• Anonym (Anonym)

Clearblue

Hej.

Jag plussade med Clearblue digital med veckoindikator redan på bim -4 och fick då upp 3+ på veckor. Jag vet att jag inte blev gravid tidigare än så. Har fler fått 3+ redan på bim- nånting? Jag gjorde flera test med samma resultat. Varför visar det 3+ när det som tidigast borde stå 1-2? Är de så missvisande?

• Svar på tråden Clearblue
  • Anonym (A)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-01-07 09:28:27 följande:
    Clearblue

Hej.

Jag plussade med Clearblue digital med veckoindikator redan på bim -4 och fick då upp 3+ på veckor. Jag vet att jag inte blev gravid tidigare än så. Har fler fått 3+ redan på bim- nånting? Jag gjorde flera test med samma resultat. Varför visar det 3+ när det som tidigast borde stå 1-2? Är de så missvisande?

De testen är bara en uppskattning. Ägget kan ha fäst tidigt och det kan nog skilja hur koncentrerat hcg är i urin från olika personer. 

Sen finns det de som säger att högt hcg är större sannolikhet för tvillingar, men det stämde inte för mig. 

• Anonym (Anonym)

Tusen tack för svar! Mest orolig för att något ska vara väldigt fel.

• Anonym (Lina)

Vet du exakt när du hade ÄL? Annars kan det ju såklart diffa några dagar hit eller dit, ägget kan fästa tidigare/senare osv. Det KAN ju vara så att du är längre gången än vad du tror också 🥰 

Lycka till och GRATTIS till graviditeten!

• Anonym (Anonym)

Tusen tack för det🥰 Ja det är det som är så konstigt. Jag testade positivt på ÄL-Test 3 december. Och plussar 16 december med 3+ på veckoindikator. På flera test. Mår fruktansvärt illa så jag betvivlar inte att jag är gravid. Var mest orolig över att det kan vara något annat när det visar på 3+ så tidigt. Googlat att det kan vara cancer osv. Säkerligen rätt ovanligt men kan man oroa sig för nåt så gör man ju det🤦 Tusen tack för svar iaf!

• AngieF

Ledsen om jag kapar tråden lite men jag har funderat på hur CB med veckoindikator funkar, hoppas någon kan hjälpa!

Jag plussade på CB digitalt ultratidigt test 5/1, ca 4 dagar innan BIM.

Jag har två test med veckor hemma som jag jättegärna skulle använda för att se att HCG ökat som det ska. (Har ett MA i bagaget så känner mig lite extra orolig..)

När borde jag kunna testa för att få 2+ respektive 3+ på testen?

• Fjellmyran

Jag fick +3 ÄL+16. Vet inte om jag fått det resultatet tidigare då jag inte testade med digitalt tidigare.

Har en liten en i magen, allt ser normalt ut :)

• Anonym (Anonym)

Skönt att höra! Jag har aldrig fått 3+ så fort förut utan 1-2 direkt efter BIM, 2-3 veckan efter och sen 3+ännu en vecka senare. Därav att jag kände mig orolig. Är dessutom närmare 40 nu och det ökar ju oftast riskerna. Men skönt att höra att det hänt flera utan att nåt är fel😊

• Anonym (A)
    AngieF skrev 2025-01-08 13:59:03 följande:

Ledsen om jag kapar tråden lite men jag har funderat på hur CB med veckoindikator funkar, hoppas någon kan hjälpa!

Jag plussade på CB digitalt ultratidigt test 5/1, ca 4 dagar innan BIM.

Jag har två test med veckor hemma som jag jättegärna skulle använda för att se att HCG ökat som det ska. (Har ett MA i bagaget så känner mig lite extra orolig..)

När borde jag kunna testa för att få 2+ respektive 3+ på testen?

Ta ett så snart som möjligt och ett två veckor senare. Men jag hade personligen låtit bli dem helt. Risken är att du får 2-3 på typ första dagen det går över från 1-2 och sen får 2-3 igen för att du är precis på gränsen innan det går över till 3+ De veckotesten kan inte mäta hcg utvecklingen i din kropp, en del får aldrig mer än 1-2 på dem och allt är ändå som det ska 🥰

Var också med om ett ma och valde istället att betala för blodprov nästa graviditet. Hoppas veckorna går fort för dig fram till ultraljud. Mina test utvecklades även fen gången som blev ma, så det är liksom ingen garanti att embryot kommer gå hela vägen bara för hcg ökar.

• Anonym (Happen)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-01-07 21:35:59 följande:

Tusen tack för det🥰 Ja det är det som är så konstigt. Jag testade positivt på ÄL-Test 3 december. Och plussar 16 december med 3+ på veckoindikator. På flera test. Mår fruktansvärt illa så jag betvivlar inte att jag är gravid. Var mest orolig över att det kan vara något annat när det visar på 3+ så tidigt. Googlat att det kan vara cancer osv. Säkerligen rätt ovanligt men kan man oroa sig för nåt så gör man ju det🤦 Tusen tack för svar iaf!

Graviditet ger ofta positivt utslag på ÄL test, så förmodligen var du gravid redan när du tog ägglossningstestet. Hcg behöver ligga på ca 2500 för att få 3+ så det låter osannolikt att du skulle haft det på bim -4, även om ägget fäst tidigt. 

mola ger ju onormalt högt hcg, men det ju ovanligt. Om du är orolig kan du ta hcg test med 48 h mellan och se om det ökar normalt, kan beställas privat vis werlabs. 

• AngieF
    Anonym (A) skrev 2025-01-08 14:52:07 följande:

Ta ett så snart som möjligt och ett två veckor senare. Men jag hade personligen låtit bli dem helt. Risken är att du får 2-3 på typ första dagen det går över från 1-2 och sen får 2-3 igen för att du är precis på gränsen innan det går över till 3+ De veckotesten kan inte mäta hcg utvecklingen i din kropp, en del får aldrig mer än 1-2 på dem och allt är ändå som det ska 🥰

Var också med om ett ma och valde istället att betala för blodprov nästa graviditet. Hoppas veckorna går fort för dig fram till ultraljud. Mina test utvecklades även fen gången som blev ma, så det är liksom ingen garanti att embryot kommer gå hela vägen bara för hcg ökar.

Tack för svar! Jag gör nog så att jag går och tar blodprov i stället.. Har tidigt ultraljud inbokat 29/1 så vill se att det utvecklas som det ska fram tills dess.
Svar på tråden Clearblue