• Anonym (Rob)

Allt känns annorlunda

Varit ihop med min tjej i snart 1 år.
    För någon månad sen dog en nära släkting till mig och jag fick en riktig chock då det kom plötsligt. Där och då vet jag att jag blev väldigt reserverad mot min flickvän, hörde av mig mer sällan och kort, ville till och med göra slut. Jag ville bara fly och vara ifred. Nu efter begravning och lite tid gått så känner jag mig som vanligt igen. Men nu är det min flickvän som är annorlunda. Uttryckt att hon märkte jag förändrades och hade på känn att jag ville lämna relationen. Hon var normal då, men är nu efter reserverad och konstig och nu tycker jag det känns som att hon vill göra slut. Hör av sig mindre osv. 

Detta söker mig och jag tycker det är väldigt jobbigt. Går det ens att rädda? Är det ens rätt att hon reagerar såhär när jag gick igenom något så jobbigt? Betyder det att vår reaktion inte är så stark kanske? Mår inte alls bra av detta och skulle kunna göra slut bara för att slippa ångesten men älskar ju henne. 

• Svar på tråden Allt känns annorlunda
  • Anonym (A)
    Anonym (Rob) skrev 2025-01-04 19:02:42 följande:
    Absolut, jag köper det. Men jag förstår inte varför hon iså fall inte väljer att göra slut. 
    Fråga henne
  • Anonym (Rob)
    Anonym (?) skrev 2025-01-04 20:35:01 följande:

Har du berättat allt detta för henne och bett om ursäkt för det? 

Du får ju också givetvis försöka lirka fram hur det är fatt med henne!!

Jag sa det var omständigheterna som gjorde det. Bekräftade att jag stundvis kände för att göra slut när hon sa hon fått den känslan men att jag inte alls kände så när jag kommit ur den värsta sorgen.
    Sen sågs vi lika mycket som innan men när vi var ifrån varandra hörde jag av mig mindre än vanligt.
    Jag köper att hon tyckte det var skitjobbigt och att jag kunde varit mer öppen men detta får mig också att fundera på om jag ser en framtid med någon som är väldigt konflikträdd och nästan känns som hon ger tillbaka med samma mynt nu i efterhand. Känns inte sunt någonstans. 
  • Anonym (Snart)
    Anonym (A) skrev 2025-01-04 20:37:29 följande:
    Ja precis man kan inte bara pausa relationen och tro att den andre står kvar.
    Exakt så!
  • Anonym (A)
    Anonym (Snart) skrev 2025-01-04 20:34:54 följande:
    TS skriver att hon kände att han ville lämna relationen. Så jag tycker inte att det är ett dugg konstigt att hon drar sig undan nu.
    Nej, det är inte svårt att förstå det
  • Anonym (Rob)
    Anonym (A) skrev 2025-01-04 20:37:29 följande:
    Ja precis man kan inte bara pausa relationen och tro att den andre står kvar.
    Relationen var inte pausad. Vi bodde i princip ihop dessa veckorna. 
  • Anonym (XYZ)
    Anonym (Rob) skrev 2025-01-04 20:38:17 följande:
    Jag sa det var omständigheterna som gjorde det. Bekräftade att jag stundvis kände för att göra slut när hon sa hon fått den känslan men att jag inte alls kände så när jag kommit ur den värsta sorgen.
    Sen sågs vi lika mycket som innan men när vi var ifrån varandra hörde jag av mig mindre än vanligt.
    Jag köper att hon tyckte det var skitjobbigt och att jag kunde varit mer öppen men detta får mig också att fundera på om jag ser en framtid med någon som är väldigt konflikträdd och nästan känns som hon ger tillbaka med samma mynt nu i efterhand. Känns inte sunt någonstans. 
    Nej, ingen av er hanterade det särskilt bra. Inse och ta ansvar för din del, nu skyller du bara på henne.
  • Anonym (A)
    Anonym (Rob) skrev 2025-01-04 20:40:24 följande:
    Relationen var inte pausad. Vi bodde i princip ihop dessa veckorna. 
    Du skrev att du hörde av dig sällan, hur går det till om man bor ihop
  • Anonym (A)
    Anonym (XYZ) skrev 2025-01-04 20:44:08 följande:
    Nej, ingen av er hanterade det särskilt bra. Inse och ta ansvar för din del, nu skyller du bara på henne.
    Håller med
  • Anonym (Rob)
    Anonym (A) skrev 2025-01-04 20:48:20 följande:
    Du skrev att du hörde av dig sällan, hur går det till om man bor ihop
    Det var inte sällan, men när vi jobbade eller var ifrån varandra var jag lite kortare och skrev inte lika ofta men det var ändå dagligen. Tycker inte man kan ha såna krav på någon som är helt förstörd av sorg. 
  • Anonym (Rob)
    Anonym (XYZ) skrev 2025-01-04 20:44:08 följande:
    Jag tar ansvar för min del. Men för mig är det ju över. Och under tiden var hon heller inte annorlunda. Det är som att hon blev annorlunda så fort jag blev normal igen. Känns som någon bestraffning för hur jag var då. 
  • Anonym (S)
    Anonym (Rob) skrev 2025-01-04 20:51:34 följande:
    Det var inte sällan, men när vi jobbade eller var ifrån varandra var jag lite kortare och skrev inte lika ofta men det var ändå dagligen. Tycker inte man kan ha såna krav på någon som är helt förstörd av sorg. 
    Och man kan kanske förstå att någon blir avståndstagande av att höra att den andre funderar på att göra slut...oavsett att du var i en kris så är det en ganska allvarlig sak att säga...
    Att vara den som står bredvid är jättetuft...helst om den andre sluter sig och pratar om att göra slut...kan du förstå det?
  • Anonym (Rob)
    Anonym (S) skrev 2025-01-04 20:58:49 följande:
    Och man kan kanske förstå att någon blir avståndstagande av att höra att den andre funderar på att göra slut...oavsett att du var i en kris så är det en ganska allvarlig sak att säga...
    Att vara den som står bredvid är jättetuft...helst om den andre sluter sig och pratar om att göra slut...kan du förstå det?
    Fast jag pratade inte om att göra slut. När jag var mig själv igen när det värsta hade lagt sig sa hon att hon fick den känslan och då bekräftade jag att jag i krisen tänkte tanken någon gång. Men det var ju i efterhand. Och det förstår jag såklart att det måste ha varit en jobbig känsla. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Rob) skrev 2025-01-04 20:51:34 följande:
    Du skrev att du hörde av dig mer sällan
  • Anonym (XYZ)

