leksak efteråt om det känns bra. 

• Anonym (Proppen)
    Anonym (Lugnt) skrev 2024-12-10 14:39:40 följande:

Ta det lugnt, det är en vaxpropp, inget värre än så. 💗 Endera sköljer de eller så suger de med som en liten dammsugare med smalt metallrör. Det kan kittlas och vara lite obehalgligt men absolut inget som behöver innebära nät världsomvälvande. 

Har du eller barnet npf kan jag förstå oron i att ni inte blivit förberedda. Håller tummarna för att allt går fint. 

Ta med napp/gose och "muta" med nån liten frukt/godis/leksak efteråt om det känns bra. 

Ingen har npf, men jag läste på lite om det hela och kunde då, på betrodda medicinska sidor, läsa att processen att suga ut vax är mycket högljudd och inte sällan skapar läkarskräck hos barn då det är så obehagligt. Därför ville jag förbereda mitt barn så gott det går och ställde frågan här.

Vi är långt förbi någon napp-, eller gosedjursålder här.
  • Fjäril kär
    Anonym (Proppen) skrev 2024-12-10 18:20:33 följande:
    Ingen har npf, men jag läste på lite om det hela och kunde då, på betrodda medicinska sidor, läsa att processen att suga ut vax är mycket högljudd och inte sällan skapar läkarskräck hos barn då det är så obehagligt. Därför ville jag förbereda mitt barn så gott det går och ställde frågan här.

Låter som vinandet hos tandläkaren av borrar så särskilt skrämmande är det inte. Högt? Mja... Allt är relativt. 
  • Anonym (Johanna)

Ni har kommit förbi gosedjursåldern? Napp kan jag förstå, men gosedjur (eller annat förekommande trygghetsföremål som skiftnyckel, mammas ingrodda nattlinne, en pinne från skogen, en sten osv) brukar ändå de flesta barn ha upp till skolan. 

Rekommenderar ändå att ha med ett trygghetsföremål. Kalla det vad du vill. Själv har jag alltid hårband i fickan när jag är hos tandläkaren. 🤪

Anonym (Proppen) skrev 2024-12-10 18:20:33 följande:
  • Anonym (Proppen)
    Anonym (Johanna) skrev 2024-12-10 21:20:40 följande:

Ni har kommit förbi gosedjursåldern? Napp kan jag förstå, men gosedjur (eller annat förekommande trygghetsföremål som skiftnyckel, mammas ingrodda nattlinne, en pinne från skogen, en sten osv) brukar ändå de flesta barn ha upp till skolan. 

Rekommenderar ändå att ha med ett trygghetsföremål. Kalla det vad du vill. Själv har jag alltid hårband i fickan när jag är hos tandläkaren. 🤪

Nä, vi har inga trygghetsprylar, sovgosedjur eller så. Inget av barnen har fastnat för något sånt. 

En godismuta efteråt lär däremot gå hem

• Anonym (Proppen)
    Anonym (d) skrev 2024-12-15 00:44:45 följande:

hur går det?

BVC såg fel. Det var inte vaxpropp. Däremot sannolikt vätska i en böj i hörselgången som sätter ner hörseln.

Men hade det varit en propp, hade de inte sköljt där utan remitterat till barnmottagningen.
Svar på tråden Vaxproppar hos barn - borttagning på VC?