• Anonym (L.)

Så mycket hat online när det gäller åldersskillnader

Min pojkvän sedan ett halvår tillbaka är 26 år yngre och jag är 45.Jag hade aldrig vågat ragga på honom i verkliga livet, men nu var det han som tog kontakt med mig på nätet och det som startade med helt oskyldiga diskussioner om allt möjligt mynnade ut i flera långa meddelanden per dag. Det slog mig tidigt att han var något alldeles extra, så respektfull och fin som människa. Jag längtade efter hans meddelanden och kände mig alldeles pirrig när jag läste dem. Jag höll det dock för mig själv. 

Plötsligt en dag fick jag ett meddelande där han skrev att han tänkte på mig oavbrutet och att han brukade titta på mina bilder när han skulle sova. Att han hade utvecklat känslor för mig som han inte riktigt visste vad han skulle göra av. Jag svarade honom att jag tackade för ärligheten, men nämnde inte att han hade väckt något även inom mig. Jag kände att jag behövde kämpa emot. 

Så kom dagen då vi sågs IRL. Det var på hans initiativ och jag tänkte först att det kanske var dumt, men efter att ha funderat lite gick jag ändå med på det eftersom mitt rationella jag kommit fram till att det är lätt att göra sig fantasifoster som inte överensstämmer med verkligheten och att det förhoppningsvis skulle grusa båda hans och mina inbillade känslor om vi sågs. 

Det var tidig sommar och killen som kom emot mig hade ett stort leende och var vältränad och snygg på ett sånt där pretty boy-sätt. Vacker. Ögonen stora blå och tindrande. Han gav mig en varm kram som varade lite för länge. Jag blev alldeles knäsvag och insåg direkt att detta varit en ganska dum idé från allra första början. Vi tog en promenad och det var jättetrevlig från första stund. Han tittade på mig med sina glittrande ögon och fick mig att glömma bort allt annat. 

Samma kväll skrev han att han en enda lång kärleksförklaring där han beskrev att hur vacker han tyckte att jag är och att hans hjärta hade bultat så hårt att han knappt visste vart han skulle ta vägen när vi sågs. Efter ett långt telefonsamtal i anslutning till meddelandet fattade vi ett gemensamt beslut om att träffas på en gång, han satte sig alltså på tunnelbanan hem till mig och åkte genom hela stan. Plötsligt stod han utanför min dörr, vi kysstes för först gången redan i hallen och det tog nog ingen tid alls innan vi älskade i min säng. Sedan dess har det varit vi. Alla mina fördomar fick jag kasta åt skogen och bara acceptera kärleken som fanns där. 

Det finns inget äckligt med detta, vi älskar varandra. Vi är båda medvetna om alla hinder som finns, men vi anser att bara får lösa sig. Jag ser ingen tonårspojke framför mig, han är mer man än de där i min ålder som hägrar på Tinder. Hans föräldrar har gjort ett fantastiskt jobb med honom, han är en sån härlig och underbar person. Jag älskar allt med honom. 

Ni som skriver hatiska inlägg om stora åldersskillnader, anser ni på fullaste allvar att jag utnyttjar honom? Att den kärlek vi upplever är sjuk osv? 

• Svar på tråden Så mycket hat online när det gäller åldersskillnader
  • Anonym (Curt)
    Anonym (Cusch) skrev 2025-01-01 20:18:07 följande:
    Vad menar du? Får? Vem skulle stoppa dem?
    Några i denna tråd skulle uppenbarligen stoppa dom om dom kunde.
  • Anonym (Cusch)
    Anonym (Curt) skrev 2025-01-01 21:51:53 följande:
    Några i denna tråd skulle uppenbarligen stoppa dom om dom kunde.
    Nu drar du märkliga slutsatser, Curt. Du får skilja på att folk har åsikter om ämnet som diskuteras och att vilja stoppa det. Till exempel, om min mamma skulle inleda en relation med en tonåring, skulle jag naturligtvis säga vad jag tycker och ärligt talat skämmas över henne. Men jag skulle såklart inte stoppa henne. Förstår du skillnaden? Inte direkt ovanligt att folk säger vad de tycker. Särskilt inte på ett diskussionsforum.
  • Anonym (Curt)
    Anonym (Cusch) skrev 2025-01-01 22:09:14 följande:
    Nu drar du märkliga slutsatser, Curt. Du får skilja på att folk har åsikter om ämnet som diskuteras och att vilja stoppa det. Till exempel, om min mamma skulle inleda en relation med en tonåring, skulle jag naturligtvis säga vad jag tycker och ärligt talat skämmas över henne. Men jag skulle såklart inte stoppa henne. Förstår du skillnaden? Inte direkt ovanligt att folk säger vad de tycker. Särskilt inte på ett diskussionsforum.
    Nädu, jag drar inga märkliga slutsatser. Det kanske inte gäller just dig, men det finns mycket starka åsikter om denna typ av åldersskillnad i denna tråd där några uttryckligen sagt att dom inte skulle gå med på detta.