Du visade henne att du i svåra stunder inte vänder dig till henne för stöd utan tvärtom, drar dig undan och vill göra slut.

• Anonym (Rob)
    Anonym (A) skrev 2025-01-04 21:01:39 följande:
    Du skrev att du hörde av dig mer sällan
    Ja vi hörs ofta många gånger per dag, under de veckorna, två kanske var det färre gånger under dagarna. 
  • Anonym (Rob)
    Anonym (XYZ) skrev 2025-01-04 21:02:53 följande:

Du visade henne att du i svåra stunder inte vänder dig till henne för stöd utan tvärtom, drar dig undan och vill göra slut.

Det har funnits flera normala svåra stunder under vårt år tillsammans när jag inte betett mig på det viset som hon kan referera till. Ja, antar jag inte kommer någonstans här. Jag blir kraftigt dömd märker jag. 
  • Anonym (XYZ)
    Anonym (Rob) skrev 2025-01-04 21:05:01 följande:
    Det har funnits flera normala svåra stunder under vårt år tillsammans när jag inte betett mig på det viset som hon kan referera till. Ja, antar jag inte kommer någonstans här. Jag blir kraftigt dömd märker jag. 
    Du dömer henne och enbart henne.
    Var är din del i detta enligt dig?
  • Anonym (Rob)
    Anonym (XYZ) skrev 2025-01-04 21:11:57 följande:
    Du dömer henne och enbart henne.
    Var är din del i detta enligt dig?
    Min del är ju att jag ville fly och vara ifred i min sorg. Vilket jag försökt reda upp nu i efterhand. Tycker inte jag är skyldig till något annat? 
  • Anonym (Maria)

Förstår dig absolut, förlorade en förälder förra året och har under ett bra tag varit i sorg och är väl det fortfarande då det inte någonsin kommer försvinna helt. Förstår helt och hållet att du hade tankarna på annat då men antar att du sårat henne då du inte anförtrott dig till henne under sorgperioden och kanske är det först nu när du mår "normalt" igen som hon insett det och därför beter sig annorlunda. Skulle tro att ni behöver sätta er ned och verkligen prata igenom alltihopp, förklara för henne varför du drog dig tillbaka och samtidigt fråga henne varför hon gör detsamma nu. Om du vill att detta verkligen ska fungera och det inte går att ni bara pratar med varandra så kanske ni behöver gå och prata med någon professionell i det hela. Känslor och speciellt sorg kan vara riktigt jobbigt och ska absolut inte behöva förstöra ett förhållande är ju i dem stunderna som förhållandet verkligen sätts på prov om det i längden kommer fungera eller inte.

Svar på tråden Allt känns annorlunda