Mayjel skrev 2025-01-02 01:08:26 följande:
Vad är grejen med att vara en bitter Karen mot folk som vill förändra sina liv?
Xenia skrev 2025-01-02 00:56:36 följande:
Jag känner inte alls igen detta. Så många trådar där kvinnor beskriver män som är själviska, lata, känslokalla, män som man tycker de borde ha lämnat för länge sedan. Finns förstås män som berätta om sådana kvinnor också. Folk brukar då råda till parterapi eller egen terapi, särboförhållande, separation, kontakta kvinnojour etc.
Problemet brukar vara att TS av någon anledning inte kan förmå sig att lämna sin man/fru etc trots att nästan alla i tråden uppmanar hen till det.
Ibland verkar det som TS öht inte vill ha några råd och tips, bara få avreagera sig en stund.
+ 1.
Enligt min erfarenhet är det snarare män som gärna vill pådyvla skuld och skam gentemot kvinnor som vill skiljas från sina män.
Antagligen för att de själva är bitterpittar som blivit lämnade av sina fruar för att de var för odugliga och passiva.
Samma typ av män som slänger sig med misogyna stämplingar som "Karen" eller "catlady". Båda arketyper lika löjliga som de är verklighetsfrånvända.
Jag tror det är väldigt blandat
Det är ju klart att bitterpittar som en Kevin blir lämnade och kanske inte kan ha så höga krav på partner vilket antagligen bekräftar för vissa av dem att kvinnor är som en Karen, en självuppfyllande profetia.
"
Båda arketyper lika löjliga som de är verklighetsfrånvända."
Trollhumor ingår i arketypen, den som klagar är en Karen.
Xenia skrev 2025-01-02 00:56:36 följande:
Jag känner inte alls igen detta. Så många trådar där kvinnor beskriver män som är själviska, lata, känslokalla, män som man tycker de borde ha lämnat för länge sedan. Finns förstås män som berätta om sådana kvinnor också. Folk brukar då råda till parterapi eller egen terapi, särboförhållande, separation, kontakta kvinnojour etc.
Problemet brukar vara att TS av någon anledning inte kan förmå sig att lämna sin man/fru etc trots att nästan alla i tråden uppmanar hen till det.
Ibland verkar det som TS öht inte vill ha några råd och tips, bara få avreagera sig en stund.
Finns ju såna män men det finns ju också Karens som tycker att det stämmer på majoriteten.