• Anonym (plans)

Jag ska testa om jag kan äta normalt i en vecka

Jag har aldrig i mitt liv ätit normalt. Det syns på mig, jag väger 116 pannor idag. I förrgår var det bara 113, men min vikt gör lite som den vill.

Mina föräldrar hade inte riktigt tid, lust eller ork att laga mat eller lära ut bra matvanor. I skolan åt jag inte. När jag fick ha hand om mina egna pengar, hela barnbidraget redan i fyran, använde jag det mesta till att äta skräpmat och godis. Billigt skit med mycket kalorier, för självklart var jag hungrig. Frukost hemma var lätt 8 rostmackor och oboy både i glaset och på mackorna. Middag var i bästa fall köttfärssås eller curryfisk om mamma orkade laga, annars var det mer mackor, godis, chokladbollssmet, frysta köttbullar eller fiskpinnar, fryst pommes frites. Direkt ur frysen ibland, inte ens uppvärmt. Fanns det lagad mat så åt jag stoooora portioner.

Jag har väl aldrig riktigt vuxit ifrån det. Nuförtiden är en frukost för mig äggröra på 3 ägg och ett paket bacon. Middag kan vara en hel, grillad kyckling eller fyra frysta hamburgare eller ett helt fiskblock med ströbrödstopping. Eller liknande. Och gärna några godisbitar eller ett par teskedar glass. Och så har jag förstås dagar då några godisbitar är ganska många godisbitar och ingen mat över huvud taget.

Nu är det ju nytt år, så kanske dags för nya vanor. Kan jag lyckas en vecka med frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag? Förmodligen inte men jag är villig at försöka.

Tips välkomnas.

• Svar på tråden Jag ska testa om jag kan äta normalt i en vecka
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (plans) skrev 2025-01-05 18:39:21 följande:
    Tack Hjärta Jag hoppas på att lyckas en vecka. Några månader tror jag inte ett dugg på.
    Ta en dag i taget. Om du halkar dit med dåliga kostvanor så försök ta dig tillbaka och tappa inte bort fokuset!
  • Anonym (Jo)

Ta en dag i taget, lycka till

• Anonym (22-23)
    Anonym (plans) skrev 2025-01-05 18:36:03 följande:
    Tack för tipset. Vad är lagom storlek? Tallrikarna jag har är fykantiga, 25 cm. Sen har jag assietter som är 13 cm plus kant. 

Normalportion är vad som ryms på en tallrik på max 23 cm. Det gamla måttet som var innan de numera stora tallrikarna som anses vara normalt idag. 

Väljer du att äta på dina stora tallrikar så får du tänka på att ta mindre mat och inte fylla den Själv hade jag tagit assietter istället och fyllt dem. 

Sen mer protein än kolhydrater och inte tvärtom. 

• Tow2Mater
    Anonym (plans) skrev 2025-01-05 18:39:42 följande:
    Jag jobbar. Hemifrån.
    Då är ett tips att ha en stor bytta kålsallad i kylen och göra det till en vana att äta en skål av den före eller i samband med att du äter annnan lunch. Det fyller magen med fibrer (och vitaminer) så du inte överäter av annan mat.

Hacka vitkål smått. Hacka/skär lite andra grönsaker som paprika, grön lök, morot och blanda i. Aven en konservburk majs om du gillar det. Lite olivolja och vit vinäger, salt, peppar.
    Eventuellt lite färdigköpt dressing över skålen vid servering om du vill ha mer smak.
  • Mkay

Om du har sociala medier så följ folk som lägger ut tips på hälsosamma måltider och mellanmål. Finns en massa och superbra inspo för att hålla sig på banan! 

• Anonym (bra)

Hej ts, det är jättebra tänkt av dig att du ska äta normalt. Och inte någon idiotisk diet som man blir vrålhungrig av och som man bara orkar hålla i ett par dagar.

Ta gärna en promenad varje dag också

• Anonym (Tips)

Gör storkok en dag med en eller flera måltider så att du har färdiga matlådor att bara ta fram och värma. Om receptet är gjort för fyra portioner så ska det också bli fyra matlådor av det, ev att du gör tre för att du är van vid stora portioner och då kan det vara dumt att minska för snabbt för fort. 

