• Anonym (Dålig på kalas)

Kalas för 8 årig tjej

Kalaset detta året gick inte alls som förväntat och jag kände nog att aldrig mer ha kalas. Men dottern vill ju gärna ha ett men jag måste bog tänka om å göra nåt annat.
    Nåt som har nåt kul tips? Senaste gången hade vi fika å lekar men lekarna gick inte alls hem å typ 30 min in i kalaset hade vi fikat å lekt alla lekar. Det spelade ingen roll nästan vad var gjorde så hördes det bara: vi har inget att göra. 

Så nu får jag tänka om.  

• Svar på tråden Kalas för 8 årig tjej
  • Anonym (Mamma)

Skattjakt för att hitta varsin godispåse, tårta, kanske något mer ätbart, presentöppning och hem med ungarna. Alternativt kan man hyra in sig på ett lekland, det kan det vara värt.

• Anonym (Hm)

Vi har haft samma problem så nu hyr vi in oss. Ibland på lekland, ibland laserdome och ibland bowling (vi har flera barn). även Yoump jard och såna saker är värt det. Vill man inte hyra ett kalasrum kan man bara boka en hopptimme per barn och bjuda på fika i caféet efteråt. Egengjorda godispåsar och sånt för att hålla priserna nere 

• Anonym (Anette)

Nog för att 8-åringar är barn men dom har för längesen vuxit ifrån typiska barnkalas med lekar och fiskdamm.

Olika typer av teman brukar funka betydligt bättre  och om man istället tänker lite högre ålder på aktiviteter.  Pyjamasparty med pizza och film och goodìebag brukar vara en hit  (behöver inte vara övernattning men kan vara på kvällstid) 
    Hyra simhallen ett par timmar är relativt billigt och man kan ordna korv med bröd . 

• Anonym (barn)
    Anonym (Dålig på kalas) skrev 2024-12-13 12:42:06 följande:
    Kalas för 8 årig tjej

Kalaset detta året gick inte alls som förväntat och jag kände nog att aldrig mer ha kalas. Men dottern vill ju gärna ha ett men jag måste bog tänka om å göra nåt annat.
    Nåt som har nåt kul tips? Senaste gången hade vi fika å lekar men lekarna gick inte alls hem å typ 30 min in i kalaset hade vi fikat å lekt alla lekar. Det spelade ingen roll nästan vad var gjorde så hördes det bara: vi har inget att göra. 

Så nu får jag tänka om.  

Barn är kräsna numera så bara lekar och tårta räcker inte längre. 

Ett år köpte vi ett slags skattjakt på ett företag. Lite mer komplicerat än en vanlig skattjakt som man kan göra hemma. Det var väldigt uppskattat och tog lagom med tid.

Vi gjorde också att man fick sätta ihop sin egen tårtbakelse; jag tryckte ut rundlar ur vanlig tårtbotten och så skålar med grädde, vaniljkräm, sylt, chokladsås, bär och annat som fyllning och garnering. De hade jättekul när de gjorde sina små tårtor.

Och en gång hade vi ett slags tipspromenad som man gick utomhus en slinga och med jämna mellanrum stannade man och svarade på en fråga. Två lag tävlade. Tror man kunde välja en med färdiga frågor inom nåt område, eller hitta på egna frågor. 
  • Anonym (Gympa)

Vi har hyrt gympasalen. Bästa platsen! Tålig, lättstädat, massa kul att göra, toa finns, inte väderberoende, barnen känner redan till lokalen och alla hittar dit, avgränsad yta så att det är lätt att hålla koll på dem. OBS! Lås bollförrådet! 

Presentöppning (15 min), bygg mysigt hörn av tjockmatta och dynor
    Roliga hattar de får pynta själva och annat att klä ut sig i (15 min) 
    Lek, tex Tomtesmyg (15 min) 
    Hinderbana (5-10 minuter)  
    Fika (15-30 min) 
    Hinderbana (5-10 min) 
    Skattjakt med kluriga gåtor och uppgifter (15 min). 
    Fri lek och äta godis (15 min)

Kalas för barn i den åldern brukar vara lagom med 1,5 - 2 timmar. Det behöver vara aktiviteter i princip hela tiden, ingen dötid. Men precis på slutet brukar fri lek passa bra, för då börjar hämtande föräldrar dyka upp. 

Minst två vuxna, gärna fler så att några kan plocka fram och ta undan tex fika medan de andra fixar lek. Finns barn med särskilda behov i gruppen kan det vara svårt att få till leken med bara en vuxen. Lämna inte barnen för sig själva utan var hela tiden aktiva bland barnen. 

Ta med plåster och något att kyla islagna pannor, näsor och knän med. 

• Anonym (Gympa)

När vi haft kalas hemma har vi haft längre och mer komplicerad skattjakt. Blandat kluriga gåtor och saker där de rör sig. Då har bara skattjakten tagit ca en timme. Varje löst uppgift gav ett kuvert med en bokstav i. När de jobbat ihop alla bokstäver bildade de ett ord och där låg godispåsarna.

Att hela tiden vara aktiv som vuxen och leda barnens lek är enligt min erfarenhet a och o. 

• dacosta

ha lekar där barnen tsm ska lösa gåtor e dyl o för var rätt svar belönas de m nåt att roa sig m, antagligen äta på o stora final ger väl tårtan, då.

helt briljant, jag vet o det var så lite 

• Jemp

Har inte dottern input?

Har hyrde vi gympahallen för 8årskalas. Lekar och godis har de absolut inte vuxit ifrån, inte heller fri lek. Barnet själv bestämde två lekar, det lektes fritt, fikades osv. Vi brukar ha 2h kalas, ganska lagom för att orka men blir lätt späckat.

Svar på tråden Kalas för 8 årig tjej