• Anonym (Julgranen)

Låter ni era barn klä julgranen?

Är nyfiken på hur det ser ut  hemma hos andra när det kommer till att klä julgranen? Brukar ni låta barnen få vara med att klä den eller gör ni vuxna det själva?

• Svar på tråden Låter ni era barn klä julgranen?
  • Mayjel
    Cereal Killer skrev 2024-12-13 08:38:59 följande:

De får klä den och sedan flyttar jag om och byter eventuellt ut några kulor i smyg. I år har de dock valt att klä den med kulor i enbart rött och rosa, och att byta ut den ena färgen utan att de märker det blir ju omöjligt. Och det är trots allt viktigare att barnen känner sig delaktiga än att granen blir fin.

Jag har dock lagt fram lite nya kulor i olika rosa och lila nyanser och hoppas på att de själva väljer att byta ut de röda kulorna. 

Hihi! Du är precis som jag. Med sinne för det estetiska.

Jag brukar också vara där och rätta till lite efteråt, typ om mina syskonbarn hängt flera av kulorna lite för tätt intill varann vilket är vanligt när barn klär en gran. Bara lite diskret så där;  jämna ut avståndet mellan julkulorna så helhetsintrycket blir lite mer estetiskt tilltalande.

Det där med färgerna är också förståeligt. Lite marigt att försöka matcha rött med rosa. Men ni hittar säkert ett sätt att göra granen fin Glad
  • Embla twopointoh

När mina äldsta var riktigt små så klädde vi vuxna granen den 23:e när de gått och lagt sig. Det är en gammal tradition att barnen ska vakna på julafton och först då se granen med alla julklappar under (så är jag uppväxt).

Men när barnen blev lite större uttryckte de en önskan om att få vara med, så då bytte vi tradition. Sedan dess har de och så småningom deras yngre syskon fått vara med och klä granen, även om det bland tagit emot lite inombords, granen är viktig för mig och jag vill att den ska vara estetiskt vacker. Jag kanske flyttar om lite grand (när de var små kunde de hänga flera prydnader på samma gren), men i takt med att de blir äldre blir de också bättre på att hänga prydnaderna "snyggt".

När de var yngre fick de hänga de prydnader som inte var i glas eller sköra på annat sätt (jag köpte massor med billiga kulor i plast för ändamålet), nuförtiden är det några enstaka, ärvda prydnader som bara jag hanterar.

• Anonym (Ella)

Ett av mina finaste julminnen är när pappa och jag, på julaftonsmorgonen, klädde granen och mamma hade varit uppe under natten och gjort iordning skinkan.

Minns fortfarande när jag var ungefär 6 år gammal och fick med mammas hjälp tända ljusen i änglaspelet.

• Anonym (Burk)

Absolut får de det. Men jag sätter ljusen och hänger glittret. 

Min kompis barn får inte. 

• Anonym (Suzy)

Det är klart. Det är ju deras gran också.

• Aliona

Jag varken låter dem vara med eller klär den själv, vi gör det tillsammans. Vi går iväg hela familjen, väljer ut en gran, baxar hem den tillsammans, och klär gemensamt medan vi lyssnar på julmusik, och när vi äntligen är klara och helt slut har vi julfika. Ingen bestämmer själv utan alla tar del. 

• elmadumle

Självklart var de med och klädde granen, precis som jag och min bror när vi var små. Nu är det barnbarnen som klär granen. Jag hänger det jag är rädd om först högst upp, sedan är det barnbarnen som fixar. 

• dacosta

se, det här är vad som gör det enkelt för en även utan barn yttra åsikter om lämpligt föräldraskap 

?LÄR ni era barn klä julgranen?

svär, låt mig ta över era ungars uppfostran i två-tre år, sen kmr de hem igen o skolar er o världen kommer bli satt att hålla god jävla kurs

• Anonym (Hej)

Det blir ju fult och ojämnt fördelat när man låter barnen klä julgranen. Själv så hängde jag upp pynt som inte har i en julgran att göra när jag var barn. Tunga föremål så att grenarna hängde ner till golvet. Glad

• Anonym (E)
    Anonym (Hej) skrev 2024-12-13 20:55:55 följande:

Det blir ju fult och ojämnt fördelat när man låter barnen klä julgranen. Själv så hängde jag upp pynt som inte har i en julgran att göra när jag var barn. Tunga föremål så att grenarna hängde ner till golvet. Glad

och?
Svar på tråden Låter ni era barn klä julgranen?