• Anonym (Sol)

Flytta från Sverige och lämna min mamma?

Jag är tillsammans med en man som bor i ett annat land, väldigt långt bort härifrån. Då han inte är flyttbar på minst runt fyra år så är det jag som behöver flytta, och nu har vi börjat planera för att jag ska göra det. Det enda som skaver är det här med min mamma. Vi är väldigt nära, och jag är i princip den enda hon har. Vi ses hela tiden eftersom vi bor ihop nu, hon har nästan inget socialt umgänge och hon jobbar inte längre. Dessutom har hon ryggproblem. Om jag flyttar så kommer vi inte att kunna ses ofta alls, och hon kan inte resa på grund av ryggen. 

Är det bäst att jag stannar kvar i Sverige, för min mammas skull? Det känns tungt att lämna henne, jag känner skuld. Det har alltid varit jag och mamma liksom. Samtidigt så vet jag att jag måste leva mitt eget liv också, och jag vill inte vara ifrån min kille mer. Jag har inte nämnt flyttplanerna för henne än, men hon skulle inte försöka tvinga mig att stanna här. Och tänk om jag får barn där borta med honom? Då är jag ju fast där. Nu har vi inga såna planer än, men jag vill ha barn någon dag. 

Tankarna bara snurrar 

• Svar på tråden Flytta från Sverige och lämna min mamma?
  • Anonym (Sluta nu)
    Anonym (C) skrev 2024-12-19 13:29:14 följande:

Hur kan det komma sig att en liten flicksnärta är immun mot scammers? Att alla som säger och ifrågasätter har fördomar. Du duckar för de mest elementära frågorna. Skulle det vara en us army så kommunicerar han via mail som slutar på .gov. Bor bra och har ingen son på internat som han behöver hjälp att skicka julklapp till. Han lider ingen brist. Tveksamt om du träffat honom. Vad skulle han ha för nytta av sig. Djup connection. Äldsta tricket i boken. Lägg av! Varför frågar du ens om du är så jäkla säker på att det är true love? Stackars din morsa. 

Men snälla människa, varför så otrevlig mot en ung tjej som inte har gjort dig nåt? Tagga ner. Och var står det att han har en son som han hävdar att han behöver pengar till? Varför skulle ts hitta på att hon har träffat honom? Har du aldrig känt en djup koppling till någon annan? Synd för dig då. Varför är det synd om ts morsa? Hon får ta ansvar för sig själv. Ge dig. 
  • Anonym (Sluta nu)

Jag tycker att du ska följa ditt hjärta ts, du ska göra som du vill. Man har bara ett liv så lev det som du vill, inte som andra vill. Du kommer att ångra dig för resten av ditt liv om du ska agera vårdare åt din mamma och lägga dina egna drömmar åt sidan bara därför. Din mamma har ett eget ansvar att själv reda upp sitt liv. 

För övrigt finns det ingenting i ts beskrivning som tyder på att den här mannen är en scammer, så ts, lyssna inte på okända människor som är missunnsamma. Tro på honom och på er

• Anonym (G)
    Anonym (Sol) skrev 2024-12-19 14:21:02 följande:
    Precis, han är absolut ingen scammer och han har aldrig bett mig om pengar, inte en endaste krona.

Nej då, jag flyttar ju inte bara så där i första taget, vi håller bara på att prata om det just nu, det är inget bestämt än. Jo, om vi får barn och skiljer oss så blir det svårt för mig att flytta tillbaka, men det är nog en risk jag får ta då. Däremot skulle han kunna tänka sig att prova bo i Sverige i framtiden. Min kille har en bra sjukförsäkring som militären har fixat åt honom, och om vi skulle gifta oss så skulle även jag omfattas av den sjukförsäkringen. Vi har pratat lite om den saken. 
    Fungerar allt så går det nog bra, problemen uppstår väl vid en eventuell skilsmässa. Då omfattas du isf inte av hans sjukförsäkring. Skulle rekommendera att du insisterar på att flytta till Sverige om ni i ett senare skede planerar barn. (Bara som en extra försäkring för dig) men gör det innan barn kommer isf.

