• Anonym (Sol)

Flytta från Sverige och lämna min mamma?

Jag är tillsammans med en man som bor i ett annat land, väldigt långt bort härifrån. Då han inte är flyttbar på minst runt fyra år så är det jag som behöver flytta, och nu har vi börjat planera för att jag ska göra det. Det enda som skaver är det här med min mamma. Vi är väldigt nära, och jag är i princip den enda hon har. Vi ses hela tiden eftersom vi bor ihop nu, hon har nästan inget socialt umgänge och hon jobbar inte längre. Dessutom har hon ryggproblem. Om jag flyttar så kommer vi inte att kunna ses ofta alls, och hon kan inte resa på grund av ryggen. 

Är det bäst att jag stannar kvar i Sverige, för min mammas skull? Det känns tungt att lämna henne, jag känner skuld. Det har alltid varit jag och mamma liksom. Samtidigt så vet jag att jag måste leva mitt eget liv också, och jag vill inte vara ifrån min kille mer. Jag har inte nämnt flyttplanerna för henne än, men hon skulle inte försöka tvinga mig att stanna här. Och tänk om jag får barn där borta med honom? Då är jag ju fast där. Nu har vi inga såna planer än, men jag vill ha barn någon dag. 

Tankarna bara snurrar 

• Svar på tråden Flytta från Sverige och lämna min mamma?
  • Anonym (C)

Ta med morsan i flytten. Det är väl det enda raka. Ör du och killen ett etablerat par? Har han bott i Sverige tidigare? Om inte så ska du överväga det mer än en gång. Hur är det som kvinna att bo i hans land osv. Ditt sociala skyddsnät. Blir du helt utelämnad till han och hans familj. Hur kommer du att försörja dig. Massor av frågor som behöver tas i beaktande. Skulle du kunna besöka honom på semester? Varför tar det 4 år innan han har möjlighet att komma hit? Har inte han ledighet och kan resa hit? 

Visst du ska ha ett eget liv men du kan inte bara dra ifrån din mamma. 

• Anonym (Sol)
    Anonym (C) skrev 2024-12-19 05:31:37 följande:

Ta med morsan i flytten. Det är väl det enda raka. Ör du och killen ett etablerat par? Har han bott i Sverige tidigare? Om inte så ska du överväga det mer än en gång. Hur är det som kvinna att bo i hans land osv. Ditt sociala skyddsnät. Blir du helt utelämnad till han och hans familj. Hur kommer du att försörja dig. Massor av frågor som behöver tas i beaktande. Skulle du kunna besöka honom på semester? Varför tar det 4 år innan han har möjlighet att komma hit? Har inte han ledighet och kan resa hit? 

Visst du ska ha ett eget liv men du kan inte bara dra ifrån din mamma. 

Nja, mamma vill inte bo där och det är inte heller möjligt som det ser ut nu. Det är inte bara att flytta dit.

Han har inte bott i Sverige. Jobb finns där borta, sånt har jag tänkt på. Klart att han också är ledig ibland, men det är ju inte tillräckligt. Man vill ju kunna ses oftare och ha en vardag ihop. Jag sa inte att det tar fyra år innan han kan resa till Sverige, däremot kan han inte flytta på minst fyra år pga sitt jobb, han jobbar inom militären och har skrivit på ett nytt kontrakt där. 

• Anonym (Hg)
    Anonym (Sol) skrev 2024-12-19 11:38:46 följande:

Nja, mamma vill inte bo där och det är inte heller möjligt som det ser ut nu. Det är inte bara att flytta dit.

Han har inte bott i Sverige. Jobb finns där borta, sånt har jag tänkt på. Klart att han också är ledig ibland, men det är ju inte tillräckligt. Man vill ju kunna ses oftare och ha en vardag ihop. Jag sa inte att det tar fyra år innan han kan resa till Sverige, däremot kan han inte flytta på minst fyra år pga sitt jobb, han jobbar inom militären och har skrivit på ett nytt kontrakt där. 

Åh, en amerikansk militär haha. Är nog bäst att du stannar med mamma.
  • Anonym (Sol)
    Anonym (Hg) skrev 2024-12-19 11:49:06 följande:
    För att..?
  • ITrust
    Anonym (Hg) skrev 2024-12-19 11:49:06 följande:

Jag tror att ts skulle ångra sig enormt om hon stannar i Sverige enbart för sin mammas skull. Mammans välmående kan knappast hänga på ts. Var och en har ansvar för sitt eget liv. Om mamman till exempel inte har ett socialt umgänge så får hon se till att skaffa sig ett. 

Man lever bara en gång, och om ts är kär i denna man så vore det dumt att stanna bara för mammas skull. Det låter förresten som att du har fördomar om amerikaner och/eller militärer. 

• Aliona
    Anonym (Sol) skrev 2024-12-19 11:38:46 följande:

Hur väl känner du den här killen? Har du hälsat på honom i hans hem? Träffat hans familj? 

Dating med män som utger sig för att vara amerikanska soldater är en väldigt, väldigt vanligt förekommande scam. Tom USA?s ambassad varnar för det: 

https://uk.usembassy.gov/embassy-consulates/government-agencies/dao/internet-fraud/

Var fösiktig och kolla noggrant upp killen. 

• Anonym (Hg)
    Anonym (Sol) skrev 2024-12-19 12:04:55 följande:
    För att..?
    Varför du inte ska flytta ihop med en amerikansk militär du träffat på nätet? Seriöst. Har ni ens träffats? Det är den vanligaste bedrägerihistorian.
  • Anonym (Hg)
    Aliona skrev 2024-12-19 12:10:27 följande:

Hur väl känner du den här killen? Har du hälsat på honom i hans hem? Träffat hans familj? 

Dating med män som utger sig för att vara amerikanska soldater är en väldigt, väldigt vanligt förekommande scam. Tom USA?s ambassad varnar för det: 

https://uk.usembassy.gov/embassy-consulates/government-agencies/dao/internet-fraud/

Var fösiktig och kolla noggrant upp killen. 

Exakt detta!
  • Anonym (Sol)
    Anonym (Hg) skrev 2024-12-19 12:10:32 följande:
    Varför du inte ska flytta ihop med en amerikansk militär du träffat på nätet? Seriöst. Har ni ens träffats? Det är den vanligaste bedrägerihistorian.
    Eh, ja? Vem flyttar ihop med någon man inte ens har träffat? Snälla någon. Jag är inte 80 år, så lätt lurar man inte mig. Du underskattar mig. 
  • Anonym (Hg)
    Anonym (Sol) skrev 2024-12-19 12:21:15 följande:
    Eh, ja? Vem flyttar ihop med någon man inte ens har träffat? Snälla någon. Jag är inte 80 år, så lätt lurar man inte mig. Du underskattar mig. 
    Verkar inte så, ärligt talat. Och du är otroligt okunnig om du tror att detta bara drabbar 80-åringar.
Svar på tråden Flytta från Sverige och lämna min mamma?