• Anonym (TS)

Varför ska föräldrar visa barn hur man dricker ansvarsfullt?

Nu inför jul kommer diskussionen att man ska få dricka alkohol framför sina barn för att lära dom hur normalkonsumenter dricker och hur ett ansvarsfullt drickande ska se ut. 

Imorgon kommer vi inte servera alkohol hemma, det är mer ett normaltillstånd. Mina barn har aldrig sett någon av oss dricka. Jag ser det knappast som något jag tar ifrån mitt barn. 

Att det är något barnen behöver se. 

Så hur väljer ni att göra och varför? 

• Svar på tråden Varför ska föräldrar visa barn hur man dricker ansvarsfullt?
  • Anonym

Har inga hemmavarande barn, firar bara med min partner. 
    Så för oss är det en ickefråga.

Dock avstod jag inte när barnen ännu bodde hemma, inte heller drack jag mig på fyllan.

I min bok är lagom bäst.

Mina barn är båda vuxna, den ena dricker knappt någon alkohol alls och den andra gör som jag, förhöjer t ex matupplevelsen med ett gott vin eller en öl. Samt tar gärna något glas under kvällen, mycket för stämningens skull.

Är uppväxt med i stort sett absolutiser till föräldrar, såg aldrig min mamma onykter och min pappa en enda gång.

• Anonym (Jodå)

Jag är uppväxt i ett hem där föräldrarna drack ett par glas vin till helgen, som 17-18-åring fick man smaka typ ett halvt glas vin, inget märkvärdigt.

Vid universitetet kom ju folk från hela landet med olika bakgrund. Många fester och billig alkohol, vilka drack mest?
    Jo alkoholen var mest spännande för de från hem utan alkohol, de som växt upp strikt, religiöst etc. De var nu bortom föräldrarnas koll, knallfulla varje helg, gjorde bort sig och kom efter med studierna.

Vi som växt upp med lite vin och öl som en naturlig del av helgen hade mera koll liksom.

• mammabitch

Säger "man " verkligen att man SKA dricka framför barnen eller att det är helt ok att dricka och visa att det går att göra det utan att bli full och gränslös och spy i glöggskålen?

Vi har i alla fall kört på sista linjen och så är jag också uppväxt- har fungerat utmärkt . Två av tre barn dricker mycket måttligt och det tredje som är under 18har aldrig ens begärt att få dricka alkohol. Har hittills inte druckit en droppe i jul då jag jobbar och saknar det inte helelr, men det kanske blir en cider i morgon då jag går på ledighet.

Att ifrågasätta moralpanik vad gäller alkohol och barn är inte att vara alkoholist utan snarare att inte vilja stämma in i moralist kören, kan lika gärna gälla socker , sexualitet eller andra ämnen som verkar skapa rädslor hos dagens föräldrar.

• Mentat
    Anonym (TS) skrev 2024-12-23 13:51:11 följande:

.... Mina barn har aldrig sett någon av oss dricka. Jag ser det knappast som något jag tar ifrån mitt barn. 

Vad innebär "dricka"? Att bli redlöst berusad? Att dricka så mycket att man blir litet onaturligt glad? Att ta två glas vin till maten? Att ta ett glas vin till maten? Att ta en öl till maten? Att ta en mugg lättvinsglögg inför julen?

Att bara tala om "dricka" säger absolut ingenting.
  • Anonym (TS)
    Mentat skrev 2024-12-26 08:51:10 följande:
    Vad innebär "dricka"? Att bli redlöst berusad? Att dricka så mycket att man blir litet onaturligt glad? Att ta två glas vin till maten? Att ta ett glas vin till maten? Att ta en öl till maten? Att ta en mugg lättvinsglögg inför julen?

Att bara tala om "dricka" säger absolut ingenting.
    Inte en droppe alls. Kommer aldrig att göra. 
  • Anonym (TS)
    mammabitch skrev 2024-12-26 08:39:23 följande:

Säger "man " verkligen att man SKA dricka framför barnen eller att det är helt ok att dricka och visa att det går att göra det utan att bli full och gränslös och spy i glöggskålen?

Vi har i alla fall kört på sista linjen och så är jag också uppväxt- har fungerat utmärkt . Två av tre barn dricker mycket måttligt och det tredje som är under 18har aldrig ens begärt att få dricka alkohol. Har hittills inte druckit en droppe i jul då jag jobbar och saknar det inte helelr, men det kanske blir en cider i morgon då jag går på ledighet.

Att ifrågasätta moralpanik vad gäller alkohol och barn är inte att vara alkoholist utan snarare att inte vilja stämma in i moralist kören, kan lika gärna gälla socker , sexualitet eller andra ämnen som verkar skapa rädslor hos dagens föräldrar.

Nu är varken jag eller min partner moralister, vi dricker inte och kan därför inte erbjuda våra barn att dricka framför dom. jag tror inte det är något dom blir fråntagna. 
  • mammabitch

Nej. kan inte se varför det skulle vara ett problem, det är väl mest hållningen att alkohol är någonting ondskefullt och farligt som kan väcka nyfikenhet och locka till revolt i tonåren.

• Anonym (TS)
    mammabitch skrev 2024-12-26 11:09:21 följande:

Nej. kan inte se varför det skulle vara ett problem, det är väl mest hållningen att alkohol är någonting ondskefullt och farligt som kan väcka nyfikenhet och locka till revolt i tonåren.

