• Anonym (David)

Vad tycker ni kvinnor om män utan eftergymnasial utbildning?

Jag har ingen eftergymnasial utbildning och det har gjort att jag är ganska osäker när det kommer till kvinnor.

Jag tränar på gym och tar hand om mig och får en del kvinnor men ingen som vill inleda nåt seriöst och långvarigt och jag tror att det handlar om att jag inte har en utbildning och tjänar bra med pengar.

Så nu vänder jag mig till er kvinnor här för att få veta er åsikt om ni skulle kunna tänka er att inleda en seriös relation med en man utan eftergymnasial utbildning och som inte har en fet lön?

• Svar på tråden Vad tycker ni kvinnor om män utan eftergymnasial utbildning?
  • Anonym (Maja)

Min man har ingen utbildning efter gymnasiet. Att han ens gick ut gymnasiet med godkända betyg är ett mirakel; som han skolkade och var skoltrött. Det handlade nog om att lärarna verkligen tyckte om honom som person så mycket att de inte hade hjärta att inte godkänna honom. Han var och är oerhört karismatisk.

Hur som helst, när vi träffas sisådär 3 år senare så har han ett underhållsarbete med timlön. Jag tyckte jättemycket om honom från början.

Han klättrade på företaget han arbetade. Blev logistiker. Sedan logistikansvarig för en region. Följt av logistikansvarig Sverige.

Han bytte jobb. Blev driftchef för ett industriföretag. Blev vice VD för samma företag. Blev VD för hela holdinggruppen.

...inte riktigt som när vi träffades år 2014. Och det har aldrig handlat om hur utbildad han är eller inte. En stor anledning att jag föll för honom var hans karisma, hans charm, hans vänlighet, hans ärlighet, hans driv, hans humor - inget av det kommer från en utbildning. Hans karriär var heller inget jag någonsin hade ens i min vildaste fantasi trott att han skulle uppnå. 

Utbildning är inte allt, men jag får en känsla av att du mentalt hindrar dig själv i livet. 

• Anonym (Man)

Utbildning spelar troligen roll hos en del av damerna. Dom gillar generellt sett ett bra driv och någon form av framgång.

Men jag håller ändå med Maja i kommentaren innan att du verkar mentalt hindra dig själv. Det i sig skulle kunna vara ett större problem än den uteblivna eftergymnasiala utbildningen.

• Anonym (Frida)
    Anonym (David) skrev 2024-12-13 17:02:38 följande:

Jag tror att det är skillnad på vad man säger och egentligen tycker. Alla ska va så PK och säga rätt men verkligheten är annorlunda. Visste att jag skulle få såna här svar men i verkligheten skulle ingen av er inleda något seriöst eller skaffa familj med en nobody utan utbildning

Jag har universitetsexamen, men mina barns pappa har det inte, och inte heller min nuvarande särbo. Men han är ingen "nobody" bara för att han inte har läst på universitetet. Han har ändå intelligens, social kompetens, driv, osv. 
    Tänk inte att din utbildning hindrar dig, utan tänk på dina andra positiva sidor istället, och utveckla dem!
  • Anonym (korven)
    Anonym (David) skrev 2024-12-11 16:41:08 följande:
    Vad tycker ni kvinnor om män utan eftergymnasial utbildning?

Jag har ingen eftergymnasial utbildning och det har gjort att jag är ganska osäker när det kommer till kvinnor.

Jag tränar på gym och tar hand om mig och får en del kvinnor men ingen som vill inleda nåt seriöst och långvarigt och jag tror att det handlar om att jag inte har en utbildning och tjänar bra med pengar.

Så nu vänder jag mig till er kvinnor här för att få veta er åsikt om ni skulle kunna tänka er att inleda en seriös relation med en man utan eftergymnasial utbildning och som inte har en fet lön?

Tror inte det handlar om det helt ärligt. Kanske i ett visst segment av kvinnorna men inte hos merparten. Du kanske ska öppna ögonen för andra typer?

