• Anonym (TS)

Vad har ni på julbordet?

Vad kommer ni andra ha på julbordet? 

Känner nog ingen som har typ ål, grisfötter och dopp i grytan. 

Jag har fixat med egna köttbullar, revbensspjäll, janssons frestelse, sill, rödbetssallad, egna sallader med hemgjord majonnäs till, prinskorv, desserter och lite saker från mitt hemland. 

Orkar folk verkligen göra massa med mat? 

Ni som firar med många. Kör ni knytkalas? 

• Svar på tråden Vad har ni på julbordet?
  • mammabitch

Här tar vi det lite enkelt då båda arbetar i jul och ingen orkar äta tjugo sorter oavsett...

Kalkonskinka
    Hemmagjorda köttbullar
    lammprinskorv + kalkonprinskorv.
    Sill
    Rödbetssallad
    Grönsallad
    Potatisgratäng

Saffransbullar och pepparkakor + knäck efter

• Anonym (Haha)
    mammabitch skrev 2024-12-24 05:57:23 följande:

Här tar vi det lite enkelt då båda arbetar i jul och ingen orkar äta tjugo sorter oavsett...

Kalkonskinka
    Hemmagjorda köttbullar
    lammprinskorv + kalkonprinskorv.
    Sill
    Rödbetssallad
    Grönsallad
    Potatisgratäng

Saffransbullar och pepparkakor + knäck efter

Jag vill fira jul hos dig. Det lät som en riktigt bra meny!
  • Anonym (F)

Vi firar första julen har hemma hos oss och vi bjuder på det klassiska men även lite icke klassiska saker;

Köttbullar
    Prinskorv
    Julskinka
    Ägghalvor 
    Revbensspjäll
    Kokt potatis
    Rödkålssallad
    Rödbetssallad
    Brysselkål stekt i vitlök och chili
    Senapssill
    Vörtbröd

Sedan har vi några okonventionella saker:

Omelett med kantarellstuvning.
    Deviled Eggs
    Omelettrulle med baconröra
    Grönkålssallad med ädelost, granatäpple, apelsin och valnötter
    Brietårta med tranbär, valnötter och honung
    Pasta (jag har två potatishatare till barn, så dagen till ära blir det pasta formade som djur. Lite festligare, haha). 

I år har jag även tänkt att dra ner på kokt potatis och göra smashed potatoes också. Mumsigt med krispig potatis med smak av vitlök och smör. 

• Anonym (matt444)

Stekt korvpytt ( inte fryst, gör själv) och vatten

• Cereal Killer

Lax, sill, hovmästarsås, ägg, rökt lammstek samt renstek, sylta, leverpastej, hemgjord skagenröra, bröd, ost, julskinka

Köttbullar, prinskorv, jansson, potatis, rödkål, revbensspjäll

Kan ha glömt något men tror det är i princip allt för i år. 

• Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (TS) skrev 2024-12-23 23:30:39 följande:
    Vad har ni på julbordet?

Vad kommer ni andra ha på julbordet? 

Känner nog ingen som har typ ål, grisfötter och dopp i grytan. 

Jag har fixat med egna köttbullar, revbensspjäll, janssons frestelse, sill, rödbetssallad, egna sallader med hemgjord majonnäs till, prinskorv, desserter och lite saker från mitt hemland. 

Orkar folk verkligen göra massa med mat? 

Ni som firar med många. Kör ni knytkalas? 

Har du fixat allt själv? Vill man och tycker att det är roligt kan man ju göra det, som min svärmor. Känner man att det blir övermäktigt får man dela upp det.

Sen kan man ju nöja sig med de vanligaste rätterna. Sill, lax, potatis, julskinka, köttbullar, prinskorv och grönsaker till. Samt nån efterrätt.

Det kör vi med när vi firar ?lilla julafton? med min släkt kring Lucia. Ett mindre julbord samt knytis. 

På julafton är vi hos svärföräldrarna, de bor närmare. Då finns det mesta på julbordet. Inte ål och grisfötter, men dopp i grytan. Samt egengjorda köttbullar, sylta, paté, Janssons frestelse, samt all annan vanlig julmat. Det är enklare att räkna upp vad som INTE finns.

Svärmor står i veckor innan jul och lagar mat, bakar och fixar. Ingen kräver det, men hon tycker att det är kul. Hon är pensionär och har tid. Vi har erbjudit oss att hjälpa till med julmaten eller dela upp det om hon inte pallar, men det kommer inte på fråga. I gengäld står vi för drickat. 

Om vi är många beror på vad man jämför med. Vi brukar vara runt 10 pers både när vi firar med min släkt och med makens. 

• Anonym (Jul för tre)

Ål hade vi när jag växte upp och jag skulle lätt ha det idag om den inte var utrotningshotad. 

Vi har revbenspjäll, Jansson, morotslåda, ägghalvor, ost och vörtbröd, potatis, gravlax, romsås, köttbullar, prinskorv, brysselkål, rödbetssallad och ett godis bord efteråt. Och ja vi skippar skinkan i år. Vi kommer bara vara tre personer. 

• Tow2Mater

Grillat lamm
    Kokta små potatisar med smör
    Tzatziki
    Sparris
    Hemgjord potatissallad med bacon
    Deviled eggs
    Cheesecake med färska jordgubbar
    Godis lite olika sorter (köpes, ej hemgjort)

• Anonym (Sara)

Vi i vår familj har bara köttbullar, prinskorv, 2 sorters sill, ägg, potatis, gravad lax, skinka och rödkål. och så klart senap och gräddfil till. Tror det var allt. Barnen vill ändå bara ha köttbullarna och prinskorvarna med potatis och gräddfil och ägg. Det övriga äter bara jag och min man. 

• Mayjel

Hade med mig två efterrätter till mamma idag. Vi orkade inte äta maltan ikväll så jag värmde lite chokladdryck och tog fram en kaklängd som jag köpte på Steinbrenner igår. 

Balverket hette visst ?Krösa-Maja? och lustigt nog så år vi kakan framför ett program på Skansen som hyllade gamla sånger från Emil i Lönneberga-filmerna. Passade ju rätt bra in.

Synd att lille Janne aldrig dök upp mitt bland alla hyllningar. Vi väntade ju på just honom.

• Anonym (Bella)

Här har vi ätit:
    Köttbullar, prinskorv, skinka, hjortstek, lax, inlagd sill, rödbetssallad, rödkålsallad, surkål, ägghalvor, potatisgratäng, hårt och mjukt bröd med smör och ost, gräddstuvad brysselkål. 

• Anonym (Juligen)

Gravad lax
    Gravlaxsås som mamma gjorde själv i år
    Senapssill
    Löksill
    Ägghalvor
    Skinka 
    Hemlagade köttbullar
    Kalkonprinskorv
    Janssons
    Hemlagat vörtbröd
    Rödkål, vet inte vad man ska kalla det men stekt i smör och sen vitvinsvinäger och brödsirap som fått koka in 
    Kokt potatis 
    Julgräddost
    Lussebullar och 3 olika sorters knäck
    Pepparkakor
    Glögg

Idag firar vi med sambons alla barn och då blir det
    Revbensspjäll
    Potatisgratäng
    Grönkålspaj
    Julig köttfärspaj 
    Överbliven mat från gårdagen 

Svar på tråden Vad har ni på julbordet?