Känner ett par (amerikaner) där mannen tjänstgjorde i armen. Ptsd, Han var på väg att ta livet av sig, tog farväl till frun och barnet och sysslar med självsabotage, var otrogen och är allmänt deprimerad. Han vill inte vara runt människor längre. Han försökte ha ett vanligt jobb men slutade gå till jobbet bara sådär. Nu behöver det naturligtvis inte reflektera på ert förhållande, men jag vill höja ett varningens finger. Inom armén så har man ett syfte och styrning, utanför armen kan man känna sig vilsen.
  • Anonym (C)
    ITrust skrev 2024-12-19 13:38:44 följande:
    Har du några konkreta belägg för att just denna man är en bedragare, annat än att han är en amerikansk militär? Så, fram med det. Vill gärna veta vilka _konkreta_ belägg du har. Framgår det någonstans att han har bett ts om pengar, eller liknande? Eller är du bara en tragisk människa som är missnöjd med ditt eget liv och därför vill vara otrevlig mot andra på internet? 
    Lika många belägg som ta har att han är sann. Det är inte ta som sagt att han är us army. Det har antagits. Bra att exemplifiera med en sådan. Ta har inte sagt han tigger pengar heller. Jag ger exempel på hur en finnig nigeriansk tonåring scammar. Ta kan inte utveckla någon av skribenternas frågor mer än att projicera svaren. Å du bestämmer att jag är en missnöjd och otrevlig typ. Du kan kasta skit men jag får inte ifrågasätta. Det är inte varken otrevligt eller missnöjt. Varför skulle jag vara det. Detta som jag har skrivit har jag inga som helst problem med att säga öga mot öga. 
  • Anonym (hej)

Akta dig VÄLDIGT noga för att skaffa barn utomlands, innan det är helt säkert att ni 1. har en riktigt stark relation IRL och 2. är helt bombsäker på att landet där barnen föds är det land ni båda vill vara kvar i för alltid (eller de tjugo närmaste åren ish). Eller 3. är säker på att ni för alltid kommer ha samma syn på vilket land ni vill bo i.

Det blir ett rent helvete annars... MVH talar av erfarenhet

• Anonym (Sol)
    Anonym (C) skrev 2024-12-19 14:44:38 följande:
    Lika många belägg som ta har att han är sann. Det är inte ta som sagt att han är us army. Det har antagits. Bra att exemplifiera med en sådan. Ta har inte sagt han tigger pengar heller. Jag ger exempel på hur en finnig nigeriansk tonåring scammar. Ta kan inte utveckla någon av skribenternas frågor mer än att projicera svaren. Å du bestämmer att jag är en missnöjd och otrevlig typ. Du kan kasta skit men jag får inte ifrågasätta. Det är inte varken otrevligt eller missnöjt. Varför skulle jag vara det. Detta som jag har skrivit har jag inga som helst problem med att säga öga mot öga. 
    Jag antar ingenting. Jag har kollat upp honom så jag vet redan att det han säger är sant. Du vet, man kan kolla upp sådant i databaser och se om personen är inom militären. Men bra försök. 
  • ITrust
    Anonym (C) skrev 2024-12-19 14:44:38 följande:
    Du har, med andra ord, inga som helst belägg för att han skulle vara en bedragare. Du antar bara. Stor skillnad.
    Ts antar ingenting, hon _vet_ att det han säger är sant eftersom hon har kollat upp honom och träffat honom. Stor skillnad gentemot det du gör. Jag är inte otrevlig och jag kastar inte skit, däremot är du extremt otrevlig. Ska jag behöva förklara varför? Okej. Du kallar ts flicksnärta, du ifrågasätter om ts verkligen har träffat honom (varför skulle hon ljuga om det?), du påstår att han inte har någon nytta av ts, du svär och du försöker få ts att må dåligt över mamman. Vet inte varför detta gör dig så upprörd. 
  • Anonym (M)

TS, du har ju redan haft en tråd om detta för inte så länge sedan.

