• Anonym (Ts)

Ta emot eller tacka nej (gammal mamma)

Hur skulle ni resonera. Min sambos mamma är 85, bort fortfarande hemma i samma villa som hon och sambons pappa köpte för över 50 år sedan. Huset har därför mycket prylar och småsaker och varje gång vi är där försöker hon ge oss grejer. Prydnadssaker, porslin, julpynt, små möbler och på senare tid även kläder till mig. Sambon och jag flyttade ihop för ett antal år sedan och vi hade var sitt komplett hushåll då så vi har ägnat mycket tid åt att rensa och sälja. vi vill inte ha ett hem överlamrat med prylar och hans mammas saker är inte alls vår stil. Men det är svårt att säga nej hela
    tiden och samtidigt känns det fel att tacka ja och sen slänga sakerna (eller skicka till återbruk). Det är dessutom nästan alltid jag som får frågan om vi vill ha något då sambon ofta behöver hjälpa till med något praktiskt i huset när vi är där och min roll har blivit att umgås med hans mamma. Då hon är så pass gammal som hon är så
    hälsar vi på i princip varje vecka så det här börjar tära lite på mig. 

Min sambo tycker bara jag ska säga nej, men det är jobbigt. 

Finns det andra i liknande sits. Hur bör man gå tillväga för att inte såra en gammal dam?

• Svar på tråden Ta emot eller tacka nej (gammal mamma)
  • Anonym (Lisa)

Säg nej tack och att ni inte har plats. Fråga om hon behöver hjälp med att rensa ut och lämna till återbruket. 

• Anonym (Fin mamma)

Fin mamma som tänker på er och vill hjälpa till med det hon kan. Förstår att det är svårt att säga nej. 

Erbjud er istället att hjälpa till att rensa huset och köra grejer till välgörenhet. Eller gå igenom och se om ni kan sälja vissa saker så att hon får en slant för det. 

• Lönnsirap

Utifrån att huset är välfyllt och mamman har hög ålder hade jag siktat på att försöka göra vardagen mer praktisk för svärmor, genom att rensa ut sådant som hon vill bli av med på annat sätt än hemma hos er. 

Så, fokusera inte på ert hem, utan hjälp henne få det bekvämt och rensa sådant som förr eller senare ändå måste bort.

• Anonym (Hej)

Är hon ofta hos er och skulle kunna se att sakerna från henne saknas?

Har arbetat inom äldreomsorgen och där är det vanligt att brukare vill ge saker till oss men det är strängt förbjudet att ta emot. Är ni istället typ av släkt så är det bara att ta emot och ge till återbruk. Det är känslan av att få ge något som för vissa är så viktig. Ibland gjorde det ont att behöva säga nej pga att vårdtagaren såg så ledsen ut men då brukade jag förklara att så ser bestämmelser ut. 

Så se det som en varannan ja och varannan nej. Du behöver ju inte tacka ja till allt. Och lämnar du till secondhand så har du ju inte sålt något och tagit pengarna själv.

Eller försök förklara att ni har så mycket saker så nu får inte mera plats. Men att ni kan hjälpa henne rensa och sälja samt lämna på närmsta secondhand.

Det är oftast lättare att förklara läget än man tror. Men just glädjen i ansiktet när personen vill ge som förbyts till sorgsen när jag inte tar emot är jobbig. Så är det. Men det går över.

• Anonym (ålder)

Det är väl rätt naturligt att på ålderns höst försöka göra sig av med lite saker, och då gärna ge bort sånt man själv tycker har ett värde. Säkert hoppas och tror hon att ni blir glada att få hennes saker. 

Så om du vill göra henne glad, ta emot sakerna och göm undan eller återbruka dem sen. Ni kommer ändå att få göra detta när hon går bort, så ni kan se det som en gradvis utrensning redan nu.

Eller så säger ni bara som det är, att ni inte vill ha hennes saker. Då kanske hon blir ledsen om det är saker hon tycker är fina och vill ge er. Eller så vill hon främst bli av med dem, och då kan ni ju erbjuda att ta ett lass till återvinning då och då för att påbörja rensning av huset. 

• Anonym (B)

Skulle uppmuntra till att skänka till välgörenhet. Typ berätta om ett bra ställe ni hittat och att de behöver grejerna mycket mer än ni gör.

• Anonym (Ts)
    Anonym (B) skrev 2025-01-03 10:38:16 följande:

Skulle uppmuntra till att skänka till välgörenhet. Typ berätta om ett bra ställe ni hittat och att de behöver grejerna mycket mer än ni gör.

Hon går lite då och då med en kasse till Röda Korset. Men sen sparar hon saker hon av någon orsak vill ge till oss. Sånt hon tycker är extra fint. Det är ju jättesnällt men jag får känslan av att hon ser oss som ett ungt par som håller på att sätta bo. Inte två 50-åringar som redan har allt vi behöver och lite till.
  • Anonym (ålder)
    Anonym (Ts) skrev 2025-01-03 10:45:32 följande:
    Hon går lite då och då med en kasse till Röda Korset. Men sen sparar hon saker hon av någon orsak vill ge till oss. Sånt hon tycker är extra fint. Det är ju jättesnällt men jag får känslan av att hon ser oss som ett ungt par som håller på att sätta bo. Inte två 50-åringar som redan har allt vi behöver och lite till.
    Det naturliga är ju egentligen att de äldre ger vidare till de yngre.