Sen gör du bara lite sallad till maten medan du värmer den, eller gör en morots/kålsallad som du blev tipsad om ovan som det också bara är att ta fram och äta av. 

Försök förbereda så mycket som möjligt innan så att du inte behöver handla ofta och riskera att lockas köpa ?fel? mat. 

Ägg är ingen dålig frukost men ett helt paket bacon är rätt mycket energi. Börja med att halvera baconet. 

Lycka till!

• Mkay

Vad åt du idag? Skriv om du vill ha tips till någon särskild måltid du har svårt att få ihop! 

• Anonym (plans)
    Mkay skrev 2025-01-06 18:32:15 följande:

Vad åt du idag? Skriv om du vill ha tips till någon särskild måltid du har svårt att få ihop! 

Idag har jag ätit äggröra och bacon, och två bitar ischoklad, till lunch, och jag har precis ätit prinskorv, potatis och stuvad spenat till middag.

Imorgon skulle jag behöva äta ur frysen men jag vet inte riktigt vad jag ska göra med något eller om jag får ihop riktiga måltider på det. Jag har väldigt ont om pengar just nu, 500 kr till den 17e
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (Tips) skrev 2025-01-06 18:27:09 följande:

Gör storkok en dag med en eller flera måltider så att du har färdiga matlådor att bara ta fram och värma. Om receptet är gjort för fyra portioner så ska det också bli fyra matlådor av det, ev att du gör tre för att du är van vid stora portioner och då kan det vara dumt att minska för snabbt för fort. 

Sen gör du bara lite sallad till maten medan du värmer den, eller gör en morots/kålsallad som du blev tipsad om ovan som det också bara är att ta fram och äta av. 

Försök förbereda så mycket som möjligt innan så att du inte behöver handla ofta och riskera att lockas köpa ?fel? mat. 

Ägg är ingen dålig frukost men ett helt paket bacon är rätt mycket energi. Börja med att halvera baconet. 

Lycka till!

Eller kanske skippa baconet helt, käka havregrynsgröt och ägg, tomater till.
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (plans) skrev 2025-01-06 18:40:10 följande:
    Idag har jag ätit äggröra och bacon, och två bitar ischoklad, till lunch, och jag har precis ätit prinskorv, potatis och stuvad spenat till middag.

Imorgon skulle jag behöva äta ur frysen men jag vet inte riktigt vad jag ska göra med något eller om jag får ihop riktiga måltider på det. Jag har väldigt ont om pengar just nu, 500 kr till den 17e
    Du behöver åtminstone käka något bättre till lunch.
  • TittyBangBang

Du borde lägga in mer kycklingbröst, nötfärs med låg fetthalt etc.

Jämför det du äter nu med 100g kycklingbröst = 90 kcal.

Per 100g:

Prinskorv 264 kcal
    Scan Bacon 300 kcal

Inte konstigt om man blir det på en sådan diet, no offense. Folk måste lära sig att läsa på paketet vad det innehåller.

• Mkay
    Anonym (plans) skrev 2025-01-06 18:40:10 följande:

Bra jobbat, middagen blev ju riktigt bra och nyttig! Ischoklad till lunchen kanske mindre bra men förstår att det är svårt att gå över helt och hållet direkt. 

blev det några mellanmål? En frukt funkar ju ofta som ett snabbt och enkelt mellanmål. 

vad har du i frysen? Så kan vi hjälpa dig komma på vad du kan laga om du har svårt att komma på själv. 

• Anonym (plans)
    TittyBangBang skrev 2025-01-06 19:34:07 följande:

Du borde lägga in mer kycklingbröst, nötfärs med låg fetthalt etc.

Jämför det du äter nu med 100g kycklingbröst = 90 kcal.

Per 100g:

Prinskorv 264 kcal
    Scan Bacon 300 kcal

Inte konstigt om man blir det på en sådan diet, no offense. Folk måste lära sig att läsa på paketet vad det innehåller.

Handlar inte om att jag inte vet.
  • Anonym (plans)
    Mkay skrev 2025-01-06 22:14:42 följande:

Bra jobbat, middagen blev ju riktigt bra och nyttig! Ischoklad till lunchen kanske mindre bra men förstår att det är svårt att gå över helt och hållet direkt. 

blev det några mellanmål? En frukt funkar ju ofta som ett snabbt och enkelt mellanmål. 

vad har du i frysen? Så kan vi hjälpa dig komma på vad du kan laga om du har svårt att komma på själv. 

