• Anonym (Ledsen och gravid)

Jag måste lämna min sambo mitt i julen och gravid i 8:e månaden.

Jag och min sambo har varit ett par i över ett år. Vårat förhållande har varit svårt. Vi har många gånger inte kommit överens och han har flertalet gånger varit otrogen. Inte att han har träffat någon men han har svårt att låta bli att skriva till andra tjejer. Han vill inte ens skriva om sex med dessa tjejer utan det verkar mer vara en kick för honom att få uppmärksamhet. 

Han har varit svår när det kommer till närhet. Han ger mig det inte och på senaste tiden har vi inte ens sex. 

Men livet är bra. Vi har det på något sätt bra. Ibland perfekt. Våra barn är lyckliga och vi har en familj som håller ihop och stöttar varandra. 

Men jag är så less på att komma på honom med att skriva med andra. Det gör så extremt ont i mig och jag har börjat få självmordstankar av vad han har gjort. Jag känner att jag inte har någon utväg, allt är så bra i familjen och barnen att det känns som ett helvete att behöva riva upp allting och dra. MEN.. jag orkar inte mer. Jag vet innerst inne att jag är värd så extremt mycket mer än det här. Jag orkar inte med den psykiska ohälsan det skapar. 

Jag är gravid. Höggravid. Kan gråta varje dag. Vet inte längre vad som är vad. Om allt är hormoner eller inte. 

Men nu kom jag på honom att skriva med andra tjejer. Öppet. Han gör de inte ens snyggt. Han har skaffat dedär nya ?threads? och länkat den i sin Instagram profil. Där inne kan vem som helst se vilka bilder han kommenterar på. 

Så inte nog med att jag ser att han skriver till andra så kan alla andra också se det. Så himla pinsamt :( 

Just nu känner jag mig helt tom. Hur ska jag orka. Vi har precis planerat klart julen med alla släktingar och barn. Vi har precis blivit klar med rust i sovrummet. Jag har svårt att få en lägenhet. inte minst ekonomiskt och med en liten. Och min stackars lilla dotter som trivs så bra här. Hon skulle aldrig förlåta mig om jag sa att vi skulle flytta. 

Men har jag liksom något val? Jag kan ju inte vara med någon som gör såhär mot mig. Jag hatar det här. Jag hatar mitt liv.
    Jag önskar bara att jag fick lite lugn och ro. 

Jag vet inte vad jag ville med det här inlägget men jag skulle vilja skrika ut allt jobbigt till någon, men tyvärr har jag inget att berätta det för. Kanske är det någon här inne som varit med om liknande eller som har några snälla ord. 

och snälla va inte elaka mot mig. Jag har verkligen inte valt det här. Jag vill inte känna att det är är mitt fel. Även om jag många gånger gör det. 

• Svar på tråden Jag måste lämna min sambo mitt i julen och gravid i 8:e månaden.
  • Anonym (Lena)

Självklart är det inte ditt fel att han gör så. 

Men att flytta ihop och skaffa barn med en ny man så fort det är ett val du gjort. Varför så bråttom, du känner ju inte honom ordentligt. 

Varför måste du lämna mitt i julen? Förbered dig så du kan flytta när du får ett nytt boende, då har bebisen förhoppningsvis hunnit komma. 

• Tow2Mater

Vad består otroheten i?

Av det du skriver tycker jag inte du ska lämna. Ge det ett år till och fundera igen då. Prioritera barnen nu.

• Anonym (Lina)

"Jag har inte valt det här" skriver du. Självklart valde du inte hans otrohet och elakheter mot dig. Däremot valde du att både flytta ihop med och skaffa barn ihop med en man du överhuvudtaget inte kände, och drog dessutom in barn från tidigare relationer in i den soppan - vilket nog de flesta skulle säga är otroligt oansvarigt. Så ur den aspekten har du valt situationen.

Men nu är det hursomhelst ett barn på G och du vill inte leva ihop med barnets pappa (livet är bra skriver du, men det vet du att det inte är - då hade du inte haft tankar om att lämna, skrivit att du hatar ditt liv eller skrivit detta inlägg). Då är det dags att ta ansvar för ditt eget och dina barns välmående och lämna den här relationen.

• mammatill6

Nu är jag nog trög, men vad består otroheten i?  Han skriver till andra? På ett ickesexuellt sätt? Får han inte ha kontakt och skriva med andra? 

• Jemp

Är det att han kommenterar andra tjejers bilder öppet på sociala medier, det du kallar otrohet? Är det olämpliga kommentarer? Har ni pratat om detta? Har han gjort något mer?

Du ska såklart inte stanna i ett förhållande där du blir illa behandlad. Men jag hade i din sits inte tagit några stora beslut nu innan jul, eller kanske inte innan barnet är fött. 

Via mvc bör du kunna få kuratorkontakt för att ha någon att prata med. 

