• Anonym (Shein)

Shein och Temu kommer ej få säljas till Sevrige mer. Vad ska vi göra? Vi som gillar att köpa därifrån?

Nu kommer vi ej kunna beställa från Shein och Temu mer.

Tråkiga Sverige. 

Vad gör vi som gillar att beställa därifrån? 

Liberalerna har lagt fram ett förslag. 
  • Svar på tråden Shein och Temu kommer ej få säljas till Sevrige mer. Vad ska vi göra? Vi som gillar att köpa därifrån?
  • Mimosa86
    Anonym (Shein) skrev 2024-12-20 14:36:49 följande:
    Hoppas det eftersom vi som är utan jobb måste få handla fina kl?der  någonstans. 
    Vad sägs om att skaffa ett jobb så slipper du köpa produkter producerade av än mer utsatta människor som får slava under hemska förhållanden?

Eller kan det vara så att du har en hemlig dödslängtan eftersom du vill ha produkter stänkta i hormonstörande kemikalier? är cancer verkligen värt det?
  • Anonym (Sluta köp därifrån)
    Dr Nail skrev 2024-12-21 15:21:01 följande:

Ska vi löpa den liberala linan ut så behöver även Amazon förbjudas i Sverige. På exakt samma grunder: farliga varor. Det mest liberala vore dock att förbjuda ALL näthandel.

www.kemi.se/arkiv/nyhetsarkiv/nyheter/2021-12-13-majoriteten-av-inspekterade-produkter-som-saljs-online-bryter-mot-eus-kemikalielagar

Kemikalier i kläder beror främst på impregnering mot smuts och fukt. Alla importerade skor, träningskläder (ja, även dina yogabyxor, Gunilla), jobbkläder, skyddskläder osv innehåller kemikalier som ftalater. Framför allt måste vi förbjuda varor som innehåller betydligt mer kemikalier än vad plagg gör. Förbjud: mobiltelefoner, smink, schampo, cykelhjälmar, hörlurar, kaffe, matlådor, teflonpannor. 

Amazon är platform för företag de tillverkar inte sakerna själva. Kemikalier är inte automatiskt farligt vi pratar om sånt som inte är tillåtet i EU. 
  • Anders1970
    Anonym (e) skrev 2024-12-21 14:13:06 följande:
    Jag köper i samband med att jag är i närheten av dessa butiker. Ofta handlar jag sedan matvaror på en matvarubutik. Du gör dina val men att vara ekonomisk är något många behöver i dagens samhälle. Du har råd. Du har t.om råd att uttrycka dig riktigt nedlåtande mot vissa grupper av människor. För mig är det ofattbart att en vuxen person nöjt fortsätter uttrycka sig så, säger mycket om någons personlighet.

Så bra för dig, som sagt vi gör olika val. Vi har samsyn i att det är klokt att göra ekonomiska val. Det gör jag löpnade.

Korrekt att jag har råd, har tagit mig ditt av drivkraft och progressiva val. Är riktigt nöjd.

Jag föraktar slit och släng samt lågpris. Ullared är hemskt och triggar den fattiga och impulsiva människan till dumköp.

Kort lycka som sedan blir till dåligt samvete o bidrag. Du rättar mig inte så vi vet båda att gruppen basala själar som hamstrar omkring i dess butiker och på asiatisk lågprissajter är vad de är.

Tror problemet med dina svar är att du inte gillar din egna koppling till klientelet.

Det råder ingen tvekan om att det är denna skara klientel som konsument belastar vår miljö allra hårdast.

• Dr Nail
    Anonym (Sluta köp därifrån) skrev 2024-12-21 16:11:37 följande:
    Amazon är platform för företag de tillverkar inte sakerna själva. Kemikalier är inte automatiskt farligt vi pratar om sånt som inte är tillåtet i EU. 
    Precis som Shein då, nu i dessa dagar.

www.wsj.com/articles/shein-takes-on-amazon-in-the-business-of-selling-everything-47494efe

Det blir ännu bättre: du kan hitta exakt samma varor på Amazon som på Shein. Testa! Så återigen - förbjud Amazon!

