Anonym (Lavendel) skrev 2024-12-16 13:30:00 följande:
Det är väl ändå inget konstigt egentligen?
Vänta tills båda (eller alla tre om du får tvillingar) har magsjuka samtidigt. Då är man inte kaxig när man är själv hemma...
Jag vet syskon där det skiljer 7 år - de är otroligt tighta och syskon som det skiljer knappt ett år som är som katt och hund och inte umgås som vuxna knappt. Man vet aldrig vilken typ av barnaskara man får oavsett.
Man vet inte heller om det går lika lätt eller svårt att få syskon.
Det du kan göra är att planera och hoppas att det blir som era planer.
Sedan vet jag också de som varit där du är nu som bestämde sig för syskon tätt för det var ju så enkelt med barn. De har insett att det var enkelt då. Det kommer att bli tight och jobbigt när de är äldre. Två tonåringar som är som hund och katt. Där är det livat! 😂😅 Men det är det med mina med som har 3 års mellanrum. Hoppas det blir bättre när de är vuxna.
Jag har 9 år mellan första och andra , nästan 6 år mellan andra och tredje och kommer ha precis 3 år mellan tredje och fjärde som föds i februari om allt går som det ska. Och ja , andra och tredje barnet är jättetighta trots att det skiljer ganska många år. De är 8 och snart 3 nu. Hon tar hand om honom och han ser verkligen upp till henne, visst tycker hon att han är jobbig ibland men de har jätteroligt också.
Det finns absolut fördelar med att ha tätt mellan barnen , det är ganska tätt mellan mig och mina syskon och jag och min syster är väldigt nära.. Men det måste inte alltid vara bättre än att ha längre emellan precis som du säger.
Min sambo har två bröder som är 7 och 13 år yngre , han är väldigt nära lillebror som är 7 år yngre.
Och ja det där med att man måste ta hand om två sjuka barn samtidigt, det är bara att vänja sig för det kommer man behöva göra om man har fler än ett barn, oavsett ålderskillnad. I höstas fick jag lunginflammation (gravid i 5:e månaden), direkt efter fick ungarna höstblåsor, sen blev sambon magsjuk.