• Anonym (Mami)

Rimligt vara själv med tre bonusbarn och bebis flera dagar?

Ok vill höra objektiva åsikter för att se rimligheten I min vardag.

jag är mammaledig till mig 7 månaders Bebis som jag har tillsammans med min sambo som har tre barn sedan tidigare. 11, 14 och 15 år gamla.

han och barnens mamma har barnen två veckor var. Min sambos schema innebär 13 arbetspass i månaden där han är borta 16 timmar om dagen, tre pass efter varandra sen ledig några dagar. 

Baren kommer hit på fredag. deras pappa är borta 07-00 fre-sön, ledig  mån tis och sedan jobbar igen samma tid ons tors. Han är då borta 7 av 13 heldagar barnen är här. 

då blir jag själv kvar med barnen. Värmer upp bilen, packar ner bebis som hatar att åka bil, skyndar till stationen medan bebis gråter för att hämta barnen efter skolan. Hem och laga middag åt alla 5, bebis uttråkad och gnällig. Detta är väldigt stressande för mig och det känns som om det tar så mycket energi från min tid med bebis under mammaledigheten, för kan ju inte heller åka till min mamma/stan (vi bor väldigt off så det är tråkigt att vara hemma hela dagarna) för att jag måste vara på standby för att hämta barn/laga middag/vara hemma på kvällen. 

är det bara så det ska vara och acceptera bonusfamiljlivet för att jag valt en man med tre barn sedan innan? Kan inte låta bli att känna att ja, jag har valt en man med tre barn som kommer före mig men jag har inte valt att vara indirekt vårdnadshavare och ansvarig för 4 barn under min mammaledighet för ett barn.. 

• Svar på tråden Rimligt vara själv med tre bonusbarn och bebis flera dagar?
  • Anonym (sluta curla!)

Jag har generellt bra pli på både män, hundar och ungar. Även barn som enligt sina föräldrar är hopplösa har uppfört sig bra hos mig, och är man hos oss så deltar man i det som görs. 

Sen är det inte TS som ska ge den här instruktionen utan deras egen far, så det blir ett test av om han är man i huset eller ett hjälplöst barn själv.

Måhända att det kan ge honom en tankeställare om vad han lämnar till TS hantera?

• Mkay
    Anonym (Stina) skrev 2025-01-05 19:27:55 följande:
    Jag gissar att du inte har erfarenhet av att vara bonusmamma till tonåringar? 
    Vad har bonusmamma med detta att göra? Det var väldigt tydligt att kommentaren syftade på att pappan skulle säga detta. Det är pappans ansvar att styra upp barnen, de låter ganska bortskämda som det är just nu. 
  • Anonym (Ui)

1. Hur gjorde han innan ni flyttade ihop?
    2. Finns ingen skolskjuts de kan ta??
    3. Barnen är stora nog att laga mat eller passa bebisen när du lagar. De ska också bidra i hemmet gällande städning etc. 

• Anonym (Ui)
    Anonym (Em) skrev 2025-01-05 12:51:01 följande:

Nej men pappan och barnens mamma måste ju ha ett upplägg som fungerar med hans arbetstider. Hur löste han det innan du kunde ta hand om hans barn?

Förmodligen hade exet barnen på heltid. Tack vare pappans gratis hushållerska kan han nu ha barnen på halvtid och slippa betala underhåll. Obestämd
  • Studentpappa

Barnen bör bo varannan vecka, pappan får anpassa sitt schema så att han kan ansvara för barnen på sin vecka. Löser han inte det får han byta jobb eller barnen bo hos mamman och han betalar underhåll.

Varför går du med på det här ts?

Ride it like you stole it
  • Anonym (bonus tonårs förälder)

Ts du skrev samma tråd för ett tag sen och fick då många bra svar.
    Vad har hänt sen sist?
    Har ni inte pratat om hur ni kan göra?

Hur kom barnen till och från  tåget tidigare? när pappan och även du jobbade?
    Hur långt har ni till tågstationen? 
    Pappan jobbade väl samma tider innan eller kom det när du blev föräldraledig?
    Barnen måste ju komma till tågstationen även när du börjar jobba igen så hur löser det ni det då?
    eller skjutsade du barnen till tåget när du jobbade?

Med 3 skolbarn och en liten hur tänker ni då om att ni bor så långt ifrån tåg?
    Kommer alla barn alltid samma tid hem? 
    eller åker ni fram och tillbaka till stationen när barnen kommer hem ifrån skola, aktiviteter och kompisar? 
    En 15 åring kommer väl inte hem samtidigt som en 9 åring?

Innan du kom med i bilden, hur klarade pappan sitt jobb och hämtning och lämning eller flyttade ni när ni blev tillsammans?

Hur pratade ni om detta med sambons arbetstider och hans barn när ni flyttade ihop, när du var gravid och hur det skulle bli när du var föräldraledig?
    När ska han vara föräldraledig? 

Hur gjorde ni innan du blev gravid och föräldraledig?

• Anonym (Q)

Pappan kan anställa en barnflicka eller be farfar eller någon annan barnvakt ta hand om barnen i alla fall 6 av de 7 dagar han är borta.  Barnvakten kan hämta/lämna hans barn, laga mat och läsa läxor med dem. Du kan tänka dig att generöst ställa upp en dag, men de andra kan han som pappa få lösa. 

