• Anonym (Laura)

Någon som blivit gravid igen under föräldraledighet?

Hej! Har mitt första barn och vill gärna ge henne ett syskon,är föräldraledig tills slutet av sommaren och en tanke är att köra på en gång så snart det går(vill ha syskon nära i ålder, och då jag vet att vi vill ha fler tänker jag att vi får det "klart" snabbt då iomed gravid processen o allt det tar). Jag undrar därför om någon blivit gravid med ett till barn under föräldraledighet/precis då det slutat och hur det funkar isåfall med jobb och föräldradagar? Menar exempelvis hur det då funkar med föräldrapenning, räknas ersättningen fortfarande utifrån lön? Hur är det med föräldradagar, får jag vara ledig för ett barn men stanna med båda?(fast man kanskr vill ha andra i dagis ändå med en nyfödd). Något annat jag ej tänkt på som är bra o veta? Tacksam för svar!!

• Svar på tråden Någon som blivit gravid igen under föräldraledighet?
  • Jemp

blir du gravid inom 1 år 9 mån har du samma föräldrapenning. Eller om du skyddar sgi, oavsett ålder.

Ja, båda barnen kan vara hemma när du är föräldraledig med det ena. äldsta har rätt till förskola (från ett år), 15-30 h/vecka beroende på kommun. 

I normalfallet har inte partnern rätt till vab utan är ett barn sjukt förväntas du kunna ta hand om båda (och samma sak givetvis, när partnern är föräldraledig). 

• Körsbärsdalen

Ja, jag har erfarenhet. Vi har fem barn födda på 6,5 år.

- Skyddar du din SGI (tar ut 5 dagar/vecka när barnet fyllt 1) så får du FP baserat på din SGI
    - Blir du gravid inom 1 år och 9 månader så får du FP på samma nivå som tidigare - MEN har du däremot inte skyddat din SGI så nollas den. Blir du därför exempelvis sjukskriven så har du en nollad SGI. Därför är det smart att skydda SGI:n ändå även om man blir gravid inom 1 år och 9 månader.
    - Du får sätta det äldre syskonet på förskola från och med 1-årsdagen, däremot har ju barn egentligen inget större utbyte av förskola i den åldern, så det är absolut ingen fara att vänta till senare. Får du hem färre sjukdomar också.
    - Ett tillägg till VAB-saken ovanför; blir även du sjuk när barnen är sjuka brukar försäkringskassan godkänna att den andra föräldern plockar ut VAB om du sjukskriver dig.

Om vi skippar allt det tekniska så:
    - Det är härligt att ha barnen tätt! Vi har 12 månader mellan våra äldsta två, och dessa är väldigt mycket som tvillingar. MEN våra två tightaste barn har 4 år emellan sig, så känn inte att du "behöver" stressa och få barnen tätt. 

• Anonym (Laura)
    Jemp skrev 2024-12-16 10:00:53 följande:

blir du gravid inom 1 år 9 mån har du samma föräldrapenning. Eller om du skyddar sgi, oavsett ålder.

Ja, båda barnen kan vara hemma när du är föräldraledig med det ena. äldsta har rätt till förskola (från ett år), 15-30 h/vecka beroende på kommun. 

I normalfallet har inte partnern rätt till vab utan är ett barn sjukt förväntas du kunna ta hand om båda (och samma sak givetvis, när partnern är föräldraledig). 

