• Kaga

Är det dumt att lägga upp det såhär på julafton? Taskigt mot vårt barn?

Egentligen tycker jag att julafton ska vara hemma för barn, någon julklapp i strumpan på morgonen, sedan vänta hela dagen och få alla resterande julklappar på kvällen eventuellt av tomten. 

Så första frågan är, vi kommer nog dela ut familjens julklappar runt lunchtid innan vi åker till sambons föräldrar. Är det dumt? Då de så blir några julklappar under hela dagen inte traditionen med att vänta till kvällen 

Men vi bor i liten lägenhet och kan inte ha gäster här, vi har ett barn.

I år ska vi vara hos sambons föräldrar. Det är bara dom och en eller två andra vuxna. Vilket är tråkigt för vårt barn då det finns kusiner på min sida.
    Så frågan är det taskigt mot vårt barn att köra varannan jul bara för att de vuxna förväntar sig det. Då barnet helst hade velat vara på andra stället med barn att dela tometro osv med .

• Svar på tråden Är det dumt att lägga upp det såhär på julafton? Taskigt mot vårt barn?
  • Kaga
    Anonym (Ann) skrev 2024-12-17 11:04:01 följande:
    Nej, tycker inte att det förstör magin. Barnet får ju klappar sedan på kvällen också.
    Men blir våra julklappar bara en parantes och inget som minns då? Och riktiga magin kommer på kvällen?
  • Kaga

Det är såklart inte första julen, men förra och denna känns som viktigare än förr då barnet var så liten. Dessa jular är ju det som ska minnas och sätta prägel för resten av livet . 

• Anonym (Tvillingmorsan)
    Kaga skrev 2024-12-17 11:24:24 följande:

Det är såklart inte första julen, men förra och denna känns som viktigare än förr då barnet var så liten. Dessa jular är ju det som ska minnas och sätta prägel för resten av livet . 

Ta inte illa upp TS, men du överreagerar. 

Man skapar sina egna jultraditioner. Det viktigaste är att barnet får en fin jul, lite julmat, några julklappar (många barn får alldeles för många), kanske julgran och tomte. Något att se fram emot.

Inte exakt vilka barnet firar med, eller vilken tid på dagen.

Barn med bra föräldrar, barn som inte lever i misär, får bra jular. Det måste inte vara exakt som för andra barn, eller en fantastisk bullerby-jul. Det räcker med en mysig jul fri från fylla, våld eller andra tråkigheter som en del barn tyvärr tvingas uppleva.

Ert barn kommer att minnas många jular under sin uppväxt, inte bara de senaste. Se till att det blir positiva minnen, men i övrigt kan ni slappna av.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Kaga skrev 2024-12-17 10:49:01 följande:
    Anledningen till att vi inte tänkte ta med är dels att vi vuxna inte ger varandra saker. Så barnet skulle sitta där själv och öppna uppåt kanske 15 paket. ( De från oss plus farföräldrar och en annan släkting)  

Däremot ska jag och sambon ge något till varandra. Det skulle bli att vår lilla familj kommer med massa paket för att öppna hos dem.  Sen tänkte vi att det räcker med tomte en gång o att vi skulle ta det hemma innan åker o då vill vi ju att barnen får sina paket då 

Blir sådant fokus på barnet och barnets saker då det är enda barnet.

Sedan är sakerna vi ska ge i år rätt stora i omfång så känns bökigt dra med sig för att öppna, det är saker som inte kan börja användas borta hursomhelst
    Barn som får 10-15 paket på en gång, hinner knappt uppskatta vad de får. Vi har medvetet begränsat hur många julklappar våra barn får vid ett och samma tillfälle. De får några när vi firar "lilla julafton" (kring Lucia) med min sida av släkten, och några på julafton när vi firar med makens släkt. Tomte har vi bara på julafton. Barnen får något att se fram emot, utan att allt fokus hamnar på dem eller att det tar en evighet att öppna julklappar. Kanske extra viktigt när bara ett barn är närvarande.

Oavsett hur och när ni firar, gör ni klokt i att dela upp det. Samt kanske försöka begränsa hur mycket barnet faktiskt får?
  • Anonym (Ann)
    Kaga skrev 2024-12-17 11:22:29 följande:
    Men blir våra julklappar bara en parantes och inget som minns då? Och riktiga magin kommer på kvällen?
    Men sluta var så känslig. Ditt barn kommer att ha flera jular han kommer att minnas. 

Klarar du inte av att skapa en trevlig förmiddag hemma med julmys och klappar, nej då ska ni kanske skippa det. 

Magiska jular är vad vuxna önskar sig, ungar vill träffa tomten, ha paket och leka. 
  • Anonym (Mucho)

Jag tror att du övertänker totalt. Öppna julklappar när det passar och fira jul på ett sätt som så många som möjligt blir glada av. Det måste inte bli perfekt och det måste inte bli likadant varje år. Ditt barn är inte belastad av dina föreställningar om hur julen ska vara utan det ni väljer att göra, det kommer att bli barnets bild av hur julen är. 

• Kaga
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-12-17 11:49:30 följande:
    Barn som får 10-15 paket på en gång, hinner knappt uppskatta vad de får. Vi har medvetet begränsat hur många julklappar våra barn får vid ett och samma tillfälle. De får några när vi firar "lilla julafton" (kring Lucia) med min sida av släkten, och några på julafton när vi firar med makens släkt. Tomte har vi bara på julafton. Barnen får något att se fram emot, utan att allt fokus hamnar på dem eller att det tar en evighet att öppna julklappar. Kanske extra viktigt när bara ett barn är närvarande.

