• Anonym (Fattig pensionär)

Söka fond för barn över 18

Går det? Antar att barnet själv måste ansöka i så fall men undrar om en 18-åring som bor hemma och studerar fortfarande kan ha möjlighet att få hjälp den vägen? Hen får inget CSN-lån, inget från alfakassan, inget från arbetsförmedlingen, inget från sos, ingenting någonstansifrån förutom studiebidrag på 1250/mån och jag som mamma har försörjningsplikt på min pension som är under existensminimum som jag själv har svårt att klara mig på. Någon som vet någon utväg för oss?

• Svar på tråden Söka fond för barn över 18
  • Anonym (Fattig pensionär)
    kioskvältare skrev 2024-12-27 17:12:19 följande:
    Har du alltså vanlig pension eller har du sjukersättning som tidigare kallades sjukpension? Oavsett så borde u ha bostadstillägg också?

Din 18-åring kan såklart inte få socialbidrag eftersom hen är 18 och att du som du själv påpekar är försörjningsskyldig. Däremot kan ju DU söka socialbidrag för ert hushåll där 18-åringen ingår.
    har egen pension som jag sparat in under arbetsåren, vanlig pension kan jag få först om 3 år
  • Anonym (Sparsam)

Tips till TS
    Passa andras husdjur, hundrastare.
    Städa, tvätta mm svartjobb

Till 18-åring skaffa dig ett jobb, min dotter jobbar extra i detaljhandeln, sonen som ungdomstränare och instruktör.

• Jemp
    Anonym (Fattig pensionär) skrev 2024-12-27 17:12:28 följande:
    Jag har bostadsbidrag ja men är ändå tufft att få ihop det.
    Min pension ligger strax under försörjningsstöd så jag har inte ansökt för att skillnaden är inte stor
    Men försörjningsstöd räknas ju inte på bara dig utan på er båda. 
  • Jemp
    Anonym (Fattig pensionär) skrev 2024-12-27 17:18:55 följande:
    har egen pension som jag sparat in under arbetsåren, vanlig pension kan jag få först om 3 år
    Eller vad menas med egen pension? Att du väljer att leva på sparpengar?
  • Tow2Mater

Pappan har ju också försörjningsplikt. Får du inget underhåll, eller bor 18-åringen hos dig bara varannan vecka?

• Anonym (BT)
    Jemp skrev 2024-12-27 18:10:59 följande:
    Men försörjningsstöd räknas ju inte på bara dig utan på er båda. 
    Sant, men i det här fallet kommer TS inte att beviljas försörjningsstöd eftersom hon tydligen valt att ta förtida pension och egentligen inte nått pensionsålder. Då har hon valet att försörja sig själv eller avsluta sitt förtida pensionsuttag och ställa sig till arbetsmarknadens förfogande för att kunna vara berättigad försörjningsstöd. Hade hon varit pensionär med ålderns rätt så hade hon också haft rätt till bostadstillägg och haft bättre ekonomi.
  • Jemp
    Anonym (BT) skrev 2024-12-27 21:44:11 följande:
    Sant, men i det här fallet kommer TS inte att beviljas försörjningsstöd eftersom hon tydligen valt att ta förtida pension och egentligen inte nått pensionsålder. Då har hon valet att försörja sig själv eller avsluta sitt förtida pensionsuttag och ställa sig till arbetsmarknadens förfogande för att kunna vara berättigad försörjningsstöd. Hade hon varit pensionär med ålderns rätt så hade hon också haft rätt till bostadstillägg och haft bättre ekonomi.
    Ja, det stämmer förstås.
  • Anonym (Stina)

Enligt Ts så går hon i pension om tre år. Förstår inte riktigt varför hon inte jobbar? Eller valde hon själv att sluta tidigare, och därmed en dålig pension? Men då har hon ju själv valt denna ekonomiska situation? 

Och kan dottern då vara 18 år??? Och hon nu ska läsa in grundskolan? Som många har skrivit, försöker hon att fixa extrajobb? Och hur fördelar hon dessa 1850 kr som hon får varje månad? Det är fattigt för alla att vara studerande, och vi som är äldre fick aldrig detta bidrag när vi gick i skolan. Till vad behöver hon mera pengar utöver denna summa? 

• Anonym (Anna)
    Anonym (Stina) skrev 2024-12-28 11:22:55 följande:

Enligt Ts så går hon i pension om tre år. Förstår inte riktigt varför hon inte jobbar? Eller valde hon själv att sluta tidigare, och därmed en dålig pension? Men då har hon ju själv valt denna ekonomiska situation? 

Och kan dottern då vara 18 år??? Och hon nu ska läsa in grundskolan? Som många har skrivit, försöker hon att fixa extrajobb? Och hur fördelar hon dessa 1850 kr som hon får varje månad? Det är fattigt för alla att vara studerande, och vi som är äldre fick aldrig detta bidrag när vi gick i skolan. Till vad behöver hon mera pengar utöver denna summa? 

Vilka 1850? Studiebidraget för ungdom på gymnasiet är 1250 kr.
  • Jemp
    Anonym (Stina) skrev 2024-12-28 11:22:55 följande:

Barnet går på gymnasiet. Problemet är att föräldern inte har råd att sköta sin försörjningsplikt (ungdomen behöver såklart mat, husrum osv) eftersom föräldern valt att inte arbeta. 
  • Anonym (Stina)
    Jemp skrev 2024-12-28 18:17:13 följande:
    Barnet går på gymnasiet. Problemet är att föräldern inte har råd att sköta sin försörjningsplikt (ungdomen behöver såklart mat, husrum osv) eftersom föräldern valt att inte arbeta. 
    Dottern läser in grundskolan, men får ändå 1850 kr i månaden. Så hon kan nog inte få bidrag från någon fond. Kan mamman få bidrag om hon själv har valt att inte arbeta men är frisk?
  • Tow2Mater
    Anonym (Stina) skrev 2024-12-28 18:51:49 följande:
    Dottern läser in grundskolan, men får ändå 1850 kr i månaden. Så hon kan nog inte få bidrag från någon fond. Kan mamman få bidrag om hon själv har valt att inte arbeta men är frisk?
    Det får man ju verkligen inte hoppas. Kan man soka jobb ska man soka jobb.
  • Anonym (BT)
    Tow2Mater skrev 2024-12-28 19:25:57 följande:
    Det får man ju verkligen inte hoppas. Kan man soka jobb ska man soka jobb.
    Jo, fast här har mamman valt att ta ut förtida pension som hon inte klarar sig på. Det utestänger henne också från både möjligheterna till bostadstillägg och försörjningsstöd.

Den som får ta smällen är ju tyvärr dottern eftersom TS inte riktigt kan fullgöra sin försörjningsplikt. Sorgligt.
Svar på tråden Söka fond för barn över 18