• VandrandeRiddaren

Betala för arbetslivserfarenhet: Ett riskfullt sätt att kickstarta sin karriär på?

Jag har ofta gått runt med orostankar över att jag aldrig kommer att lyckas få "det där drömjobbet som jag alltid har drömt om". Mein traumberufe! För att jobba behöver jag den rätta kunskapen och inställningen. Jag behöver lära mig hur jag ska göra.

Jag pluggar redan nu en utbildning på universitet för det, men är fortfarande rädd att det inte ska räcka. Först började jag tänka att jag kanske kan kompensera med lägre lön. Sen att jobba gratis, men nu också att betala min arbetsgivare säg 10 000 kr i månaden för att kunna jobba hos dem, utvecklas och knyta nya värdefulla kontakter inom branschen och lära mig yrket.

Det känns helt värt det och stillar orostankarna om att aldrig få det där drömyrket.

Då kan jag betala 10 k i månaden tills jag har arbetslivserfarenhet och referenspersoner på CVet och kan bli både duktig och framgångsrik inom yrket. Ett jobb ger livet stor mening och förebygger depressioner.

Det betalar sig väl i längden. Lite som att köpa en kursbok -- fast bättre, du får faktiskt praktisera yrket. Jag kan börja jobba för pengar när jag väl blivit en "asset" som kan göra jobbet väl, och faktsikt ge avkastning på lönen.

Är det någon som har testat att göra detta? Tror det är rätt vanligt, speciellt när det gäller ens drömjobb.
  • Svar på tråden Betala för arbetslivserfarenhet: Ett riskfullt sätt att kickstarta sin karriär på?
  • Anonym (C)

Jag har rekryterat en hel del nyexade och en seriös arbetsgivare förstår att i början är det en hel del inskolning och upplärning. 

• Anonym (Gratis)

Varför ska du betala? Är ju bara skriva in dig på arbetsförnedringen. Och du kommer vara ute på gratis praktik i en evighet på två röda. Halva Sverige praktiserar ju numera. Och många seriösa? arbetsgivaren gnuggar händerna över att slippa betala lön.

Sedan när du är förbruk.. jag menar färdigutbildad. Kan du börja om på nytt igen. På en ny praktikplats. För då är du redan ersatt av praktikant nummer 9 i ordningen.
    Varför ska man behöva ge folk ett riktigt arbete. Det är ju rena guldgruvan med detta system. Samtidigt som den arbetslösa bryts ned psykiskt allt mer. Påminner lite om hur tyskarna behandlade judarna. Man tar helt bort en människas värdighet.

Då är dom också lättare att kontrollera. Moderna tider, modernare namn för diverse saker. Även om det inte ens går jämföra med det jag nämnde. Men vart drar man gränsen? Om ingen säger något. Då tar man saker längre och längre. Konstigt att ingen tittat på detta ur ett mer mänskliga rättigheter perspektiv.

Vet om ett företag nu, som tagit in mer gratis praktikanter än vad dom har riktiga anställda. Vilket fint och korrekt system:)  Väldigt konstigt att vi har så många långtids arbetslösa i detta samhälle.

Gå en utbildning istället. Den praktiken som ingår är mer seriös.

• VandrandeRiddaren
    Anonym (C) skrev 2024-12-27 10:13:13 följande:
    Hur är arbetsmarknaden inom branchen? Får de med examen jobb?

Vad har du för jobberfarenhet tidigare? 

Det är inom datorspelsindustrin.

Jag tror dem med examen brukar få jobb men det är tufft just nu för de överanställde under pandemin.

Jag har 0 arbetslivserfarenheter från tidigare.

• Anonym (Fred)
    VandrandeRiddaren skrev 2024-12-27 09:29:46 följande:
    Ok jag fattar ska ej betala för arbetstagarplatsen, men praktik är väl bara bra? Om man hittar något sådant.
    Praktik är ett etablerat koncept 
  • Anonym (Fred)

Om du på riktigt vill bli framgångsrik så starta en blogg, skriv artiklar på linkedin skapa en bra portfolio och marknadsför dig på så sätt. Vad är ditt område inom spelindustrin?

• Anonym (C)
    VandrandeRiddaren skrev 2024-12-27 10:20:01 följande:

Det är inom datorspelsindustrin.

Jag tror dem med examen brukar få jobb men det är tufft just nu för de överanställde under pandemin.

Jag har 0 arbetslivserfarenheter från tidigare.

Om andra får jobb, varför skulle inte du?

Försök ordna sommarjobb och om du har möjlighet, något kvällsjobb. Gärna något inom IT/spel men allt är bättre än inget

Delta i de arbetsmarknadsdagar, studiebesök och annat som ordnas. Bygg gärna lite på ditt CV genom att aktiver dig i kår, volontärarbete, föreningsliv odyl,

Lycka till!
  • VandrandeRiddaren
    Anonym (Fred) skrev 2024-12-27 14:23:28 följande:

Om du på riktigt vill bli framgångsrik så starta en blogg, skriv artiklar på linkedin skapa en bra portfolio och marknadsför dig på så sätt. Vad är ditt område inom spelindustrin?

Ok det kan jag försöka göra.
  • VandrandeRiddaren
    Anonym (C) skrev 2024-12-27 14:44:23 följande:
    Om andra får jobb, varför skulle inte du?

