• Anonym (Fundersam)

Skylta med diagnoser (gen z)

Jag har en tonåring med både npf och fysisk sjukdom. Hen är aktiv på vissa sociala medier och i vissa fall skriver hen ut i profilen vilka diagnoser hen har. Vi pratade om det häromdagen och jag frågade varför, för jag ser en risk med att hen sätts i ett fack och definieras utifrån diagnoserna hen har. Hen argumenterade i stället att ?alla? gör så.

Jag funderar på om detta är en generationsfråga. Att min generation (X) inte skyltar med sjukdomar och diagnoser för att vi stämplar varandra efter dem, men kanske att yngre generationer har större förståelse och att man hittar en gemenskap.

Vad tror ni övriga? Vad finns det för risker och fördelar med att berätta om tex npf i sociala medier?
  • Svar på tråden Skylta med diagnoser (gen z)
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Vad kan det bero på?) skrev 2025-01-06 11:04:02 följande:

Det positiva är väl idag att man har kunskap och erfarenhet av dessa genom tidigare forskning och utredning. När jag gick i skolan visste man knappt var det var. Många barn blev ju indirekt förklarade som eftersatta. Och sattes i små grupper, special skolor dyl

Det jag motsätter mig, och funderar över. Är HUR det kommet sig att i princip varannan unge har någon form av diagnos idag. Vad beror det på? Miljö, stress, avlade på dåliga gener?  Föräldrar/förälder som haft samma, liknande diagnoser? Jag antar att man forskar på detta just nu.

Men något är ju inte som det ska, när så många har det. Samma med det här med att mer än hälften av alla barn/ungdomar äter antidepressiva mediciner. Det måste ju vara något fel i samhället. Och som vi behöver titta på.

Samhället i sig har ju blivit mer stressigt och det är mer krav idag. Stress vet vi ju redan bidrar med sjukdomar som Alzheimers etc. 

Varför går det inte att nämna npf i en tråd utan att det ska komma en massa personer som tror de är smartast i klassen och ifrågasätta diagnoserna? Tro mig, du är inte nytänkande. Och framförallt har detta INGENTING med min trådstart att göra. Jag borde ha struntat i att nämna npf och bara skrivit om hens sjukdom för att slippa den här skiten.
  • Anonym (Idag)

Det positiva är väl idag att man har kunskap och erfarenhet av dessa genom tidigare forskning och utredning. När jag gick i skolan visste man knappt var det var. Många barn blev ju indirekt förklarade som eftersatta. Och sattes i små grupper, special skolor dyl

Det jag motsätter mig, och funderar över. Är HUR det kommet sig att i princip varannan unge har någon form av diagnos idag. Vad beror det på? Miljö, stress, avlade på dåliga gener?  Föräldrar/förälder som haft samma, liknande diagnoser? Jag antar att man forskar på detta just nu.

Men något är ju inte som det ska, när så många har det. Samma med det här med att mer än hälften av alla barn/ungdomar äter antidepressiva mediciner. Det måste ju vara något fel i samhället. Och som vi behöver titta på.

Samhället i sig har ju blivit mer stressigt och det är mer krav idag. Stress vet vi ju redan bidrar med sjukdomar som Alzheimers etc. 

Tror det beror på flera olika faktorer. Så som möjligheten att gå i utredning genom regionen eller privat. Särskilda behov i kombination med otrygg period i familj eller skola. 

Hade jag fått min diagnos högfunktionell autism som barn eller tonåring istället för som medelålders så hade mitt liv garanterat sett annorlunda ut. Kampen har varit olidlig.

Men det som är viktigt tycker jag är att ta barn och tonåringars ångest på allvar. Det ska inte behöva vara så att ett helt liv ska gå åt till att få ett fungerande vanligt liv.

Men att det är många som får en diagnos kanske är lika bra. Sen om personen i fråga känner att diagnosen blev fel så ska det ju vara möjligt ändra på det.

Föräldrar har ju också ett ansvar att inte diagnostisera sina barn endast utifrån en svårighet att bemöta sitt barn eller för att de inte förstår varandra.

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (Idag) skrev 2025-01-06 11:16:19 följande:

Tror det beror på flera olika faktorer. Så som möjligheten att gå i utredning genom regionen eller privat. Särskilda behov i kombination med otrygg period i familj eller skola. 

Hade jag fått min diagnos högfunktionell autism som barn eller tonåring istället för som medelålders så hade mitt liv garanterat sett annorlunda ut. Kampen har varit olidlig.

Men det som är viktigt tycker jag är att ta barn och tonåringars ångest på allvar. Det ska inte behöva vara så att ett helt liv ska gå åt till att få ett fungerande vanligt liv.

Men att det är många som får en diagnos kanske är lika bra. Sen om personen i fråga känner att diagnosen blev fel så ska det ju vara möjligt ändra på det.

Föräldrar har ju också ett ansvar att inte diagnostisera sina barn endast utifrån en svårighet att bemöta sitt barn eller för att de inte förstår varandra.

