• Anonym (Orolig men kanske inte obefogat)

Paranoid eller problem - Alkoholkonsumtion

Har en kille som jag är orolig över. Och det som oroar mig är att jag inte vet om min objektivitet påverkas för mycket av att min pappa var alkoholist
    Och själv dricker jag väldigt sällan så det känns svårt för mig att veta om det är onormala mängder eller inte. 

Min kille är visserligen klok nog att välja att dricka folköl, så 3,5or, istället för starköl. Men det är också 50cl burkar. Och läste någonstans att 1 sån motsvarar 1 33cl starköl. 

Det är väldigt ofta som har ?bara tar ett par folköl?. Men det allra vanligaste är att han då dricker minst 6 st. 

Även om han säger att han bara ska ta 2-3 stycken så upplever jag det som att han inte kan låta bli att ta mer om det finns fler. 
    Han har också frågat vid flera tillfällen om vi inte ska öppna en flaska bubbel också när hans öl är slut just för att det då inte finns mer kvar. 

Han dricker inte varje kväl, delvis för att han också jobbar ett par kvällar i veckan, men det kan bli upp till 6 kvällar i värsta fall. 
    I bästa fall bara 2 kvällar, men just nu har han druckit 3-4 kvällar på raken, för han har varit ledig. Men tror faktiskt kan tar ett par öl många av de kvällar han kan.

I början när vi träffades så drack han nästan aldrig när vi bara satt och kollade film, men allt oftare så dricker han ?ett par? öl (dvs oftast 6) även när det bara är filmkväll. 

Tror delorsak till att det blivit så är att när jag börjat oroa mig om att han dricker för mycker så har jag betydligt mer sällan velat dricka tillsammans. 
    Vi gjorde ändå det en del i början, och det var ju trevligt och så, men när det allt för ofta blev allt för många flaskor och så så har jag inte velat göra det lika mycket och då har han börjat även när vi glor på tv. 

Så min fråga är nu vad ni andra säger. Är detta ett vanligt grabbdrickande eller är det värre än så?

Tack på förhand för hjälpen 🙏

• Svar på tråden Paranoid eller problem - Alkoholkonsumtion
    Anonym (Abc) skrev 2025-01-05 02:14:55 följande:

Vad man än dricker 6 burkar av dagligen så är det för mycket. Spelar ingen roll om det är öl, cola eller kaffe.

Sen är det ju väldigt oekonomiskt också.

Ja det blir ju trots allt 3 liter som han rätt lätt och snabbt klämmer i sig. 
    Nä verkligen inte ekonomiskt. 

Mkay skrev 2025-01-05 07:40:29 följande:

Märker du av att han blir påverkad när han dricker? 

Ja absolut. Hör det på rösten redan vid 3 st. 
  • Mkay
    Anonym (Orolig men kanske inte obefogat) skrev 2025-01-05 12:19:27 följande:
    Ja absolut. Hör det på rösten redan vid 3 st. 
    Dricker han så pass att han blir påverkad/berusad flera gånger i veckan är det kanske redan frågan om att han har ett problem med alkoholen redan. Hade jag varit dig hade jag tagit ett allvarligt snack med honom om det. Berätta om din erfarenhet med din pappa och att detta gör dig orolig/att du mår dåligt av det. Om han vägrar lyssna eller försöka förstå vad du säger och bara blir irriterad kommer det nog tyvärr inte blir bättre. 
    Anonym (Kim) skrev 2025-01-05 08:12:37 följande:

Du gör rätt i att oroa dig. Procenten är inte direkt avgörande. Jo tillsammans med mängden så klart. Det är grammen alkohol som är viktig. Han kommer ju upp i en rejäl mängd trots att han, som han säger själv, dricker 3,5or. Att can dricker själv och blir irriterad är heller inte bra. Skulle säga att det definitivt är ett riskbruk. Leder inte sällan till ett missbruk. Sätt er ner i lugn och ro och ta en diskussion kring det. Prata om dina farhågor och erfarenhet. Inget anklagande utan hur du upplever det. Är han villig till förändring? Ignorerar han det helt? Ser han inte problematiken så fundera på att gå vidare. Lämna honom. 