Men jag respekterar att just du bara framför en åsikt.
  • Anonym (Cusch)
    Anonym (Curt) skrev 2025-01-01 22:20:45 följande:
    Nädu, jag drar inga märkliga slutsatser. Det kanske inte gäller just dig, men det finns mycket starka åsikter om denna typ av åldersskillnad i denna tråd där några uttryckligen sagt att dom inte skulle gå med på detta.

Men jag respekterar att just du bara framför en åsikt.
    Starka åsikter är just det: åsikter.
  • Anonym (Curt)
    Anonym (Cusch) skrev 2025-01-01 22:27:32 följande:
    Starka åsikter är just det: åsikter.
    Jag menar inte dina inlägg. Det finns inlägg där några utrycker att dom aldrig skulle gå med på detta om det gällde deras son. Att man inte skulle acceptera det och även någon som skriver att dom skulle bli galna om det hände.

Det låter inte bara som att man lugnt levererar en åsikt, men accepterar situationen.
  • Anonym (Cusch)
    Anonym (Curt) skrev 2025-01-01 22:51:31 följande:
    Jag menar inte dina inlägg. Det finns inlägg där några utrycker att dom aldrig skulle gå med på detta om det gällde deras son. Att man inte skulle acceptera det och även någon som skriver att dom skulle bli galna om det hände.

Det låter inte bara som att man lugnt levererar en åsikt, men accepterar situationen.
    Men vad tror du att de skulle göra? Ringa polisen? Det är ingen som kommer att stoppa någon, du behöver inte oroa dig. Att någon inte skulle acceptera att ens son/mamma gör det, innebär ju SOM MEST att man avslutar kontakten med personen.
  • Anonym (Curt)
    Anonym (Cusch) skrev 2025-01-01 22:55:22 följande:
    Men vad tror du att de skulle göra? Ringa polisen? Det är ingen som kommer att stoppa någon, du behöver inte oroa dig. Att någon inte skulle acceptera att ens son/mamma gör det, innebär ju SOM MEST att man avslutar kontakten med personen.
    Det är ändå lite mer än bara en åsikt. Om man är beredd att göra saker för att försöka påverka den andra att göra som man själv vill ha det.

Att man, som du skriver, skulle avsluta kontakten med sitt barn pga detta så är det inte bara en åsikt. Det skulle vara känslomässig utpressning.
  • Tow2Mater
    Anonym (Curt) skrev 2025-01-01 23:01:00 följande:
    Det är ändå lite mer än bara en åsikt. Om man är beredd att göra saker för att försöka påverka den andra att göra som man själv vill ha det.