Och även Temu följer samma modell; de samarbetar med olika varumärken. Man ska se dem som ett köpcentrum med olika butiker. Låt oss säga vi har ett köpcentrum där en tobakskiosk blir ertappad med att sälja cigg till underåriga. Ska vi stänga hela gallerian?

Som sagt, det finns samma kemikalier (pfas, ftalater) i så gott som alla importerade kläder.
  • Anonym (Konstigt)

Men borde det inte gälla i hela EU? För att handeln är ju fri inom EU. Att just Liberalerna vill begränsa frihandel är märkligt. Så om Temu säljer i Tyskland kan man ju köpa därifrån?

• Anders1970
    Anonym (Konstigt) skrev 2024-12-21 23:30:51 följande:

Men borde det inte gälla i hela EU? För att handeln är ju fri inom EU. Att just Liberalerna vill begränsa frihandel är märkligt. Så om Temu säljer i Tyskland kan man ju köpa därifrån?

Hej,

Läs mina trådsvar. Där pekar jag mot EU och att det L nu sysslar med är symbolik.

Delar åsikt att ex. Amazon och CDON till viss del säljer samma Asien skräp.
  • Anonym (e)
    Anders1970 skrev 2024-12-21 16:38:08 följande:

Så bra för dig, som sagt vi gör olika val. Vi har samsyn i att det är klokt att göra ekonomiska val. Det gör jag löpnade.

Korrekt att jag har råd, har tagit mig ditt av drivkraft och progressiva val. Är riktigt nöjd.

Jag föraktar slit och släng samt lågpris. Ullared är hemskt och triggar den fattiga och impulsiva människan till dumköp.

Kort lycka som sedan blir till dåligt samvete o bidrag. Du rättar mig inte så vi vet båda att gruppen basala själar som hamstrar omkring i dess butiker och på asiatisk lågprissajter är vad de är.

Tror problemet med dina svar är att du inte gillar din egna koppling till klientelet.

Det råder ingen tvekan om att det är denna skara klientel som konsument belastar vår miljö allra hårdast.

Det är lite som en nidbild av person med bra ekonomi att läsa detta. Du framstår inte som någon som av bättre person pga dina val, val folk gör hela tiden utan att vara nedsättande mot andra. Vem vill vara sån?

Vad jag inte rättar??? Lite kängor mot mig också. Trevligt att du gissar så mycket istället för att hålla dig till ämnet. Men visst, ska inte mata mer.

• Anders1970
    Anonym (e) skrev 2024-12-22 09:14:43 följande:

Det är lite som en nidbild av person med bra ekonomi att läsa detta. Du framstår inte som någon som av bättre person pga dina val, val folk gör hela tiden utan att vara nedsättande mot andra. Vem vill vara sån?

Vad jag inte rättar??? Lite kängor mot mig också. Trevligt att du gissar så mycket istället för att hålla dig till ämnet. Men visst, ska inte mata mer.

Jag är vaken generellt en bättre eller sämre person.

Men jag gör aktiva val som sparar vår miljö, det är fakta.

Tror det är dumt att koppla ens ekonomi till om man är bra eller dålig, det gör jag ej. Jag fördömer personers dåliga omdöme vilket negativt inverkar på vår miljö.

Har man en mindre ekonomi så är det klokt att "dra kortet" så få ggr som möjligt, därav är asiatiska lågpris siter eller nämnda butiker riktigt riktigt dåliga.

Det samma gäller kost. Att äta skräpmat o dricka/godis är ju rent dyrt. Ändå visar alla statistik att just socialgrupp 3 gör dessa val, obegripligt.

Det är en gåta varför det socioekonomiskt går att koppla köp/ät beteende med en grupp som inte har pengarna till att just ha den dåliga livsstilen.

