• Anonym (Vårdnadshavare)

Bör män portas från förskolan?

Den senaste tidens rapporter om sexuella övergrepp inom förskolan får mig att ställa mig den här frågan. Andelen män som jobbar i förskolan är ytterst liten. Andelen övergrepp mot barn i förskolan som begås av manliga pedagoger tycks vara ca 100%. Jag betraktar mig själv som en medveten feminist som är mån om ett jämställt samhälle. Samtidigt känner jag mig lättad över att det i nuläget inte finns några manliga pedagoger på mitt barns förskola. Jag har också erfarenhet av fantastiskt fina manliga pedagoger inom förskolan, men är det värt risken? Idag är mitt svar tyvärr nej. Ingen mans rätt att jobba med barn bör gå före barns rätt till sin egen kropp och en trygg miljö. Hellre en kränkt vuxen än ett sexuellt ofredat barn. På förskolan lämnar vi det dyraste vi har i andra människors händer. Verklig jämställdhet på området kräver ett betydligt säkrare system för rekrytering av i synnerhet män. Jag hör gärna era tankar kring detta.

• Svar på tråden Bör män portas från förskolan?
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Kvinna) skrev 2024-12-16 00:35:38 följande:

Jag tycker det är intressant hur många vill ha ett "jämställt" samhälle samtidigt som man vill plocka ut olika delar där det inte ska vara det.

Min åsikt på saken är att det är svårt. Jag är för jämställdhet men inte på den falna nivån att kvinnor ska vara män och män ska vara kvinnor i en enda klump. Samma rättigheter, inget kön ska vara underordnad det andra osv men ändå behålla manligt och kvinnligt. Att ha män på förskolan tycker jag är jättebra egentligen, men som du säger ts så undrar man om det är värt risken. Finns säkert äckliga kvinnor men kommer ju sällan fram så tror nog att män är överrepresenterade här. Ser jag någon manlig personal, vikarie osv på min sons förskola granskar jag honom noga. Kan ibland söka ögonkontakt, ser naturligtvis inte hotfull eller otrevlig ut men vill ändå markera att här är jag, jag ser dig och jag är pojkens mamma. Sjukt egentligen man vill inte behöva tänka så men fan...

Det har väl gjorts studier som visat att det är långt fler pedofiler som är män än kvinnor, men OCKSÅ att män med pedofilisk störning har betydligt högre benägenhet att agera på denna störning än kvinnor. Kvinnor med pedofilisk störning verkar helt enkelt ha nog hög empati att förstå hur illa det skulle påverka ett barn att agera helt enkelt, medan färre pedofilmän har den spärren. Det är nog därför det alltid kommer fram - om vi tittar på t.ex. pedofila nätverkshärvor som reds ut - att det brukar vara typ 4 kvinnor inblandade på flera, flera tusen män. Färre kvinnor med störningen, färre kvinnor som agerar på störningen. 

Med det sagt, ja det finns såklart pedofilkvinnor som söker sig till förskolan och andra yrken med barn - men frekvensen av män är definitivt högre. Trots att så pass få män arbetar i förskolan jämfört med kvinnor, är det nästan uteslutande män som åker dit. Igen och igen och igen och igen och igen. Hur många barn ska offras för att män ska få arbeta i förskolan?
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Sanna) skrev 2024-12-16 09:24:03 följande:
    Det har väl gjorts studier som visat att det är långt fler pedofiler som är män än kvinnor, men OCKSÅ att män med pedofilisk störning har betydligt högre benägenhet att agera på denna störning än kvinnor. Kvinnor med pedofilisk störning verkar helt enkelt ha nog hög empati att förstå hur illa det skulle påverka ett barn att agera helt enkelt, medan färre pedofilmän har den spärren. Det är nog därför det alltid kommer fram - om vi tittar på t.ex. pedofila nätverkshärvor som reds ut - att det brukar vara typ 4 kvinnor inblandade på flera, flera tusen män. Färre kvinnor med störningen, färre kvinnor som agerar på störningen. 

