• Anonym (S)

Ångrar vårt tredje barn

Det låter så hemskt att säga att man ångrar ett barn, men jag ångrar att vi skaffade ett tredje barn. Jag älskar mitt barn såklart men tror ni fattar vad ja menar. Allt blev så annorlunda och jobbigt och det finns ingen tid alls för mig själv eller för relationen till min man.

Två barn var perfekt ur alla perspektiv och jag önskar bara att jag hade nöjt mig. Det var jag som tjatade mig till ett tredje barn och fick som jag ville så jag kan inte ta upp det med min man så jag håller alla känslor inom mig . Jag skulle aldrig tala om det för någon annan heller eftersom det är sådant man inte kan eller får säga högt. Det skiljer bara ett år mellan yngsta och näst yngsta så det är tätt vilket säkert påverkar att det känns jobbigare.

Är det normalt att känna såhär? Ni andra som skaffat ett tredje hur blev det för er? 

• Svar på tråden Ångrar vårt tredje barn
  • Anonym (H)

Ångrar kanske/hoppas jag är fel ord - jag tänker att om du kunde välja bort ditt barn du faktiskt har idag, antar jag att så inte är fallet. Men att det är jobbigt förstår jag mkt väl - intensivt att ha små barn med kort åldersskillnad. Men det en period nu som är övergående hur jobbigt det än känns nu. Tror du ska undvika att dra på stora växlar med att uttala dig om/gå in i känslan ångrar - det kan nog ge dig större ångest och dåligt samvete i framtiden. Man får känna att det är jobbigt och din man borde vara vuxen nog att finna sig i er nya situation - det krävs två för att skaffa ett barn

• Anonym (S2)
    Anonym (d) skrev 2024-12-15 13:04:49 följande:
    Han gick med på det för att slippa att höra ts tjat. Han ville inte ha ett tredje.
    Visserligen dumt gjort men nu är barnet där.

Och jo, han blev övertalad. Like it or not.
    Ja, fast då får han ju ta konsekvensen av att han lät sig övertalas. Dvs steppa och ta ansvar och inte klaga på TS.
  • Anonym (Ui)

Jag tycker du ska prata med din man. Alla kan bli carried away ibland. Det är bra om du får prata om dina känslor. 

Du är knappast ensam och du är ingen dålig människa. 

• Anonym (Rio)

Jag fattar inte inlägg som skriver att mannen ska steppa upp och ta sitt ansvar osv. Var står det att han inte tar ansvar? Han gick med på att skaffa ett till barn enligt ts ömskan och nu när det är jobbigt är det HANS fel? Hur kan det vara det? Ja  jag förstår också att det är jobbigt men det var trots allt ts som ville att de skulle skaffa en till. Jag kan inte utläsa att mannen inte gör sin del. Det är ts som tycker det är jobbigt och ångrar sig. Varför är det då inte ts som får steppa upp? Jag förstår att det är jobbigt för ts och det får man såklart uttrycka, det är jobbigt för alla småbarnsföräldrar. Att klaga kommer inte hjälpa så mycket utan det viktigaste är att försöka få avlastning på olika sätt. Gå ner i arbetstid, ha barnvakt, släppa på krav, turas om att ta hand om barnen osv. Sen blir barnen större och det kommer bli lättare ju äldre de blir. Men mannen är inte skurken här.

• Anonym (Iko)
    Anonym (S) skrev 2024-12-15 10:24:40 följande:
    Ångrar vårt tredje barn

Det låter så hemskt att säga att man ångrar ett barn, men jag ångrar att vi skaffade ett tredje barn. Jag älskar mitt barn såklart men tror ni fattar vad ja menar. Allt blev så annorlunda och jobbigt och det finns ingen tid alls för mig själv eller för relationen till min man.

Två barn var perfekt ur alla perspektiv och jag önskar bara att jag hade nöjt mig. Det var jag som tjatade mig till ett tredje barn och fick som jag ville så jag kan inte ta upp det med min man så jag håller alla känslor inom mig . Jag skulle aldrig tala om det för någon annan heller eftersom det är sådant man inte kan eller får säga högt. Det skiljer bara ett år mellan yngsta och näst yngsta så det är tätt vilket säkert påverkar att det känns jobbigare.

Är det normalt att känna såhär? Ni andra som skaffat ett tredje hur blev det för er? 

Du är normal

De flesta ångrar barnen när de är i småbarnsåldern.

När de väl vuxit upp ångrar de flesta att man inte skaffade fler.
  • Anonym (S)
    Spucks skrev 2024-12-15 14:15:47 följande:

Din man verkar inte vara så trevligt. Låter inte heller som att han gillar yngsta barnet, när han pratar sådär. Det spelar ingen roll vem som ville ha ett tredje barn (först), om någon tjatat osv. Han gick med på att skaffa ett tredje barn, så att ni har tre nu är lika mycket hans beslut som det är ditt.

Hur gammal är yngsta barnet? Kan det vara en förlossningsdepression inblandad i känslorna? Utmattning?