• Anonym (T)

Det låter jättejobbigt tsj. Din sambo får ändra umgängesschemat till att barnen är hos er den vecka/dagar han är hemma och har möjlighet att skjutsa/hämta och laga mat själv om ni nu ska bo på sådant sätt att det inte är möjligt att ta sig till er annat än med bil. Klart du ska ställa upp ibland att hämta och skjutsa, men inte flera dagar i sträck på detta sätt. Det hade varit okej om det kanske rörde sig om 2 dagar på en vecka. Din sambo måste också prata med barnen om att hjälpa till hemma. Lagar du mat åt alla måste de hjälpa till att passa bebis om det behövs eller också får de hjälpa till mer med matlagningen medan du håller bebis. 

Vill du åka bort över dan ibland så måste din sambo ha en annan lösning, du kan inte vara hela hans lösning för att kunna ha umgänge med sina barn. Har han ingen lösning så får barnen helt enkelt bo mer hos sin mamma och han får betala underhåll, eller också får ni flytta och bosätta er så att barnen kan ta sig till er mer självständigt.

• Anonym (M)
    Anonym (bonus tonårs förälder) skrev 2025-01-06 09:06:46 följande:

Ts du skrev samma tråd för ett tag sen och fick då många bra svar.
    Vad har hänt sen sist?
    Har ni inte pratat om hur ni kan göra?

Hur kom barnen till och från  tåget tidigare? när pappan och även du jobbade?
    Hur långt har ni till tågstationen? 
    Pappan jobbade väl samma tider innan eller kom det när du blev föräldraledig?
    Barnen måste ju komma till tågstationen även när du börjar jobba igen så hur löser det ni det då?
    eller skjutsade du barnen till tåget när du jobbade?

Med 3 skolbarn och en liten hur tänker ni då om att ni bor så långt ifrån tåg?
    Kommer alla barn alltid samma tid hem? 
    eller åker ni fram och tillbaka till stationen när barnen kommer hem ifrån skola, aktiviteter och kompisar? 
    En 15 åring kommer väl inte hem samtidigt som en 9 åring?

Innan du kom med i bilden, hur klarade pappan sitt jobb och hämtning och lämning eller flyttade ni när ni blev tillsammans?

Hur pratade ni om detta med sambons arbetstider och hans barn när ni flyttade ihop, när du var gravid och hur det skulle bli när du var föräldraledig?
    När ska han vara föräldraledig? 

Hur gjorde ni innan du blev gravid och föräldraledig?

Detta undrar jag också, finns många aspekter som spelar viss roll.
  • Anonym (Zoe)
    Studentpappa skrev 2025-01-06 08:53:54 följande:

Barnen bör bo varannan vecka, pappan får anpassa sitt schema så att han kan ansvara för barnen på sin vecka. Löser han inte det får han byta jobb eller barnen bo hos mamman och han betalar underhåll.

Varför går du med på det här ts?

Exakt. 

Det är pappan som måste lösa det här, inte du TS! 

Han får byta jobb eller byta arbetsveckor så att han kan ta hand om sina barn. Han låter helt ärligt som en skitpappa som inte ens träffar sina egna barn halva tiden. 

Hade jag varit du så hade jag åkt hem till mina föräldrar eller till sommarstugan eller liknande när barnen kommer så hade bonusbarnens föräldrar fått lösa situationen. Det är inte ditt jobb. 
  • Anonym (pappan)
    Anonym (Mami) skrev 2025-01-05 12:40:37 följande:
    Rimligt vara själv med tre bonusbarn och bebis flera dagar?

Ok vill höra objektiva åsikter för att se rimligheten I min vardag.

jag är mammaledig till mig 7 månaders Bebis som jag har tillsammans med min sambo som har tre barn sedan tidigare. 11, 14 och 15 år gamla.

han och barnens mamma har barnen två veckor var. Min sambos schema innebär 13 arbetspass i månaden där han är borta 16 timmar om dagen, tre pass efter varandra sen ledig några dagar. 

Baren kommer hit på fredag. deras pappa är borta 07-00 fre-sön, ledig  mån tis och sedan jobbar igen samma tid ons tors. Han är då borta 7 av 13 heldagar barnen är här. 

då blir jag själv kvar med barnen. Värmer upp bilen, packar ner bebis som hatar att åka bil, skyndar till stationen medan bebis gråter för att hämta barnen efter skolan. Hem och laga middag åt alla 5, bebis uttråkad och gnällig. Detta är väldigt stressande för mig och det känns som om det tar så mycket energi från min tid med bebis under mammaledigheten, för kan ju inte heller åka till min mamma/stan (vi bor väldigt off så det är tråkigt att vara hemma hela dagarna) för att jag måste vara på standby för att hämta barn/laga middag/vara hemma på kvällen. 

är det bara så det ska vara och acceptera bonusfamiljlivet för att jag valt en man med tre barn sedan innan? Kan inte låta bli att känna att ja, jag har valt en man med tre barn som kommer före mig men jag har inte valt att vara indirekt vårdnadshavare och ansvarig för 4 barn under min mammaledighet för ett barn.. 

Märkligt att barnen ska komma till pappan när pappan inte ens är där. Varför ändrar han inte barnens schema så att han faktiskt är med sina barn under sina veckor? Eller byter jobb så att han kan vara en närvarande pappa för ungarna han skaffat?

Och har han dig som obetalt husa och barnsköterska, eller har ni en relation också? Varför går du med på att behandlas som obetald husa och barnsköterska?
  • Ess

Antingen får pappan ändra sina arbetstider, annars får deras mamma ha det fulla ansvaret för dem. Detta är en sak för föräldrarna att lösa. Hade jag varit som dig hade jag skitit i hans ungar och låtit det falla, sen hade han fått reda upp det. Jag höll mig inte hemma för att serva några särkullar, de fick klara sig själva eller så var det föräldrarnas ansvar att ta hand om dem.

Svar på tråden Rimligt vara själv med tre bonusbarn och bebis flera dagar?