• Anonym (Lana)

Har gjort 1 abort och lär göra fler..

Innan du dissar min ts, läs hela...

Ja, jag har gjort en abort och jag lär troligtvis göra fler. Men det är inte för att jag är slarvig med p-medel, ser lätt på aborter eller bara är allmänt lat och obrydd. Jag har verkligen gjort allt jag kan för att skydda mig. Har ätit "vanliga" ppiller, men dessa gav mig hormonell migrän, obefintlig sexlust och extremt torra slemhinnor som gjorde sexet smärtsamt. Bytte då till mellanpiller, men dom gjorde att jag tappade håret.
    Diverse spiraler går bort eftersom jag vägrar ha något främmande föremål uppstoppat där.
    Kondom ogillar både jag och min partner så dom används typ aldrig. 
    Då återstår "säkra perioder". Jag blev gravid under en säker period. Så ja, det lär bli fler aborter. 

• Svar på tråden Har gjort 1 abort och lär göra fler..
  • Anonym (Lana)
    Anonym (Kim) skrev 2024-12-29 17:16:44 följande:
    Du lägger ansvaret på någon annan. Vården får ta bort dina foster. Skitbra alternativ. Nej du. Gör om och gör rätt. Det finns något för dig med. Bara så jävla bekväm. Tryck på karln kondom. Utan ska han inte in i dig. Du kan väl åtminstone ta dagen efter piller. Oansvarigt så det smäller om det. Männen har kondom eller en vasektomi. Enkelt. 
    Vården får även ta hand om en mängd andra pga deras val - diabetiker, narkomaner, överviktiga, underviktiga samt kvinnor som valt att äta ppiller och som fått problem pga det. Alla dessa har gjort val i livet som vården får ta hand om. Är det också dåligt? 

Dagen efter piller funkar bara om man inte haft ägglossning. Plus att dom rubbar cykeln. Och dom kostar typ 150 kr st. Så man kan ju inte knapra sådana jämt.

I mitt fall är det bara EN man det handlar om och kondomerna har funkat dåligt för oss av flera anledningar. Vasektomi ska jag försöka övertala honom om. Tror dock inte det kommer gå i första taget..

Bekväm är jag inte. Har använt diverse preventivmedel som gett mig den ena obehagliga biverkningen efter den andra under lång tid. Har kört "säkra perioder" som ledde till graviditet.

Tro inte att abort är en bekväm lösning.
  • Anonym (Lana)
    Anonym (Jösses) skrev 2024-12-30 10:52:24 följande:

Du ÄR ansvarslös och omogen TS, du tar lätt på aborter och du är patetisk.

Att du inte vill inse fakta förändrar dem inte.

Det får du tycka. Men det är min kropp. Och jag vill inte fortsätta ta hormoner som gör min kropp konstig på olika sätt. 
  • Anonym (Abc)

Helt rubbat att din man inte gör vasektomi om ni inte vill ha fler barn.

Det tar 5 min liksom.

Jag har själv gjort det för att min partner ska slippa stoppa i sig en massa hormoner om vi ändå inte ska ha fler barn.

Själv ser jag abort som en nödlösning. Det får vara rätt illa för att använda den utvägen. Det är ändå en människa där inne.

• Anonym (Lana)
    Anonym (32) skrev 2024-12-29 17:57:44 följande:

Pessar en känns inte alls när den är i, man kan sätta i den flera timmar i förväg bara man fyller på med gel. Har funkat superbra för mig som inte tål hormoner.

Bra att det funkar för dig. Jag har dock jättesvårt för främmande föremål där inne (har aldrig använt tampong) och hade definitivt inte vetat om den suttit rätt. 
  • Anonym (Lana)
    Anonym (Abc) skrev 2024-12-31 00:20:57 följande:

Helt rubbat att din man inte gör vasektomi om ni inte vill ha fler barn.

Det tar 5 min liksom.

Jag har själv gjort det för att min partner ska slippa stoppa i sig en massa hormoner om vi ändå inte ska ha fler barn.

Själv ser jag abort som en nödlösning. Det får vara rätt illa för att använda den utvägen. Det är ändå en människa där inne.

Tips på hur man kan få en man att vilja det?
  • Anonym (E)
    Anonym (Lana) skrev 2024-12-31 00:11:01 följande:
    Vården får även ta hand om en mängd andra pga deras val - diabetiker, narkomaner, överviktiga, underviktiga samt kvinnor som valt att äta ppiller och som fått problem pga det. Alla dessa har gjort val i livet som vården får ta hand om. Är det också dåligt? 

Dagen efter piller funkar bara om man inte haft ägglossning. Plus att dom rubbar cykeln. Och dom kostar typ 150 kr st. Så man kan ju inte knapra sådana jämt.

I mitt fall är det bara EN man det handlar om och kondomerna har funkat dåligt för oss av flera anledningar. Vasektomi ska jag försöka övertala honom om. Tror dock inte det kommer gå i första taget..

Bekväm är jag inte. Har använt diverse preventivmedel som gett mig den ena obehagliga biverkningen efter den andra under lång tid. Har kört "säkra perioder" som ledde till graviditet.

