• Anonym (Ledsen)

Är det okej att kommentera någons familjeliv?

Jag och min man har kämpat massor för att bli gravida med vårt andra barn. 

Vi var bjudna hos hans familj i helgen och hans syster säger då som vet via kusinerna att vi ska ha barn något i stil med att 

Ja, jag får väl gratulera då, men ni vet om att det är dubbelt så jobbigt med 2 barn än 1 barn. 

Sedan pratade hon bara om hur mycket saker vi behöver tänka på när man har så många barn? Att nu kommer vi behöva ha dubbla bilbarnstolar och vi måste ha våningssäng och bla bla bla. 

Hon har själv 6 barn så jag kan inte förstå hennes kommentar. 

Är det verkligen okej att säga såhär till några som kämpat i nästan 9 månader med att bli gravid, som suttit där och gråtit, kämpat med ägglossningstest och vi är jätteglada över att ge vårt barn ett syskon att bara börja berätta om hur jobbigt allt kommer att bli. Hon hade dessutom vetat om detta i en vecka redan så hon har haft chansen att processa detta. 

• Svar på tråden Är det okej att kommentera någons familjeliv?
  • Anonym (Tigerklo)

Då hade jag sagt:

"Kom du på det först nu eller ville du bara ha ensamrätt på att befolka världen? 

För övrigt sa min mormor att har man inget snällt att säga så kan man välja att hålla tyst."

Och sen säger man inget på 2-3 minuter utan bara ler.

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (d) skrev 2024-12-16 19:17:42 följande:

Oj såg inte ens sista stycket om 9 månader, hur är det länge?

Jag kan väl få tycka att det är länge? Det är mer känslan av att barnet är planerat, efterlängtat och vi verkligen velat detta. Vi är inte 14 och går på högstadiet och råkade bli gravida? man kan ju oavsett säga grattis. 
  • Anonym (Nej)

Totalt smaklöst av svägerskan!

• Anonym (d)
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-12-16 19:21:52 följande:
    Jag kan väl få tycka att det är länge? Det är mer känslan av att barnet är planerat, efterlängtat och vi verkligen velat detta. Vi är inte 14 och går på högstadiet och råkade bli gravida? man kan ju oavsett säga grattis. 

Du får tycka men det är inte någon allmän sanning utan en hel normal tid. Att det känns som en evighet är en sak. Då jag missade sista stycket trodde jag att det handlade om någon form av svårighet med att få barn, lätt att svaren blir utefter det.

Ja. Du kan dock inte styra hur en person reagerar speciellt en luttrad en som ni nog vet hur hon är. Hon sa grattis.

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (d) skrev 2024-12-16 19:26:07 följande:

Du får tycka men det är inte någon allmän sanning utan en hel normal tid. Att det känns som en evighet är en sak. Då jag missade sista stycket trodde jag att det handlade om någon form av svårighet med att få barn, lätt att svaren blir utefter det.

Ja. Du kan dock inte styra hur en person reagerar speciellt en luttrad en som ni nog vet hur hon är. Hon sa grattis.

Hon sa inte grattis. Hon sa gratulerar och bara ville informera oss om hur jobbigt allt skulle bli med ett andra barn. Det jag syftade på var att jag är så lycklig över att ha blivit gravid igen och hon kan inte visa någon glädje. Hon hade kunnat vara tyst så hade det t o m varit trevligare. Varför behövde hon kommentera hur jobbigt allt skulle bli? 
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Tigerklo) skrev 2024-12-16 19:20:28 följande:

Då hade jag sagt:

"Kom du på det först nu eller ville du bara ha ensamrätt på att befolka världen? 

För övrigt sa min mormor att har man inget snällt att säga så kan man välja att hålla tyst."

Och sen säger man inget på 2-3 minuter utan bara ler.

