• Anonym (Hannes)

Barn som snattat

Mitt barn åkte fast för snatteri i dagarna. Polis tillkallades platsen. Blev så arg och chokad så jag inte visste var jag skulle bli av. Helt oväntat då barnet aldrig varit problematisk på något sätt. Verkar heller inte förstå allvaret riktigt utan är mest ledsen för att jag är ledsen. 
    Rädd det ska hända igen, någon med erfarenhet och råd för hur hantera situationen? Har redan fått konsekvenser som datorförbud och veckopeng indragen. 

• Svar på tråden Barn som snattat
  • Anonym (Hm)

Jag vet inte hur gammal ditt barn är men att snatta är långt ifrån ovanligt, även om det naturligtvis ska vara oacceptabelt. Jag minns när jag var i yngre tonåren och verkligen ville ha en grön ögonskugga. jag och en tjejkompis var ute i centrum där vi bodde och jag stoppade en i fickan. Även hon. Mig såg dom inte, men henne upptäckte dom och den skam som hon fick uthärda genom Att gå med väktarna genom hela centrum till ett litet rum, där henne pappa sedan fick hämta henne, var mer än tillräckligt för mig att aldrig göra om det. Barn gör dumma saker, många gånger om. Det enda du som förälder kan göra är att föregå med gott exempel och göra det bästa du kan för att undvika problemet. För mig handlade det inte om spänningen eller möjligheten att se om jag lyckades. Det var helt enkelt brist på egna pengar och en vilja att vela ha något trendigt som många tjejer hade under de åren. ibland finns en djupare anledning bakom problemet än att barnet är dum. Hittar du anledningen är det lättare att förebygga att det händer igen. 

• Anonym (Hannes)
    Anonym (Hm) skrev 2024-12-23 05:40:05 följande:

Jag vet inte hur gammal ditt barn är men att snatta är långt ifrån ovanligt, även om det naturligtvis ska vara oacceptabelt. Jag minns när jag var i yngre tonåren och verkligen ville ha en grön ögonskugga. jag och en tjejkompis var ute i centrum där vi bodde och jag stoppade en i fickan. Även hon. Mig såg dom inte, men henne upptäckte dom och den skam som hon fick uthärda genom Att gå med väktarna genom hela centrum till ett litet rum, där henne pappa sedan fick hämta henne, var mer än tillräckligt för mig att aldrig göra om det. Barn gör dumma saker, många gånger om. Det enda du som förälder kan göra är att föregå med gott exempel och göra det bästa du kan för att undvika problemet. För mig handlade det inte om spänningen eller möjligheten att se om jag lyckades. Det var helt enkelt brist på egna pengar och en vilja att vela ha något trendigt som många tjejer hade under de åren. ibland finns en djupare anledning bakom problemet än att barnet är dum. Hittar du anledningen är det lättare att förebygga att det händer igen. 

Är i yngre tonåren. Jag vet att det säkert är vanligt. Det var bara något snacks han ville ha. Vi swishar honom ganska regelbundet men inte alltid han ber om det. När jag frågade varför sa han att han ville undvika att be om Swish. 
    Jag har absolut haft det sämre ställt i perioder sen jag och hans pappa separerade men det har inte varit på den nivån att vi inte haft vad vi behövt. Säger han inte ska göra om det så det hoppas jag verkligen. Kändes ju väldigt allvarligt i och med polisen.

• Anonym (Moa)

Det här är något som många unga gör, tyvärr. Ditt barn har haft en hemsk upplevelse som inte kommer att glömmas bort. Hen är förstås väldigt ledsen för att ha svikit dig. Tror inte att det kommer att upprepas.

• Anonym (Hannes)
    Anonym (Moa) skrev 2024-12-23 11:09:13 följande:

Det här är något som många unga gör, tyvärr. Ditt barn har haft en hemsk upplevelse som inte kommer att glömmas bort. Hen är förstås väldigt ledsen för att ha svikit dig. Tror inte att det kommer att upprepas.