Med det sagt, ja det finns såklart pedofilkvinnor som söker sig till förskolan och andra yrken med barn - men frekvensen av män är definitivt högre. Trots att så pass få män arbetar i förskolan jämfört med kvinnor, är det nästan uteslutande män som åker dit. Igen och igen och igen och igen och igen. Hur många barn ska offras för att män ska få arbeta i förskolan?
    Nej håller med. Som jag skrev så tror jag att män är överrepresenterade här. Hade nog helst inte velat ha män på förskolan. Tyvärr. Låter så hemskt. Men tyvärr 
  • Tow2Mater

Det finns begränsade studier om kvinnliga förövare i fsk. De behöver verkligen synliggöras, för de finns definitivt. Att tro bara män är förövare ger de kvinnliga fritt utrymme att fortsätta och inte bli påkomna.

ECPAT har definierat en del problem relaterat till kvinnliga förövare, värd att läsa för den intresserade, även om deras rapport behandlar även äldre barn:

Forskningsrapport_ECPAT_Barn-utsatta-av-kvinnliga-fo?ro?vare_2019_webb.pdf

link: ecpat.se/wp-content/uploads/2021/04/Forskningsrapport_ECPAT_Barn-utsatta-av-kvinnliga-fo%CC%88ro%CC%88vare_2019_webb.pdf

• Anonym (utnyttjad)

Jag blev utnyttjad av en kvinna när jag gick på dagis så jag tror könet på personalen spelar nog ingen roll alls faktiskt....

• Anonym (utnyttjad)

Jag blev utnyttjad av en kvinna när jag gick på dagis så jag tror könet på personalen spelar nog ingen roll alls faktiskt....

• Xeedy

Inga män ska jobba med småbarn på en förskola. 
    Dom har inte där å göra. Ingen normal funtad man vill jobbar med småbarn. Jag litar inte på dom.

Finns kanske undantag men jag tycker det är konstigt.

Ibland gör jag misstag med flit. Annars helt perfekt
  • Anonym (A)

Då förmodar jag att ni inte heller kommer att låta era barn delta i sportaktiviteter eller t ex scouterna. Där finns massor av manliga ledare, och de skandalerna (med övergrepp på barn) är väl ännu fler. 

• Xeedy
    Anonym (A) skrev 2024-12-16 16:18:59 följande:

Då förmodar jag att ni inte heller kommer att låta era barn delta i sportaktiviteter eller t ex scouterna. Där finns massor av manliga ledare, och de skandalerna (med övergrepp på barn) är väl ännu fler. 

Tycker inte "lärare" är samma sak som att jobbar på dagis
  • Anonym (H)

Jag tycker att det är mycket sorgligt att en liten klick vider ska färga övriga mestadels fantastiska manliga pedagoger. Manliga pedagoger ska inte behöva skämmas/känna ångest över föräldrars misstänksamhet. Dom är minst lika viktiga som kvinnliga pedagoger, ffa pga alla barn där manliga förebilder saknas. Däremot ska personal granskas noga/höga krav  innan anställning för att fä jobba med våra barn - oavsett kön

• Anonym (A)
    Xeedy skrev 2024-12-16 17:00:18 följande:
    Tycker inte "lärare" är samma sak som att jobbar på dagis
    Så du har aldrig hört talas om allt från grooming till rena våldtäkter inom föreningslivet? Många av dessa barn är så unga att det handlar om pedofili. 

Vad är skillnaden, är det lättare att komma över om man är 8 år istället för 3 år?
  • Anonym (Demo)
    Anonym (A) skrev 2024-12-16 17:06:48 följande:
    Så du har aldrig hört talas om allt från grooming till rena våldtäkter inom föreningslivet? Många av dessa barn är så unga att det handlar om pedofili. 

Vad är skillnaden, är det lättare att komma över om man är 8 år istället för 3 år?
    En 8-åring kan prata och har ett annat förstånd. Manliga äckel lärare brukar bli kortvariga av den anledningen. För barnen larmar.
  • Tukt

Hade man en vettig personaltäthet på förskolorna skulle det finnas ett mycket mindre utrymme för eventuella pedofiler att agera på sina instinkter. 

• Xeedy
    Anonym (A) skrev 2024-12-16 17:06:48 följande:

Oftast större grupper och är äldre så dom kan pratar. Men finns ju problem där me absolut.  Men dagis är det ju frågan om här.
  • Anonym (Tja)

Jag skulle inte motsätta mig mans-förbud i förskolan men män ska åtminstone inte få utöva ensamarbete som han pedofilen i Ljusdal som kunde utnyttja nattis till att begå övergrepp.

Manliga förebilden kan barn få från andra håll i samhället om det nu saknas en pappa hemma.