Klockren kommentar. :P hade blivit dålig stämning? 
  • Anonym (Coco)
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-12-16 19:17:35 följande:
    Handlar inte om kampen utan att vi verkligen längtat efter detta och så får jag höra hur jobbigt allt kommer att bli. Skulle du vilja höra det? 
    Jag vet mycket väl att våra liv kommer bli jobbigare med ett barn än hur vi lever nu, men jag vill det ändå.
    Att vara realist är inte nödvändigtvis dåligt.
  • Anonym (d)
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-12-16 19:29:00 följande:
    Hon sa inte grattis. Hon sa gratulerar och bara ville informera oss om hur jobbigt allt skulle bli med ett andra barn. Det jag syftade på var att jag är så lycklig över att ha blivit gravid igen och hon kan inte visa någon glädje. Hon hade kunnat vara tyst så hade det t o m varit trevligare. Varför behövde hon kommentera hur jobbigt allt skulle bli? 
    Ja. Vad är gratulerar för ord om inte något som betyder samma sak som grattis?

Du mötte en person som du tolkar negativt. Det är inte hela världen och du vet inte hur hon kommer att vara i framtiden.
  • Anonym (Myra)
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-12-16 19:04:51 följande:
    Är det okej att kommentera någons familjeliv?

Jag och min man har kämpat massor för att bli gravida med vårt andra barn. 

Vi var bjudna hos hans familj i helgen och hans syster säger då som vet via kusinerna att vi ska ha barn något i stil med att 

Ja, jag får väl gratulera då, men ni vet om att det är dubbelt så jobbigt med 2 barn än 1 barn. 

Sedan pratade hon bara om hur mycket saker vi behöver tänka på när man har så många barn? Att nu kommer vi behöva ha dubbla bilbarnstolar och vi måste ha våningssäng och bla bla bla. 

Hon har själv 6 barn så jag kan inte förstå hennes kommentar. 

Är det verkligen okej att säga såhär till några som kämpat i nästan 9 månader med att bli gravid, som suttit där och gråtit, kämpat med ägglossningstest och vi är jätteglada över att ge vårt barn ett syskon att bara börja berätta om hur jobbigt allt kommer att bli. Hon hade dessutom vetat om detta i en vecka redan så hon har haft chansen att processa detta. 

Skit i henne. Hon låter bitter, missnöjd, avundsjuk, ja något är det. Låt inte hennes negativa energi förstöra er lycka. Njut av att vara gravid och glad att ert barn ska få syskon, så kul! Grattis! Om du står henne nära så hade i alla fall jag sagt till henne, kanske först på sms sen träffats. Sagt det att det kändes konstigt och sårande när hon bara pratade om hur jobbigt ni kommer att få när ni är överlyckliga och kämpat. Vad handlade det där om egentligen? Varför kunde du inte glädjas istället?Typ. Hade det varit en person som inte står mig nära hade jag nog bara sagt ooook. Och skitit i personens åsikter. Lägg ingen tankemöda på negativitet.
  • Anonym (Tigerklo)
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-12-16 19:37:46 följande:
    Klockren kommentar. :P hade blivit dålig stämning? 
    Det blir det nog en stund men man kan ta det som en övning i personlig integritet.

En del kan faktiskt ta till sig en tankeställare, men någon måste våga markera att de inte beter sig trevligt.
  • Anonym (fembarnsmamma)

Grattis till graviditeten!

Att det finns människor som vräker ur sig ohyfsade och klumpiga kommentarer handlar om dem, inte om dig.
    Hade svägerskan haft någonting i huvudet hade hon istället berättat om hur mycket lättare det är med två barn än ett barn. Ett barn är rätt jobbigt, faktiskt, det blir lättare med två. (Eller fem.)

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (fembarnsmamma) skrev 2024-12-16 21:04:10 följande:

Grattis till graviditeten!

Att det finns människor som vräker ur sig ohyfsade och klumpiga kommentarer handlar om dem, inte om dig.
    Hade svägerskan haft någonting i huvudet hade hon istället berättat om hur mycket lättare det är med två barn än ett barn. Ett barn är rätt jobbigt, faktiskt, det blir lättare med två. (Eller fem.)

Ja alltså självklart kommer det ju bli tuffare dom första åren? men sen har man ju lekkompis åt barnet. Jag har ju redan hellre idag med mig mitt barns kompisar hem från förskolan än att sitta själv med barnet en hel dag för dom roar varandra?. 
  • Anonym (Nja)

Vet hon om eran kamp?Ta inte allt så seriöst och vissare väl bara knäppa med sina kommentarer.

Svar på tråden Är det okej att kommentera någons familjeliv?