Oavsett hur och när ni firar, gör ni klokt i att dela upp det. Samt kanske försöka begränsa hur mycket barnet faktiskt får?
    Ja vi försöker begränsa från de som brukar ge alldeles för mycket brukar säga tex max 3 paket per person. Sen hålls inte alltid det utan ett par extra slinker med " det var ju bara en liten grej"

Ja pga att det i år bara blir ett barn på firandet så kommer vi föräldrar ge varandra något just för att barnet ska få se att andra också får.  Det är också en anledning till att vi inte vill dra med oss allt, för att själv sitta öppna också. 
  • Jemp
    Kaga skrev 2024-12-17 11:22:29 följande:
    Det låter ju tvärtom som att ni Har det huvudsakliga firandet (särskilt i barnets ögon) hemma, innan ni åker till släktingarna.
  • Embla twopointoh
    Kaga skrev 2024-12-17 11:24:24 följande:

Jag tror du övertänker och oroar dig i onödan. För barn är det förväntan inför julklapparna som är det magiska, oavsett vilka övriga traditioner familjen råkar ha.
    Och det får ju ert barn oavsett var och med vilka ni firar, om ni ser Kalle eller inte (som någon skrev ovan är det få barn idag som tycker Kalle är speciellt, då de har tillgång till barnfilm hela året på ett helt annat sätt nuförtiden), om ni äter julskinka eller kalkon, eller om ni dansar runt en uppblåsbar gran i en pool eller runt en rödgran i salongen.

Jag förstår att man som mamma vill att ens barn ska ha en så underbar jul som möjligt, men det är jag övertygad om att ert barn kommer att få, oavsett detaljerna i ert firande.
  • Kaga
    Embla twopointoh skrev 2024-12-17 13:23:43 följande:
    Jag tror du övertänker och oroar dig i onödan. För barn är det förväntan inför julklapparna som är det magiska, oavsett vilka övriga traditioner familjen råkar ha.
    Och det får ju ert barn oavsett var och med vilka ni firar, om ni ser Kalle eller inte (som någon skrev ovan är det få barn idag som tycker Kalle är speciellt, då de har tillgång till barnfilm hela året på ett helt annat sätt nuförtiden), om ni äter julskinka eller kalkon, eller om ni dansar runt en uppblåsbar gran i en pool eller runt en rödgran i salongen.

Jag förstår att man som mamma vill att ens barn ska ha en så underbar jul som möjligt, men det är jag övertygad om att ert barn kommer att få, oavsett detaljerna i ert firande.
    Det är just det jag tänker kanske förstör det magiska då, om vi öppnar de stora julklapparna redan tidigt, då förväntan blir så kort. Minns själv hur man gick o väntade hela dagen o förhoppningsvis fick något på morgonen att fördriva hela långa dagen.
    Men vi bodde i villa, var bara hemmavid och hade ibland gäster som kom senare. 

Tänker om det förstör magin att öppna o fullt dagsljus vid lunchtid, blir ingen tid att längta och ha tråkigt.
  • Kaga
    Jemp skrev 2024-12-17 12:08:11 följande:
    Det låter ju tvärtom som att ni Har det huvudsakliga firandet (särskilt i barnets ögon) hemma, innan ni åker till släktingarna.
    Rädd att det inte känns så då det är i dagsljus och inte så att man kan sitta kvar länge efteråt. Utan ska iväg
  • Embla twopointoh
    Kaga skrev 2024-12-17 13:52:26 följande:
    Det är just det jag tänker kanske förstör det magiska då, om vi öppnar de stora julklapparna redan tidigt, då förväntan blir så kort. Minns själv hur man gick o väntade hela dagen o förhoppningsvis fick något på morgonen att fördriva hela långa dagen.

Tänker om det förstör magin att öppna o fullt dagsljus vid lunchtid, blir ingen tid att längta och ha tråkigt.
    Fast förväntan börjar ju innan julafton för barn, de har troligen gått och varit spända i flera veckor när till sist julafton äntligen kommer. Enligt ditt resonemang borde man kanske vänta tills juldagen med att öppna paket istället, för då blir ju förväntan ännu längre? Nej, jag tror inte det funkar så.

Familjer har olika tradition på när och hur man öppnar julklappar. Jag känner de som öppnar direkt på morgonen, de som gör det vid lunch, och de som gör det efter Kalle, och ytterligare andra som öppnar på Juldagsmorgonen.

Jag förstår att du vill att ditt barn ska få lika härliga jular som du haft, men det går att åstadkomma även om man inte har exakt samma traditioner som du hade när du var liten.
  • Jemp
    Kaga skrev 2024-12-17 13:52:26 följande:

Det är klart det blir annorlunda. Det finns de som tycker julklappar ska delas ut nära läggdags för att det hör till att vänta, och det finns de som öppnar direkt på morgonen för att barnen inte ska behöva plågas. Och allt däremellan. Alla tycker olika delar av jul är viktigast Och bygger egna traditioner. 

Du/ni verkar ju bestämt hur ni ska göra, och vilja hålla fast vid det. Är du missnöjd med det? 
Svar på tråden Är det dumt att lägga upp det såhär på julafton? Taskigt mot vårt barn?