Jo precis, så är det ju. Och är ju lite så jag tänk, men ville bara checka av först så det inte är min oro eller så som överreagera. 
    Jag har också berättat om det med min pappa och min oro kring de det, och han är jätte förstående då, men verkar bli defensivt så fort det handlar om honom. 

Här om kvällen skulle vi kolla film och han frågade om det var ok att han köpte med ett par öl. Jag svarade att det var det så klart. Och han började dricka och så ha hämtade en till och en till och en til, och till sist kunde jag inte låta bli att fråga om det aldrig tog slut?
    Han svarade att han ju frågat om det var ok att han köpte med några öl. 
    Jag svarade att det var det ju, att jag bara trodde att det skulle innebära 2-3 stycken eftersom vi innan pratar om att det bara skulle vara en lugnt filmkväll. 
    Det visade sig att han köpt med ett 6-pack stora och sen ett par små också. 

Men visst, självklart måste han kunna dricka även om inte jag dricker eftersom jag dricker så sällan, men är ju som sagt mängden och frekvensen som oroar min. 

• klyban
    Anonym (Kvinna..) skrev 2025-01-04 23:08:02 följande:

Folköl liknar jag vid att dricka läsk. Med andra ord NOLL riska att bli det minsta påverkad även på ett 6 pack. Jag brukar dricka kanske 2-3 st nån gång ibland när sambon dricker läsk.

Skulle inte oroa mig det minsta om jag var du.

Det är enkelt att bli berusad på folköl och om det är dessa 3,5% vi pratar om.

Dock för TS är inte det speciellt mycket öl som så att dricka 2-3 såna.
    Men visst på sikt är det mycket kolhydrater och en del alkohol, dock i lite begränsad mängd.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (M)

Så utifrån dina inlägg så i genomsnitt dricker han närmare 30 cl sprit 3 kvällar i veckan. Det är ganska mycket med en sjuttis + några dl extra i veckan. Inga absurda mängder för en man men låter som ett riskbruk. Inte minst om det alltid ska vara öl med i bilden och det dricks så pass stora mängder.

Dricker man 3,5or i högt tempo så blir man berusad. Inte full men salongsberusad. Jag tycker din oro är befogad och att ni kan prata mer om hans alkoholbruk. Kanske kan han hålla sitt "ölande" till en dag i veckan istället. För sin egen hälsa och för din skull.

• Anonym (Hej)

Låt han ta ett sexpack folköl några gånger i veckan. Det är avslappnande att dricka folköl, då blir man som en man igen.

• Anonym (Abc)
    Anonym (Hej) skrev 2025-01-05 15:30:58 följande:

Låt han ta ett sexpack folköl några gånger i veckan. Det är avslappnande att dricka folköl, då blir man som en man igen.

Faktum är att öl ökar östrogennivåerna så man blir faktiskt lite mer som en kvinna. Googla öl östrogen och läs själv.

Det som oroar lite är också det faktum att han ofta säger att han behöver det ibland för att varva ner och att lugna ner hjärnan och tankarna.

Det oroväckande för mig där är att om man anser att man behöver dricka öl för det så borde man kanske hitta lite hälsosammare strategie, för vad händer när det är mycket hela tiden. Ska man då börja dricka även fast man jobbar dagen efter osv?

Tror också att det kan vara just riskbruk. 
    Och som sagt, när det bara är ibland så är det ju ingen fara, och inte heller något som oroar mig. 
    Det är när det blir både många öl och inte så många alkoholfria dagar som jag blir orolig?

• Anonym (Kvinna..)
    Anonym (Orolig men kanske inte obefogat) skrev 2025-01-10 19:58:24 följande:

Det som oroar lite är också det faktum att han ofta säger att han behöver det ibland för att varva ner och att lugna ner hjärnan och tankarna.

Det oroväckande för mig där är att om man anser att man behöver dricka öl för det så borde man kanske hitta lite hälsosammare strategie, för vad händer när det är mycket hela tiden. Ska man då börja dricka även fast man jobbar dagen efter osv?

Och som sagt, när det bara är ibland så är det ju ingen fara, och inte heller något som oroar mig. 
    Det är när det blir både många öl och inte så många alkoholfria dagar som jag blir orolig?

Herregud...byt kille...

Du är ju sjukligt orolig för ingenting!