• stallet90
    Xeedy skrev 2024-12-16 16:08:18 följande:

Inga män ska jobba med småbarn på en förskola. 
    Dom har inte där å göra. Ingen normal funtad man vill jobbar med småbarn. Jag litar inte på dom.

Finns kanske undantag men jag tycker det är konstigt.

Hade en manlig förskollärare som var störtskön. Spelade gitarr och gjorde filmer med oss. Har också haft 2 killkompisar som under en kortare period jobbat som förskollärare. Han som spelade gitarr och gjorde filmer var nog också förskollärare en kortare period föresten.

Tror det finns mer män inom förskolan än du kan ana. Men visst finns det en förhöjd risk att det är nån skummis, men de absolut flesta är ju såna som bara behöver ett jobb och kanske är llekfulla.Tror peddoskräcken är lite överdriven, lite som skräcken för att bli överfallsvåltagen, men så klart man får inte vara naiv.
  • Anonym (A)
    Anonym (Demo) skrev 2024-12-16 17:18:26 följande:
    En 8-åring kan prata och har ett annat förstånd. Manliga äckel lärare brukar bli kortvariga av den anledningen. För barnen larmar.
    Oj, vilken naiv inställning
  • Anonym (Toker)
    Anonym (H) skrev 2024-12-16 17:05:04 följande:

Jag tycker att det är mycket sorgligt att en liten klick vider ska färga övriga mestadels fantastiska manliga pedagoger. Manliga pedagoger ska inte behöva skämmas/känna ångest över föräldrars misstänksamhet. Dom är minst lika viktiga som kvinnliga pedagoger, ffa pga alla barn där manliga förebilder saknas. Däremot ska personal granskas noga/höga krav  innan anställning för att fä jobba med våra barn - oavsett kön

Tycks som att alla sökanden svarar "nej" på frågan om de avser att begå övergrepp på barnen under anställningsintervjun. Jag tror inte heller att det är planerade övergrepp. Själva jobbet inkluderar en närhet som är lite unik för branschen.

Jag tror inte att det är möjligt att sortera annat än de som är dömda. Men det är nog en försvinnande liten del.

Skulle tjejerna på kontoret regelbundet komma och vilja ha kramar och vilja sitta i mitt knä så skulle jag också ha svårt att hålla tassarna i styr över tid. Nu slipper jag den frestelsen. (tyvärr)

Du kan inte se vilken läggning någon har. Jag tror dessutom att de flesta inte har dåliga avsikter när de söker jobben. Det är fel person, på fel plats, och de kan inte motstå frestelsen väl på plats. Eftersom det inte går att sortera eller upptäcka innan på något bra sätt så gör man ju både dem och barnen en tjänst genom att bara ha kvinnor på förskolan.
  • Anonym (H)
    Anonym (Toker) skrev 2024-12-18 10:36:16 följande:
    Tycks som att alla sökanden svarar "nej" på frågan om de avser att begå övergrepp på barnen under anställningsintervjun. Jag tror inte heller att det är planerade övergrepp. Själva jobbet inkluderar en närhet som är lite unik för branschen.

Jag tror inte att det är möjligt att sortera annat än de som är dömda. Men det är nog en försvinnande liten del.

Skulle tjejerna på kontoret regelbundet komma och vilja ha kramar och vilja sitta i mitt knä så skulle jag också ha svårt att hålla tassarna i styr över tid. Nu slipper jag den frestelsen. (tyvärr)

Du kan inte se vilken läggning någon har. Jag tror dessutom att de flesta inte har dåliga avsikter när de söker jobben. Det är fel person, på fel plats, och de kan inte motstå frestelsen väl på plats. Eftersom det inte går att sortera eller upptäcka innan på något bra sätt så gör man ju både dem och barnen en tjänst genom att bara ha kvinnor på förskolan.
    Och jag håller inte med dig. Vi tänker olika. Och beträffande om vuxna kvinnor vill kramas och sitta i ditt knä, tycker jag jämförelsen är absurd. 
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Toker) skrev 2024-12-18 10:36:16 följande:

Ingen sexuell läggning. Det är en psykisk störning. Ifall vuxna kvinnor vill ha kramar av dig och sitta i ditt knä ok. Men att blanda in barn i det där är en äcklig störning de har. Sjuka människor. Jag tror det är planerat. Har en person denna psykiska störning är det klart de söker till förskola av fel anledning.
Svar på tråden Bör män portas från förskolan?