Polisen har gjort en orosanmälan, så känns ju inte alls särskilt oskyldigt. Har sån ångest nu. 
  • Anonym (K)
    Anonym (Hannes) skrev 2024-12-23 12:48:46 följande:
    Polisen har gjort en orosanmälan, så känns ju inte alls särskilt oskyldigt. Har sån ångest nu. 
    Känns som det görs orosanmälningar för minsta lilla nuförtiden. Känns som jag hade blivit tagen inom en vecka om jag varit barn idag
  • Anonym (Hannes)
    Anonym (K) skrev 2024-12-23 13:05:22 följande:
    Känns som det görs orosanmälningar för minsta lilla nuförtiden. Känns som jag hade blivit tagen inom en vecka om jag varit barn idag
    Ja jag tycker det känns att ta i. Tror inte han kommer göra om det. Skillnad om han blivit tagen igen efter denna varning.
  • Lönnsirap
    Anonym (Hannes) skrev 2024-12-23 15:29:41 följande:
    Ja jag tycker det känns att ta i. Tror inte han kommer göra om det. Skillnad om han blivit tagen igen efter denna varning.
    Fast det är oroväckande att snatta, och faktiskt rätt bra att samhället tämligen omgående reagerar. För hur vanligt det än är, så behöver man ju som ung ibland lite stöd.... Därav att polisen meddelar socialtjänsten.
  • Anonym (Hannes)
    Lönnsirap skrev 2024-12-23 15:52:23 följande:
    Fast det är oroväckande att snatta, och faktiskt rätt bra att samhället tämligen omgående reagerar. För hur vanligt det än är, så behöver man ju som ung ibland lite stöd.... Därav att polisen meddelar socialtjänsten.
    Jag säger inte det inte är oroväckande, men med tanke på hur vanligt det verkar vara med enstaka snatteri skulle det ta väldigt mycket resurser från samhället om man skulle orosanmäla varje gång. 
  • Anonym (Klenoden)
    Anonym (K) skrev 2024-12-23 13:05:22 följande:
    Rätt många yrkesgrupper som är skyldiga enligt lag att göra orosanmälningar när dom känner oro för ett barn. Polisen orosanmäler automatiskt till socialtjänsten när dom möter en ej straffmyndig som begått ett brott. 

Sen är många yrkesgrupper, trots lagen, dåliga på att orosanmäla. Så nej, vi orosanmäler inte för mycket, vi orosanmäler för lite.
  • Lönnsirap
    Anonym (Hannes) skrev 2024-12-23 16:02:29 följande:
    Jag säger inte det inte är oroväckande, men med tanke på hur vanligt det verkar vara med enstaka snatteri skulle det ta väldigt mycket resurser från samhället om man skulle orosanmäla varje gång. 
    Det kan du ju tycka, men på de flesta ställen kontaktas socialtjänsten när polisen blivit inblandad, utifrån att det är socialtjänsten som jobbar med stöd till barn. 

Naturligtvis tar det mindre resurser att socialtjänsten får information varje gång, än att hålla på och hålla reda på om ditt barn snattat förr...

Du får nog bestämma dig om du tror ditt barn tagit detta på allvar, eller om hen faktiskt bara behöver lite tid att förstå. 
  • Anonym (Junili)

Förhoppningsvis händer det inte igen. Att både polisen och soc kopplas in är bra, så att barnet verkligen förstår allvaret. Soc kan vara riktigt j-a pantade, men de allra flesta där är ju förnuftiga och kan förhoppningsvis hjälpa till att få din son att inte göra om det. 

• Anonym (Igenkänning)
    Anonym (Hannes) skrev 2024-12-23 04:43:30 följande:
    Barn som snattat

Mitt barn åkte fast för snatteri i dagarna. Polis tillkallades platsen. Blev så arg och chokad så jag inte visste var jag skulle bli av. Helt oväntat då barnet aldrig varit problematisk på något sätt. Verkar heller inte förstå allvaret riktigt utan är mest ledsen för att jag är ledsen. 
    Rädd det ska hända igen, någon med erfarenhet och råd för hur hantera situationen? Har redan fått konsekvenser som datorförbud och veckopeng indragen. 

Det är inte så ovanligt som man kanske tror att barn snattar. Du ska vara glad över att han faktiskt åkte fast. Tror nog att det biter mer än du fattat på honom. Min son gjorde samma sak en gång när han var i tidig tonåren och åkte fast. Hade heller aldrig haft något som helst problem med honom innan. Och precis som du så blev jag chockad, arg och otroligt ledsen. Det bet ordentligt på honom och han gjorde aldrig om det någon mer gång. Hans förklaring var att en kompis tyckte att han var feg som inte vågade och då skulle han bevisa att han minsann inte var en fegis. Tackochlov så lyckades han inte och idag är han en skötsam vuxen man. 
    Ta ett samtal med honom när allt lagt sig lite och du är lugn igen och förklara sakligt konsekverna av att stjäla. Och använd det ordet och inte snatteri som låter mildare. För stöld är ju precis vad det är. Det tar bättre. 
  • Anonym (W)

Tråkigt och vanligt. På skolan där jag arbetar tävlar barnen i snatteri. Vem som kan få ut mest.

De blir väl vuxna de med och butiken har så gott om varor.

Svar på tråden Barn som snattat