Okej. Jag ger upp. Ha så kul i tråden och diskutera på ni. 
  • Anonym (Idag)
    Anonym (Fundersam) skrev 2025-01-06 11:31:38 följande:
    Oj vilken reaktion! Skrev jag något dumt så är det bara berätta. Var inte meningen iaf.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Idag) skrev 2025-01-06 11:43:54 följande:
    Oj vilken reaktion! Skrev jag något dumt så är det bara berätta. Var inte meningen iaf.

Det är inte första gången som jag nämner mitt barns npf här på fl och tråden spårar ur till att handla om att ifrågasätta npf, ifrågasätta medicinering av barn, skylla npf på frånvarande föräldrar, för mycket skärmtid, skolreformer etc etc. Min tråd handlar inte om diagnosernas vara eller icke vara men ändå tas den över av det. En fysisk sjukdom är inte alls samma magnet för tyckare och personer med behov av att dela sin (för trådens fråga irrelevanta) historia. 

Hade du läst min ts och mina inlägg hade du förhoppningsvis fattat det men nu gjorde du som så
    många andra gör, hugger på ett enstaka inlägg i tråden och får den att spåra ur. 

Det är så klart inte bara jag som råkar ut för detta utan det finns ett tydligt mönster i majoriteten av alla trådar som nämner orden npf, adhd eller autism. 

Nu har jag tröttnat och lämnar er tyckare åt er själva.

• Anonym (Idag)
    Anonym (Fundersam) skrev 2025-01-06 12:01:39 följande:

Det är inte första gången som jag nämner mitt barns npf här på fl och tråden spårar ur till att handla om att ifrågasätta npf, ifrågasätta medicinering av barn, skylla npf på frånvarande föräldrar, för mycket skärmtid, skolreformer etc etc. Min tråd handlar inte om diagnosernas vara eller icke vara men ändå tas den över av det. En fysisk sjukdom är inte alls samma magnet för tyckare och personer med behov av att dela sin (för trådens fråga irrelevanta) historia. 

Hade du läst min ts och mina inlägg hade du förhoppningsvis fattat det men nu gjorde du som så
    många andra gör, hugger på ett enstaka inlägg i tråden och får den att spåra ur. 

Det är så klart inte bara jag som råkar ut för detta utan det finns ett tydligt mönster i majoriteten av alla trådar som nämner orden npf, adhd eller autism. 

Nu har jag tröttnat och lämnar er tyckare åt er själva.

Jaha ledsen för att jag fick din tråd att spåra ur. Så svårt att skriva något utan att använda egna erfarenheter. Tror det är bäst att låta bli isf helt att ta upp ett så otroligt komplicerat ämne isf. 

Håller med om att du gör bäst i att lämna din egen tråd om du inte är nöjd med hur den utvecklas. Istället läsa och ta del av forskares resultat även om det dröjer. Ingen snabb fix här på FL.

• Anonym (Idag)

Upplever även att du själv inte läser ordentligt. Kanske att du redan har ett par bestämda glasögon på dig om vad vi verkligen skriver.

• eija76
    Anonym (Idag) skrev 2025-01-06 11:16:19 följande:

Ledsen att du blir bemött illa av TS. Som jag läser det har du haft ett kämpigt liv. Hoppas det är bättre nu ❤️
  • Anonym (Idag)
    eija76 skrev 2025-01-06 12:13:08 följande:
    Ledsen att du blir bemött illa av TS. Som jag läser det har du haft ett kämpigt liv. Hoppas det är bättre nu ❤️
    Tack!
  • Anonym (M)

Npf och depression är två helt olika saker. Sen att personer med npf har större risk att drabbas av depression beror ju inte på diagnosen i sig utan de svårigheter som de möter i samhället. Att npf-diagnoserna ökar är nog till större del pga att samhället utvecklats på ett sådant sätt att de svårigheter som ofta kommer med npf blir ännu tydligare. Allting i samhället går ju som du säger allt snabbare, det finns fler distraktioner, och allt ska vara mer flexibelt, allt detta är ju sådant som just personer med npf har svårt med. Det är samhället som är fel, inte de med npf. Andelen med npf har nog legat på ungefär samma nivå alltid men förr fanns ju inte ens diagnosen, så att diagnoserna ökar beror ju även på ökad kunskap.

Just att så många, oavsett diagnos eller inte, blir deprimerade och går in i väggen m.m. stärker väl snarare den tesen. 

Sen är det ju verkligen inte varannan unge som har en diagnos, och en del kan säkert blivit feldiagnosticerade. Men ungefär 4 procent med adhd och 1,8 med autism är ju långt ifrån varannan unge. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Fundersam) skrev 2025-01-06 11:31:38 följande:
    Men du kan inte sitta här och bestämma vad andra ska skriva och vad andra ska ha för åsikter!? Lägg av. Det är ett diskussionsforum. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Idag) skrev 2025-01-06 12:09:14 följande:

Upplever även att du själv inte läser ordentligt. Kanske att du redan har ett par bestämda glasögon på dig om vad vi verkligen skriver.