Tack för svar! Men va, ta hand om båda ifall ett är sjuk? Så är man med en nyfödd hemma och första barnet blir jättesjukt ska man ha hand om båda? Visst klarar man det säkert men bättre vore ju om partner fick vabba så man kan fokusera lite extra på sin nyfödd..
  • Anonym (Laura)
    Körsbärsdalen skrev 2024-12-16 10:11:19 följande:

- Skyddar du din SGI (tar ut 5 dagar/vecka när barnet fyllt 1) så får du FP baserat på din SGI
    - Blir du gravid inom 1 år och 9 månader så får du FP på samma nivå som tidigare - MEN har du däremot inte skyddat din SGI så nollas den. Blir du därför exempelvis sjukskriven så har du en nollad SGI. Därför är det smart att skydda SGI:n ändå även om man blir gravid inom 1 år och 9 månader.
    - Du får sätta det äldre syskonet på förskola från och med 1-årsdagen, däremot har ju barn egentligen inget större utbyte av förskola i den åldern, så det är absolut ingen fara att vänta till senare. Får du hem färre sjukdomar också.
    - Ett tillägg till VAB-saken ovanför; blir även du sjuk när barnen är sjuka brukar försäkringskassan godkänna att den andra föräldern plockar ut VAB om du sjukskriver dig.

- Det är härligt att ha barnen tätt! Vi har 12 månader mellan våra äldsta två, och dessa är väldigt mycket som tvillingar. MEN våra två tightaste barn har 4 år emellan sig, så känn inte att du "behöver" stressa och få barnen tätt. 

Tack för svar! Inget som påverkar jobbet heller? Dvs. de kan väl inte säga upp en för att man är FL under längre tid eller kommer tillbaks till jobbet efter 1år och jobbar endast några mån för o gå ledig igen?
  • Anonym (Ellen)

Lägger till att gällande arbetet så är det bra att kolla upp vad som gäller för förmåner typ föräldralön om man har det.
    För så länge du ligger som ledig med barn nummer 1, även om barn nummer 2 föds under pågående ledighet så att säga, så betalas ingen sådan förmån ut.
    Utan den brukar räknas från det att föräldraledigheten övergår på "det nya" barnet.

Sen vilket barn du rent konkret plockar fp för spelar sällan någon roll, om inte det också enligt avtal är så att föräldralönen är kopplad till att du tar ut föräldrapenning.
    Många är ju hemma utan att ta dagar pga man vill  spara dem till senare. 

• Anonym (Laura)
    Körsbärsdalen skrev 2024-12-16 10:11:19 följande:

Förresten ang. Det du skrev om sjukskrivning!.. du menar att sgi:n stoppas så fort man sjukskriver sig under FL?
  • Körsbärsdalen
    Anonym (Laura) skrev 2024-12-16 10:47:10 följande:
    Förresten ang. Det du skrev om sjukskrivning!.. du menar att sgi:n stoppas så fort man sjukskriver sig under FL?
    Nej, jag menar att om du inte skyddar din SGI så nollas den även om du fortfarande får ut FP på din tidigare SGI-nivå för andra barnet. Så när barnet fyllt 1 år - skydda SGI:n ifall du blir sjukskriven. 
  • Körsbärsdalen
    Anonym (Laura) skrev 2024-12-16 10:28:56 följande:
    Tack för svar! Inget som påverkar jobbet heller? Dvs. de kan väl inte säga upp en för att man är FL under längre tid eller kommer tillbaks till jobbet efter 1år och jobbar endast några mån för o gå ledig igen?
    Nej, du kan inte bli uppsagd för att du blir föräldraledig längre eller för ett till barn. Däremot kanske inte arbetsgivaren tycker om det, men det är egentligen inte ditt problem. Statistiskt sett skaffar de flesta 2 barn, eller 1,7 barn 😆, så det är ju knappast en överraskning att du väljer att skaffa ett till barn. Även om arbetsgivaren kanske trodde att det skulle vara lite längre bort. Bäst är väl att vara öppen med att du är gravid igen när du kommit så långt i en graviditet att ni börjar berätta för folk, så arbetsgivaren kan planera bemanningen på ett bra sätt.
  • Anonym (Lavendel)
    Anonym (Laura) skrev 2024-12-16 10:13:36 följande:
    Tack för svar! Men va, ta hand om båda ifall ett är sjuk? Så är man med en nyfödd hemma och första barnet blir jättesjukt ska man ha hand om båda? Visst klarar man det säkert men bättre vore ju om partner fick vabba så man kan fokusera lite extra på sin nyfödd..
    Det är väl ändå inget konstigt egentligen? 

