• Anonym (Utbränd)

Make som skräpar ner

Varit tillsammans med min make i över tio års tid och vill egentligen inte gå skilda vägar men hans svårigheter gör att jag mår väldigt psykiskt dåligt. Min man har aldrig varit bra på att hålla ordning runt om sig, plocka upp och organisera, det förstod jag redan när jag träffade honom. Men jag har liksom kompenserat upp för hans svagheter, alltså städat, plockat upp och planerat. Nu har vi tre barn och jag har börjat jobba heltid för första gången i livet. Känner att jag är nära utbrändhet. Jag tar hand om ALLT, jag handlar, diskar, städar, håller koll på presenter/julklappar, plockar undan, organiserar aktiviteter för barnen, ja ni fattar. Min man lämnar framme disk som möglar, kastar runkpapper på golvet som får växa och bli en hel pappershög, lämnar tomma mjölkförpackningar efter sig med mera. Han tar aldrig initiativ till att städa och slänger eller rensar aldrig bort saker. Jag håller i princip på att bli tokig. Tänker att problemen eskalerat i takt med fler barn och mer att göra. Det känns omöjligt att bjuda in vänner och bekanta pga allt stök. Vi går i samtal tillsammans för att försöka reda ut problemen och för att allt ska bli bättre samt slippa skilsmässa. Jag ser mycket små framsteg. Vad göra? Jag orkar inte mer men vill inte ha en splittrad familj. 

• Svar på tråden Make som skräpar ner
  • Anonym (Mia)

Vill du verkligen vara kvar tillsammans med honom så hade jag grovröjt och slängt eller magasinerat allt som inte var absolut nödvändigt så att ni har ett extremt lättstädat hem. Inga extraprylar som kan stöka ner. Kanske till och med flyttat till något som var än mer lättskött.

Har han kanske ADHD så kan det vara idé att låna tekniker och metoder som brukar vara bra för personer med dessa utmaningar. Som appar, scheman, timers, rutiner etc. Man behöver ingen diagnos för att kunna dra nytta av dessa.

Jag hade sett till att han hade en separat tvättkorg så han själv ta hand om sin tvätt. Skräp, disk och tvätt på golvet hade jag nog inte pallat med och därför plockat undan. Men se till att tvätten hamnar i hans tvättkorg och alla prylar i en säck (gärna i garaget) som han sedan själv kan sortera.

Med två heltidsarbetande vuxna kanske ni har råd med städhjälp? Helst ett par gånger i veckan. Kanske kan pengarna det kostar hjälpa honom att få upp ögonen för hur mycket arbete han dumpar på dig?

Och lägg krut på att lära barnen att ta hand om ett hem och sin hygien. Det här kan mycket väl vara ärftligt så räkna med att du kommer att behöva lite extra tid och tålamod. Rutiner som att bädda sängen varje morgon, hjälpa till med städning och tvätt, samt ett extra öga på tandborstning och hygien. Ju tidigare du börjar, desto större chans att det inte ens kommer att bli ett problem, eller i alla fall ett betydligt mindre sådant. Barnen ska oavsett få leva i ett hyfsat hygieniskt och organiserat hem. Det behöver inte vara perfekt, men de ska inte skämmas om de vill ta hem kompisar.

• Anonym (Ui)

Din man är sjuk i huvudet! Dina barn ska inte behöva växa upp så. De förtjänar ett fräscht hem och en glad mamma som har tid och energi för dem. 

• Anonym (N)

Då borde han ha råd med en städare.

Anonym (Utbränd) skrev 2024-12-20 14:39:40 följande:

Han har ett väldigt kvalificerat välbetalt jobb! Hög IQ!

Attraktionen till honom är i botten, ja. Problemet blir ju att jag i princip ser ner på honom för att han inte klarar av alla självklara enkla saker så som att torka av ett matbord efter en måltid. Respekten försvinner. Måste leta anledningar till att stanna. Just nu är det mest för att det är alldeles övermäktigt att gå igenom alla förrådsutrymmen, gå igenom allt och slänga saker. Är liksom fast med alla prylar och alla sopor. 

Ytterligare en mardrömslik tanke är att ha delad vårdnad men honom, och veta att barnen ska bo varannan vecka med honom och se misären framför sig. De utrymmen jag inte städar ser ut som en typisk "knarkarkvart" efter ett halvår, för han städar aldrig. 

• Studentpappa

Sprider man runkpapper omkring sig så är man så långt bortom räddning som det bara går. Man funderar ju på hur era barn blev till, blundade du och släppte till?

Du lär vara helt hjärntvättad, så du skulle bli chockad hur det vore att bo med en normal person. Det är aldrig för sent att ge upp!

Ride it like you stole it
  • Tow2Mater
    Anonym (Fy så sunkigt!) skrev 2024-12-20 15:33:53 följande:

Men TS, nog måste du ha sett tecken redan när ni dejtade? Vissa individer snöar in på sina områden och stannar där. Jag kände en civilingenjör som kunde fastna i formler och därför stängde ute alla andra intryck. Han kunde säkert ha sparat disk i veckor för att hans cirklar inte skulle rubbas. För övrigt är strategisk i kompetens vanlig bland dessa professorstyper. Enkelt: Att bo tillsammans med någon av dessa ständigt hjälpbehövande eller skaffa barn med dem är en omöjlighet.

och tecken efter första barnet. Och tecken efter andra barnet. Men det blev ett tredje.