Tror också det handlar om att du inte släpper in kvinnorna hela vägen för en sorts osäkerhet inom dig. Du träffar ju bevisligen kvinnor, men att det inte blir seriöst ligger på hur mkt ni båda kan släppa in varandra, vara sårbara inför varandra.
  • Anonym (korven)

Du skriver att svaren är pk, men jag skulle säga att det verkar vara så att du hindrar dig själv på något sätt, inte släpper in folk hela vägen, pga nåt komplex hos dig själv, kanske? 

• Anonym (Peter)

Ser du dig själv som en nobody kommer andra också göra det.

• Anonym (Anna)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-12-13 23:48:31 följande:

Jag har inte ens en gymnasieutbildning men tjänar ändå 50000 kr i månaden.

Jag hade kunna bli ingenjör, arkitekt eller något annat. Nu jobbar jag visserligen som en form av ingenjör även om jag inte har en formell utbildning.

Tror inte det handlar om utbildningen i sig utan om drivkraft, intelligens, mm. Pengarna spelar nog inte så stor roll. Däremot finns det en koppling mellan intelligens och humor. Intelligenta personer som också är socialt kompetenta har ofta en humor som attraherar kvinnor.

Sen gillar kvinnor en man som är driven och får saker gjorda. 

Detta. Är man intelligent och driven så tenderar man att lyckas bra karriärmässigt oavsett vad man har för formell utbildning. Och hos dessa män är det ju, åtminstone i mitt tycke, de bakomliggande egenskaperna och personligheten som är attraktiv, inte antalet högskolepoäng eller lönen i sig. 

Själv är jag disputerad läkare och min man har enbart grundskoleutbildning. Han har trots det både högre IQ och högre lön än jag har. 

• Anonym (Man)
    Anonym (Anna) skrev 2024-12-14 10:43:19 följande:

Detta. Är man intelligent och driven så tenderar man att lyckas bra karriärmässigt oavsett vad man har för formell utbildning. Och hos dessa män är det ju, åtminstone i mitt tycke, de bakomliggande egenskaperna och personligheten som är attraktiv, inte antalet högskolepoäng eller lönen i sig. 

Själv är jag disputerad läkare och min man har enbart grundskoleutbildning. Han har trots det både högre IQ och högre lön än jag har. 

Någon form av framgång är däremot en viktig del i valet av partner för kvinnor, oavsett gymnasial eller eftergymnasial utb.

Det råder det enligt mig inga tvivel om.
  • Anonym (korven)
    Anonym (Anna) skrev 2024-12-14 10:43:19 följande:

Nja, skulle byta ordet intelligent till driftig.

Jag har observerat att det finns mycket intelligenta män som inte gjort karriär, och inte så smarta män som det gått riktigt bra - just för att de haft ett driv.
  • Tecum
    Anonym (korven) skrev 2024-12-14 12:34:32 följande:
    Nja, skulle byta ordet intelligent till driftig.

Jag har observerat att det finns mycket intelligenta män som inte gjort karriär, och inte så smarta män som det gått riktigt bra - just för att de haft ett driv.
    Det stämmer, driv och framåtanda är en egenskap som samhället prioriterar - och därmed kvinnor.

Hör utbildning och intelligens hör inte automatiskt samman, i synnerhet inte hos män. Många personer på höga poster är inte särskilt intelligenta men de har andra egenskaper gjort dem framgångsrika. medan det finns män med bara grundskola eller gymnasium som är mycket intelligenta.
  • Anonym (Marina)

Jag tror det handlar mer om att en eftergymnasial utbildning symboliserar ambitioner och driv. En person som har en högskoleutbildning har bejakat sina intressen och tagit aktiva beslut att forma sitt liv och inte låta det bli en slump vad man jobbar med. DET är attraktivt. 