• Swedman

Jag förstår - nu eftersom jag själv utsatt min tidigare sambo för detta beteende. Jag hade inget sex i huvudet. Jag hade bara ett intresse för kvinnans liv och åsikter. En trevlig person att diskutera. Det hör till saken att min sambo pratade inte så mycket. Att diskutera saker flöt inte riktigt på så av en slump så råkade jag på denna kvinna (som var MYCKET yngre än mig) och hon hade erfarenheter som var intressanta att diskutera och få ta del av. Min sambo visste av detta. Jag och sambon till och med åkte och hälsade på denna unga kvinna. 
    En kväll dock så blev sambon totalt galen. Då menar jag totalt galen. Hon var helt jävla galen på att jag chattade och ringde denna kvinna. Jag begrep ingenting. Ni kan förstå hur den kvällen slutade så jag beskriver inte den.  
    Hur som helst lade jag ner kontakten med den andra kvinnan direkt för jag ville inte att det skulle skada mitt nuvarande förhållande. Absolut inte. 
    Sent om siders, ett par år senare, tog det slut mellan mig och sambon. Det kom nog av mitt tidigare chattande med den yngre kvinnan. Jag tror sambon förlorade tilliten till mig. 

Nåt år senare pratade jag med ett tidigare X och vi pratade om vad vi haft för oss och jag beskrev vad som hade hänt mellan mig och den tidigare sambon. Hon sade att hon förstod fullt ut min sambo även om mina tankar var rena. "Jag hade blivit galen jag också" sade hon, "så där kan du inte bete dig när du är i ett förhållande".  Jag fick en aha-upplevelse där och då.

Vad vill jag ha sagt med detta?  TS har rätt i att känna som hon gör och TS kanske borde bli galen också. Skäll ut han efter noter. Kasta tallrikar. Skrik. Det biter. Då fattar den tröge (som jag).

• Anonym (Malin)

Du ska inte göra någonting förrän barnet är fött och du landat i det. Kanske skärper han sig då. Att han skriver med andra är som jag ser det inte det värsta, utan att han inte ger dig närhet, uppmärksamhet och sex. Du har rätt i dina känslor och det måste han fatta och att det kan kosta honom relationen. Du har ingen kompis som du kan tala med och som i sin tur kan få din kille att ta reson? Ibland kan det som en utomstående säger bita bättre.

Som sagt, gör inget drastiskt nu men börja planera för en framtida separation. Och få honom att inse att du mår riktigt dåligt och menar allvar med att lämna.

• Anonym (Bnjc)
    Anonym (Lina) skrev 2024-12-15 14:59:47 följande:

"Jag har inte valt det här" skriver du. Självklart valde du inte hans otrohet och elakheter mot dig. Däremot valde du att både flytta ihop med och skaffa barn ihop med en man du överhuvudtaget inte kände, och drog dessutom in barn från tidigare relationer in i den soppan - vilket nog de flesta skulle säga är otroligt oansvarigt. Så ur den aspekten har du valt situationen.

Men nu är det hursomhelst ett barn på G och du vill inte leva ihop med barnets pappa (livet är bra skriver du, men det vet du att det inte är - då hade du inte haft tankar om att lämna, skrivit att du hatar ditt liv eller skrivit detta inlägg). Då är det dags att ta ansvar för ditt eget och dina barns välmående och lämna den här relationen.

Är du inte svensk? 
    Det är det svenska sättet att bli "sambo" med en gång, och sedan undrar svenska kvinnor varför de inte bli friade tillSkrattande
  • Anonym (A)
    Anonym (Bnjc) skrev 2024-12-15 18:07:29 följande:
    Är du inte svensk? 
    Det är det svenska sättet att bli "sambo" med en gång, och sedan undrar svenska kvinnor varför de inte bli friade tillSkrattande

De flesta svenska män har inte din unkna kvinnosyn där kvinnor måste hålla på sig för att betraktas som fina och frumaterial. Giftermål är dessutom inte lika viktigt i Sverige. Om det är provocerande så behöver man inte bo i här. 

Jag gnäller inte på forum i andra länder där kvinnor behandlas som ägodelar. 

• Anonym (Bnjc)
    Anonym (A) skrev 2024-12-15 18:19:14 följande:

De flesta svenska män har inte din unkna kvinnosyn där kvinnor måste hålla på sig för att betraktas som fina och frumaterial. Giftermål är dessutom inte lika viktigt i Sverige. Om det är provocerande så behöver man inte bo i här. 

Jag gnäller inte på forum i andra länder där kvinnor behandlas som ägodelar. 

Kvinnor måste inte hålla på sig för att betraktas som fina och frumaterial. 
  • Anonym (Illa)

TS har tyvärr varit delaktig i det enormt dåliga beslutet att skaffa barn med någon man knappt känner. Vilken chock att det inte funkade?

Svar på tråden Jag måste lämna min sambo mitt i julen och gravid i 8:e månaden.