Frustrerad över att alltid behöva driva på i relationen – är det bara jag?
Jag och min sambo har varit tillsammans i 6 år och bott ihop i 5. Vi har en bra relation, stabil ekonomi och trivs verkligen tillsammans ? vi är ett bra team. Men jag börjar känna en växande frustration som påverkar vår relation negativt: allt vi gör tillsammans sker på mitt initiativ. Han följer oftast med utan problem och är nöjd med livet, men jag känner mig ensam i att driva vårt liv framåt.
Nu står vi inför större livsval, som barn och giftermål, och jag orkar inte längre vara den som "säljer in" idéer eller driver på för att något ska hända. Här är några exempel:
Barn: Jag har tagit upp frågan, och han vill också ha barn, men han tar inget eget initiativ. Det känns frustrerande när vi har en biologisk klocka att ta hänsyn till.
Förlovning: Han vill förlova sig och säger att det kommer att ske inom ett år, men han vill göra det "på sitt sätt" och tycker inte att jag ska fria. Han vill inte heller diskutera bröllopsplaner innan förlovningen, eftersom "det blir i fel ordning". Här blir det återigen en fråga om att vänta ? och samtidigt har vi både tidsaspekter som bokningar och den biologiska klockan att tänka på om vi vill gifta oss innan barn.
Det kanske låter löjligt för vissa, men jag blir verkligen tokig. Är det så här resten av livet kommer att vara ? att jag antingen driver allt eller väntar på honom? Är det någon annan som varit i en liknande situation? Hur hanterar man det här? Jag är bara så less.