Då var frågan om du skulle åka och hälsa på honom. Och det har du tydligen gjort, ni har alltså träffats en gång, och nu pratar ni om bröllop och flytt.

Eftersom du startar trådar om detta så är det antingen för att du är osäker på om det är riktigt, eller så är det inte sant.

Hade allt varit ok med denna kille, hade du aldrig behövt starta den första tråden. 

• Dr Nail

Ts, du är på väg att trampa in i riktigt dåliga affärer. Det är ditt liv och upp till dig, men säg inte att ingen varnade sen när det går åt skiten.

• ITrust
    Dr Nail skrev 2024-12-19 15:17:01 följande:

Ts, du är på väg att trampa in i riktigt dåliga affärer. Det är ditt liv och upp till dig, men säg inte att ingen varnade sen när det går åt skiten.

Varför skulle det vara dåligt att bygga ett liv med någon man är kär i? Finns ju ingenting här som tyder på att killen är dålig. 
  • Anonym (Olala)

Hur gamla är ni, hur många gånger har ni träffats?

• Anonym (C)
    ITrust skrev 2024-12-19 15:03:40 följande:
    Du har, med andra ord, inga som helst belägg för att han skulle vara en bedragare. Du antar bara. Stor skillnad.
    Ts antar ingenting, hon _vet_ att det han säger är sant eftersom hon har kollat upp honom och träffat honom. Stor skillnad gentemot det du gör. Jag är inte otrevlig och jag kastar inte skit, däremot är du extremt otrevlig. Ska jag behöva förklara varför? Okej. Du kallar ts flicksnärta, du ifrågasätter om ts verkligen har träffat honom (varför skulle hon ljuga om det?), du påstår att han inte har någon nytta av ts, du svär och du försöker få ts att må dåligt över mamman. Vet inte varför detta gör dig så upprörd. 
    Så bra att TS V E T att han är sann. Hon minsann är inte lättlurad pga ålder. TS lämnar heller ingen utförlig info i början av tråden. Är inte ett dugg otrevlig när jag förklarar hur det k a n gå till med scammers. Klart jag ifrågasätter TS trovärdighet när hon slingrar sig som masken när hon får frågor från flera skribenter. Jag är inte ens upprörd. Nu minsann så klarar sig gamla mamma själv förutom att hon har lite ont i ryggen. Fortsätt att slänga skit på mig du. 
  • ITrust
    Anonym (C) skrev 2024-12-19 16:01:07 följande:
    Så bra att TS V E T att han är sann. Hon minsann är inte lättlurad pga ålder. TS lämnar heller ingen utförlig info i början av tråden. Är inte ett dugg otrevlig när jag förklarar hur det k a n gå till med scammers. Klart jag ifrågasätter TS trovärdighet när hon slingrar sig som masken när hon får frågor från flera skribenter. Jag är inte ens upprörd. Nu minsann så klarar sig gamla mamma själv förutom att hon har lite ont i ryggen. Fortsätt att slänga skit på mig du. 
    Hon har ju träffat honom och kollat upp honom i militärdatabaser, så ja, då VET man väl? Hon har ju skrivit det i tråden. Du är otrevlig baserat på sättet du uttrycker dig, det finns nämligen olika sätt att uttrycka sig på. Att du förklarar hur det går till med scammers är en annan sak, men nu finns det ju inget konkret här som tyder på att han är en scammer. Jo, jag slänger så mycket skit på dig. Stackare. 
  • Anonym (Sol)
    Anonym (Olala) skrev 2024-12-19 16:00:01 följande:

Hur gamla är ni, hur många gånger har ni träffats?

