Bytte ni tillbaka till ert gamla efternamn efter skilsmässan?
Ni som tog er respektives efternamn när ni gifte er, bytte ni tillbaka till ert gamla efternamn när ni skilde er eller behöll ni det? Varför valde ni att byta tillbaka eller behålla?
Ni som tog er respektives efternamn när ni gifte er, bytte ni tillbaka till ert gamla efternamn när ni skilde er eller behöll ni det? Varför valde ni att byta tillbaka eller behålla?
Först tänkte jag att det är bara ett namn och kan vara smidigt för barnen om jag heter samma.
Sedan gifte deras far om sig och det finns inte på världskartan att jag vill ha samma efternamns som den kvinnan för vill inte förknippas med henne på något vis, så när jag fick veta att de gift sig bytte jag tillbaka till mitt flicknamn.
Det var jag som lämnade så jag har egentligen inget som helst problem med att x-maken träffat en ny och gift sig osv. men så som hon beter sig mot mig är inte sunt.
Som tur är är barnen numera unga vuxna och en har flytta hemifrån för de gillar inte henne heller längre och de är inte riktigt glada över hur deras pappa beter sig mot dem eller mot mig i denna situation heller.
Nej. Jag vill ha samma efternamn som mina barn. Det är både känslomässigt baserat och praktiskt mest lämpligt, enligt mitt sätt att se det.
Jag bytte till min mammas flicknamn. Det passar väldigt bra och alla i den släkten är fina människor.
Jag bytte inte tillbaka. Det fanns inga barn inblandade, men jag trivdes med namnet och det hade blivit jobbmässigt jobbigt att byta igen. Nu heter faktiskt mina barn samma sak, då min nuvarande och jag inte är gifta. Det gladde för övrigt en äldre släkting till min ex-man, eftersom han valde att inte skaffa fler barn. Vi hade tagit ett namn som kom från hennes sida och hon tyckte att det kändes fint att namnet fick leva vidare.
Min tanke var att göra det, men det blev så att jag behöll det tills jag gifte om mig fem år senare. Men till saken hör att min exmakes efternamn tillhörde de allra vanligaste i Sverige, så det kändes ganska "allmänt" och var inte så tätt förknippat med just honom. Hade det varit något väldigt unikt hade jag nog bytt bort det ganska omgående för att inte bli förknippad med honom.
Jag bytte tillbaka till mitt flicknamn när vi skilde oss. Dottern och jag hade inte samma efternamn innan vi gifte oss heller. Har aldrig känt att hennes och min samhörighet skulle sitta i ett efternamn. Däremot ville jag inte längre ha den samhörigheten med min ex-man även om vi på inget sätt är ovänner och det var jag som tog initiativet att lämna. För mig var det som att känslomässigt sätta punkt och visa att nu börjar ett nytt kapitel. Både för mig själv och andra. Jag tycker det är märkligare att behålla efternamnet efter en skilsmässa, särskilt om det är ett speciellt namn som starkt förknippas med en person eller en släkt. För mig är det lite krasst jämfört som att fortsätta gå med vigselringen på?