Anonym (deen) skrev 2024-12-11 15:22:09 följande:
Finns inget som heter "för mycket" så länge ungen själv går frivilligt och glatt till träningen. Han kommer att säga till eller visa själv när han inte vill längre.
Instämmer i den. Mitt ena barn höll på med flera idrotter med träning flera gånger i veckan i varje idrott plus matcher och tävlingar på helgerna. Träningen var på samma idrottsplats och ibland gick hon direkt från den ena träningen till den andra.
Jag höll också på med flera olika idrotter i den åldern och hade upp till 10 aktiviteter i veckan beroende på om jag valde att gå på allt eller vila från några.
Det som är väldigt viktigt som förälder till ett barn som tränar mycket tycker jag är att man själv fokuserar på att ha en dialog som bygger på att det är viktigt att vila och att man behöver inte gå på allt. Att varje träningspass som barnet går på är för att barnet själv vill och tycker det är kul, inte för att man känner ett tvång att gå även fast man egentligen inte orkar.
Mina egna föräldrar var helt ointresserade av idrott så de hade absolut ingen fokus på resultat, utveckling, närvaro mm utan allt deras fokus låg på att försäkra sig om att jag tyckte saker var kul, att jag fick tillräckligt med tid för vila och att stötta mig i mina val med att skjutsa mig till och från träning. Det förhållningssättet har jag tagit med mig till mitt eget barn. Fast med skillnaden att jag faktiskt är insatt i hennes idrotter, men varit noga med att alltid fokusera på glädje framför resultat när vi pratar sport vilket jag tror är en av anledningarna till att hon nu kan räknas till "juniorelit" och fortfarande har att hon älskar idrotten som drivkraft framför specifika resultatmål.
Och kanske prata med tränarna så att de inte får en negativ påverkan på tex att få vara med på matcher för att de tränar annat som sänker träningsnärvaron. Min upplevelse är att majoriteten av tränarna i den åldern räknar in frånvaro pga annan idrott som närvaro när man gör bedömningen kring om man dyker upp på träning tillräckligt för att kunna vara med på match.