Anonym (TS) skrev 2024-12-23 23:30:39 följande:
Vad har ni på julbordet?
Vad kommer ni andra ha på julbordet?
Känner nog ingen som har typ ål, grisfötter och dopp i grytan.
Jag har fixat med egna köttbullar, revbensspjäll, janssons frestelse, sill, rödbetssallad, egna sallader med hemgjord majonnäs till, prinskorv, desserter och lite saker från mitt hemland.
Orkar folk verkligen göra massa med mat?
Ni som firar med många. Kör ni knytkalas?
Har du fixat allt själv? Vill man och tycker att det är roligt kan man ju göra det, som min svärmor. Känner man att det blir övermäktigt får man dela upp det.
Sen kan man ju nöja sig med de vanligaste rätterna. Sill, lax, potatis, julskinka, köttbullar, prinskorv och grönsaker till. Samt nån efterrätt.
Det kör vi med när vi firar ?lilla julafton? med min släkt kring Lucia. Ett mindre julbord samt knytis.
På julafton är vi hos svärföräldrarna, de bor närmare. Då finns det mesta på julbordet. Inte ål och grisfötter, men dopp i grytan. Samt egengjorda köttbullar, sylta, paté, Janssons frestelse, samt all annan vanlig julmat. Det är enklare att räkna upp vad som INTE finns.
Svärmor står i veckor innan jul och lagar mat, bakar och fixar. Ingen kräver det, men hon tycker att det är kul. Hon är pensionär och har tid. Vi har erbjudit oss att hjälpa till med julmaten eller dela upp det om hon inte pallar, men det kommer inte på fråga. I gengäld står vi för drickat.
Om vi är många beror på vad man jämför med. Vi brukar vara runt 10 pers både när vi firar med min släkt och med makens.