Jag och min partner är nyktra alkoholister och vi har detta i släkten?. Det verkar vara genetiskt relaterat. Vi är inte frireligiösa och ja vi ser ju inte detta som något positivt. Vi kommer informera om riskerna och även gärna se att barnen tar läkemedel med intag av alkohol för att inte kicka igång det här suget. Så i vårt fall är oron befogad? 
  • Anonym
    Anonym (TS) skrev 2024-12-26 11:21:33 följande:
    Jag och min partner är nyktra alkoholister och vi har detta i släkten?. Det verkar vara genetiskt relaterat. Vi är inte frireligiösa och ja vi ser ju inte detta som något positivt. Vi kommer informera om riskerna och även gärna se att barnen tar läkemedel med intag av alkohol för att inte kicka igång det här suget. Så i vårt fall är oron befogad? 
    Läkemedel med intag av alkohol?
    Vad menar du?
  • Anonym (TS)
    Anonym skrev 2024-12-26 11:34:16 följande:
    Läkemedel med intag av alkohol?
    Vad menar du?
    Jag det finns läkemedel som tar bort kicken av intaget så man ska kunna dricka med normalt? 
  • Anonym
    Anonym (TS) skrev 2024-12-26 11:41:43 följande:
    Jag det finns läkemedel som tar bort kicken av intaget så man ska kunna dricka med normalt? 
    Ok, det visste jag inte.
    Tack.
  • Anonym (TS)
    Anonym skrev 2024-12-26 12:15:25 följande:
    Ok, det visste jag inte.
    Tack.
    Det är ett alternativ om mina barn ska dricka i framtiden. Det bästa skulle egentligen vara att dom lät bli helt med tanke på generna. Det är ju väldigt många alkoholister i släkten även om vi är många som blivit nyktra på min familjs sida. På min mans sida så har många supit ihjäl sig innan 55 år. 
  • Anonym (M)

Berätta för era barn om era svårigheter när de blivit tillräckligt stora för att förstå. Förklara att genetik spelar roll och att det finns en större risk för dem att bli alkoholister. Utöver det kan ni inte göra så mycket. Visst kan du berätta att det finns läkemedel som kan hjälpa men det är ju helt och hållet era barns val om de vill dricka, använda sig av mediciner eller vara nykterister.

• Anonym (TS)
    Anonym (M) skrev 2024-12-26 12:56:54 följande:

Berätta för era barn om era svårigheter när de blivit tillräckligt stora för att förstå. Förklara att genetik spelar roll och att det finns en större risk för dem att bli alkoholister. Utöver det kan ni inte göra så mycket. Visst kan du berätta att det finns läkemedel som kan hjälpa men det är ju helt och hållet era barns val om de vill dricka, använda sig av mediciner eller vara nykterister.

Ja, men vi kommer inte tvinga dom att vara nykterister. Men jag är inte så naiv att jag tror att dom helt utan upplysning eller stöd ska kunna ha ett kontrollerat drickande. 
  • Anonym (Mammatillfyra)

Hos oss har det aldrig varit en grej då vi har turen att inte ha missbruk i familjen. Vi har öl och snaps till jul. Ingen vuxen som dricker kommenterar vad de dricker mer än vad de kommenterar antalet ägg som äts. Vissa jular har jag druckit alkoholfritt då jag ska köra eller tagit värktablett. När vi firat hos någon annan är det ibland alkohol och ibland alkoholfritt. Skulle aldrig ta med egen snaps utan då anpassar man sig. Om någon skulle fira hos oss och så kräva att vi skulle avstå alkohol, skinka eller socker skulle jag tycka att de var lite fräcka om det var av principskäl. Skulle de däremot be att ingen bjöd ngn i sällskapet på alkohol p g a problem så skulle vi dock bara hoppa alkohol just det året utan att det var ngn grej.

• Mentat
    Anonym (TS) skrev 2024-12-26 09:24:24 följande:
    Inte en droppe alls. Kommer aldrig att göra. 
    Tack, det var klargörande. För mig är det ren fanatism att inte ens kunna dricka en lättöl eller, för den delen, ta litet filmjölk - som ju också innehåller alkohol om än i ytterst begränsad mängd. Men om man håller fast vid en princip om "inte en droppe" så ingår också det.
  • Anonym (TS)
    Mentat skrev 2024-12-26 15:56:47 följande:
    Tack, det var klargörande. För mig är det ren fanatism att inte ens kunna dricka en lättöl eller, för den delen, ta litet filmjölk - som ju också innehåller alkohol om än i ytterst begränsad mängd. Men om man håller fast vid en princip om "inte en droppe" så ingår också det.
    Vi är nyktra alkoholister. Och att ta upp filmjölk blir bara löjligt. Men vi brukar inte äta det heller och det är ju en så genant liten del att det serveras till små barn. Du måste ju se nyanser i detta. 
  • Mentat
    Anonym (TS) skrev 2024-12-26 16:31:59 följande:
    Vi är nyktra alkoholister. Och att ta upp filmjölk blir bara löjligt. Men vi brukar inte äta det heller och det är ju en så genant liten del att det serveras till små barn. Du måste ju se nyanser i detta. 
    För all del, om ni är alkoholister så har ni skäl som andra inte har. Nyanser var just vad jag efterfrågade i mitt första inlägg. Att vägra lättöl är exakt lika löjligt för folk i allmänhet. 
Svar på tråden Varför ska föräldrar visa barn hur man dricker ansvarsfullt?