Försök ordna sommarjobb och om du har möjlighet, något kvällsjobb. Gärna något inom IT/spel men allt är bättre än inget

Delta i de arbetsmarknadsdagar, studiebesök och annat som ordnas. Bygg gärna lite på ditt CV genom att aktiver dig i kår, volontärarbete, föreningsliv odyl,

Lycka till!
    Möjligen för att jag är socialt inkompetent. Har social ångest när jag träffar folk, kan hälsa och så, men får ångest över att säga saker när man diskuterar saker eller ens lämna ett möte för att jag behöver gå hem. De flesta jobb får man genom kontakter så det är ett personligt jätteproblem att inte kunna prata obehindrat. Jag försöker dock jobba bort den sociala ångesten Genom att utsätta mig för ångestframkallande situationer. Idag var jag exempelvis på ett event på en pub, men kunde knappt våga prata kände mig helt socialt låst och paralyserad. Man blir bara helt ofrivilligt tyst. Men kanske om jag exponerar mig ännu mer och försöker bryta igenom den blockeringen kan det hindret övervinnas. Social ångest gör allt svårare för det låser mig även på arbetsmarknadsdagar, studiebesök, osv.

Men ja jag ska försöka ordna sommarjobb / kvällsjobb. Det vore jättekul! Sen ska jag försöka delta i arbetsmarknadsdagar, studiebesök, och annat som ordnas och ändå trotsa den mentala låsningen och bygga på CVet. Har du några tips på böcker / kurser för att lära dig mer om hur man får jobb?
  • Anonym (C)
    VandrandeRiddaren skrev 2024-12-27 22:39:31 följande:
    Möjligen för att jag är socialt inkompetent. Har social ångest när jag träffar folk, kan hälsa och så, men får ångest över att säga saker när man diskuterar saker eller ens lämna ett möte för att jag behöver gå hem. De flesta jobb får man genom kontakter så det är ett personligt jätteproblem att inte kunna prata obehindrat. Jag försöker dock jobba bort den sociala ångesten Genom att utsätta mig för ångestframkallande situationer. Idag var jag exempelvis på ett event på en pub, men kunde knappt våga prata kände mig helt socialt låst och paralyserad. Man blir bara helt ofrivilligt tyst. Men kanske om jag exponerar mig ännu mer och försöker bryta igenom den blockeringen kan det hindret övervinnas. Social ångest gör allt svårare för det låser mig även på arbetsmarknadsdagar, studiebesök, osv.

Men ja jag ska försöka ordna sommarjobb / kvällsjobb. Det vore jättekul! Sen ska jag försöka delta i arbetsmarknadsdagar, studiebesök, och annat som ordnas och ändå trotsa den mentala låsningen och bygga på CVet. Har du några tips på böcker / kurser för att lära dig mer om hur man får jobb?
    Finns en uppsjö av böcker kring att få jobb. Om de är bra är mer tveksamt.

Bättre att du tränar upp din sociala förmåga genom att vara aktiv i studentlivet, kanske engagera dig i någon förening.
  • VandrandeRiddaren
    Anonym (C) skrev 2024-12-28 11:51:01 följande:
    Finns en uppsjö av böcker kring att få jobb. Om de är bra är mer tveksamt.

Bättre att du tränar upp din sociala förmåga genom att vara aktiv i studentlivet, kanske engagera dig i någon förening.
    Grymt, tack för ditt stöd!! Det muntrar verkligen upp mig och får mig att tro på mig själv mera. Exakt så jag tänker jag ska delta i studentlivet och engagera mig i någon förening, till slut kommer ångesten att försvinna.
  • Anonym (Mi)

Tycker det är bra tips att börja med att blogga/skriva inlägg på sociala medier om spelutveckling för att på så sätt visa vad du kan.

Sedan får du öva på det sociala med tiden. Kanske är det ett bra sätt att börja med att få kontakter via t.ex. LinkedIn som jobbar/verkar inom den branschen, och när du kanske skrivit med ett par online så blir det sedan lättare att träffar i verkligheten på rekryteringsträffar och liknande?

• Anonym (anonymK)
    VandrandeRiddaren skrev 2024-12-27 00:47:05 följande:
    Är det någon som har testat att göra detta? Tror det är rätt vanligt, speciellt när det gäller ens drömjobb.
    Nej. Mutor är inte en del av den svenska arbetsmarknaden. Du blir anställd för att arbetsgivaren tror att du kan tillföra ett mervärde.

Om jag tolkat det du skrivit rätt så läser du en ingenjörsutbildning med inriktning mot spelindustrin. Sök då även andra ingenjörsjobb och se varje ansökning som en möjlighet att träna dig på att söka jobb.

Angående din sociala ångest så se till att leverera så att du får ett ryckte om dig att göra ett bra jobb. Du behöver inte heller vara rummets mittpunkt utan det räcker långt om du inte drar dig undan från sociala sammanhang. Då kommer du att ses som lite tystlåten men inte som en kuf.

• Studentpappa

På nästa event på en pub, ta några öl. Det funkar som smörjmedel för talet, se det som KBT!

Ride it like you stole it
  • Anonym (Mi)

Du kan också prova söka jobb i butiker som säljer spel.. det är bra övning i det sociala och du visar också där din kunskap inom spelvärlden, som borde vara ett plus... Även om det inte exakt det du vill jobba med, så tror jag nog det kan vara ett plus på CV:et för framtida jobbsök... :) 

Svar på tråden Betala för arbetslivserfarenhet: Ett riskfullt sätt att kickstarta sin karriär på?