Anonym (Ts) skrev 2024-12-29 18:07:43 följande:
Tack för ett svar utan dömande. Nej nu när jag är i situationen så känner jag mig bara förvirrad och kan inte tänka rationellt, men hade någon frågat mig hur jag hade gjort om jag hamnat i den här situationen innan så hade jag utan att tveka svarat att jag skulle gjort abort.
Jag är rätt säker på att min exman inte skulle vilja behålla. Vi skiljde oss sv en anledning och jag känner mig färdig med barn.
Jag är livrädd för att genomgå en abort men kan ju inte behålla av den anledningen. Jag tror att jag måste prata med min exman och berätta iaf.
Du kan prata med t ex kurator eller barnmorska.
Varför är du livrädd för att genomgå en abort? Tror du att det ska göra ont? Eller är det mest psykiska anledningar?
Hur långt gången är du? Tidiga aborter är sällan komplicerade och kan göras hemma.
Men oavsett vad du bestämmer dig för, är det nog bra att informera exmaken. Ni är trots allt två om det. Du är inte ensam ansvarig för denna situation. Har ni slarvat med skydd är det bådas fel, inte bara ditt. Var det en olycka - ja, då var det bådas olycka.
Ditt ex bestämmer inte hur du ska göra, men jag tycker att han har rätt att få veta samt säga sin mening.