• Anonym (Trött på livet)

Hur går man tillväga?!!

Känner att jag håller på går ner mig totalt! Jag orkar inte med mig själv lr min familj.

Min man var otrogen och levde dubbelliv i 3år men dum som jag var ville jag inte splittra familjen och stannade. Försökt nu i 4 år men jag mår bara allt sämre och känner mig helt värdelös som fru, mamma och människa. 

Jag känner att jag heller inte har orken när barnen bråkar, vilket är konstant. Jag har ingen tid lr ork att göra saker känns det som. Jag går till jobbet för att jag behöver bidra med en inkomst men skulle behöva vara sjukskriven då jag känner mig utmattad. Men att vara hemma i allt kaos och en man som jobbar hemifrån så känner jag inte att jag kan lr vill. 

Jag känner mig inte glad och lycklig längre. Jag bli irriterad och besvärad när min man rör mig lr kommer mig nära. Barnen känner av det oxå. Jag är snäsig och tappar tålamodet lätt. 

Hur tar man steget? Hur ska jag berätta för barnen? Säger jag rätt ut att jag vill skiljas är det ju mitt fel, när det i grund och botten är deras pappa som är orsaken till detta! 

• Svar på tråden Hur går man tillväga?!!
  • Anonym ((Ex-frun))

Hur går man tillväga? Det kan vara bra att förbereda dig innan du släpper bomben och berättar att du vill skiljas. Hur tänker du bo efter skilsmässan, behöver du söka hyresrätt eller tänker du be om lånelöfte för att köpa egen bostad? Äger ni er gemensamma bostad så du ska bli utköpt av din man, alternativt köpa ut honom?
    Är din man ekonomiskt opålitlig kan det vara bra att skriva ut kontoutdrag för era gemensamma konton. Har du tillgång till hans enskilda konton är det bra att skriva ut kontoutdrag för dem också, samt dina enskilda konton. Gör detta precis innan du berättar att du vill skiljas. Finns risk att han försöker smyga undan pengar från bodelningen annars.

Vad säga till mannen? "Jag vill skiljas." Vad säga till barnen? "Jag och pappa ska skiljas. Ni har säkert märkt att vi bråkar mycket, och vi vill inte fortsätta ha det så här, därför ska jag/pappa flytta snart. Ni kommer att få bo varannan vecka hos mig och pappa."
    Då lägger du inte någon skuld på någon, utan bara konstaterar att du och din man inte kan bo ihop. Det räcker för barnen. Att deras pappa drog igång problemen genom att vara otrogen är inget barnen behöver veta. Kanske inte någonsin. Det är mellan dig och pappan.

• Anonym (Beata)

Det finns en podd som heter Skilsmässopodden som jag kan rekommendera att du tar och lyssnar på. De tar upp läsarbrev med alla möjliga dilemman.  Samt att man får väldigt mycket tips rent allmänt inom relationer.

Du ska absolut inte berätta något för barnen innan du och partnern är överens och har en plan. Och att det är deras pappas "fel" är inget de behöver veta heller. Jag kan bara utgå ifrån mina föräldrars skilsmässa där vi barn blev alldeles för inblandade i det känslomässiga. Båda våra föräldrar använde oss i princip som terapeuter för att få ur sig frustration på den andre, snacka skit och få tröst. Inte bra. 

Det kan sticka i dig resten av livet att dina barn aldrig får veta sanningen om hur er relation sett ut men det är inte relevant här och nu. Det får du försöka få ur dig på annat håll. Risken kan också vara att de bara uppfattar det som smutskastning och istället vänder sig ifrån dig...

Svar på tråden Hur går man tillväga?!!