Vill inte skriva ut vår exakta ålder men vi är långt över myndiga båda två. Och vi har träffats tre gånger och han har varit i Sverige med. När vi har träffats så har vi spenderat lång tid med varandra. 
  • Anonym (Sol)
    Anonym (C) skrev 2024-12-19 16:01:07 följande:
    Öh, det har inte bara med min ålder att göra? Jag har kollat upp honom för att ta reda på om det är sant att han arbetar inom militären och vad han gör där, så jag vet faktiskt att det han säger är sant. Till och med gränskontrollanten i usa kunde ta reda på att det stämde. Du får väl tro att jag är så blåst om du vill det, men då tror du fel.

Jo du är faktiskt otrevlig, man märker det på sättet du skriver och vilka ord du använder. Du låter aggressiv och arg. Vilka frågor är det du menar att jag inte har besvarat? Jag tycker att jag har besvarat många inlägg här i tråden, men jag är faktiskt inte skyldig att dela med mig av varenda privata detalj och det tror jag inte att du hade gjort heller. Jag har aldrig sagt att min mamma är i behov av stor hjälp av andra, det enda jag har sagt är att hon har ryggproblem, vilket hon har, och att jag känner skuld för att lämna henne eftersom det alltid har varit vi två, jag känner fortfarande så, men som sagt så vet jag att jag måste leva mitt eget liv också. Allt detta har jag sagt från början i trådstarten, om du kan bemöda dig att läsa den. Jag har aldrig tagit upp någon oro angående hans yrke eller att han skulle vara en scammer, det var aldrig det jag efterfrågade i mitt inlägg och det var inte det jag ville diskutera. 
  • Anonym (Lyckatill)

Ts, go for it! Din mammas liv är inte ditt ansvar. Se dock till att ha en prenup som ger dig mycket skydd om ni skulle gå isär, tänk ut en plan B för dig själv att kunna vara singelförälder där för om det skulle hända. Och flytta endast dit om ni gifter er.
    Lycka till!

• Anonym (Sol)
    Anonym (Lyckatill) skrev 2024-12-19 16:27:53 följande:

Ts, go for it! Din mammas liv är inte ditt ansvar. Se dock till att ha en prenup som ger dig mycket skydd om ni skulle gå isär, tänk ut en plan B för dig själv att kunna vara singelförälder där för om det skulle hända. Och flytta endast dit om ni gifter er.
    Lycka till!

Tack för ditt inlägg 
  • Anonym (Rosie)

Tycker att du absolut ska överväga att flytta. Stanna inte bara för din mammas skull, du har ju ditt eget liv med. Du måste ju kunna satsa på ett förhållande.

Tycker att många dock drar i väldigt många växlar på en gång. Bara för att du överväger att flytta dit betyder ju inte att ni börjat med att skaffa barn direkt innan ni vant er att bo ihop och ha en vardag tillsammans.

Jag har haft långdistans med en (svensk) man när vi båda bodde utomlands i olika länder och det ÄR skillnad på att  bo ihop (vi är gifta nu) och att åka och hälsa på den andre nån vecka i stöten. 

Jag tycker absolut att du ska överväga en flytt och tänka över allt praktiskt som krävs och hur du ska skydda dig själv om nåt händer. Lycka till!

• Kvittning

Jag tror inte din mamma vill att du stannar kvar i Sverige för hennes skull. Som förälder vill man ju att ens barn ska vara lyckliga och om det gör dig lycklig att flytta så kommer hon säkert att stötta dig även om hon såklart kommer sakna dig. Men att sakna ett barn när den flyttar är ju inte samma sak som att vilja att barnet låter bli för ens egen skull. 

Vet inte hur gammal din mamma är, men min egen mamma har ett blomstrande socialt liv som hon fått genom att gå med den lokala pensionärsföreningen och vara med på diverse aktiviteter som de ordnar. Alltså något hon byggt upp som 70-plussare och inte bara gamla vänner från förr. Kanske du kan hjälpa din mamma att se om det finns någonting lokalt hos er för pensionärer? 

Svar på tråden Flytta från Sverige och lämna min mamma?