Att man, som du skriver, skulle avsluta kontakten med sitt barn pga detta så är det inte bara en åsikt. Det skulle vara känslomässig utpressning.
    Eller kanske, om kvinnan har minderåriga barn, finns det nog de som skulle ringa soc och orosanmäla så hon får dem efter sig.
  • Anonym (Cusch)
    Tow2Mater skrev 2025-01-01 23:04:31 följande:
    Eller kanske, om kvinnan har minderåriga barn, finns det nog de som skulle ringa soc och orosanmäla så hon får dem efter sig.
    Fast nu bryr sig ju Soc inte om att någon är tillsammans med en 19-åring. Det här börjar på riktigt bli fånigt nu. Ni kan inte på allvar tro att ni ska bli stoppade. Bara för att folk inte håller med er, innebär det inte att de galna.
  • Anonym (Curt)
    Anonym (Cusch) skrev 2025-01-01 23:10:31 följande:
    Fast nu bryr sig ju Soc inte om att någon är tillsammans med en 19-åring. Det här börjar på riktigt bli fånigt nu. Ni kan inte på allvar tro att ni ska bli stoppade. Bara för att folk inte håller med er, innebär det inte att de galna.
    Det är galet att tex säga upp kontakten med sitt barn pga en liknande situation.
  • Anonym (Tofsvipa)
    Anonym (Curt) skrev 2025-01-01 23:12:14 följande:
    Det är galet att tex säga upp kontakten med sitt barn pga en liknande situation.
    Det har ingen i tråden sagt heller, det är dina fantasier.
  • Anonym (Curt)
    Anonym (Tofsvipa) skrev 2025-01-02 05:31:12 följande:
    Det har ingen i tråden sagt heller, det är dina fantasier.
    Jag vet att det kliar i fingrarna, men det var bara ett exempel som jag och Cusch pratade om och som tog sin start i inlägg #126. Annars har det mer handlat om att man säger sig inte acceptera scenariot som beskrivs i tråden.

Det har bla du sagt tex, hur tänker du att det skulle yttra sig för dig? Vad betyder att du inte skulle acceptera detta i praktiken om vi leker med tanken? Skulle du gå och vara sur? Inte bjuda hem dom eller hur tänker du när du skriver så?
  • Anonym (Tofsvipa)
    Anonym (Curt) skrev 2025-01-02 08:50:46 följande:
    Jag vet att det kliar i fingrarna, men det var bara ett exempel som jag och Cusch pratade om och som tog sin start i inlägg #126. Annars har det mer handlat om att man säger sig inte acceptera scenariot som beskrivs i tråden.

Det har bla du sagt tex, hur tänker du att det skulle yttra sig för dig? Vad betyder att du inte skulle acceptera detta i praktiken om vi leker med tanken? Skulle du gå och vara sur? Inte bjuda hem dom eller hur tänker du när du skriver så?
    Hade definitivt inte bjudit hem henne.
  • Anonym (Curt)
    Anonym (Tofsvipa) skrev 2025-01-02 13:30:39 följande:
    Hade definitivt inte bjudit hem henne.
    Om du vill bjuda på middag så skulle du troligen göra succe genom att bjuda på lammkött. Bara ett tips från mig.
  • Anonym (Tofsvipa)
    Anonym (Curt) skrev 2025-01-02 19:17:22 följande:
    Om du vill bjuda på middag så skulle du troligen göra succe genom att bjuda på lammkött. Bara ett tips från mig.
    Tack men jag ska inte bjuda på någon middag, och om så vore fallet så skulle det absolut inte serveras något lamm.
  • Anonym (Curt)
    Anonym (Tofsvipa) skrev 2025-01-03 15:15:58 följande:
    Tack men jag ska inte bjuda på någon middag, och om så vore fallet så skulle det absolut inte serveras något lamm.
    Bra tänkt, din svärdotter kan ha blivit trött på lammkött. Välj någon annan mat.
  • Zoldaten76

kan ju säga att jag inte direkt blivit nöjd om min dotter kom hem med en 50 åring och hon var typ 20- 25. slösa bort ett liv på en som ligger på ålderdomshemmet innan hon ens gått över 50..värdelöst..
    och nej. Jag kommer inte svara på kritik
    ville bara vädra min åsikt.

• Anonym (Tofsvipa)
    Anonym (Curt) skrev 2025-01-03 19:19:59 följande:
    Bra tänkt, din svärdotter kan ha blivit trött på lammkött. Välj någon annan mat.
    Jag har aldrig tillagat lamm så den risken är obefintlig. 
    Brukar inte bjuda på middag alls för övrigt,  inte riktigt min grej.
Svar på tråden Så mycket hat online när det gäller åldersskillnader