Men visst kan man ångra att man skaffat ett barn. Jag har två barn och jag kan inte riktigt förmå mig att säga att jag ångrar andra barnet, för jag älskar barnet, såklart, och kan inte föreställa mig att livet skulle vara bra utan just detta barnet. Men hade jag vetat innan hur jobbigt det skulle bli, hade jag nog bestämt mig för att nöja mig med ett barn.

Jag upplever att han använder det här emot mig ofta så att jag inte ska kunna säga att något är jobbigt. Jag möts aldrig av förståelse utan får bara höra ?Du har valt det själv?. Så det känns inte som att jag nånsin får stöd av honom 
    Det handlar inte om en förlossningsdepression. Jag älskar ju mitt barn och ångrar inte barnet så utan jag ångrar att jag skaffade ett till barn då det förändrade så mycket. Jag var nog inte beredd på att gå från två till tre skulle vara så stor skillnad. Jag tyckte inte att det var stor skillnad att gå från ett till två och trodde att det skulle va samma känsla nu. Vad gör en till ? Men det blev en större förändring än jag var beredd på
  • Anonym (Sara)

Ni som vill bli gravida igen så fort ni har fött barn , har ni haft extremt lätta graviditeter och förlossningar? Nu menar jag inte om man blir oplanerat gravid utan om man tjatar sig till det som TS. 

Jag väntar själv mitt fjärde barn men med mycket längre tid emellan , kan inte tänka mig att jag skulle vilja bli gravid någon månad efter att jag hade fött barn, varken när jag födde vanligt eller med snitt .. det första jag tänkte efter första barnet var ?Aldrig mer? (om förlossningen alltså, inte att ha barn). Men alla är ju olika 

Men ja jag håller med om att det är bådas fel och om det inte är så att man verkligen har ålder emot sig förstår jag inte varför det ska vara så extremt bråttom med fler barn när man typ nyss har kommit hem från sjukhuset. Ofta blir det säkert bra med tätt mellan barnen men här blev det ju uppenbarligen inte bra, man kanske ska tänka igenom om man verkligen vill ha ett barn till eller bara vill vara gravid och ha en bebis.

• Hjelm
    Anonym (Iko) skrev 2024-12-16 17:25:00 följande:
    Du är normal

De flesta ångrar barnen när de är i småbarnsåldern.

När de väl vuxit upp ångrar de flesta att man inte skaffade fler.
    Skulle "de flesta" föräldrar verkligen ångra sina barn medan de är små? Och önskar en majoritet av alla med vuxna barn att de hade skaffat fler?

Det betvivlar jag väldigt starkt.
  • Jemp

Att det är jobbigt med tre små barn är ju fullt normalt, och något ni kan behöva prata om. 

Däremot måste ni båda ju hitta andra sätt att uttrycka er. Tänk när barnet hör och snappar upp detta. 

• Anonym (Orättvist)
    Anonym (Patricia) skrev 2024-12-15 12:54:48 följande:

Du behöver ta din man i örat rejält.

Detta upplever många föräldrar ÄVEN om man är överens om 3,4 eller 5 barn. 

Han var faktiskt med på att skaffa tredje barnet. Det finns inget som heter övertala. Han sa ja och får basket mig ta det ansvaret för sitt ja. Vad är det för jävla fel på män som inte fattar det? 

Bli lite arg här och stå på dig att ni tillsammans valde detta och faktiskt måste steppa upp och ta tag i det . 

Att man inte kunde förstå vad det innebär är förklarligt men inte en ursäkt . 

Om er relation tar slut är det HANS ansvar som faktiskt övergav dig mitt i skiten. 

Han kan ta sin attityd och stoppa upp den i häcken.

Vadå finns inget som heter "övertala"?

Finns bebistokiga kvinnor som i princip hotar med att skilja sig och skaffa nytt barn med en annan man eller genom insemination om inte den de har ställer upp, och han vill givetvis inte förstöra familjen över det. En mindre bestämd man kan mycket väl gå med på ett barn till fast han inte egentligen vill.

Jag tycker inte riktigt du är rättvis här.
  • Anonym (Sara)
    Spucks skrev 2024-12-15 14:20:08 följande:
    Mår du bättre nu, när du har visat att du är så mycket klokare?

Nej, man behöver inte kunna fatta hur livet blir. För många saker kan man inte greppa utan att ha upplevt dem. Även om jag i teorin vet att det är jobbigt att ha ett barn med kolik som skriker flera timmar varenda dag, vet jag inte hur det känns, för jag har aldrig upplevt det. Jag hade kunskap om barn med npf innan jag skaffade barn, men hade aldrig kunnat föreställe mig hur ett sånt barn kan få mig nära ett totalt sammanbrott innan jag själv fick ett. Man kan veta att syskonbråk är nog jobbiga, men man kommer inte att veta hur jobbiga de kan vara, om man inte haft barn som bråkade oftast och mycket. Osv ...

Terori är inte samma som praktik!

