• Anonym (Niklas)

Hjälp. Klarar inte av att ha sex

Hej  

Jag har en stor mörk hemlighet i livet som jag aldrig någonsin har berättat för någon. Jag har aldrig viljat det eller klarat av det. Jag har bara hållit det inom mig för jag har skämts så mycket. Det här är absolut första gången jag ens skriver om det. 

När jag var 13 år så blev jag våldtagen vid en grillplats i skogen av en äldre man. Det var en man som jag lärt känna via idrott som jag höll på med. En kväll så bjöd han mig på korvgrillning. Jag sa till mina föräldrar att jag skulle hänga med en kompis. Han tog mig till en grillplats ute i en skog och tryckte ner mig på marken och våldtog mig. Sen körde han mig tillbaka och sa att han skulle berätta för mitt lag, föräldrar och kompisar att jag var bög och jag sa något till någon. Dumt nog så trodde jag honom och berättade aldrig. 

I dag är jag 40 år och pappa till två barn. Jag har hela mitt vuxna liv avskytt sex. Jag definierar mig som typ bisexuell men med mer attraktion mot kvinnor. Men jag mår så dåligt av att ha sex. 

Detta har gjort att förhållanden kraschat för mig. Jag har helt enkelt blivit lämnad för att jag inte vill ha sex i samma utsträckning som min partner vill. Jag har kommit med en massa undanflykter. Allt från depressioner till prestationsångest och dåligt självförtroende. Sanningen är dock att jag får typ panikkänslor av att vara nära någon sexuellt. Jag vill mer än gärna gosa och vara nära. Men när det kommer till just sex så mår jag så fruktansvärt dåligt. Hela kroppen knyter sig. 

Jag vet att jag borde söka hjälp. Någon att prata med eller någon form av terapi. Jag vågar inte ta steget. En liten del av mig vill berätta för nära och kära men den största delen av mig bestämmer och har bestämt att jag ska ta mig mig detta enda till graven. 

Jag kan bara inte förmå mig att berätta för min partner. Vi har det dessutom så dåligt just nu så jag vet inte om hon ens skulle tro mig eller se det som en otroligt smaklös undanflykt. 

Det blev ett långt inlägg och jag vet inte riktigt varför jag skriver det. Men det är första gången jag överhuvudtaget berättar om detta även fast det är snart 30 år sedan. 

• Svar på tråden Hjälp. Klarar inte av att ha sex
  • jaha2024
    Anonym (Niklas) skrev 2024-12-17 19:07:46 följande:

Hej  

Jag har en stor mörk hemlighet i livet som jag aldrig någonsin har berättat för någon. Jag har aldrig viljat det eller klarat av det. Jag har bara hållit det inom mig för jag har skämts så mycket. Det här är absolut första gången jag ens skriver om det. 

När jag var 13 år så blev jag våldtagen vid en grillplats i skogen av en äldre man. Det var en man som jag lärt känna via idrott som jag höll på med. En kväll så bjöd han mig på korvgrillning. Jag sa till mina föräldrar att jag skulle hänga med en kompis. Han tog mig till en grillplats ute i en skog och tryckte ner mig på marken och våldtog mig. Sen körde han mig tillbaka och sa att han skulle berätta för mitt lag, föräldrar och kompisar att jag var bög och jag sa något till någon. Dumt nog så trodde jag honom och berättade aldrig. 

I dag är jag 40 år och pappa till två barn. Jag har hela mitt vuxna liv avskytt sex. Jag definierar mig som typ bisexuell men med mer attraktion mot kvinnor. Men jag mår så dåligt av att ha sex. 

Detta har gjort att förhållanden kraschat för mig. Jag har helt enkelt blivit lämnad för att jag inte vill ha sex i samma utsträckning som min partner vill. Jag har kommit med en massa undanflykter. Allt från depressioner till prestationsångest och dåligt självförtroende. Sanningen är dock att jag får typ panikkänslor av att vara nära någon sexuellt. Jag vill mer än gärna gosa och vara nära. Men när det kommer till just sex så mår jag så fruktansvärt dåligt. Hela kroppen knyter sig. 

Jag vet att jag borde söka hjälp. Någon att prata med eller någon form av terapi. Jag vågar inte ta steget. En liten del av mig vill berätta för nära och kära men den största delen av mig bestämmer och har bestämt att jag ska ta mig mig detta enda till graven. 

Jag kan bara inte förmå mig att berätta för min partner. Vi har det dessutom så dåligt just nu så jag vet inte om hon ens skulle tro mig eller se det som en otroligt smaklös undanflykt. 

Det blev ett långt inlägg och jag vet inte riktigt varför jag skriver det. Men det är första gången jag överhuvudtaget berättar om detta även fast det är snart 30 år sedan. 

Du ska inte gå in i förhållande om du inte är klar med dig själv. Du får helt enkelt ta steget till terapi. 
  • Anonym (Dags att söka hjälp?)

Du vet att du måste söka hjälp, men ändå gör du det inte? Det borde väl vara steg nummer ett.

• Tyra myra
    Anonym (Niklas) skrev 2024-12-17 19:07:46 följande:

Hej  

Du behöver inte gå med detta längre. Kontakta HVC, Du behöver inte berätta hela historien när du söker, säg bara att du har ett trauma från barndomen du måste få hjälp med och att det påverkar ditt dagliga liv.  

Då får du en tid med någon som kan slussa dig till rätt hjälp.

