Marie1983 skrev 2025-01-04 14:08:33 följande:
Tack för ditt svar, det är intressant med olika resonemang.
Jag arbetar med målgruppen barn- och unga och en röd tråd bland dem som halkat ordentligt snett är att föräldrarna inte håller ordentlig koll på och kontakt med sina barn när de är ute. Självklart ljuger dessa barn på SMS och säger att de gör annat än de verkligen gör. Min dotter drar till med lögner lite då och då så tyvärr kan jag inte lita på henne så mycket just nu.
Jag tycker också att hon kan lära sig att det hör till hyfs att svara i telefonen.
Ja du... det handlar om uppfostran. Min 17 åring är väldigt noga med att höra av sig och meddela var hon är och vad hon gör, likaså är 14 åringen. Vi har haft den här dialogen väldigt länge. Men sen är det också så att:
1) vi vuxna hör av oss till varandra och meddelar var vi är. Om vi har kommit fram när vi ska någonstans eller om någon av oss ska hoppa på en sen buss för att åka hem osv osv osv. Det handlar om säkerhet. Skulle det hända något är det lättare att leta på en sträcka på 500 m än 50 km.
2) Vi bor långt ute på landet med skogen som enda granne. Det kan låta tryggt och säkert. Men vandrar man ut från stigen/grusvägen ramlar och bryter benet så är det inte säkert att man blir hittad. Så barnen har lärt sig att när de kommit hem från skolan med skolbussen och sedan promenerat 2 km hem så hör man av sig.
3) Ingen dialog med oss vuxna betyder att det blir inga fester med vänner eller annat kul. Men det har vi inte behövt ta till för våra ungar har fått lära sig vikten av kommunikation sedan innan de kunnat gå!
4) Vi gör samma till våra barn. Är vi vuxna iväg på något så meddelar vi ungarna att vi har kommit fram eller när vi kommer hem.
Vi har aldrig uttryckt att vi KRÄVER att barnen gör detta men vi har förklarat varför vi vill att det görs. Sen ser barnen hur jag och min man behandlar varandra och barn gör ju som vuxna gör. Jag vet vilka ungdomar mina barn hänger med. De är ofta hemma hos oss. Händer titt som tätt att dotterns vänner söker sig till mig för att prata om något eller att de kommer ner och frågar om de får stanna till middag. De flesta av mina barns vänner har jag känt sedan blöjstadiet och jag tycker om dem väldigt mycket.
Visst har våra ungar haft "kaxig tonårs attityd" men de har aldrig tappat det sunda förnuftet - än får väl tilläggas för man vet ju aldrig vad som händer.
Men i grund och botten så handlar det du beskriver om uppfostran. Din attityd är ganska bitsk och tråkig mot din dotter. Vad förväntar du dig tillbaka?