Det borde ju vara omvänt.

Passr på att önska en god jul och släpp nu att vara irriterad på mig, jag är ju inte det på dig.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Konstigt) skrev 2024-12-21 23:30:51 följande:

EU har också börjat diskutera denna fråga. Man vill införa strafftullar för dessa sitter som säljer farliga och miljöfarliga produkter, utan någon hänsyn till EUs miljölagstiftning. 
  • Xenia

Shein förstör miljön även i byn Magnce i Polen med sitt jättelager. Intervju med en boende, Marcin Hopfner:

"? Allt gick så fort, säger han och låter blicken svepa över fältet innan den stannar vid Sheins lager som byggdes på åtta månader, stod klart förra sommaren och som enligt folk här är störst i Europa.

? En dag var det fält här. Nästa det här. Nu är hela byn upplyst av strålkastare.

Han gungar lätt på benen, drar åt sig skinnjackan.

? Det är som om vi bor på en idrottsarena, ljus och buller, dygnet runt.

Marken vibrerar när en långtradare rullar in. En stunds fågelkvitter, innan det är dags för nästa.

Jättelager påverkar närmiljön: regnvattnet sugs inte längre upp av jorden utan leds bort och sommardagar lagrar metall­fasaderna värme, som blåser mot familjens hus som het ökenvind.

? Blommorna måste vattnas hela tiden för att inte dö, säger han.

Flera bybor ska senare vittna samstämmigt om hur lagerbyggnaderna har förändrat miljön i Magnice.
    ---
    ? De tog horisonten. Solnedgångarna. Och stjärnhimlen."
    special.aftonbladet.se/story/wgVvmo

• Anonym (Skatt)

Sverige förbjuder ALLT som inte Sverige får in skatter för. En svensk ska betala skatt för allt att denne gör......Om så att bara gå ut och ta en promenad så vill staten ha in skatt,,,,,Vi fattiga ska inte få köpa billigare för då får Sverige inte in SKATTEN......Diktatur Sverige som inte bryr sig om fattiga Svenskar.

• Anders1970
    Anonym (Skatt) skrev 2025-01-15 00:18:33 följande:

Sverige förbjuder ALLT som inte Sverige får in skatter för. En svensk ska betala skatt för allt att denne gör......Om så att bara gå ut och ta en promenad så vill staten ha in skatt,,,,,Vi fattiga ska inte få köpa billigare för då får Sverige inte in SKATTEN......Diktatur Sverige som inte bryr sig om fattiga Svenskar.

Det är ju helt klart någon koppling till att skita ned miljö med billigt slit o släng... Och samtidigt vara lägre socioekonomisk status.

Det som att ta en promenad i ett mindre välbergat område, det dräller med skräp.

Där jag bor o lever är det fint o rent, inget nedskräpat.

Personer med lägre socioekonomisk status äter mera skräpmat o godis, har mera ohälsa och nära till inpulshandling.
  • Anonym (Eli)
    Dr Nail skrev 2024-12-21 16:56:49 följande:
    Precis som Shein då, nu i dessa dagar.

www.wsj.com/articles/shein-takes-on-amazon-in-the-business-of-selling-everything-47494efe

Det blir ännu bättre: du kan hitta exakt samma varor på Amazon som på Shein. Testa! Så återigen - förbjud Amazon!

Och även Temu följer samma modell; de samarbetar med olika varumärken. Man ska se dem som ett köpcentrum med olika butiker. Låt oss säga vi har ett köpcentrum där en tobakskiosk blir ertappad med att sälja cigg till underåriga. Ska vi stänga hela gallerian?

Som sagt, det finns samma kemikalier (pfas, ftalater) i så gott som alla importerade kläder.
    Det gick nyligen en dokumentär om just det där på SVT play tror jag det var. 
Svar på tråden Shein och Temu kommer ej få säljas till Sevrige mer. Vad ska vi göra? Vi som gillar att köpa därifrån?