• VandrandeRiddaren

Promenera på vintern

Rätt så grundläggande fråga men jag skulle verkligen vilja promenera varje dag och gå minst 10 000 steg varje dag. Enda problemet är att nu är det vinter. Det är svinkallt ute så att jag fryser väldigt mycket. Jag har inga bra kläder för detta. För det andra, även om jag skulle ha det är det väldigt halt ute. Blir avis på länder utan snö och ishalka. 

Hur gör jag för att promenera trots vintern? Förra vintern var jag mest inomhus men jag har tröttnat på det nu.

• Svar på tråden Promenera på vintern
  • Anonym (d)
    Anonym (Jo) skrev 2025-01-05 21:21:48 följande:
    Vilket fint foto
    Tack, det är från ett naturreservat i södra Visby. Jag brukar ofta gå där då det ligger nära mitt hem.
  • Anonym (12345)
    Anonym (d) skrev 2025-01-06 13:06:09 följande:
    Tack, det är från ett naturreservat i södra Visby. Jag brukar ofta gå där då det ligger nära mitt hem.
    Å, visst är det där Getfällan eller vad den heter finns?

Gotland är så vackert!
  • Anonym (d)
    Anonym (12345) skrev 2025-01-07 04:04:41 följande:
    Å, visst är det där Getfällan eller vad den heter finns?

Gotland är så vackert!
    Nej, detta heter "Södra Hällarna" och ligger snett ovanför Visby hamn. 

Ja, visst är det. Skulle aldrig flytta härifrån frivilligt!
  • Anonym (Molly)

Åh, jag tycker vintern är bästa promenadårstiden. Jag går dels som "transportmedel", till och från jobbet, affären, vänner, bussen, stallet, dels extrapromenader för att det är skönt. Min rygg och min hjärna mår bra av det.

Externa broddar funkar bra. Lika bra som skor med inbyggda broddar, men mycket billigare och lättare att variera. Täckkjol är ett smidigt plagg att dra på och av. Mössa och vantar förstås och reflexer är viktigt såklart. Men man håller sig ju i rörelse. Jag fryser lätt inne eller stillasittande men inte lika lätt när jag går ute.

• Anonym (12345)
    Anonym (d) skrev 2025-01-07 05:33:26 följande:
    Nej, detta heter "Södra Hällarna" och ligger snett ovanför Visby hamn. 

Ja, visst är det. Skulle aldrig flytta härifrån frivilligt!
    Jag var tvungen att googla. Det är nog Högklint jag tänker på:)
    Och den där "getfållan" heter nog Getsvälten förresten.

Förstår att du aldrig vill flytta! Det är väldigt vackert och speciell natur med kalksten och underligt formade enar. Har besökt ön några gånger, vår och höst var bäst. Sommar, nja. Bilköer och trängsel, vilket är det man vill komma ifrån.
    Hade jag varit gotlänning så hade jag nog utvecklat ett enormt ogillande av turister som skräpar ner och skränar och får alla stränder att bli fullpackade hela sommaren. Men visst lever många på Öjn av den också, tänker bara att det måste bli väldigt tröttsamt i längden.
  • VandrandeRiddaren

Tack för alla tips nu är jag ute och går med skidbyxor från Peak Performance, vinterjacka med ett underställ i ull (merinoull) och fryser inte ett dugg! Det är dock varmare nu men ändå. Tror inte jag skulle fattat det där med ull vs bomull om det inte var för era tips så tack så mycket! Nu ska jag bara komma upp i 10 000 steg minst!

• Spucks
    VandrandeRiddaren skrev 2025-01-08 18:47:00 följande:

Tack för alla tips nu är jag ute och går med skidbyxor från Peak Performance, vinterjacka med ett underställ i ull (merinoull) och fryser inte ett dugg! Det är dock varmare nu men ändå. Tror inte jag skulle fattat det där med ull vs bomull om det inte var för era tips så tack så mycket! Nu ska jag bara komma upp i 10 000 steg minst!

Heja! Skrattande
  • Anonym (Annica)
    VandrandeRiddaren skrev 2025-01-08 18:47:00 följande:

Bra jobbat! 
    Det ser ut som om du är väldigt stillasittande resten av dagen, så försök att komma ut på två promenader per dag, om det går. 
    Täckbyxor är ofta för varmt att promenera i, eftersom de är så varma och täta, (särskilt om det inte blåser) så tänk på att du kan ha dina långkalsonger under vilka byxor som helst.
    Hoppas vi får se en skärmdump imorgon också!

• Anonym (Annelie)

Nu är det plusgrader då räcker en lättviktsjacka för mig. Broddar är bra om det är halt

• VandrandeRiddaren
    Anonym (Annica) skrev 2025-01-08 20:55:29 följande:

Bra jobbat! 
    Det ser ut som om du är väldigt stillasittande resten av dagen, så försök att komma ut på två promenader per dag, om det går. 
    Täckbyxor är ofta för varmt att promenera i, eftersom de är så varma och täta, (särskilt om det inte blåser) så tänk på att du kan ha dina långkalsonger under vilka byxor som helst.
    Hoppas vi får se en skärmdump imorgon också!

Jo det är bra tips. Idag hade jag tenta kl. 9 till 2, sen var jag rätt trött. Men tog en promenad nu på kvällen, samma klädsel som igår. Tycker skidbyxorna funkar helt ok, har bara dem på mig och inget annat längs bena. 

• Anonym (Annica)

Bra jobbat! Du kom ju över 10 000 steg igår!  
    Jag brukar också räkna steg, och det är en bra sporre - man vill inte missa målet när man väl kommit igång! 

• Anonym (Annica)

Hur går det för dig, Vandranderiddaren? 

• VandrandeRiddaren
    Anonym (Annica) skrev 2025-01-14 22:25:43 följande:

Hur går det för dig, Vandranderiddaren? 

Det har gått mycket bättre! Har inte skaffat broddar än, men ska göra det.

Jag köpte också ett underställ i Merinoull vilket jag inte fryser i till skillnad från underställen i polyester (plast) och bommul. Jag skaffade också en långärmad tröja i fårull som jag tycker håller värmen mycket bättre än mina bommulströjor. Dessutom har jag haft på mig en jacka under vinterjackan, som en väst, vilket hjälpte mig supermycket att hålla mig varm. Jag har också därigenom lyckats gå över 10 000 steg per dag några dagar nu, utan att frysa!
  • Spucks
    VandrandeRiddaren skrev 2025-01-15 21:17:24 följande:
    Det har gått mycket bättre! Har inte skaffat broddar än, men ska göra det.

Jag köpte också ett underställ i Merinoull vilket jag inte fryser i till skillnad från underställen i polyester (plast) och bommul. Jag skaffade också en långärmad tröja i fårull som jag tycker håller värmen mycket bättre än mina bommulströjor. Dessutom har jag haft på mig en jacka under vinterjackan, som en väst, vilket hjälpte mig supermycket att hålla mig varm. Jag har också därigenom lyckats gå över 10 000 steg per dag några dagar nu, utan att frysa!
    Vad kul att du kom igång så bra och framförallt så snabbt! Det kommer gå bra för dig, för motivation saknas tydligen inte Glad
  • Anonym (R)

Köp vinterkläder. Har du ej råd finns secondhand hand. Köp broddar, finns online billigt. Problemet löst.

• Anonym (12345)

Fan vad bra jobbat! 

Märker du någon skillnad på kroppen och orken än?

Svar på tråden Promenera på vintern