• Anonym (Gravid1)

Bli bjuden på mat innan man berättat

Jag är gravid i vecka 8 och vi har inte berättat för någon än. Idag, nyårsafton, ska vi bli bjudna på mat av min kusin och hennes man som gillar att laga "fin mat" som ostron, råbiff, tartar mm och jag är lite orolig för vad jag ska göra, säga om vi blir bjudna på något som gravida inte bör äta. Är det någon som har något förslag om hur jag ska hantera situationen eller vad jag ska säga?

• Svar på tråden Bli bjuden på mat innan man berättat
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Gravid1) skrev 2024-12-31 10:06:41 följande:
    Nä precis, vet inte heller hur stor "risk" som är med att äta exempelvis blodigt kött en gång. Det är därför jag vill ha råd och få höra andras åsikter och eventuella erfarenheter 
    Med din historik, vill du verkligen chansa på att bli dålig....?
  • Anonym (Ok)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-12-31 10:05:47 följande:
    Tartar och råbiff till exempel. Man ska även undvika rökt mat och andra liknande saker. Du kan googla om du vill veta mer.
    Och hur vanligt är det att bjuda på råbiff?

Undvika är ju inte samma sak som att aldrig äta lite grann. 
  • Anonym (H)
    Nä precis, vet inte heller hur stor "risk" som är med att äta exempelvis blodigt kött en gång. Det är därför jag vill ha råd och få höra andras åsikter och eventuella erfarenheter 

Det kan räcka med en gång. Ofta är det ingen fara, men man vet aldrig när det är risk. 

Antingen skulle jag berätta eller vara fräck och låtsas vara mer kräsen än jag är och helt enkelt inte äta det. Men hellre att de tycker du är bortskämd och oartig än att riskera att få i sig listeria eller toxoplasma. Men hade kanske valt att berätta beroende på.

Vi förlorade också en graviditet precis innan kub för två år sen och var gravid det nyåret. Vi berättade inte, utan jag valde att inte äta förrätten och bad om väl stekt huvudrätt. 

Hade jag ätit det hade jag alltid funderat på om det var orsaken till missfallet eller inte. Vid nyår var jag bara i vecka 6.

• Anonym (Ok)
    Anonym (Gravid1) skrev 2024-12-31 10:02:02 följande:
    Vi har förlorat 4 graviditeter tidigare och har bestämt att inte berätta innan vi varit på ultraljudet den 13/1.
    Då känns det märkligt att ni överhuvudtaget tackade ja. 
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Ok) skrev 2024-12-31 10:19:43 följande:

Undvika är samma sak som låt bli. Och enligt ts har de där en tendens att bjuda på allt möjligt konstigt.
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Ok) skrev 2024-12-31 10:19:43 följande:

Anledningen till att man inte ska äta det är att det kan innehålla bakterier som skadar fostret. Det räcker alltså med en gång om det just den gången finns såna bakterier i. 
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Gravid1) skrev 2024-12-31 10:02:02 följande:
    Vi har förlorat 4 graviditeter tidigare och har bestämt att inte berätta innan vi varit på ultraljudet den 13/1.

Då får ni nog ställa in. Skyll på magsjuka. 

Du kan hitta på en nödlögn om maten, men de kommer ju att fatta att du ljuger och att det egentligen handlar om en graviditet. 

• Anonym (?)
    Anonym (Linda) skrev 2024-12-31 10:30:45 följande:
    Anledningen till att man inte ska äta det är att det kan innehålla bakterier som skadar fostret. Det räcker alltså med en gång om det just den gången finns såna bakterier i. 
    Vilken mat är säker att äta och kan inte innehålla bakterier?
  • Anonym (Ok)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-12-31 10:26:19 följande:
    Undvika är samma sak som låt bli. Och enligt ts har de där en tendens att bjuda på allt möjligt konstigt.
    Nej, det är inte samma sak. Om det är farligt så är det förbjudet. 
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Ok) skrev 2024-12-31 10:37:01 följande:
    Det finns en massa farliga saker som inte är förbjudna. 
  • Anonym (Linda)
    Anonym (?) skrev 2024-12-31 10:36:14 följande:
    Vilken mat är säker att äta och kan inte innehålla bakterier?
    All mat kan innehålla bakterier och andra mikrober. Viss mat har förhöjd risk att innehålla mikrober som kan skada mänskliga foster. Dessa livsmedel avråder Livsmedelsverket gravida från att äta. 
  • Hjelm

Om du annars äter denna mat med glädje och även dricker alkohol, och plötsligt inte vill äta detta och håller dig till alkoholfritt kommer alla att fatta att du är gravid oavsett vilka vita lögner du drar.
    Lika bra att säga att du är gravid och be dem att inte sprida det.
    Det enda stensäkra sättet att inte låta dem veta att du är gravid är att inte gå på festen.

• Anonym (J)
    Brukar du äta råbiff hos din kusin? 
    Om inte kan du säga att du inte klarar av att äta rått kött.
    Visst ska man vara artig och försöka äta vad som bjuds , men alla klarar inte att äta rått kött , blod och liknande.
    Men älskar du råbiff i vanligt fall är det krångligare.
  • Emiz

Näringen ställ in. Skyll på sjuka. Magsjuka eller liknande. Går mycket sånt nu. Eller gå dit, ät det du kan äta, sedan dela lite i t.ex tartaren så det ser ut som du smakat. Sedan ssäg bara om de frågar, tack det var jättegott men räcker för mig jag känner mig lite bubblig i magen just nu. Tror det beror på frukosten, vi blandade nog för många saker.

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Ok) skrev 2024-12-31 10:37:01 följande:
    Det är ingen som förbjuder gravida att äta råbiff likväl som de kan röka en hel limpa cigaretter på en vecka om de vill. Matråd för gravida är RÅD som baseras på lämplighet.
  • Anonym (trixig)

Detta borde du nog ha tänkt på lite tidigare tycker jag.

Enklast vore att säga att du för tillfället äter vegetariskt för att lugna immunförsvaret i kroppen, då du hört att det ska vara bra om man vill bli gravid. Då hade alla råbiffar och rosa kött försvunnit från menyn vips bara.

Alkohol kommer man undan med att man äter antibiotika för UVI eller måste köra.

• Anonym (Ok)
    Anonym (trixig) skrev 2024-12-31 13:45:05 följande:

Detta borde du nog ha tänkt på lite tidigare tycker jag.

Enklast vore att säga att du för tillfället äter vegetariskt för att lugna immunförsvaret i kroppen, då du hört att det ska vara bra om man vill bli gravid. Då hade alla råbiffar och rosa kött försvunnit från menyn vips bara.

Alkohol kommer man undan med att man äter antibiotika för UVI eller måste köra.

Ja, det känns ju hyggligt att säga det samma dag festen är. Snacka om att vara respektlös mot värdparet.
  • Anonym (H)
    Anonym (Ok) skrev 2024-12-31 16:08:09 följande:
    Ja, det känns ju hyggligt att säga det samma dag festen är. Snacka om att vara respektlös mot värdparet.
    Haha ja verkligen 😂 då är det bättre att lämna det på tallriken eller berätta sanningen. Tänker lämnar man det på tallriken kan man ändå be om ursäkt när man senare berättar om graviditete, att man kanske betedde sig oartigt .
Svar på tråden Bli bjuden på mat innan man berättat