Precis 
  • Tukt

Det har väl sedan länge funnits behov att förändra osynliggörandet som både npf och psykisksjukdom har haft. Varför ska man sitta själv på kammaren och må dåligt ensam?
    Dessutom är det en vinst för hela samhället om vänkrets om man är tydligt med hur man funkar. Det borde även gälla för de som inte har diagnoser.

• Anonym (Ui)

Jag ser vissa fördelar med min diagnos men skulle aldrig skylta med den. Berättar aldrig om den överhuvudtaget, det är bara mina två närmaste som vet. Inte ens mina föräldrar eller syskon vet. De är de sista att få veta eftersom de är så förbannat funkofobiska allihop. 

• Anonym (M)
    Anonym (Ui) skrev 2025-01-06 14:48:36 följande:

Jag ser vissa fördelar med min diagnos men skulle aldrig skylta med den. Berättar aldrig om den överhuvudtaget, det är bara mina två närmaste som vet. Inte ens mina föräldrar eller syskon vet. De är de sista att få veta eftersom de är så förbannat funkofobiska allihop. 

Ursäkta för väldigt ot men brukar man inte vilja involvera familjen i en utredning för att fastställa vilka npf-symptom som funnits sedan man var barn osv? Hur går det till om man inte vill ha familj involverad då? 
  • RaYzLeR
    Anonym (M) skrev 2025-01-06 15:15:37 följande:
    Ursäkta för väldigt ot men brukar man inte vilja involvera familjen i en utredning för att fastställa vilka npf-symptom som funnits sedan man var barn osv? Hur går det till om man inte vill ha familj involverad då? 
    Jo, när jag utreddes för Asperger så blev min mamma kallad på samtal där hon fick berätta om hur jag var som barn. Sen så fick hon fylla i ett frågeformulär.

Har man inga anhöriga som kan berätta så kan man nog få diagnos ändå. Det är ju inte alla som har någon anhörig familjemedlem.
  • Anonym (Ui)
    Anonym (M) skrev 2025-01-06 15:15:37 följande:
    De tjatade om det så pass att jag nästan bröt ihop. Till slut fick psykologen ok att prata med min mamma men berättade inte för henne vad saken gällde. Alltså inte att det var en neuropsykiatrisk utredning.
    (Det tråkiga var att det ändå inte "gav något". Obestämd)
  • Anonym (Mask i hallonen)
    Anonym (Fundersam) skrev 2025-01-05 12:12:10 följande:
    Skylta med diagnoser (gen z) Jag har en tonåring med både npf och fysisk sjukdom. Hen är aktiv på vissa sociala medier och i vissa fall skriver hen ut i profilen vilka diagnoser hen har. Vi pratade om det häromdagen och jag frågade varför, för jag ser en risk med att hen sätts i ett fack och definieras utifrån diagnoserna hen har. Hen argumenterade i stället att ?alla? gör så.

Jag funderar på om detta är en generationsfråga. Att min generation (X) inte skyltar med sjukdomar och diagnoser för att vi stämplar varandra efter dem, men kanske att yngre generationer har större förståelse och att man hittar en gemenskap.

Vad tror ni övriga? Vad finns det för risker och fördelar med att berätta om tex npf i sociala medier?
    Tror det kan vara en generationsfråga. Tidigare generationer har en skamkänsla över allt, man ska se ut på ett visst sätt, tycka på ett visst sätt. Det kan ju leda till inre konflikter och psykisk ohälsa. Nya generationen har kanske lärt sig det här. De "äger" de är ärliga med vem de är och tycker om sig själv. Så blir man en vinnare.
  • Anonym (Mask i hallonen)

som exempel Gen x vågar inte ens gå till gymmet om hen är fet utan sitter hemma, käkar chips och drar för gardinen. Gen z bryr sig inte lika mycket. Nya generationen har fattat det där.

• Anonym (sikt)
    Anonym (Fundersam) skrev 2025-01-05 12:12:10 följande:
    Skylta med diagnoser (gen z) Jag har en tonåring med både npf och fysisk sjukdom. Hen är aktiv på vissa sociala medier och i vissa fall skriver hen ut i profilen vilka diagnoser hen har. Vi pratade om det häromdagen och jag frågade varför, för jag ser en risk med att hen sätts i ett fack och definieras utifrån diagnoserna hen har. Hen argumenterade i stället att ?alla? gör så.

Jag funderar om det är så att pendeln måste svänga hela vägen ut innan den kan landa lite mer neutralt?

Alltså: förr var psykisk (och i viss mån även fysisk) ohälsa/sjukdom något skamligt och stigmatiserat. Vilket gjorde att många led i skymundan och kände sig ensamma när det egentligen var rätt vanligt och man kunde fått mer stöd om man pratat mer om hur man mår.

Idag är man mer öppen och vill avskaffa stigmat, men kanske istället blir lite väl öppen med sina olika diagnoser. Att vara öppen med det gör ju att man kan hitta varandra i tex sociala medier. 

På sikt kanske det blir mer av en medelväg, att det inte är skamligt med diagnoser men att man inte heller måste basunera ut det till precis alla. 
Svar på tråden Skylta med diagnoser (gen z)