Men det är satt ur spel nu när folk lever så länge att även barnen hunnit bli gamla innan de äldre går bort, plus att alla har ekonomi att skaffa sitt eget och därmed blir allt petigare med vad man vill ha och inte.

Ingen vill ha morsans gamla svarvade ljusstakar eller fula glas när man har råd att köpa exakt det man tycker passar. Så skapas slit- och slängsamhället och det har ju pågått rätt länge nu. 
  • Anonym (Ts)
    Lönnsirap skrev 2025-01-03 10:19:32 följande:

Utifrån att huset är välfyllt och mamman har hög ålder hade jag siktat på att försöka göra vardagen mer praktisk för svärmor, genom att rensa ut sådant som hon vill bli av med på annat sätt än hemma hos er. 

Så, fokusera inte på ert hem, utan hjälp henne få det bekvämt och rensa sådant som förr eller senare ändå måste bort.

Jo det är nog det mest rationella. Jag vet inte hur det skulle gå. Hon fastnar i långa utläggningar om var hon köpt någon gammal skål eller ljusstake. För att inte tala om allt som min sambos pappa snidat och snickrat. Vi tror inte hon kommer bo kvar i huset så länge så jag gissar att min sambo skjuter på utrensningen. 

Sen vet jag inte hur mycket det är hon vill bli av med sakerna och hur mycket det handlar om att hon vill att vi ska ta hand om dem. 
  • Postman

Säg vänligt men bestämt nej, förklara att ni har det mesta. Ta endast emot det som kanske har nåt värde för er och ert hem. Det kan kännas lite svårt i början men kommer bli bättre sen. Det är asjobbigt att dra hem en massa prylar man egentligen inte vill ha. 

• Anonym (ålder)
    Anonym (Ts) skrev 2025-01-03 10:50:14 följande:
    Jo det är nog det mest rationella. Jag vet inte hur det skulle gå. Hon fastnar i långa utläggningar om var hon köpt någon gammal skål eller ljusstake. För att inte tala om allt som min sambos pappa snidat och snickrat. Vi tror inte hon kommer bo kvar i huset så länge så jag gissar att min sambo skjuter på utrensningen. 

Sen vet jag inte hur mycket det är hon vill bli av med sakerna och hur mycket det handlar om att hon vill att vi ska ta hand om dem. 
    Hon önskar att ni ska vara lite engagerade i hennes liv och sakerna som betytt mycket för henne. 
  • Anonym (Laura)

Ja, alltså, det kanske är en idé att din sambo pratar med sin mamma om det här, om han kan vara lite smidig? När min mormor och farmor började med sånt där kallade mina föräldrar det att dom "dödsstädade". Att de liksom ville göra det enklare för när de skulle gå bort och delvis såklart för att de ville ge bort saker som de trodde vi skulle uppskatta. 

Det kan ju vara smart at antingen hjälpa henne gå igenom sina grejer och hjälpa henne rensa ut lite saker om ho själv upplever att det är överväldigande i hennes ålder att ha saker som har samlats på hög i 50 år. 

• Anonym (Ts)
    Anonym (ålder) skrev 2025-01-03 11:07:07 följande:
    Hon önskar att ni ska vara lite engagerade i hennes liv och sakerna som betytt mycket för henne. 
    Ja, jag förstår det och tro mig vi ägnar mycket tid åt att prata med henne och höra hennes historier (även om det är sjunde gången för hon börjar bli ganska vimsig). Men vi vill ändå inte ha mer prylar i vårt hem. Gör det oss till elaka människor?
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Ts) skrev 2025-01-03 11:26:50 följande:
    Ja, jag förstår det och tro mig vi ägnar mycket tid åt att prata med henne och höra hennes historier (även om det är sjunde gången för hon börjar bli ganska vimsig). Men vi vill ändå inte ha mer prylar i vårt hem. Gör det oss till elaka människor?
    Nej. Man måste inte bli en mini-hoarder för att inte andra ska känna sig sårad. Tacka för omtanken men förklara att ni inte kan ta emot allt som erbjuds, ni har varken behov eller plats. Föreslå att låta sakerna gå till försäljning, välgörenhet eller återvinning.
  • Anonym (Milla)

Jag brukar svara att jag behöver inget men jag kan ge saker vidare till andra om hon vill rensa ut lite. 

• Anonym (ålder)
    Nej, hur kommer du fram till den tolkningen? 
  • Lönnsirap
    Absolut inte, man får lov att faktiskt inte tycka att samma saker är viktiga och intressanta som gamla människor. Däremot gör man alla en tjänst genom att faktiskt lägga fokus på rätt sak. Såsom att faktiskt inse att det gör henne glad att saker kommer vidare och att få lov att berätta.

Likaså gör det troligen dig lite gladare av att veta att saker man äger gör man faktiskt själv vad tusan man själv vill med. Och det går vanligtvis därför bra att ge vidare. Såvida det inte finns andra intresserade. I såfall startar ni en tråd/konversation med dessa människor och påbörjar att de också är med i processen.
  • Anonym (Micke)

Damen mår bra av att ge er saker. Att dom kommer till användning.
    Har varit i samma sits och jag tackade och var tacksam.
    Jag kunde göra detta pga av att jag har 250 m2 förvaringsyta på en loge.

För andra förstår jag att det blir svårare

Svar på tråden Ta emot eller tacka nej (gammal mamma)