Nej, inga mellanmål idag. Jag måste börja äta mindre frukost/lunch, jag är mätt länge. Jag ska köpa lite bär i frysdisken art ha till mellanmål, jag är så rädd att slösa pengar just nu på något som hinner bli dåligt innan jag kommer till skott att äta det.

I frysen, (och kylen inom parentes,) , har jag
    Ett paket köttfärs (kylen), 500 g
    Ett öppnat paket prinskorv (i kylen)
    En påse naturella kycklingvingar,, 1 kg
    En liten bit nötkött, jag tror det är högrev, typ 300 g
    En bit vit fisk av någon platt variant. 
    Ett paket prinskorv sedan i julas
    Några skivor julskinka
    Några varmkorvar
    En stor låda kycklinggryta
    Lite broccoli
    Lite blomkål 
    Lite spenat
    Lite avokado 
    Lite haricots 
    De flesta kryddor och örter man hittar i frysdisken 
    Vörtbröd
    Bredbar leverpastej. 
    En bit ugnspannkaka 
    En burk hallonsorbet
  • Anonym (Vh)

Tips:

Kör intermittent fasta. Dvs, skippa alla mellanmål och satsa på 1-2 måltider om dagen. Då får du utrymme att äta fler kalorier under måltiderna också. 

Frukt är varken nödvändigt eller nyttigt och fruktsocker omvandlas oavkortat till fett. Men det är bättre godis så ät frukten i samband med måltid om du blir sötsugen efter maten.

Du kan även skriva upp summan för alla onyttigheter som du avstår ifrån som ett sätt att tävla med dig själv. Se hur mycket pengar du faktiskt sparar på att skippa sådana köp. 

• Mkay
    Anonym (plans) skrev 2025-01-06 22:42:09 följande:
    Nej, inga mellanmål idag. Jag måste börja äta mindre frukost/lunch, jag är mätt länge. Jag ska köpa lite bär i frysdisken art ha till mellanmål, jag är så rädd att slösa pengar just nu på något som hinner bli dåligt innan jag kommer till skott att äta det.

I frysen, (och kylen inom parentes,) , har jag
    Ett paket köttfärs (kylen), 500 g
    Ett öppnat paket prinskorv (i kylen)
    En påse naturella kycklingvingar,, 1 kg
    En liten bit nötkött, jag tror det är högrev, typ 300 g
    En bit vit fisk av någon platt variant. 
    Ett paket prinskorv sedan i julas
    Några skivor julskinka
    Några varmkorvar
    En stor låda kycklinggryta
    Lite broccoli
    Lite blomkål 
    Lite spenat
    Lite avokado 
    Lite haricots 
    De flesta kryddor och örter man hittar i frysdisken 
    Vörtbröd
    Bredbar leverpastej. 
    En bit ugnspannkaka 
    En burk hallonsorbet

Bär är bra, kanske med lite kvarg så det mättar lite mer? Men känner du att du inte är hungrig behöver du inte äta mellanmål, de tre huvudmålen är viktigast under dagen. Men ta mellanmål om du blir sugen på något sött istället för att äta något onyttigt! 

Jag skulle nog försöka använda upp köttfärsen från kylen först innan du ger dig på kött från frysen. Kanske köttfärs och broccolipaj? Eller köttfärs och spenatpaj? Båda är favoriter här. 

Annars om du vill ha något lättlagat så köttfärssås av något slag med fullkornspasta och broccoli eller haricots till. Ett tips är att ladda ner ICAs app, där kan man skriva i vilken/vilka ingredienser man vill hitta recept med så visar den alla de har. Exempelvis sökte jag på köttfärs och broccoli och fick upp detta: 
    köttfärssås med tagliatelle och broccoli: www.ica.se/recept/

- ta bort balsamvinäger och tomatpesto om du vill spara pengar, byt tagliatelle mot fullkornspasta så det blir nyttigare. Lättlagat under 30 min. 

Svar på tråden Jag ska testa om jag kan äta normalt i en vecka