Det är aldrig försent.
  • Anonym (Senior)

Jag har träffat en fantastisk sexolog som hjälpt mig med andra problem. Det gick att ta kontakt direkt med henne för att boka tid. Sök i ditt eget område. Du ska inte behöva ha det så här.

• Anonym (Mia)

Om du vill ha en chans att rädda både ditt eget mående men även din relation, så ska du berätta både för din partner men även, som de andra skriver, söka hjälp i vården. Jag tror att mkt av det du känner kommer att lätta när du väl pratat om det.

Om du inte vågar berätta för din partner får du vara beredd på att relationen inte kommer att hålla. Men det viktigaste är att du mår bra, både för din egen skull men även för dina barns skull.

Så sök hjälp, det kommer att kännas mkt bättre när du väl satt ord på dina känslor. Och du, ingen i vården kommer att döma dig, du är långt ifrån den första med dessa problem. 

• KimLinnefeldt

Du har inte gjort något fel. Du har blivit våldtagen. Jag förstår dina otäcka känslor kring detta, men kom ihåg att du inte har något att skämmas över, det har bara den där mannen.

När du har förtroende för en kvinna du lever med, så berätta. Hon kommer att förstå och ni kan hjälpas åt att lösa ditt problem. Troligen skulle egenterapi vara en bra idé.

Modigt att du vågat skriva om detta här, det kan vara ett första steg mot ett lyckligare liv.

• Anonym (Kvinna)

Känner igen mig så. Kunde inte heller berätta om våldtäkten jag varit med om. Och sex var svårt. 

Men du har ingen annat val än att söka hjälp. Du kan göra det via en psykiatrisk jour. Det är allvarligt det du varit med om och kan bidra till att fortsätta förstöra för dig i livet.

Din partner vill veta, tro mig. 

• Anonym (Niklas)

Tack så mycket för alla fina och peppande svar. 

Jag tror tyvärr att min relation är över. Berättar jag detta för henne nu kommer hon garanterat tro att det är något vidrigt och smaklöst försök att försöka bortförklara. 

Möjligtvis behöver jag börja om själv. Bara jag och mina barn. Det blir kanske bäst så. Jag har aldrig haft några större problem med att vara själv. 

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (Niklas) skrev 2024-12-18 16:18:48 följande:

Jag tror tyvärr att min relation är över. Berättar jag detta för henne nu kommer hon garanterat tro att det är något vidrigt och smaklöst försök att försöka bortförklara. 

Möjligtvis behöver jag börja om själv. Bara jag och mina barn. Det blir kanske bäst så. Jag har aldrig haft några större problem med att vara själv. 

Utgå inte ifrån att hon kommer ta det som bortförklarin.
    Det att reda dig själv är också typiskt efter trauman. 

Men sök hjälp!

• KimLinnefeldt
    Anonym (Niklas) skrev 2024-12-18 16:18:48 följande:

Jag hoppas att du inte tar ett beslut om separation utifrån vad du tror att hon tänker och känner. Utgå ifrån dig själv, vad du vill, vad du känner och tänker.

Gå i terapi, det värsta som kan hända är att inget förändras. Det bästa som kan hända är att du får ett bättre liv.
  • Anonym (T)

Du vill hålla detta övergrepp hemligt för att du skäms. Men denna skam är inte logisk. Den är resultatet av barnets felaktiga och omedvetna slutsatser som fortfarande kontrollerar dig.

Men du har absolut ingenting att skämmas för. Du var ett tillitsfullt barn som sökte kontakt med en vuxen. Inget mer och inget annat.

Du MÅSTE därför bearbeta barnets omedvetna slutsatser och överlevnadsstrategier som nu körs som en automatisk datakod i ditt undermedvetna. Du har idag resurser som barnet inte hade, först och främst en fullt utvecklad hjärna. Du har därför mycket bättre förutsättningar att förhålla dig till det vidriga övergreppet som du utsattes för än vad den stackars trettonåringen hade.

• Anonym (X)

Berätta för din partner!

Sen tycker jag du ska polisanmäla mannen i fråga, om han är i livet. Vem vet om han fortfarande våldtar barn?

• Anonym (Tjej)

Ledsen att detta hänt dig.

Det låter som att du redan vet att du behöver söka hjälp men inte vågar. Att du tar steget och berättar om det du varit med om i det här forumet är ju ett bra första steg! Ha empati för dig själv och ta det i den takt du behöver. Har du svårt att ha empati för dig själv kan du föreställa dig att det var en av dina nära vänner eller familj som hade varit med om det du varit med om och hade samma problem kring sex och relationer, hur hade du bemött den personen och vad hade du sagt till den? - Säg detsamma till dig själv.

Tyvärr finns det nog ingen quick-fix för sådana djupa trauman och det lär påverka dina relationer ett bra tag framåt även om du börjar gå i terapi. Med det sagt, inte ofixbart på något sätt, men var beredd på att det kommer ta lite tid och säkert vara obehagligt.

Angående din nuvarande relation låter det på dig som att det redan är kört? Troligen har ditt trauma saboterat en del för er men kanske inte är hela anledningen till att ni är på väg att bryta upp. Det är nästan alltid bättre att berätta sanningen än att ljuga (undanhålla sanningen) så om du kan borde du berätta för henne. Det kan ge henne en bättre förståelse för dig, även om det tar slut.

Lycka till!

Svar på tråden Hjälp. Klarar inte av att ha sex