• Anonym (Vi för alltid)

Vad kan jag göra?

Jag träffade min sambo för tre år sedan och allt har gått i framåt fart mellan oss. Vi är i 40 års åldern, jag har idag två myndiga barn, han har 3 myndiga och en tonåring.
    Sedan start har jag fått kämpa för att imponera, jag har ställlt upp på det mesta. Fixat firanden i barnens ära såsom student, födelsedagar etc. Men jag får aldrig ett tack, mer att dom kommer när dom ska få något men visar noll intresse i övrigt. Nu märker vi mer o mer att de tar avstånd från pappan. De kommer bara om dom ska få middag eller låna något. Jag har ledsnat! mina barn bor hos oss på heltid och dyrkar marken min sambo går på.. De har en jättefin relation. Barnen tar sin mamma i försvar konstant fast dom inte har något att försvara. Vår relation är bra!
    Jag har strykt medhårs hela tiden men innan jul kom jag i trubbel med hans yngsta och hon balla ur totalt och har sedan dess bott hos sin mamma. Hon kom på julafton och tog emot julklapparna och sedan gick. Planen var att fira nyår med oss men hon väljer att vara med sina syskon för att slippa mig!
    Från ingenstans så avskyr hon mina barn och anser att sedan vi flyttade in så är den här familjen förstörd!
    Min sambo säger bara att vill dom inte vara med mig så tvingar jag ingen, hon kan bo hos sin mamma! 

Jag känner sådan skuld i att han förlorar sina barn en efter en pga mig o mina barn fast jag inte gjort annat än att ge o ge o ge dem? Vad hade ni gjort? 

• Svar på tråden Vad kan jag göra?
  • Anonym (dryg)
    Anonym (Vi för alltid) skrev 2024-12-30 13:36:26 följande:
    Vad kan jag göra?

Jag träffade min sambo för tre år sedan och allt har gått i framåt fart mellan oss. Vi är i 40 års åldern, jag har idag två myndiga barn, han har 3 myndiga och en tonåring.
    Sedan start har jag fått kämpa för att imponera, jag har ställlt upp på det mesta. Fixat firanden i barnens ära såsom student, födelsedagar etc. Men jag får aldrig ett tack, mer att dom kommer när dom ska få något men visar noll intresse i övrigt. Nu märker vi mer o mer att de tar avstånd från pappan. De kommer bara om dom ska få middag eller låna något. Jag har ledsnat! mina barn bor hos oss på heltid och dyrkar marken min sambo går på.. De har en jättefin relation. Barnen tar sin mamma i försvar konstant fast dom inte har något att försvara. Vår relation är bra!
    Jag har strykt medhårs hela tiden men innan jul kom jag i trubbel med hans yngsta och hon balla ur totalt och har sedan dess bott hos sin mamma. Hon kom på julafton och tog emot julklapparna och sedan gick. Planen var att fira nyår med oss men hon väljer att vara med sina syskon för att slippa mig!
    Från ingenstans så avskyr hon mina barn och anser att sedan vi flyttade in så är den här familjen förstörd!
    Min sambo säger bara att vill dom inte vara med mig så tvingar jag ingen, hon kan bo hos sin mamma! 

Jag känner sådan skuld i att han förlorar sina barn en efter en pga mig o mina barn fast jag inte gjort annat än att ge o ge o ge dem? Vad hade ni gjort? 

Hon trivs inte i er påtvingade styvfamilj och väljer bort den. Det borde vara hennes fulla rätt, precis som ni tagit er rätten att skapa den.

Och när du räknar upp allt du gjort för dem, då verkar det som att du tycker att det ger dig rättigheter, eller att du kan utkräva tacksamhet. Det är inget bra sätt att bygga relation. Och i synnerhet som det låter som att du gjort saker som egentligen deras pappa borde göra. 

Om detta med styvfamiljen ska fungera så får du nog tagga ner och inte ha en massa förväntningar på andra människors känslor och agerande. Utan låt hans barn ha relationen med sin pappa och håll dig i bakgrunden.
  • Anonym (Vi för alltid)

Ja ett tack från vuxna barn kunde man ju önskat! Jag har bjudit med deras mamma på det mesta! För att dom ska känna en trygghet. Jag har tagit tag i hans dotters hälsa genom läkarbesök för att mamman inte verksr veta hur man gör. Men jag ska tagga ner och sluta bry mig så mycket menar du? Tagga ner? Jag har gjort allt för att hålla en rättvisa mellan våra barn? Mamman ville köpa en tröja för 1500:- till dottern och dottern räknade iskallt med att mamma köpte den åt henne. Jag dubbelkollade och då va inte fallet. För att dottern inte skulle bli ledsen så köpte vi den åt henne? Hon tog tröjan och åkte till mamma.. Man känner sin stampad på men du menar att jag ska tagga ner? 

