-
Hejsan. Råkar nån här ha nått tips för hur man ska få en 13 årig kille att gå med på att ta på sig ullstrumpor och gummistövlar?
-
Svar på tråden Gummistövlar 13 åring
-
Kommer in snö i vinterskorna som smälter och blir till vatten. Har fått ha dom på tork i princip varje dag efter att han har varit ute i snön. Tänker gummistövlar och ullstrumpor skulle vara att bättre alternativ efter som gummistövlarna går ända upp till knäna på honomAnonym (why) skrev 2024-12-18 08:31:56 följande:Varför ska han ha det?
De enda sätten jag kan tänka mig är tvång eller att tonåringen själv ser poängen med det hela. -
Varför vill man att tonåringar prompt ska ha galon? Det har varit lite väl många galontrådar på senaste tycker jag?
En rejäl vattentät känga/stövel som inte är just gummistövlar måste väl ändå vara att föredra? -
En stor fördel med gummistövlar över andra skor är väl både höjden och att dom är helt tätaAnonym (Py) skrev 2024-12-18 09:17:03 följande:
Varför vill man att tonåringar prompt ska ha galon? Det har varit lite väl många galontrådar på senaste tycker jag?
En rejäl vattentät känga/stövel som inte är just gummistövlar måste väl ändå vara att föredra?
-
Bättre att stoppa byxorna innanför så är dom lite skyddade mot snö ocksåAnonym (Hej) skrev 2024-12-18 00:36:42 följande:
Dra byxorna utanpå stövlarna så syns dom inte
-
Det finns vettiga vinterstövlar, typ Polyver, som ändå är att föredra framför gummistövlar.Anonym (trött) skrev 2024-12-18 09:31:55 följande:En stor fördel med gummistövlar över andra skor är väl både höjden och att dom är helt täta
-
Ser han inte själv problemet med att torka skorna? För i så fall skulle jag nog låta honom hållas, alltså inte bråka om det.MonikaA skrev 2024-12-18 09:12:34 följande:Kommer in snö i vinterskorna som smälter och blir till vatten. Har fått ha dom på tork i princip varje dag efter att han har varit ute i snön. Tänker gummistövlar och ullstrumpor skulle vara att bättre alternativ efter som gummistövlarna går ända upp till knäna på honom
Min ena tonåring går hela vintern i sneakers. Han fryser inte, påstår han. Inte mitt problem, han vet att det finns andra skor som han kan få, men han väljer själv. Än har han alla tår i behåll, så ingen fara för hans hälsa på nåt sätt. -
Skulle ju ta bort den allara sista spillran av incitament till gummistövlar.Tow2Mater skrev 2024-12-18 01:07:33 följande:
Köp damasker.
-
I vilka butiker hittar man damasker?
-
Har försökt säga till att han måste lägga skorna att torkas när dom blir blöta, men det är inget han kommer ihåg att göra själv utom lämnar bara dom så dom är blöta tills nästa gång han ska ha dom om inte jag ställer dom på torkAnonym (why) skrev 2024-12-18 10:57:51 följande:Ser han inte själv problemet med att torka skorna? För i så fall skulle jag nog låta honom hållas, alltså inte bråka om det.
Min ena tonåring går hela vintern i sneakers. Han fryser inte, påstår han. Inte mitt problem, han vet att det finns andra skor som han kan få, men han väljer själv. Än har han alla tår i behåll, så ingen fara för hans hälsa på nåt sätt. -
Gummistövlar i mycket snö? Varför inte köpa lämpligare skor, och byxor (eller möjligen damasker om han fördrar det, gissar att det inte är så poppis bland ungdomar)?MonikaA skrev 2024-12-18 00:12:45 följande:
Det är till friluftsaktiviteter som det skulle vara bra med gummistövlar efter som vinterskorna allt för ofta inte är tillräckligt höga för snön vi har fått, och flera gånger har vi fått lägga dom på tork efter som snön har kommit in och blivit till vatten. Hans gummistövlar däremot går ända upp knäna..
-
Bra. Gummistovlar isolerar inte alls mot vinterkyla.Anonym (Kaffedraken) skrev 2024-12-18 11:14:27 följande:Skulle ju ta bort den allara sista spillran av incitament till gummistövlar.
-
amazon.seMonikaA skrev 2024-12-18 11:18:17 följande:
I vilka butiker hittar man damasker?
-
Om han får ha skorna blöta när han ska ha dem nästa gång så kanske han börjar tycka att stövlar är en bra idé.MonikaA skrev 2024-12-18 11:23:23 följande:Har försökt säga till att han måste lägga skorna att torkas när dom blir blöta, men det är inget han kommer ihåg att göra själv utom lämnar bara dom så dom är blöta tills nästa gång han ska ha dom om inte jag ställer dom på tork
Men om det är snö som blöter ner skorna, varför föreslår du gummistövlar? Det är ju jätteobekväma skor? Varför inte ett par höga vinterstövlar? -
Som nån tidigare skrev kan du ju alltid lägga undan dom andra skorna så han är tvungen att ta stövlarna. Gummistövlar är fantastiska vinterskor bara man har tjocka sockor
-
Frågan gällde gummistövlar.Tow2Mater skrev 2024-12-18 12:21:28 följande:Bra. Gummistovlar isolerar inte alls mot vinterkyla.
-
Är de? Snarare tvärtom skulle jag vilja påstå. De blir iskalla, även med sockor. och sulan fryser så att de blir hala.Anonym (Jessica) skrev 2024-12-18 13:42:18 följande:
Som nån tidigare skrev kan du ju alltid lägga undan dom andra skorna så han är tvungen att ta stövlarna. Gummistövlar är fantastiska vinterskor bara man har tjocka sockor
-
Anonym (Py) skrev 2024-12-18 09:17:03 följande:
Suspekt som faen..
Skaffa en vettig skotork eller fortsätt tjata, trots allt en tonåring.
-
Anonym (Jessica) skrev 2024-12-18 13:42:18 följande:
Verkligen inte. Själv skyr jag gummistövlar som pesten och använder bara om jag ska ut och jobba i vatten.
Obekväma/svårgågna (inte särskilt ergonomiskt), hal sula då de inte är tänkta som vinterskor, iskalla osv.
Hade praktik för länge sen kring Jul där det var ett krav med stövlar för att kunna spola och desinficera. Verkligen en plåga utomhus trots sockor.
Jag investerar hellre i vettig utrustning. -
Du skriver "vinterskor" - är det låga skor? Är han ute mycket i djupsnö? Jag hade hellre köpt ett par högre vinterkängor, tex. med Goretex. Och ett par överdragsbyxor eller vattenavstötande friluftsbyxor om det är någon sådan typ av aktivitet han ägnar sig åt.
Gummistövlar är bra om man ska gå i lerig terräng eller göra smutsiga saker där man inte vill förstöra sina kängor, men varken jag eller mina barn hade haft det till skolan eller motsvarande. -
Varför vill man att ens äldre barn/tonåringar ska klä sig som dagisbarn? Jag fattar faktiskt inte det