Ta emot eller tacka nej (gammal mamma)
Hur skulle ni resonera. Min sambos mamma är 85, bort fortfarande hemma i samma villa som hon och sambons pappa köpte för över 50 år sedan. Huset har därför mycket prylar och småsaker och varje gång vi är där försöker hon ge oss grejer. Prydnadssaker, porslin, julpynt, små möbler och på senare tid även kläder till mig. Sambon och jag flyttade ihop för ett antal år sedan och vi hade var sitt komplett hushåll då så vi har ägnat mycket tid åt att rensa och sälja. vi vill inte ha ett hem överlamrat med prylar och hans mammas saker är inte alls vår stil. Men det är svårt att säga nej hela
tiden och samtidigt känns det fel att tacka ja och sen slänga sakerna (eller skicka till återbruk). Det är dessutom nästan alltid jag som får frågan om vi vill ha något då sambon ofta behöver hjälpa till med något praktiskt i huset när vi är där och min roll har blivit att umgås med hans mamma. Då hon är så pass gammal som hon är så
hälsar vi på i princip varje vecka så det här börjar tära lite på mig.
Min sambo tycker bara jag ska säga nej, men det är jobbigt.
Finns det andra i liknande sits. Hur bör man gå tillväga för att inte såra en gammal dam?