Vänta tills båda (eller alla tre om du får tvillingar) har magsjuka samtidigt. Då är man inte kaxig när man är själv hemma...

Jag vet syskon där det skiljer 7 år - de är otroligt tighta och syskon som det skiljer knappt ett år som är som katt och hund och inte umgås som vuxna knappt.  Man vet aldrig vilken typ av barnaskara man får oavsett. 

Man vet inte heller om det går lika lätt eller svårt att få syskon. 

Det du kan göra är att planera och hoppas att det blir som era planer. 

Sedan vet jag också de som varit där du är nu som bestämde sig för syskon tätt för det var ju så enkelt med barn. De har insett att det var enkelt då. Det kommer att bli tight och jobbigt när de är äldre. Två tonåringar som är som hund och katt. Där är det livat! 😂😅 Men det är det med mina med som har 3 års mellanrum. Hoppas det blir bättre när de är vuxna. 
  • Anonym (Laura)
    Körsbärsdalen skrev 2024-12-16 13:09:52 följande:
    Nej, jag menar att om du inte skyddar din SGI så nollas den även om du fortfarande får ut FP på din tidigare SGI-nivå för andra barnet. Så när barnet fyllt 1 år - skydda SGI:n ifall du blir sjukskriven. 
    Okk! Och SGI:n skyddar man altså genom att ta ut minst 5dagar per v när barnet fyllt 1 år som jag förstog. Är tänkt däremot att jag ska däremot "tillbaka" till jobbet(om jag hinner) när hon fyllt 1 år och börjar dagis, så inget jag behöver tänka kanske.

Förresten, den tiden på 1år och 9 mån, om jag nu börjar jobba i aug-sep, dvs den tiden på 1år och 9 mån fylls i maj 2026, om jag inte alls får barn under denna tid ska jag då räkna att jag måste jobba 1år först från maj framåt(maj 2027), eller från aug(då jag går tillbaks o jobbar, tills aug 2026)?
  • Anonym (Laura)
    Anonym (Lavendel) skrev 2024-12-16 13:30:00 följande:

Vänta tills båda (eller alla tre om du får tvillingar) har magsjuka samtidigt. Då är man inte kaxig när man är själv hemma...

Jag vet syskon där det skiljer 7 år - de är otroligt tighta och syskon som det skiljer knappt ett år som är som katt och hund och inte umgås som vuxna knappt.  Man vet aldrig vilken typ av barnaskara man får oavsett. 

Sedan vet jag också de som varit där du är nu som bestämde sig för syskon tätt för det var ju så enkelt med barn. De har insett att det var enkelt då. Det kommer att bli tight och jobbigt när de är äldre. Två tonåringar som är som hund och katt. Där är det livat! 😂😅 Men det är det med mina med som har 3 års mellanrum. Hoppas det blir bättre när de är vuxna. 
    Kan tänka mig lite! 🙈 har massa erfarenhet av sjuka(fast inte just barn då) då jag jobbar inom vården. Och just magsjuka-inte aaallls kul. Är nog annorlunda med barn men kan tänka mig något.

Njaa blev kanske misstolkad, tycker inte alls det är lätt med ETT barn ens 😂 Och jaa,kan ju inte veta att just dom blir tighta. Det är delvis mycket på mig jag tänker, att gå igenom hela processen igen när man ex. tränat ner sina gravidkilon o kan må bra med sig sj igen,slutat amma, landat i att barnen går i dagis/man är tillbaka på jobbet och är ifrån barnen ett par timmar om dagen och blir lite "lättare" på det sättet, man kan unna sig någon utgång nångång och några drinkar utan o tänka på att behöva pumpa osvosv o så... Tänker därför att jag vill "få det klart" med dom 2 första.. för o ta den pausen o få tillbaka sig själv/sin egentid liiite grann iaf efter andra barnet och vänta ett par år till med tredje barn. 
  • Jemp
    Anonym (Laura) skrev 2024-12-16 14:41:04 följande:
    Okk! Och SGI:n skyddar man altså genom att ta ut minst 5dagar per v när barnet fyllt 1 år som jag förstog. Är tänkt däremot att jag ska däremot "tillbaka" till jobbet(om jag hinner) när hon fyllt 1 år och börjar dagis, så inget jag behöver tänka kanske.