Men sen finns också akademiker som pluggat mest för att de inte vill jobba, slösat tid och pengar på att bara nöjesplugga. Och som sen står där med studieskulder på flera hundra tusen kronor samtidigt som de är helt oattraktiva på arbetsmarknaden. Det är givetvis inte attraktivt.

Och så finns personer som inte har en enda högskolepoäng men som ändå har lyckats bra i livet för att deras driv och fokus handlade om andra saker än sådant som krävde studier. Entreprenörer av olika slag. Folk som följer sina kall och medvetet styr sina liv i rätt riktning för dem, DET är attraktivt oavsett om det var genom högskola eller andra vägar.

Att inte bry sig om sitt arbetsliv alls, helt sakna ambitioner och nöja sig med vilket okvalificerat jobb som helst för att man är för bekväm eller oengagerad för att se andra möjligheter är väldigt oattraktivt.

Och med "lyckats" menar jag inte nödvändigtvis hög lön eller hög status, utan ett liv man känner tillfredsställelse med och inte lämnat åt slumpen.

• Anonym (Man)

Detta är den största skillnaden mellan kvinnor och män gällande vad man vill ha hos en partner. Kvinnor värderar driv högt och män utseende. Sedan är det även mycket annat som ska till för att vara av intresse.

• Anonym (Sans och balans)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-12-13 23:48:31 följande:

Jag har inte ens en gymnasieutbildning men tjänar ändå 50000 kr i månaden.

Jag hade kunna bli ingenjör, arkitekt eller något annat. Nu jobbar jag visserligen som en form av ingenjör även om jag inte har en formell utbildning.

Tror inte det handlar om utbildningen i sig utan om drivkraft, intelligens, mm. Pengarna spelar nog inte så stor roll. Däremot finns det en koppling mellan intelligens och humor. Intelligenta personer som också är socialt kompetenta har ofta en humor som attraherar kvinnor.

Sen gillar kvinnor en man som är driven och får saker gjorda. 

Absolut, det inlägget får du alla rätt på för min del.
  • Anonym (korven)
    Anonym (Man) skrev 2024-12-14 15:31:26 följande:

Detta är den största skillnaden mellan kvinnor och män gällande vad man vill ha hos en partner. Kvinnor värderar driv högt och män utseende. Sedan är det även mycket annat som ska till för att vara av intresse.

Värderar inte du driv? Gör inte alla det?

Vem vill ha nån som är snygg utan driv?
  • Anonym (Man)
    Anonym (korven) skrev 2024-12-15 18:12:51 följande:
    Värderar inte du driv? Gör inte alla det?

Vem vill ha nån som är snygg utan driv?
    Precis som jag sa så värderar nog kvinnor driv mer och män värderar utseendet mer. Men självklart finns det många andra saker som ska stämma för att det ska funka.
  • Anonym (L)

Jag har inga problem med det. Jag är högutbildad (på forskarnivå) men jag tycker att akademiker är rätt jobbiga ibland, i alla fall typen som gör det till sin identitet. 

Jag had alltid dragits mer till  hantverkartypen med risk för att generalisera. Ena halvan av min släkt består av akademiker med god ekonomi och den andra av arbetare utan högre utbildning. 

Jag gillade alltid ?arbetarsidan? mer eftersom där var det rakare kommunikation och tydliga värderingar. Det fanns inte heller någon fixering vid status och yta som i den andra halvan av min släkt. 

Det har präglat min bild av idealmannen. Är han dessutom norrlänning så är jag såld.

När jag har nätdejtat är det mest akademiker som visar intresse. Jag vet inte vad det beror på för i verkliga livet har även män utan högre utbildning varit intresserade. 

Jag vill ha en man som är intelligent och intresserad av att lära sig nya saker men det behöver man inte vara akademiker för. 

Ekonomi är inte intressant för mig. Jag räknar aldrig med andras pengar så jag har mina egna och ör nöjd med det, 

Svar på tråden Vad tycker ni kvinnor om män utan eftergymnasial utbildning?