• Anonym (Ts)

Vad skulle ni göra i min situation? Behöver akut råd!

Kort bakgrund: Jag och min exman är skilda men har haft sex några gånger då och då och nu visar det sig att jag har blivit gravid!

Han vet inget än och jag vet inte om jag ska berätta något, jag är så chockad just nu. Det här var det som inte fick hända. Det finns inte en chans att jag går tillbaka till honom. Snälla, hjälp vad hade ni gjort i min situation?

• Svar på tråden Vad skulle ni göra i min situation? Behöver akut råd!
  • fornminne
    Anonym (Ts) skrev 2024-12-29 18:07:43 följande:
    Tack för ett svar utan dömande. Nej nu när jag är i situationen så känner jag mig bara förvirrad och kan inte tänka rationellt, men hade någon frågat mig hur jag hade gjort om jag hamnat i den här situationen innan så hade jag utan att tveka svarat att jag skulle gjort abort. 

Jag är rätt säker på att min exman inte skulle vilja behålla. Vi skiljde oss sv en anledning och jag känner mig färdig med barn. 
    Jag är livrädd för att genomgå en abort men kan ju inte behålla av den anledningen. Jag tror att jag måste prata med min exman och berätta iaf.
    Du kan prata med t ex kurator eller barnmorska.

Varför är du livrädd för att genomgå en abort? Tror du att det ska göra ont? Eller är det mest psykiska anledningar?

Hur långt gången är du? Tidiga aborter är sällan komplicerade och kan göras hemma.

Men oavsett vad du bestämmer dig för, är det nog bra att informera exmaken. Ni är trots allt två om det. Du är inte ensam ansvarig för denna situation. Har ni slarvat med skydd är det bådas fel, inte bara ditt. Var det en olycka - ja, då var det bådas olycka.

Ditt ex bestämmer inte hur du ska göra, men jag tycker att han har rätt att få veta samt säga sin mening.
  • Anonym (men gud)
    Anonym (Ja du) skrev 2024-12-29 15:48:09 följande:
    Skydda dig när har sex om du absolut inte vill bli gravid. Använd inte abort som preventivmedel, det är nonchalant. 
    Jag är av åsikten att abort gör man om det är något fel på fostret, vid våldtäkt, om kvinnan är väldigt ung, om det förekommer våld och relationen/droger. Annars nej. Väx upp och ta ansvar. 
    Men vad hjälper din kommentar TS situation NU? Hon vill ju ha råd om nuvarande situation, inte råd om hur hon borde agerat, det vet hon nog.
  • Anonym (men gud)

Hej TS,
    Har du redan barn? Om inte hade jag behållit.

Jag hade först pratat med en barnmorska, sedan med exmannen. Lycka till!

En abort I tidigt skede behöver inte vara så omtumlande.

• Anonym (Jane)
    Anonym (men gud) skrev 2024-12-29 19:04:21 följande:
    Men vad hjälper din kommentar TS situation NU? Hon vill ju ha råd om nuvarande situation, inte råd om hur hon borde agerat, det vet hon nog.
    Vet hon? Hon gjorde det i alla fall inte, för då hade hon inte varit här idag.
  • Anonym (Ja du)
    Anonym (men gud) skrev 2024-12-29 19:04:21 följande:
    Hon bad om åsikter, det här är min åsikt. Och min åsikt är att man i ett sådant här läge tar sitt ansvar och behåller. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Blondie)
    Anonym (Jane) skrev 2024-12-29 18:47:42 följande:
    Ja, när ni låg måste du ju haft en tanke på vad du skulle göra om detta hände, du vet ju barn blir till? 
    Det var ju ett aktivt val att ligga.
    Ja, det får vi hoppas... att det var ett aktivt val.
    Annars är det dags att ringa polisen.

Ligga frivilligt oskyddat och sedan bli förvånad över att vara gravid... när man är förälder redan och 30+ känns snudd på otroligt.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (ProStupid) skrev 2024-12-29 19:59:36 följande:
    Haha, märks att jag träffade rätt eftersom proppskåpet på dig har gått :D Ge mig numret till ditt boende så ska jag prata med personalen eftersom du inte kan bete dig på nätet.
    Du skämmer ut dig.
  • Anonym (Ts)
    fornminne skrev 2024-12-29 18:56:50 följande:
    Du kan prata med t ex kurator eller barnmorska.

Varför är du livrädd för att genomgå en abort? Tror du att det ska göra ont? Eller är det mest psykiska anledningar?

Hur långt gången är du? Tidiga aborter är sällan komplicerade och kan göras hemma.

Men oavsett vad du bestämmer dig för, är det nog bra att informera exmaken. Ni är trots allt två om det. Du är inte ensam ansvarig för denna situation. Har ni slarvat med skydd är det bådas fel, inte bara ditt. Var det en olycka - ja, då var det bådas olycka.

Ditt ex bestämmer inte hur du ska göra, men jag tycker att han har rätt att få veta samt säga sin mening.
    Det är både för att jag är rädd för själva aborten och det som kommer ut, att det ska göra ont och för att det faktiskt är ett foster och att det går emot en som människa och mamma att göra något sånt. Tog graviditetstestet idag och det stod gravid 1-2 veckor.
  • Anonym (M)
    Anonym (men gud) skrev 2024-12-29 19:06:13 följande:

Hej TS,
    Har du redan barn? Om inte hade jag behållit.

Jag hade först pratat med en barnmorska, sedan med exmannen. Lycka till!

En abort I tidigt skede behöver inte vara så omtumlande.

Hon har skrivit att hon redan har barn ihop med exmannen.
  • Anonym (g)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-12-29 20:03:16 följande:
    Du skämmer ut dig.
    Ja det gör personen men också du. Det där med att sparka på någon som ligger ner är inte snällt. Att be om råd i en kris är inte att be om att få käftsmällar.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (g) skrev 2024-12-29 20:31:05 följande:
    Ja det gör personen men också du. Det där med att sparka på någon som ligger ner är inte snällt. Att be om råd i en kris är inte att be om att få käftsmällar.
    Du får naturligtvis tycka vad du vill. Jag anser inte att jag har sparkat på någon som ligger. Förklara gärna hur isåfall.

Jag står fast vid min åsikt. Min första kommentar var riktad direkt till ts. Om du läst den , om inte, gör det. Jag tycker som sagt att om man som vuxen, speciellt med barn sedan tidigare är rädd för att bli gravid och "det som absolut inte får hända" skall undvikas då bör man tänka på att när man har sex med motsatt kön, speciellt vid upprepade tillfällen oskyddat så kan en graviditet uppstå. Stor risk. Hur jobbigt det än är att höra det i en sådan här situation så kan det vara nyttigt att höra det och ta med sig. Och inte bara tröst. Men som jag skrev i första inlägget så tycker jag att hon kan berätta för exet om hon ska behålla, men kan också berätta inför en ev abort då de är två i detta och hon kan då få stöttning. Självklart kan misstag ske men anser inte att jag sparkat på någon som ligger. Om jag har det får du gärna hänvisa till det inlägget. Eller om du blandat ihop mig med någon annan.
  • Anonym (Lisa)

Däremot tycker jag absolut att flera kommentarer är elaka och enligt mig att "sparka på någon som ligger".

• Anonym (Lisa)

Ibland behöver man ge rak kritik. Går inte alltid att linda in i bomull.

• Anonym (Lisa)

#7 står absolut bakom det jag skrev. Inget elakt alls.

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Vad skulle ni göra i min situation? Behöver akut råd!