Anonym (Vad kan det bero på?) skrev 2025-01-06 11:04:02 följande:
Det positiva är väl idag att man har kunskap och erfarenhet av dessa genom tidigare forskning och utredning. När jag gick i skolan visste man knappt var det var. Många barn blev ju indirekt förklarade som eftersatta. Och sattes i små grupper, special skolor dyl
Det jag motsätter mig, och funderar över. Är HUR det kommet sig att i princip varannan unge har någon form av diagnos idag. Vad beror det på? Miljö, stress, avlade på dåliga gener? Föräldrar/förälder som haft samma, liknande diagnoser? Jag antar att man forskar på detta just nu.
Men något är ju inte som det ska, när så många har det. Samma med det här med att mer än hälften av alla barn/ungdomar äter antidepressiva mediciner. Det måste ju vara något fel i samhället. Och som vi behöver titta på.
Samhället i sig har ju blivit mer stressigt och det är mer krav idag. Stress vet vi ju redan bidrar med sjukdomar som Alzheimers etc.
Npf och depression är två helt olika saker. Sen att personer med npf har större risk att drabbas av depression beror ju inte på diagnosen i sig utan de svårigheter som de möter i samhället. Att npf-diagnoserna ökar är nog till större del pga att samhället utvecklats på ett sådant sätt att de svårigheter som ofta kommer med npf blir ännu tydligare. Allting i samhället går ju som du säger allt snabbare, det finns fler distraktioner, och allt ska vara mer flexibelt, allt detta är ju sådant som just personer med npf har svårt med. Det är samhället som är fel, inte de med npf. Andelen med npf har nog legat på ungefär samma nivå alltid men förr fanns ju inte ens diagnosen, så att diagnoserna ökar beror ju även på ökad kunskap.
Just att så många, oavsett diagnos eller inte, blir deprimerade och går in i väggen m.m. stärker väl snarare den tesen.
Sen är det ju verkligen inte varannan unge som har en diagnos, och en del kan säkert blivit feldiagnosticerade. Men ungefär 4 procent med adhd och 1,8 med autism är ju långt ifrån varannan unge.