Tro inte att abort är en bekväm lösning.
    Jo, du är självfallet bekväm. Jag förstår inte heller hur du kan skriva att du inte tar lätt på aborter, när du inte gör mer för att skydda dig. Att du säger att du inte har egenskaper spelar ingen roll, så länge du beter dig på ett sätt som visar att du har egenskaperna.

Hur skulle du göra om abort inte vore ett alternativ?
  • Anonym (E)
    Anonym (Lana) skrev 2024-12-31 00:23:40 följande:
    Ja, eftersom du ändå är okej med oskyddat sex blir det kanske svårt att motivera.
  • Anonym (Abc)

Jag behöver nog veta hans argument för att inte göra det i så fall.

Ingreppet tar typ 5 min. Det enda som känns är bedövningen och att man är öm några dagar. 

Det är ju inte kastering det handlar om så testiklarna kommer fortsatt producera testosteron och sädesvätska kommer från ett annat ställe än spermierna så utlösning  det ändå. 

• Anonym (32)
    Anonym (Lana) skrev 2024-12-31 00:21:10 följande:
    Bra att det funkar för dig. Jag har dock jättesvårt för främmande föremål där inne (har aldrig använt tampong) och hade definitivt inte vetat om den suttit rätt. 
    Okej, förstår, trodde mest du menade spiral eller liknande som jag också tycker verkar obehagligt. Hade svårt med den vanliga pessaren jag fick av barnmorskan, fick den inte att sitta rätt, men caya som jag beställde på apoteket tycker jag är lätt att sätta in. Finns bra instruktioner och videos man kan kolla på också.

Du gör ju som du själv vill såklart, jag tycker inte det är moraliskt fel att göra flera aborter men tänker att det kanske sliter på kroppen och psyket.
  • Anonym (G)
    Varför steriliserar du inte dig istället om det är du som inte klarar av någon form av preventivmedel?
    Ska alla män du ligger med sterilisera sig om ni gör slut?
  • Anonym (Abc)
    Anonym (G) skrev 2024-12-31 09:42:12 följande:
    Varför steriliserar du inte dig istället om det är du som inte klarar av någon form av preventivmedel?
    Att sterilisera en kvinna är en ganska omfattande procedur. Det rimliga är att hennes gubbe gör det.

Det går liksom inte jämföra. 
  • Anonym (GA)
    Tja, risken att det blir barn och att du inte gör abort. Men nu har du ju löst det åt honom, så varför skulle han?
  • Anonym (G)
    Anonym (Abc) skrev 2024-12-31 10:02:23 följande:
    Att sterilisera en kvinna är en ganska omfattande procedur. Det rimliga är att hennes gubbe gör det.

Det går liksom inte jämföra. 
    Det är inte relevant om det är TS som inte kan använda skydd och mannen inte vill sterilisera sig. 

Regelbundna aborter låter inte heller så trevligt.

TS kan bara bestämma över sin egen kropp och sin egen sterilisering.

Att Abc på FL tycker att mannen ska sterilisera sig fungerar inte som preventivmedel...
  • Anonym (Lana)
    Anonym (E) skrev 2024-12-31 00:27:40 följande:
    Jo, du är självfallet bekväm. Jag förstår inte heller hur du kan skriva att du inte tar lätt på aborter, när du inte gör mer för att skydda dig. Att du säger att du inte har egenskaper spelar ingen roll, så länge du beter dig på ett sätt som visar att du har egenskaperna.

Hur skulle du göra om abort inte vore ett alternativ?
    Du med flera tycka det om mig, men jag tycker inte det då jag gjort allt som jag kan utifrån dom fysiska förutsättningar jag har. Vad du tycker om mig kommer inte ändra något. 

Förmodligen som tusentals andra kvinnor genom historien. Och dött på kuppen. 
  • Anonym (Lana)
    Anonym (32) skrev 2024-12-31 08:50:35 följande:
    Okej, förstår, trodde mest du menade spiral eller liknande som jag också tycker verkar obehagligt. Hade svårt med den vanliga pessaren jag fick av barnmorskan, fick den inte att sitta rätt, men caya som jag beställde på apoteket tycker jag är lätt att sätta in. Finns bra instruktioner och videos man kan kolla på också.

Du gör ju som du själv vill såklart, jag tycker inte det är moraliskt fel att göra flera aborter men tänker att det kanske sliter på kroppen och psyket.
    Även om jag skulle lyckas få in den och genomföra ett samlag med den inne, så hade jag varit så nojig över hur den satt att det hade känts meningslöst. Men som sagt, bra att det funkar för andra
  • Anonym (Lana)
    Anonym (G) skrev 2024-12-31 09:42:12 följande:
    Jag har inte så många år kvar innan jag inte kan få barn. Vill väl försäkra mig om att vara "kapabel" ända in i kaklet.. Känner väl någonstans också att det är orättvist med tanke på allt jag redan gjort rent medicinskt på den här fronten. 
Svar på tråden Har gjort 1 abort och lär göra fler..