Förresten, den tiden på 1år och 9 mån, om jag nu börjar jobba i aug-sep, dvs den tiden på 1år och 9 mån fylls i maj 2026, om jag inte alls får barn under denna tid ska jag då räkna att jag måste jobba 1år först från maj framåt(maj 2027), eller från aug(då jag går tillbaks o jobbar, tills aug 2026)?
    Ska inte pappan vara föräldraledig?
  • Jemp

Du behöver inte jobba ett år för att få ny sgi utan den har du direkt. 

• Anonym (Clara)
    Anonym (Lavendel) skrev 2024-12-16 13:30:00 följande:

Jag har 9 år mellan första och andra , nästan 6 år mellan andra och tredje och kommer ha precis 3 år mellan tredje och fjärde som föds i februari om allt går som det ska. Och ja , andra och tredje barnet är jättetighta trots att det skiljer ganska många år. De är 8 och snart 3 nu. Hon tar hand om honom och han ser verkligen upp till henne, visst tycker hon att han är jobbig ibland men de har jätteroligt också. 

Det finns absolut fördelar med att ha tätt mellan barnen , det är ganska tätt mellan mig och mina syskon och jag och min syster är väldigt nära.. Men det måste inte alltid vara bättre än att ha längre emellan precis som du säger. 

Min sambo har två bröder som är 7 och 13 år yngre , han är väldigt nära lillebror som är 7 år yngre.

Och ja det där med att man måste ta hand om två sjuka barn samtidigt, det är bara att vänja sig för det kommer man behöva göra om man har fler än ett barn, oavsett ålderskillnad. I höstas fick jag lunginflammation (gravid i 5:e månaden), direkt efter fick ungarna höstblåsor, sen blev sambon magsjuk.

• Anonym (Laura)
    Jemp skrev 2024-12-16 21:50:19 följande:
    Ska inte pappan vara föräldraledig?
    Haha att jag inte tänkt på! Jajusde men det måste han ju. Vore en bra idé att han tar ut det den tiden då hon fyllt året, och jag förhoppningsvis får barn nära i tid där så han kan hjälpa med första barnet o jag fokusera lite extra på nyfödda..kul att alla kan va tillsammans då också. Men sen vet man ju aldrig, går inte direkt o planera sånt, man vet inte hur långt tid det kan ta o bli gravid. En tanke iaf.
  • Anonym (Laura)
    Jemp skrev 2024-12-16 21:51:17 följande:

Du behöver inte jobba ett år för att få ny sgi utan den har du direkt. 

Hej! Kan du förklara lite närmre..såg också att ens sgi är skyddad 1år och 9mån, så antar att när den tiden gått så ska man behöva jobba 1år för o skydda den igen. Hur menar du ?
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Laura) skrev 2024-12-16 23:07:35 följande:
    Hej! Kan du förklara lite närmre..såg också att ens sgi är skyddad 1år och 9mån, så antar att när den tiden gått så ska man behöva jobba 1år för o skydda den igen. Hur menar du ?
    Om du är tillsvidare anställd så bör du ha en ny SGI så fort du sätter din fot på arbetsplatsen med avsikt att arbeta heltid.
    Du behöver inte jobba ett år för att få en ny så att säga. 
    Det är också skillnad på SGI för föräldrapenning och SGI för andra ersättningar såsom sjukpenning tex.
Svar på tråden Någon som blivit gravid igen under föräldraledighet?