Anonym (B) skrev 2024-12-23 09:14:07 följande:
Jag hade sluppit ett trauma. Jag hade inte hatat min mor som lämnade mig och avskytt min far som checkade ut. Jag hade inte behövt leva med barnets skamkänslor och föreställningen om att min situation på något sätt ändå var mitt fel och jag hade inte fastnat i en omogen kamp- och flyktrespons inför livets svårigheter och utmaningar.
Skilsmässor där barn finns med i bilden är skit och inte till nytta för någon förutom egoistiska föräldrar.
Det stämmer inte, ibland är skilsmässa det bästa för barnen. Kanske inte i ditt fall, men i mitt fall var det så.
Mina föräldrar skildes tidigt, innan jag och min syster hade börjat skolan. Mamma fick ensam vårdnad och flyttade tillbaka med oss till sin hemstad, där hon kunde få hjälp av mormor och morfar.
Pappa var inte stabil och hade inte kunnat ta hand om oss ens på deltid. I början hade han inte ens umgänge, han behövde vård. Jag vill inte gå in på för mycket detaljer, men så var det. Jag minns inte själv mycket av det, men har förstått / fått det berättat för mig i efterhand.
Gradvis utökades umgänget när pappa mådde bättre. Han har aldrig skadat oss. Större delen av vår uppväxt var han en jättebra pappa, men då var han frisk. Han och mamma passade inte ihop och det hade varit katastrof om hon inte hade skilt sig. Jag och min syster hade kunnat få trauman för livet. Nu blev det tufft i början, men sen blev det mycket bättre.