• Anonym (Tim)

Min sambo har kontakt med sitt ex i smyg

Min sambo har kontakt med ett ex i smyg. Exet var otrogen innan de gjorde slut, det är över 10 år sedan. Min sambo känner skuld (konstigt) för stt hon gjorde slut och tar på sig en del av detta. Nu har det kommit fram att de har kontakt med varandra trots hon har sagt att de aldriig hörs. Jag känner mig förd bakom ljuset, vad ska man göra? Vara härlig och förstående eller tvärtom, dumpa henne? Vi har varit ihop i flera år, har barn och inga stora konflikter. 

• Svar på tråden Min sambo har kontakt med sitt ex i smyg
  • Anonym (Nille)

Vad säger hon när ni pratar om det?

• Anonym (Tim)

Att hon könner sig "bra" när hon vet att han mår bra Svårt att förstå för mig att det är så viktigt. Ska man inte kunna släppa och gå vidare. De hare ett knepigt förhållande vilket gör det svårare att fatta.

• Anonym (Nille)
    Anonym (Tim) skrev 2025-01-06 18:00:21 följande:

Att hon könner sig "bra" när hon vet att han mår bra Svårt att förstå för mig att det är så viktigt. Ska man inte kunna släppa och gå vidare. De hare ett knepigt förhållande vilket gör det svårare att fatta.

Och hur ser deras kontakt ut?

Hur kom det fram?
  • Anonym (Tim)

Lite oklart, sms typ, ev träffats. Kom fram genom att hon jag hörde henne prata om det. Sedan frågade jag henne. 

• Anonym (Nille)
    Anonym (Tim) skrev 2025-01-06 18:06:19 följande:

Lite oklart, sms typ, ev träffats. Kom fram genom att hon jag hörde henne prata om det. Sedan frågade jag henne. 

Och vad säger hon nu? Hon vet att han mår bra, det känns bra för henne. Ska hon fortsätta ha kontakt?
  • Anonym (Tim)

Det är otydligt, dubbla budskap. Hon säger att set är oviktigt men samtidigt att hon vill kunna höra av sig. Fattar inte riktigt. 

• Anonym (Nille)
    Anonym (Tim) skrev 2025-01-06 18:13:05 följande:

Det är otydligt, dubbla budskap. Hon säger att set är oviktigt men samtidigt att hon vill kunna höra av sig. Fattar inte riktigt. 

Så hon är inte beredd att släppa kontakten med honom för din skull?
  • Anonym (Tim)

verkar inte så, hon tycker nog att hon ska ha kontakt. men är orolig att sabba vårt förhållande. dubbelt...

• Anonym (Nä)

Hon måste fatta att hon inte har skyldighet att ha kontakt med honom. Snarare borde hon fundera på hur detta skadar er relation.

• Anonym (Tim)

Jag kan hålla med, lite skevt beteende. Väldigt otydligt för mig i alla fall. Förvirrande. 

• Anonym (Nä)

Vad vill du själv då? Är detta en deal breaker för dig där du är beredd att kasta bort relationen? Eller kan du vara ok med att de har kontakt? Tror hon att du är svartsjuk, eller är du det...?

• Anonym (Tim)

Jag är osäker, är inte svartsjuk direkt mest osäker på henne och vad hon vill. Litar inte riktigt på henne längre och det kanske får ta lite tid? Tyvärr sabbat en drl av tilliten.

• Anonym (jury)
    Anonym (Tim) skrev 2025-01-06 18:25:53 följande:

verkar inte så, hon tycker nog att hon ska ha kontakt. men är orolig att sabba vårt förhållande. dubbelt...

Borde du inte ha markerat din syn på den kontakten lite tydligare istället för att bara låta henne tycka lite fram och tillbaka om vad hon känner för?

Hon har fört dig bakom ljuset genom att dölja den kontakten, avslutet med exet var inte odramatiskt och hennes lite befängda skuldkänslor för hans mående visar att det tydligen finns oförlösta känslor kvar mellan dom. Alltsamman anledningar till att dom inte bör ha någon kontakt alls. Nog borde du kunna markera dina gränser omkring detta lite bättre, istället för att låta henne prata bort dig med hennes dubbla budskap. Sluta vara så rädd att verka svartsjuk, när hon uppenbart kör runt med dig.
  • Anonym (Tim)

Jag kan hålla med dig, ställa ultimatum känns bäst men frågan är vad det leder till. Jag vill få tillbaka tilliten inte skrämma till tystnad typ. Men jag fattar din poäng. 

• Anonym (Nä)
    Anonym (Tim) skrev 2025-01-06 19:19:00 följande:

Jag är osäker, är inte svartsjuk direkt mest osäker på henne och vad hon vill. Litar inte riktigt på henne längre och det kanske får ta lite tid? Tyvärr sabbat en drl av tilliten.

Exakt det här borde du säga till henne!
  • Jemp
    Anonym (Tim) skrev 2025-01-06 17:27:20 följande:
    Min sambo har kontakt med sitt ex i smyg

Min sambo har kontakt med ett ex i smyg. Exet var otrogen innan de gjorde slut, det är över 10 år sedan. Min sambo känner skuld (konstigt) för stt hon gjorde slut och tar på sig en del av detta. Nu har det kommit fram att de har kontakt med varandra trots hon har sagt att de aldriig hörs. Jag känner mig förd bakom ljuset, vad ska man göra? Vara härlig och förstående eller tvärtom, dumpa henne? Vi har varit ihop i flera år, har barn och inga stora konflikter. 

Knepigt att hon ljugit om det. Men varför ska du avsluta ett i övrigt bra förhållande för en sån sak?

Är det en överenskommelse ni har, att det inte är ok att ha kontakt med ex?

• Anonym (Smygkontakt bakom ryggen? Ditt maende da?)
    Anonym (Tim) skrev 2025-01-06 18:00:21 följande:

Att hon könner sig "bra" när hon vet att han mår bra ....

Och kanner hon sig "bra" nar hon vet att detta kanns skumt for dig, att tilliten forsvunnit och att hon riskerar ert forhallande i langden? Vad ar viktigast for henne? Att det ar bra mellan er tva eller att halla kontakten med ett otroget ex och bry sig mer om hans maende an om ditt?
    Nu vet hon att han mar bra och det ar inte hennes ansvar att fortsatta se till att han mar bra. Det ar over 10 ar sedan det tog slut och hon har plotsligt smygkontakt med honom. Det ar ju inte en vanlig, oppen kompisrelation vi pratar om utan smygkontakt med ett ex bakom din rygg. Varfor smyga med detta om det bara rort sig om en vanlig kompisrelation? Om hon tvunget maste fortsatta ha kontakt med honom sa valjer hon ju honom over ert forhallande. Att dessutom ljuga och smyga med exet bakom din rygg ar inte ett gott tecken. 
    Men som sagt, det ar hennes val och hon valjer hans maende fore ditt (vilket sager en hel del).
Svar på tråden Min sambo har kontakt med sitt ex i smyg