Med din logik har ju ingen vuxen människa nånsin ansvar för sina handlingar. Men vadå , jag visste inte att det skulle bli jobbigt om jag brände alla mina pengar på en lyxbil och struntade i att betala hyra och mat till barnen, jag har aldrig gjort det förut så jag kan ju inte veta säkert. 

Jo man vet nog att det är jobbigt med två småbarn samtidigt. Min yngsta kommer vara precis tre när lillasyster föds , jag vet att det kommer bli jobbigt med en nyfödd och en väldigt vild och trotsig treåring även om det skiljer mer mellan mina äldre barn så det här blir första gången. Det är också mest jag som ville ha det här barnet (även om han är glad nu också) och övertalade min sambo litegrann så det är ganska rimligt om han skulle ta upp det om jag kommer och gnäller sen. 

Och nej jag tycker inte riktigt det är rätt mot barnen att skaffa barn extremt tätt om man inte känner att man kan klara av det och är överens med den andra föräldern ..Barn under ett behöver verkligen sin mamma (och gärna ammas om det går), prio ett ska kanske inte vara att hetsa om ett syskon då som den andra föräldern inte ens vill ha, känns som att man bäddar för problem. Är man inte väldigt gammal skadar det inte att vänta lite och fokusera på bebisen.

• Anonym (Bella)
    Spucks skrev 2024-12-15 14:20:08 följande:
    Mår du bättre nu, när du har visat att du är så mycket klokare?

Nej, man behöver inte kunna fatta hur livet blir. För många saker kan man inte greppa utan att ha upplevt dem. Även om jag i teorin vet att det är jobbigt att ha ett barn med kolik som skriker flera timmar varenda dag, vet jag inte hur det känns, för jag har aldrig upplevt det. Jag hade kunskap om barn med npf innan jag skaffade barn, men hade aldrig kunnat föreställe mig hur ett sånt barn kan få mig nära ett totalt sammanbrott innan jag själv fick ett.
    Fast det du skriver nu är ju helt ojämförbart med det TS skrev.

Man väljer inte att få ett barn med kolik eller NPF. Det tillhör heller inte normen: bara ungefär var femte barn får kolik och färre än var tionde har en NPF-diagnos. Det är inget man kan förstå i förväg, hur det ska vara.

Men man väljer att skaffa barn överhuvudtaget, och det TS skriver att hon inte fattade - att det skulle vara jobbigt att ha en ettåring och en bebis samtidigt, annorlunda med tre barn istället för två och att föräldrarna skulle få mindre egentid med en ny bebis - ÄR saker man faktiskt bör förstå i förväg.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Trebarnsfar)

Övergången från två (3 och 6 år) till tre barn var ganska chockartat. Aldrig att vi föräldrar hade tid för oss själva, allt var en fråga om att fördela ansvaret (att vara med ett eller två av barnen eller att vara alla tillsammans). Bristen på egentid kunde verkligen nöta ner en ibland. Några år senare är det betydligt lugnare. Man kan lämna minstingen med storasyskonen och den äldste kan t o m hämta på dagis. Det blir bättre!

• Anonym (Två till tre)

Ni som anser att man ska fatta vad som väntar med tre, min upplevelse var inte alls så, två till tre var hur lätt som helst, lillan bara hängde med... Ett till två däremot, DET var jättetufft. Hade inte heller något stöd från pappan, så att känna sig ensam i det hela kan jag definitivt sätta mig in i...

• Anonym (Mamma)

Så du tjatade dig till en baby fast du hade ett litet barn? Är ju jättejobbigt att ha tätt mellan barnen! 

• Spucks
    Anonym (Bella) skrev 2024-12-16 23:50:39 följande:
    Fast det du skriver nu är ju helt ojämförbart med det TS skrev.

Man väljer inte att få ett barn med kolik eller NPF. Det tillhör heller inte normen: bara ungefär var femte barn får kolik och färre än var tionde har en NPF-diagnos. Det är inget man kan förstå i förväg, hur det ska vara.

Men man väljer att skaffa barn överhuvudtaget, och det TS skriver att hon inte fattade - att det skulle vara jobbigt att ha en ettåring och en bebis samtidigt, annorlunda med tre barn istället för två och att föräldrarna skulle få mindre egentid med en ny bebis - ÄR saker man faktiskt bör förstå i förväg.
    Det är inte alls ojämförbart! Poängen är, att man inte kan veta innan hur det blir.
  • Anonym (H)

Klart det kan vara jobbigt med barn, men inget som en/eller två friska föräldrar inte klarar av. Men det är övergående. Självklart har man mindre tid för sig själv, hade man trott något annat? Det är tyvärr bara att bita ihop och vara den bästa förälder man kan vara. Har själv fyra barn med en man som reste otroligt mkt i jobbet under småbarnstiden. Ja det var jobbigt, ffa om någon av barnetr svårt sjuk/mår väldigt dåligt. Men man fixar det. Att vara förälder är ingen unikt på det sättet, mer än att det kan drabba mer eller mindre hårt med sjukdomar och tråkigheter 

Svar på tråden Ångrar vårt tredje barn