Betala för arbetslivserfarenhet: Ett riskfullt sätt att kickstarta sin karriär på?
Jag har ofta gått runt med orostankar över att jag aldrig kommer att lyckas få "det där drömjobbet som jag alltid har drömt om". Mein traumberufe! För att jobba behöver jag den rätta kunskapen och inställningen. Jag behöver lära mig hur jag ska göra.Jag pluggar redan nu en utbildning på universitet för det, men är fortfarande rädd att det inte ska räcka. Först började jag tänka att jag kanske kan kompensera med lägre lön. Sen att jobba gratis, men nu också att betala min arbetsgivare säg 10 000 kr i månaden för att kunna jobba hos dem, utvecklas och knyta nya värdefulla kontakter inom branschen och lära mig yrket.
Det känns helt värt det och stillar orostankarna om att aldrig få det där drömyrket.
Då kan jag betala 10 k i månaden tills jag har arbetslivserfarenhet och referenspersoner på CVet och kan bli både duktig och framgångsrik inom yrket. Ett jobb ger livet stor mening och förebygger depressioner.
Det betalar sig väl i längden. Lite som att köpa en kursbok -- fast bättre, du får faktiskt praktisera yrket. Jag kan börja jobba för pengar när jag väl blivit en "asset" som kan göra jobbet väl, och faktsikt ge avkastning på lönen.
Är det någon som har testat att göra detta? Tror det är rätt vanligt, speciellt när det gäller ens drömjobb.