Vi har bott ihop k två år? Ska jag backa och ge dem mera space med sin pappa? Ska jag ta mina barn och åka bort så dom får egentid? jag vill bara att alla ska va glada men istället blir allt bara värre och dom är avundsjuka på allt vi gör fast dom inte vill vara en del av det.

• Dexter dot com

Eftersom hans barn ogillar dig så hade jag blivit särbo tills hans barn flyttat hemifrån. Att tvingas leva under samma tak med personer man ogillar är ett rent helsike .

• Anonym (dryg)
    Anonym (Vi för alltid) skrev 2024-12-30 14:07:26 följande:

Ja ett tack från vuxna barn kunde man ju önskat! Jag har bjudit med deras mamma på det mesta! För att dom ska känna en trygghet. Jag har tagit tag i hans dotters hälsa genom läkarbesök för att mamman inte verksr veta hur man gör. Men jag ska tagga ner och sluta bry mig så mycket menar du? Tagga ner? Jag har gjort allt för att hålla en rättvisa mellan våra barn? Mamman ville köpa en tröja för 1500:- till dottern och dottern räknade iskallt med att mamma köpte den åt henne. Jag dubbelkollade och då va inte fallet. För att dottern inte skulle bli ledsen så köpte vi den åt henne? Hon tog tröjan och åkte till mamma.. Man känner sin stampad på men du menar att jag ska tagga ner? 

Vi har bott ihop k två år? Ska jag backa och ge dem mera space med sin pappa? Ska jag ta mina barn och åka bort så dom får egentid? jag vill bara att alla ska va glada men istället blir allt bara värre och dom är avundsjuka på allt vi gör fast dom inte vill vara en del av det.

Ja, det är väl föräldrarna som ska vara föräldrar till barnen? Inte du? 
    Varför tar inte pappan tag i tex läkarbesök om nu mamman inte kan? 

Och ett tack kan du inte förvänta dig om ingen bett dig om något. 
    Och varför skulle dottern inte ta med sig tröjan dit hon är? Ska den ligga hos er och inte användas? Varför känner du dig stampad på för att hon använder en tröja som hon fått?

Du ska backa och låta pappan vara pappa. Du behöver inte lämna hemmet, men du kan låta bli att lägga dig i och ta över saker du inte har med att göra. 

Rättvisa i en styvfamilj med barn från olika familjer existerar inte, det kan du lägga ner direkt. 

Du låter sjukt otrevlig i ditt svar här till mig nu, så jag förstår om hans barn vill hålla avstånd till dig. Det skulle jag också velat om jag tvingades bo ihop med dig. Synd bara att relationen med pappan också går förlorad, men om han överlåter sitt föräldraansvar på dig så kanske deras relation inte är så mycket att ha ändå. 
  • Jemp

Din sambo låter ju knappast som en engagerad pappa så varför ska hon dit om hon inte trivs? 

En kräver stor tacksamhet, föräldern visar att barnet är oviktigt. 

• Anonym (Isabelle)

Jag tycker också att läkarbesök, student osv ska vara pappans huvudansvar. Sedan kan du såklart hjälpa till ibland. Det där med tröjan var no no tycker jag. Så gör man inte. Blir att man kör över mamman ja. Jag tycker inte att du verkar vara en dålig person eller styvmamma, du verkar vilja väl. Men ja, kanske backa lite. Nej det är väldigt tråkigt ifall alla hans barn tar avstånd. Vill inte din man reda ut detta? Styra upp så ni kan sitta och prata och komma fram till något? Där barnen kan bli lyssnade på och tas på allvar. Hade blivit sårad om jag var "barn" och min förälder bara ryckte på axlarna och bara jaha vill hon inte vara här så behöver hon inte.

Ni är många. Det är många känslor att ta hänsyn till. Ni måste prata. Kram

• Tecum

Jag tycker din sambo har rätt, är dottern otrevlig och inte vill bo hos er kan hon bo hos mamman. Det är inget du ska ha dåligt samvete för.
    För övrigt håller jag med övriga, tagga ner och sluta smöra för hans barn. Den relationen ska pappan sköta, du ska vara neutralt vänlig.

Svar på tråden Vad kan jag göra?