Han kan utan problem dricka 2 st 6 pack FOLKÖL och ändå vakna nykter och jobba dagen efter. Om han ens lyckas få i sig så många, man blir väldigt mätt av folköl.
  • Just Precis

Tänker att man behöver ha fler tankar i huvudet här:

Kan han dricka på det sättet han gör utan att det får sociala konsekvense, påverkar jobb etc, dvs att det inte eskalerar? Jo mkt möjligt.

Är det bra för hans hälsa i längden? Näpp, sannolikt inte , särskilt inte om han inte rör på sig ordentligt med och regelbundet.

Är han beroende? Ja, så låter det. 

Beroende av alkohol, ja. Mer problematiskt än att röka? Eventuellt inte.

Mest oroad för hur det påverkar dig med din bakgrund TS, våga ställa krav.

• Anonym (Nykter förbund?)

Låt honom göra detta,vad är problemet?Livet är kort.Om det inte passar dig,gå vidare 

• Mkay
    Anonym (Kvinna..) skrev 2025-01-10 20:16:40 följande:
    Herregud...byt kille...

Du är ju sjukligt orolig för ingenting!

Han kan utan problem dricka 2 st 6 pack FOLKÖL och ändå vakna nykter och jobba dagen efter. Om han ens lyckas få i sig så många, man blir väldigt mätt av folköl.
    TS har ju skrivit att han lätt dricker 6 stycken på en kväll. 
  • Mkay
    Anonym (Orolig men kanske inte obefogat) skrev 2025-01-10 19:58:24 följande:

Definitivt riskbruk och låter som att han är beroende. Att ?behöva? alkohol för att fixa vardagen ibland är väldigt oroväckande. Jag själv som inte dricker om det inte är något speciellt tillfälle hade haft svårt att förstå detta och hade först försökt prata med honom. Vill han inte lyssna/blir defensiv hela tiden och inte vill ändra sig hade jag lämnat. Jag hade inte funkat med en sådan person men andra här kanske har en annan syn på detta. 
  • Anonym (Kvinna..)
    Mkay skrev 2025-01-10 23:46:08 följande:
    TS har ju skrivit att han lätt dricker 6 stycken på en kväll. 
    Jaha...ock? Kan jag också göra - lätt. Blir inte det minsta påverkad och kan självklart jobba dagen efter. Det är liksom FOLKÖL...
  • Mkay
    Anonym (Kvinna..) skrev 2025-01-11 00:00:20 följande:
    Jaha...ock? Kan jag också göra - lätt. Blir inte det minsta påverkad och kan självklart jobba dagen efter. Det är liksom FOLKÖL...

Du blir säkert påverkad utan att märka det själv. TS skrev att hon märker det på honom redan efter 3. om du läser igenom tråden så kan du läsa att just 1 folköl på 3,5 motsvarar en liten burk starköl så påverkad blir man visst det. Dricker du så mycket minst två dagar i veckan har du också riskbruk på alkohol, grattis! 

50 cl folköl motsvarar ett standardglas (=33 cl starköl) och riskbruk är definierat på följande sätt: 

Kvinnor

4 standardglas eller mer per tillfälle

Mer än 9 standardglas per vecka

Män

5 standardglas eller mer per tillfälle

Mer än 14 standardglas per vecka

https://folkhalsaochsjukvard.rjl.se/dokument/evo/0f6b7ddf-3e4f-4b67-b23f-830a8e1b5a40

https://www.omsystembolaget.se/min-halsa-och-alkohol/alkoholberoende-och-medberoende/ofarligt-drickande/

• Anonym (M)
    Anonym (Kvinna..) skrev 2025-01-11 00:00:20 följande:
    I call bullshit. Jag är man, stor, väger in riktigt tungt, dricker regelbundet och inte ens jag sveper ett sexpack utan att bli påverkad.

Med folköl handlar det om hur man dricker. Ett par öl under några timmar så blir du inte märkbart påverkad. Men ett sexpack på kort tid och tom mage så bränner det till. Du skrev förut att man lätt kan dricka 2 6-pack på en kväll. Det är över 50 cl starksprit. Är man inte bakis efter det så är man rätt hårt alkoholiserad.
Svar på tråden Paranoid eller problem - Alkoholkonsumtion