Anställ en firma och sanera alla runkpapper. De kan säkert städa upp resten också.
  • Anonym (Li)

Han låter som en Twice Exceptional som inte fått hjälp i tid. 

Twice E = Hög intelligens i kombination med en funktionsnedsättning. 

Men vad hans beteende beror på spelar egentligen ingen roll. Vill du inte städa mer efter honom så behöver ni flytta isär. Låt terapeuten förklara för honom att barn inte kan bo bland runkpapper och möglig disk. Ska han ha dem his sig behöver han sköta hemmet. 

Kanske kan han genomgå en npf-utredning och sedan få rätt till boendestöd? 

• Goneril

Skumt det där att han klarar komplicerade arbetsuppgifter och inte de mest basala göromål i hemmet! Jag tror inte riktigt att han är oförmögen att utföra dem utan det handlar om något annat. Han har utvecklat strategier för att slippa, helt enkelt! Dessutom är han ju dö-äcklig med sina kläder och r-papper! Det finns faktiskt inga goda sidor som kan uppväger så mycket äcklighet. Jag tror inte alls att det är stora utredningar som ska till utan helt enkelt en uppläsning av Guds nåde.                                                                                                                                                                               Skilsmässa, ensam vårdnad skulle jag förorda. Som TS säger, vad skulle hända om hon blir sjuk? Han har utvecklat en egoism utan dess like. Inga diagnoser i världen kan ursäkta detta. 

• Anonym (pragmatisk)
    Anonym (Utbränd) skrev 2024-12-20 15:36:39 följande:
    Jag har ofta en strategi att lägga saker på hans säng, då skjuter han dem åt sidan så att jag inte får plats. Han tvättar sina kläder själv men viker sedan inte ihop dem och stökar undan, så det ligger alltid ett berg med "ren" tvätt på andra sänghalvan. Jag sover sedan många år i en egen säng i ett annat rum. Rynkar på näsan
    Men då är det väl inte mycket att säga? Du mår dåligt av hans skitgrisande, han tänker inte ändra sig- gå isär bara.
  • Anonym (12345)

Han har ett välbetalt yrke. Varför beställer han inte bara städhjälp?! 
    Skitgrisar med bra lön får ju även bidrag från staten till halva kostnaden för städhjälpen. Rut-bidrag. Så han har alla möjligheter att få ordning på detta!

• Anonym (Lp)

Det är inte så att han har en depression långt inne? 
    Att vara deprimerad kan visa sig på olika sett och kan stanna kvar i måååånga år om man inte får hjälp. Att göra saker som är tråkiga kan vara omöjligt för vissa, men då behöver man hjälp. Kan vara så att han saknar det där lilla ämnet i kroppen. Skicka han till en läkare och be dom skriva ut antidepp så hans serotonin höjs. Funkar inte det så lämna fort som...Skrattande

• Anonym (Li)
    Goneril skrev 2024-12-21 13:53:29 följande:

Skumt det där att han klarar komplicerade arbetsuppgifter och inte de mest basala göromål i hemmet! . 

Om det rör sig om så kallad Twice E är det inte skumt alls. De här personerna har det ofta mycket svårt just på grund av att omgivningen är så oförstående. Ofta får de inte heller hjälp i tid eftersom den höga intelligensen gör att de under uppväxten döljer sina problem.

För en person med lika problematisk adhd och intelligens åt det lägre hållet visar sig problemen tidigt, men den högintelligente kan ta sig igenom hela skolan och de större problemen uppstår först när man tex behöver sköta ett eget hem. Och då är man vuxen och de stödfunktioner i form av föräldrar, lärare och fritidspedagoger som annars ser till att ett barns problem utreds finns inte omkring en så som de gjorde i barndomen. 

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Li) skrev 2024-12-22 07:49:41 följande:

Om det rör sig om så kallad Twice E är det inte skumt alls. De här personerna har det ofta mycket svårt just på grund av att omgivningen är så oförstående. Ofta får de inte heller hjälp i tid eftersom den höga intelligensen gör att de under uppväxten döljer sina problem.

För en person med lika problematisk adhd och intelligens åt det lägre hållet visar sig problemen tidigt, men den högintelligente kan ta sig igenom hela skolan och de större problemen uppstår först när man tex behöver sköta ett eget hem. Och då är man vuxen och de stödfunktioner i form av föräldrar, lärare och fritidspedagoger som annars ser till att ett barns problem utreds finns inte omkring en så som de gjorde i barndomen. 

Jag håller med dig om praktiskt taget allt. Men snälla kalla neuropsykiatriska funktionsnedsättningar för vad de är!

Twice E är inte en diagnos som kan ställas utan bara ett av många sätt att förklara hur npf kan yttra sig. Uttrycket har sin poäng, men så som du använder det ser det ut som att det skulle vara namnet på ett specifikt tillstånd, vilket det inte är.
Svar på tråden Make som skräpar ner